Permalänk

Bootbart multi OS USB

Jag har ett USB minne på 8 GB som jag vill ska fungera som en systemdisk. Där jag vill ha flera operativsystem t ex, olika webb baserade OS , linux distar osv. Vill kunna välja vilket OS som ska köras vid systemstart och kunna jobba där. Därefter kan jag avsluta, rycka ut mitt USB och gå till en annan dator och köra samma/annat OS från USBn
Jag har kollat på MultiBootISOs USB Creator från Pendrivelinux men de stödjer bara linux system och jag vill ha in lite andra OS.

Finns det någon smidig lösning för att få in flera OS på ett USB och sedan en boot manager på det?

Visa signatur

Blev det där verkligen rätt?

Permalänk
Inaktiv

Kalla det bump, men här lägger jag ett stort intresse i att veta precis vad TS är ute efter.

Permalänk
Medlem

Vill du kunna blanda Windows och Linux misstänker jag att det kan vara enklast att försöka skapa flera partitioner på usb-minnet då de ofta vill ha olika filsystem.

Linux har inget problem med flera partitioner men Microsoft tycker inte att man ska ha partitioner på usb-minnen av någon anledning.
Det finns dock sätt att lösa det på (även om det inte är säkert att det fungerar på ditt minne och risken finns att minnet blir obrukbart).
Multi partition a USB flash drive in Windows | FedEx's Blog - SEO Tips - SEO Blog - Internet Marketing - Blogger Tips

Om du ska flytta minnet mellan olika datorer kan jag tänka mig att Windows kan bli elakt när hårdvaran ändras, men det bör gå att lösa med syspred.
Sysprep Command-Line Syntax

Om du vill köra Windows 7 Enterprise / Ultimate men vill slippa ha filerna direkt på minnet kan du använda VHD.
Getting Started with Virtual Hard Disks

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Skrivet av Chimpen:

Vill du kunna blanda Windows och Linux misstänker jag att det kan vara enklast att försöka skapa flera partitioner på usb-minnet då de ofta vill ha olika filsystem.

Linux har inget problem med flera partitioner men Microsoft tycker inte att man ska ha partitioner på usb-minnen av någon anledning.
Det finns dock sätt att lösa det på (även om det inte är säkert att det fungerar på ditt minne och risken finns att minnet blir obrukbart).
Multi partition a USB flash drive in Windows | FedEx's Blog - SEO Tips - SEO Blog - Internet Marketing - Blogger Tips

Om du ska flytta minnet mellan olika datorer kan jag tänka mig att Windows kan bli elakt när hårdvaran ändras, men det bör gå att lösa med syspred.
Sysprep Command-Line Syntax

Om du vill köra Windows 7 Enterprise / Ultimate men vill slippa ha filerna direkt på minnet kan du använda VHD.
Getting Started with Virtual Hard Disks

Tack för ett intressant svar, men jag kommer antagligen bara köra Linuxbaserade OS. Det som va problemet med MultiBootISOs USB Creator var att de hade en fast lista med den "vanligaste" linux distarna. Jag vill kunna köra lägga in vilken linuxbaserad dist som helst, så som pfSense, JoliCloud, Chrome OS osv

Visa signatur

Blev det där verkligen rätt?

Permalänk
Medlem

Jag har också funderat lite grann på detta. Men hurdan blir prestandan?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ärmsdosmodernt?:

Tack för ett intressant svar, men jag kommer antagligen bara köra Linuxbaserade OS. Det som va problemet med MultiBootISOs USB Creator var att de hade en fast lista med den "vanligaste" linux distarna. Jag vill kunna köra lägga in vilken linuxbaserad dist som helst, så som pfSense, JoliCloud, Chrome OS osv

Utan att ha satt mig in i hur MultiBootISO USB Creator fungerar så misstänker jag att det finns en anledning till inte alla distar finns med.

Jag har skapat ett USB-minne som bootar de distar som fungerar från ISO, men vissa (UBCD och Gentoo när jag testade) klarade inte av att boota från en ISO-fil.
När ISO-filerna bootar ligger de i ett lager mellan BIOS och systemet i ISO-filen. När vissa distar laddar sina kärnor så tappar den kopplingen till lagret mellan och hittar då inte filerna.

Om det är enstaka distar som inte går från ISO går det att extrahera de filer som behövs direkt till minnet och köra de så, annars blir det nog enklast att skapa flera partitioner och installera på de.

Tänk också på att data som sparats från en bootad ISO försvinner vid omstart.

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jag har också funderat lite grann på detta. Men hurdan blir prestandan?

Att boota från USB känns som att det är mest praktiskt för installations/repatarionssyfte.

Om du vill köra en maskin normal maskin från USB bör du skapa en ramdisk som den skriver det mesta mot då USB-minnen inte är bra på småskrivningar.
Ifall det är en statisk miljö (t.ex. brandväggsdist) som inte gör så mycket med lagringsmediat när det är igång ska det inte vara någon större skillnad.

Sen är det såklart väldigt olika fart på USB-minnen också.

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimpen:

Att boota från USB känns som att det är mest praktiskt för installations/repatarionssyfte.

Om du vill köra en maskin normal maskin från USB bör du skapa en ramdisk som den skriver det mesta mot då USB-minnen inte är bra på småskrivningar.
Ifall det är en statisk miljö (t.ex. brandväggsdist) som inte gör så mycket med lagringsmediat när det är igång ska det inte vara någon större skillnad.

Sen är det såklart väldigt olika fart på USB-minnen också.

Tänkte ha till pappas bärbara. Jag ogillar hans konstiga Windows XP som man inte kan göra nånting alls på. Går det att ha typ ett OS och sedan program såsom spotify osv? Har ett SanDisk Cruzer 16gb.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ala_95; inga problem bara datorn har hyfsat med ram.

Det är lite knöligt det här med USB-system. Det finns väldigt många olika sett att lösa det på och olika distar har valt olika lösningar.
Allt ifrån en liveUSB som körs direkt med fat32 eller en helt vanlig installation med grub/extX. Det senare inte att rekommendera.

Permalänk
Medlem

Usb ansens vara en mobil enhet. De flesta mobila enheter har ingen krav på mbr men kan ha det om de vill. Detta gör att man kan ha partioner eller att allt är en stor partion. Beroende lite på vad man känner. I bios så realiseras detta sätt att boota på två olika vis. Det ena kallas ofta för usb-boot (eller något i den stilen) och det andra usb-disk. Det tidigare brukar vara det som stöds om även båda brukar stödjas på lite nyare datorer. Så om du enbart tänker kunna köra din sticka på relativt nya datorer som har stöd för båda så blir det grymt mycket enklare.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk

För några månader sedan hade jag en liknande vision, att skapa ett USB-minne med olika OS på, ett "One Stick to rule them all" så att säga. Min tanke var att jag skulle ha WinPE, ett par olika linux resque-distar och kanske ev Frenzy och även FreeDOS på.
Det blev inte så. Det var helt enkelt inte värt besväret
Jag har istället gjort flera små USB-stick.

Som andra redan skrivit anser inte Windows att ett flyttbart media skall vara partitonerat. Detta kan man komma förbi.
WinPE gillar dessutom inte om den partitionen är större än 2GB. Vet inte om det är ett krav eller om det går att komma förbi det.
Ska vi blanda in BSD i sammahanget så börjar det faktiskt bli rätt hårigt
Annat att tänka på är ju aligning av USB-minnet, Syslinux eller Grub eller annan bootloader.

Det var iaf en intressant övning som gav en del ytterligare kunskaper.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS