Snabbaste hårddisken?

Permalänk
Medlem

Snabbaste hårddisken?

Är Samsung SpinPoint F4 HD322GJ 16MB 320GB den snabbaste hårddisken just nu?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är inte F4'an snabbare?

Permalänk
Medlem

SSD diskar är snabbare.

Permalänk

Som sagt. Raptor diskarna är de snabbaste HDD's som finns, annars är det SSD's som är snabbare ändå.

Visa signatur

Maximus Formula III || i5 760 || GTX 470 || Dominator 1600MHz XMS3 DHX+ || Fractal Design Newton 800w ||

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad jag förstått så är 600GB raptorn och samsungs F4 nästan identiska i hastighet, däremot är F4'an mycket billigare

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ingen möjlighet att en 7200rpm-disk är lika snabb som en 10'rpm-disk annat än i linjär överföringshastighet, vilket är rätt ointressant för OS-bruk.

Två WD 600GB raptors var för övrigt nästan lika snabba i RADI-0 som en standard, lite långsammare SSD. Inte illa för mekaniskt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Dock finns det inga F4or vad jag vet, menar du F3orna eller? Dock så är Raptorerna snabbare.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det finns ingen möjlighet att en 7200rpm-disk är lika snabb som en 10'rpm-disk annat än i linjär överföringshastighet, vilket är rätt ointressant för OS-bruk.

Jo det finns, om datat är tätare packat på skivan

Permalänk
Medlem
Skrivet av naahooJ:

Dock finns det inga F4or vad jag vet, menar du F3orna eller? Dock så är Raptorerna snabbare.

Samsung SpinPoint F4 HD322GJ 16MB 320GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om 3,5 tums S-ATA-hårddiskar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Jo det finns, om datat är tätare packat på skivan

Inte med dagens diskar. Helt omöjligt att få ner accesstiden till liknande värden.

Kan du visa på motsatsen så länka gärna till tester. Alla som jag sett och av egen erfarenhet visar som jag säger.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Inte med dagens diskar. Helt omöjligt att få ner accesstiden till liknande värden.

Kan du visa på motsatsen så länka gärna till tester. Alla som jag sett och av egen erfarenhet visar som jag säger.

Du får ta och kolla upp tester själv (jag har gjort det).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Du får ta och kolla upp tester själv (jag har gjort det).

Vad ska jag kolla menar du? Accesstiden är betydligt högre på alla 7200rpm-diskar, jämfört med en bra 10'-rpm som VR. Avslutar härmed diskussionen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Vad jag förstått så är 600GB raptorn och samsungs F4 nästan identiska i hastighet, däremot är F4'an mycket billigare

Man måste skilja på accesstid och sekventiell överföringshastighet. Så svaret beror på vad man egentligen frågar om.

Skulle tro att Corsair C300 spöar allt både slumpmässiga läsningar och sekventiellt.

Nästan vilken modern mekanisk hårdisk som helst spöar en Intell X25-V i sekventiell läs/skrivning, som har rätt medioker framförallt skrivhastighet, men den krossar allt mekaniskt när det gäller slumpmässiga läs/skrivningar. Det samma gäller till exempel V-raptor diskarna, små 2,5" skivor och 10k rpm rotationshastighet ger lägre accesstid men inte nödvändigtvis högre sekventiell läs/skrivhastighet.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Annars finns en vanlig 7200rpm SATA 6.0Gb/s hårddisk
Kundrecensioner av 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Inet.se

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Avstängd

Lägsta accesstiderna:

1.-
SSD

2.-
10 000 rpmare:
WD Velociraptor

3.-
7200rpmare:
WD Caviar Black

Visa signatur

Core i7 920 C0 @ 3.5Ghz stock volt || Gigabyte GA-EX58-UD5 BIOS V. F12|| Noctua NH-U12P SE1366 || 12GB Ram 1333Mhz Corsair 1.5V || WD Caviar Black 640GB - WD Caviar Black 1TB || Gigabyte GTX 580 || Be Quiet! Dark Power 650W || - HAF-X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Skulle tro att Corsair C300 spöar allt både slumpmässiga läsningar och sekventiellt.

Till hösten/vintern skall jag köpa på mig två SSD diskar men just nu är det hårddisk jag är ute efter

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt intresserad av denna
datorbutiken.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Notred:

Jag är väldigt intresserad av denna
datorbutiken.com

Seagate Momentus XT Review | StorageReview.com

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Vad ska jag kolla menar du? Accesstiden är betydligt högre på alla 7200rpm-diskar, jämfört med en bra 10'-rpm som VR. Avslutar härmed diskussionen.

Accesstiden är inte något som är konstant utan den beror på hur långt avstånd läs-/skrivarmen behöver röra sig över för varje förfrågan, om man vill ha lägre accesstid måste man begränsa ytan som läs-/skrivarmen behöver röra sig över.

7,200-diskarna har oftast mkt högre datatäthet än 10,000-diskarna och om man placerar systemet (operativsystem och program) på en 7,200 samt en 10,000 tar systemet på 7,200-disken upp mkt mindre yta -> vilket innebär mindre yta för läs-/skrivarmen att röra sig över -> vilket innebär lägre accesstider.

