Permalänk
Medlem

Högtalar bygge 1000W

Tjena!

Har nu under sommaren valt att bygga en högtalare. Började efter inspiration från: http://www.sweclockers.com/galleri/5395-strand-och-festivalst... så tack så mycket Daud!!

Från början var tanken att bygga en liten portabel sak att ha på stranden. Resultatet blev istället en 1.5 meter hög fest högtalare på 1000W.

Jag ber om ursäkt för dålig bildkvalitet på många av bilderna, och för att det är lite glapp i byggloggen, hade inte tillgång till kamera under hela processen.

Feedback på slutprodukten uppskattas

Jag vill även passa på att fråga om någon där ute är intresserad av högtalare i denna kaliber, eller annan, då jag och en vän vill starta ett företag om custombygger högtalare. Det vore kul att få veta hur marknaden ser ut!

Så tack på förhand och hoppas ni gillar det!

Enjoy

Högtalar bygge 1000W

Permalänk

Tänk vad roligt vi skulle haft om det som högtalaren står på hade gått av och den flugit ner i hans fot just när han tog bilden... men hur stor chans är det?

Permalänk
Medlem

Väldigt lustigt med fordonshögtalare och 12 volts system inomhus måste jag säga, varför inte bygga med riktiga högtalare och dessutom två separata torn?

Bra byggt med jag ser ingen menig med att lägga pengar på detta, sälja dessa högtalare är nog inte lätt då troligen ett PA system utklassar dem.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Hedersmedlem

Nice vilken bil skall det sitta i ? Btw det där med watt på bilelemet skall man ta med ett par ton salt

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Vad gick hela kalaset på ungefär?

Permalänk
Medlem

De var snyggt byggda, men ni byggde väl inte baslådan i 12mm spån? Snälla säg att ni inte gjord det.

Citat:

MichaSwe: "watt på bilelemet skall man ta med ett par ton salt"

+1

Permalänk
Avstängd

Fan kunde du ha en tallrik stå på din låda!? det kunde inte jag med mina 12" er

Permalänk
Medlem

Tänk om du hade sparat lite längre och köpt någe bättre elemet :S MDS håller definitivt inte måttet. Annars snygga lådor

Visa signatur

|i5 750@4,0 ghz water cooled| |4 gig xms3 1600 mhz| |3x asus 280 gtx 700/1400/1275< vattenkylda| |8800 gt g92 "physx" vattenkylt| |ASUS P7P55WS SuperComputer| |34797 vantage score|
|Ljud>| |°4x cerwin vega XLS-215°| |2x Samson PG3800 |Zachry XPS-600 för biamp.|
|Alto x23 delningsfilter| | 4x RCF LF18G400 18"| | Peavey pvi 3000|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mofflan:

Tänk om du hade sparat lite längre och köpt någe bättre elemet :S MDS håller definitivt inte måttet. Annars snygga lådor

Jodå, men inte så länge, men ett par FI BTL eller annat had ju klart vart bättre, men då kostar det oxå så mkt mer :S

Permalänk
Medlem

jag fattar verkligen inte varför inte batteriet är inbyggt i lådan ??????????????????????????

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Se33:

jag fattar verkligen inte varför inte batteriet är inbyggt i lådan ??????????????????????????

För att det väll troligtvis bara är för att testa riggen och leka lite den ska väll in i en bil utgår jag ifrån? Asså man bygger ju inte grejer att ha hemma med bilprylar Dels är allt gjort för att köras med väldigt lågt motstånd och på 12v sedan är elementen anpassade för bil (litet slutet akustiskt utrymme) samt antimögelbehandlade. Ska man bygga för hemma bruk använder man ju grejer för hemma. Det finns liksom en anledning till att man har olika grejer i PA, Hifi, bil etc

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Tjabba

Kul att så många kommenterat, synd dock att många inte gillar de
Som svar på några frågor: Nej, basslådan är byggd av 22mm spånskiva
Varför jag använder ett bilbatterti och 12V är helt enkelt för att de ska spelas utomhus utan tillgång till 240V uttag.
Och absolut, jag vet att man ska ta Watten med en nypa salt och mds för den delen. Men allt gick på lite mer än 5000kr, så enligt mig va den ändå rätt billig.

Passa på o fråga: var för man tag i vanliga element till 240V? eller är det bara slutsteget som spelar roll?

