Hur får man pengarna att räcka? Ge tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Verkligen? Du menar att om du skulle baka eget så skulle du sitta och vänta medan degen jäser?

Du utgår från att allt bröd jäser, redan där min käre herre, har du fel. Vad jag menar är att det är svårt att konkurrera med den professionella produkt som ett bageri lämnar, om man inte lägger ett väldigt (och vad jag försöker visa på, för högt) värde i någon av brödets egenskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Din tid verkar inte så värdefull om du tycker det är lönsamt att konkurrera med de stora bagerierna. Mitt bröd jag köper håller mycket längre också. Bara för att något är tillsatt betyder det inte att det är dåligt på alla sätt och vis.

kvinna=octacore med HT
man=singelcore utan HT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Du utgår från att allt bröd jäser, redan där min käre herre, har du fel. Vad jag menar är att det är svårt att konkurrera med den professionella produkt som ett bageri lämnar, om man inte lägger ett väldigt (och vad jag försöker visa på, för högt) värde i någon av brödets egenskaper.

Du kan ha rätt i vissa fall men även fel skulle jag tro om inte elkostnaden ställer till det. Det tar max 5 minuter om man har hygglig motorik att gegga ihop lite grovt mjöl, kanske lite frön och skit med vatten som man har i en form. Sen är det bara att tvätta händerna och göra annat tills ugnen är varm. Skulle knappast kalla sådant för tidskrävande, speciellt om man multitaskar när man lagar annan mat samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Du utgår från att allt bröd jäser, redan där min käre herre, har du fel. Vad jag menar är att det är svårt att konkurrera med den professionella produkt som ett bageri lämnar, om man inte lägger ett väldigt (och vad jag försöker visa på, för högt) värde i någon av brödets egenskaper.

Jag har bakat bröd hundratals gånger och det är 1-2 gånger på den tiden det inte har jäst. Och då är det för att man tagit för varmt vatten, om man inte kan känna hur varmt vatten är så tar man kallare vatten och låter det jäsa längre. Aktiv tillagningstid för bröd som räcker i en vecka för mig är < 15min och med silikonformar så är disken enkel också.

Dock så ska jag erkänna att jag gillar köpebröd också. Men jag bakar ofta för att jag gillar det och kan experimentera med konstiga saker som inte finns att köpa.

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Du utgår från att allt bröd jäser, redan där min käre herre, har du fel. Vad jag menar är att det är svårt att konkurrera med den professionella produkt som ett bageri lämnar, om man inte lägger ett väldigt (och vad jag försöker visa på, för högt) värde i någon av brödets egenskaper.

Jag vill dock med bestämdhet hävda att allt bröd jag någonsin tillverkat har slagit skogaholmslimpa på fingrarna samtidigt som arbetsinsatsen varit jämförbar med en tur till närmaste affär.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Angående bröd. Jag äter det dagligen och lägger 20-30kr i veckan. Det kanske blir billigare om man bakar det själv, men då ska det förmodligen till något enkelt tråk-bröd. Lägg därtill att man äter för mycket av det himmelskt goda nybakade brödet. Alltså, baka bröd för att spara pengar, nej. För att det är gott, oh ja.