Detta givetvis förutsatt att man inte får för sig att skicka iväg läs-/skrivarmen till den andra delen av disken alltför ofta (om man t.ex. partitonerar upp disken så att man får en partition för systemet och en partition för data man ofta använder, hellre ska man då använda den andra partitionen för "mer sällan använd data").

För att återgå till huvudfrågan så är F4an snabbast men tillgången är nog begränsad (finns den att få tag på ännu?), F3an är annars snabb, billig och prisvärd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fqvarfort:

Accesstiden är inte något som är konstant utan den beror på hur långt avstånd läs-/skrivarmen behöver röra sig över för varje förfrågan, om man vill ha lägre accesstid måste man begränsa ytan som läs-/skrivarmen behöver röra sig över.

7,200-diskarna har oftast mkt högre datatäthet än 10,000-diskarna och om man placerar systemet (operativsystem och program) på en 7,200 samt en 10,000 tar systemet på 7,200-disken upp mkt mindre yta -> vilket innebär mindre yta för läs-/skrivarmen att röra sig över -> vilket innebär lägre accesstider.

Detta givetvis förutsatt att man inte får för sig att skicka iväg läs-/skrivarmen till den andra delen av disken alltför ofta (om man t.ex. partitonerar upp disken så att man får en partition för systemet och en partition för data man ofta använder, hellre ska man då använda den andra partitionen för "mer sällan använd data").

För att återgå till huvudfrågan så är F4an snabbast men tillgången är nog begränsad (finns den att få tag på ännu?), F3an är annars snabb, billig och prisvärd.

Eftersom du gör denna långa utläggning som jag sett flera gånger tidigare, så menar du att accesstiden på en 7200rpm och 10' VR, under de redogjorda förutsättningarna, är densamma? Annars förstår jag inte den omfattande skrivningen.

TS fråga var vilken HD som är snabbast idag och du menar alltså F4. Har du något test eller liknande som visar att den är snabbare än en ny VR?:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Eftersom du gör denna långa utläggning som jag sett flera gånger tidigare, så menar du att accesstiden på en 7200rpm och 10' VR, under de redogjorda förutsättningarna, är densamma? Annars förstår jag inte den omfattande skrivningen.

TS fråga var vilken HD som är snabbast idag och du menar alltså F4. Har du något test eller liknande som visar att den är snabbare än en ny VR?:)

Den teoretiska ("den som står på pappret") accesstiden är lägre på 10k, den praktiska ("den som man får i verkligheten om man är någorlunda datorvan") är lägre på 7.2k.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fqvarfort:

Den teoretiska ("den som står på pappret") accesstiden är lägre på 10k, den praktiska ("den som man får i verkligheten om man är någorlunda datorvan") är lägre på 7.2k.

Ok, säger du det så.;)

Gällande F4an som du säger är marknadens snabbaste konsumentdisk? Inga länkar eller någonting?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Samsung Spinpoint F4 320Gb finns iaf ute i USA. Kostar ca $50 (vilket borde mostsvara lite drygt 500 här)
Hittade iaf en test. Upp till er att bedöma värdet av informationen ...
Samsung Spinpoint F4 320Gb Hard Drive Review
Till och med billigare (beroande på vilken butik du litar på)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=638456

Permalänk
Medlem

Asså, accesstiden beror väl teoretiskt på 2 saker:

1. Tid för att snurra skivan till platsen man söker
2. Tid för att flytta armen till sökt plats på skivan

1. Så, snurrar disken 38% snabbare (7.2 krpm vs 10k rpm) så säger fysikens lagar att en 10 k rpm vinner med 38%.

2. Om skivytan är är större, vilket den är på 7.2 k rpma'are relativt 10 k rpma'are så vinner 10 k rpm'aren även här efter som "resmålet" på skivytan ligger närmre.

Inga tester jag sett hittills visar att en modern 7.2 k rpma'are vinner i access över en modern 10 k rpm'are.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jookeer:

...Inga tester jag sett hittills visar att en modern 7.2 k rpma'are vinner i access över en modern 10 k rpm'are.

fqvarfort har magiska fingrar.;)

Det gäller tydligen bara att vara datorvan. Jag är väl inte det då antar jag.:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

fqvarfort har magiska fingrar.;)

Det gäller tydligen bara att vara datorvan. Jag är väl inte det då antar jag.:)

Vore mycket intressant om faqvarfort kan föklarara hur hans magiska förmågor kan vända uppåner på fysikens lagar.

Jag har heller aldrig sett tester/statistik som bevis på att mosterAgdas datorovana får hennes 10 k rpma'are att bli slöare i access än experten/gurun fqvarfort's ruggigt snabba 7.2 k rpm'are.

Permalänk
Medlem

De snabbaste hårddiskarna (SSD är ingen hårddisk, men kan ersätta en) är 15000 rpm SCSI-diskar ( SAS- eller FC-anslutning). T.ex. Seagate Cheetah 15K.7.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Ser ju bra ut (förutom just acces-tiderna Blir nog ett köp snart.

Benchmarks 2009 3.5? Desktop Hard Drive Charts

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)