Permalänk

PS3 Media Server

Tjena!

Har börjat få problem med min Java PS3 Media Server. När jag kör vissa 720p/1080p filmer över nätverket så är det som att det inte orkar med och jag får lag i (för det mesta) ljudet. Jag kör datorn (se sign) i ett gbit nätverk hemma via en Netgear GS105 switch och sedan trådat till PS3:an. Kabeln är på 15m, men det borde väl inte vara några som helst problem.

Är det någon som har något tips så vore jag jäkligt tacksam!

MvH RoAD!

Visa signatur

o0[ System I ]0o .:.Chassi.:. Fractal Design Define R5 .:. PSU.:. Corsair 850w .:. Mobbo.:. ASUS Z170 PRO GAMING .:.CPU.:. Intel Core i7 6700K .:.Minnen.:. Kingston HyperX 16GIG .:.HD:s.:. SSD Samsung 128/240gig, SSD Corsair 120gig, WD 1TB .:.GK.:. ASUS GeForce GTX 980 Ti
o0[ System II ]0o .:.AsRock Core 100HT-BD.:.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad det är för fel men kan inte skada att prova installera om PMS och/eller tillhörande programvara
Om du/någon annan inte ändrat några inställningar

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem

Hur ser cpu-belastningen på datan ut när du kollar en film?

Visa signatur

96.0 ram minne systemresurser 9% ledigt filsystem 32 bitar virtuellt minne 32 bitar diskkompicerning inte installerad pccard (pcmia) det finns inga pcmica fack installerade systemet är konfugureat för optimal prestanda hårddisk c:/ 1837 mb ledigt hårddisk d:/ 688 mb ledigt

Permalänk
Skrivet av cope:

Vet inte vad det är för fel men kan inte skada att prova installera om PMS och/eller tillhörande programvara
Om du/någon annan inte ändrat några inställningar

Har iofs inte testat att installera om progget....borde ju varit det 1:a man testat. Har gått efter en guide som finns på: PlayStation 3 - playstation-3.se - Forum - Guide: Streama media med PS3 Media Server vet inte om den är optimal, men fungerade bra innan.

Skrivet av tuba:

Hur ser cpu-belastningen på datan ut när du kollar en film?

Har faktiskt inte kollat det, men trodde att min rigg skulle klara att transcoda 1080p utan några större problem? Kanske dags att uppgradera snart då.

Visa signatur

o0[ System I ]0o .:.Chassi.:. Fractal Design Define R5 .:. PSU.:. Corsair 850w .:. Mobbo.:. ASUS Z170 PRO GAMING .:.CPU.:. Intel Core i7 6700K .:.Minnen.:. Kingston HyperX 16GIG .:.HD:s.:. SSD Samsung 128/240gig, SSD Corsair 120gig, WD 1TB .:.GK.:. ASUS GeForce GTX 980 Ti
o0[ System II ]0o .:.AsRock Core 100HT-BD.:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoadKillZ:

Har faktiskt inte kollat det, men trodde att min rigg skulle klara att transcoda 1080p utan några större problem? Kanske dags att uppgradera snart då.

Jag tvivlar på att en Core 2 Quad inte skulle vara tillräckligt kraftfull för att klara av transcodingen smärtfritt. Det är knappt så att min dator med Core 2 Duo klarar av att transcoda filmer i 720p över nätverket. Det går, men CPU:n går mer eller mindre i taket.

Permalänk
Medlem

Jag hade också tidigare problem med just ljudet i 720p filmer. Först körde jag trådlöst vilket uppenbarligen inte var tillräckligt snabbt. När jag bytte till trådbundet blev problemet bättre men försvann fortfarande inte. Vad jag gjorde för att lösa problemet var att sänka AC3 ljudkvaliteten från 640 till 576 kbit/s (stereo) under generella konverteringsinställningar. Man kan tycka att denna lilla skillnad inte borde påverka resultatet men det löste alla mina problem.

Visa signatur

/
Life is like a DDR-ram chip
you never know what your going to get

Permalänk
Medlem

Jag har oxå haft lite problem med det på sistone.
Inte lagg, men filmer (eller rättare, tv-serier) som pausar efter en stund. Sen går det inte att fortsätta spela upp. Dessutom, en "kompis" spelade in de senaste avsnitten av psych med 5.1 ljud, bilden funkade men ljudet var bara tokpitchat. De funkade bra i datorn och funkade bra efter jag kört mkv2vob.
Vet inte om det är nya codecs eller något som ställer till det?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick nyligen byta ut mencoder.exe till nyare version för att kunna spela vissa tv-avsnitt för ljudet fungerade inte på PS3an. Det funkade dock fint på datorn. Efter byte av mencoder.exe fungerar ljudet men det är mycket långsammare att starta uppspelning av avsnitt nu samt browsa kataloger med filmer i. Kan ta över 30 sekunder och mer innan avsnitt börjar spelas upp.

