Permalänk
Medlem

Problem med kärnor

Hej,

Vet inte om denna tråd ligger rätt..

Jag har iaf precis köpt en
AMD Phenom2 X2 555 3,2Ghz BE AM3 BlackEdition - Inet.se

med detta moderkortet till
Asus M4A79XTD EVO DDR3 - Inet.se

Eftersom att processorn är 2 kärnig så hade jag en förhoppning om att det skulle gå att låsa upp två till (eller iaf 1)

Det fungerar fint i BIOS och det står att fyra kärnor är igång, sedan när windows börjar ladda in så blir det bluescreen.

Har testat med att köra alla kärnor; kärna 1,2,3 samt 1,2,4 inget fungerar. Har även dratt ner hastigheten 12% som man kan göra direkt i biosen där unleashed optionen finns.

Är det helt kört att få igång fler än två kärnor med denna processor? Skulle det hjälpa att installera om Windows (Kör Win 7 ultimate), har inte installerat om efter jag bytte till det nya moderkortet (hade ett MSI innan)

Visa signatur

Intel Core i7 4790 | Asus B85M-G | HyperX Fury 1600Mhz 8GB | GeForce GTX 960 2GB | SAMSUNG EVO 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Om du hade ett MSI innan och bytte till Asus så ska du helst installera om Windows. Ställ den till två-kärnig först.

Permalänk
Medlem

Jag provade att installera om windows, men får samma fel. Bluescreen vid uppstart, sen så startar datorn om. Antar att de två låsta kärnorna inte fungerar då..Eller finns det något mer man kan testa innan man ger upp?

Visa signatur

Intel Core i7 4790 | Asus B85M-G | HyperX Fury 1600Mhz 8GB | GeForce GTX 960 2GB | SAMSUNG EVO 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Då finns det troligtvis inte så mycket göra. En sak man kan prova är höja volten, men funkar det inte heller så är kärnorna defekta.

Permalänk
Avstängd

Allt handlar om att ha tur med sig i dom lägena. Det är verkligen inget man kan räkna med att funka. Jag menar AMD låser ju inte dom utan anledning liksom Mvh.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem

Oki, jag hade inte räknat helt med att det fungerade. Men jag hade läst om en del innan som köpt samma processor tidigare och låst upp den utan problem, så man hoppades att de skulle fungera. Tack för tipsen iaf Får prova om den går att överklocka bra istället.

Visa signatur

Intel Core i7 4790 | Asus B85M-G | HyperX Fury 1600Mhz 8GB | GeForce GTX 960 2GB | SAMSUNG EVO 250GB SSD