Jag har dock klarat av att se på x264 kodade filmer i 1080p och DTS ljud utan lagg eller hack. Har en Intel C2Q 9450.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twinlight:

Jag fick nyligen byta ut mencoder.exe till nyare version för att kunna spela vissa tv-avsnitt för ljudet fungerade inte på PS3an. Det funkade dock fint på datorn. Efter byte av mencoder.exe fungerar ljudet men det är mycket långsammare att starta uppspelning av avsnitt nu samt browsa kataloger med filmer i. Kan ta över 30 sekunder och mer innan avsnitt börjar spelas upp.

Jag har dock klarat av att se på x264 kodade filmer i 1080p och DTS ljud utan lagg eller hack. Har en Intel C2Q 9450.

Var hittar man nya mencoder?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Var hittar man nya mencoder?

Jag laddade ner den härifrån. Bara plocka ut mencoder.exe och lägga in i pms katalogen.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Vet någon om det finns en nyare version av mencoder_mt ? Hittar ingen sådan på de sidor jag kollat, endast vanliga mencoder.

Permalänk

*bump*

Någon annan som har problem med vissa *.MKV??? Jag får "Det finns skadad data" titt som tätt vilket är jäkligt störigt.... är det någon av diskarna i datorn som börjar bli dåliga kanske? Jag har klockat ned datorn och kör allt default i Bios så det borde inte vara något sådant strul.

Någon som har en fundering vad det kan bero på?

Bock o tack på förhand!

//Z

Visa signatur

o0[ System I ]0o .:.Chassi.:. Fractal Design Define R5 .:. PSU.:. Corsair 850w .:. Mobbo.:. ASUS Z170 PRO GAMING .:.CPU.:. Intel Core i7 6700K .:.Minnen.:. Kingston HyperX 16GIG .:.HD:s.:. SSD Samsung 128/240gig, SSD Corsair 120gig, WD 1TB .:.GK.:. ASUS GeForce GTX 980 Ti
o0[ System II ]0o .:.AsRock Core 100HT-BD.:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoadKillZ:

*bump*

Någon annan som har problem med vissa *.MKV??? Jag får "Det finns skadad data" titt som tätt vilket är jäkligt störigt.... är det någon av diskarna i datorn som börjar bli dåliga kanske? Jag har klockat ned datorn och kör allt default i Bios så det borde inte vara något sådant strul.

Någon som har en fundering vad det kan bero på?

Bock o tack på förhand!

//Z

Det verkar vara något förändrat i codecsen, enda "lösningen" jag hittat är att använda mkv2vob först.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Det verkar vara något förändrat i codecsen, enda "lösningen" jag hittat är att använda mkv2vob först.

Du får ursäkta min okunskap, men vad menar du med "använda mkv2vob"? Om det är codecs som det är fel på... vars hittar jag en ny uppsättning att installera?

Visa signatur

o0[ System I ]0o .:.Chassi.:. Fractal Design Define R5 .:. PSU.:. Corsair 850w .:. Mobbo.:. ASUS Z170 PRO GAMING .:.CPU.:. Intel Core i7 6700K .:.Minnen.:. Kingston HyperX 16GIG .:.HD:s.:. SSD Samsung 128/240gig, SSD Corsair 120gig, WD 1TB .:.GK.:. ASUS GeForce GTX 980 Ti
o0[ System II ]0o .:.AsRock Core 100HT-BD.:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoadKillZ:

Du får ursäkta min okunskap, men vad menar du med "använda mkv2vob"? Om det är codecs som det är fel på... vars hittar jag en ny uppsättning att installera?

Mkv2vob är ett program som konverterar .mkv till, tja, jag vet inte riktigt vad, men något som ps3'an kan spela upp.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hejsan, undrar hur man får in svenska subtitels när man ser *.img filmer?

Är det någon inställning eller? Är inte så få fram dem med fjärrkontrollen till PS3 iaf.
Fler tips man ska ställa in i PS3 Media Server eller?

Permalänk
Skrivet av shay:

Hejsan, undrar hur man får in svenska subtitels när man ser *.img filmer?

Är det någon inställning eller? Är inte så få fram dem med fjärrkontrollen till PS3 iaf.
Fler tips man ska ställa in i PS3 Media Server eller?

PlayStation 3 - playstation-3.se - Forum - Guide: Streama media med PS3 Media Server där har du en bra guide att starta med iaf

Jag går in på själva img-filen via servern på ps3:an och väljer "transcode" sedan står det väl typ något i stil med "titel 1" i nästa läge... när du kommit längst ned i map-hierarkin så får du fram alla språk/ljudspår/etc som finns att spela upp på img:n. Inte helt pedagogiskt förklarat, men hoppas du fick lite hjälp av det iaf ^^

GL

Visa signatur

o0[ System I ]0o .:.Chassi.:. Fractal Design Define R5 .:. PSU.:. Corsair 850w .:. Mobbo.:. ASUS Z170 PRO GAMING .:.CPU.:. Intel Core i7 6700K .:.Minnen.:. Kingston HyperX 16GIG .:.HD:s.:. SSD Samsung 128/240gig, SSD Corsair 120gig, WD 1TB .:.GK.:. ASUS GeForce GTX 980 Ti
o0[ System II ]0o .:.AsRock Core 100HT-BD.:.