Tack igen och fråga på!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chryler:

Tjabba

Kul att så många kommenterat, synd dock att många inte gillar de
Som svar på några frågor: Nej, basslådan är byggd av 22mm spånskiva
Varför jag använder ett bilbatterti och 12V är helt enkelt för att de ska spelas utomhus utan tillgång till 240V uttag.
Och absolut, jag vet att man ska ta Watten med en nypa salt och mds för den delen. Men allt gick på lite mer än 5000kr, så enligt mig va den ändå rätt billig.

Passa på o fråga: var för man tag i vanliga element till 240V? eller är det bara slutsteget som spelar roll?

Tack igen och fråga på!

ok då är jag med i alla fall Till att börja med är valet spån inte alls dumt i sig professionella lådor till utomhus (PA) bygger man i plyfa men även färdigbyggda budget PA-lådor är ofta spån med filt på. Det är ju inte heller direkt lönt att bygga en låda med björkplyfa, handtag, terminaler, hörn och strukturlack till de elementen ni använde. En sådan låda i den storleken skulle kosta runt 2000kr bara i material.

Jag tycker det är jättekul att se att unga killar som du/ni experimenterar och bygger själva så ta kritiken med en nypa salt Jag själv har jobbat med ljud professionellt i ca 12 år så det är klart att jag nog hade gjort på ett annat sätt men man måste ju börja någonstans också

en liten snabb guide för bygge för den som är intresserad.

Val av element och lådor:

Bilgrejer till bil. Lådor byggs i MDF eller i vissa fall spån tänk på att MDF är hårdare alltså svårare att jobba med men ger en mer stum hårdare låda. MDF är dock känsligt för stötar och väldigt tungt därför tex helt olämpligt för PA. Oavsett material så Glöm inte att alla lådor måste vara ordentligt täta, stadgade och dämpade.

Exempel på ok märken (generellt nu ofc)

JBL, GAS, DLS

PA till större lokaler och utomhus. PA står för Public Adress (man spelar för en publik det har alltså inget i sig att göra med storleken på lådor etc vilket många verka tro). Läs ovan apropå lådor

Tipps på prisvärda märken (tar bara några)

Bra budget element för enklare hemma bygge: Eminence, P-audio

Professionella element: 18-sound, B&C, Ciare, DAS, Beyma, Selenium

Hifi till hemma ljudet. Lådor byggs med fördel i MDF men i budget byggen är även spån vanligt. Många billigare färdiga lådor har en "baffel" (den biten trä som elementen sitter i alltså oftast framsidan ) i MDF och sido och bakstycke i spån.

Märken på bra element: Focal, scan-speak, peerless, seas, Vifa

Det viktiga generellt är att se till följande när man skall börja bygga:

1 vad skalla jag ha dem till, finns det krav på viss storlek, finish, ljudtryck, frekvens respons, vädertålighet etc etc

2 Hur ser min budget ut, är det lönt att bygga? I många lågbudget fall är svaret faktisk nej det finns massa rätt bra grejer att få om inte annat beggat för rätt liten budget men som hade kostat betydligt mer att bygga själv. Detta är naturligtvis också en djungel, fråga någon som kan om råd om ni är osäkra (PM till mig funkar tex)

3 balans i i bygget inte bara att man inte kanske bygger en låda för 2k för att sedan sätter i element för 500 eller tvärtom. Utan även att man faktisk ser till att välja en konstruktion (sluten, basreflex, bandpass, horn osv) som man klarar av och har tid och verktyg till. En 4 ordningens bandpass låda får tex tex bara fela ett par % i storlek innan det valde elementet inte funkar bra i lådan. Medans en basreflex kan diffa över 30% och ändå funka ok

4 Ett bra tipps är att inför ett första bygga ta ett par färdiga ritningar från en elementtillverkare för en låda till deras element då lär man sig en hel del på resans gång och får lättare förståelse för hur man räknar på element vs låda etc. Det är bara att surfa runt lite det finns rätt mycket bra ute tex Selenium Cabinet Designs At Parts Express - PA System Cabinet Design, Pro Sound, Speaker Building

Har ni frågor eller tankar så dra ett pm till mig jag tycker det kul att bolla ljudideer

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Avstängd

Kul att det kom in någon och redde ut allt...

Jag själv ska bygga iordning lite ljud till vardagsrummet, har 2x12" Beyma subbar som bara står så dom kommer ju att användas nu iaf sen ska det kolla på några fina element som man kan bygga frontar av eller om man ska försöka bygga sig ett parr Flashiga lådor med Beyma subarna i sidan!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av InluZion:

Kul att det kom in någon och redde ut allt...

Jag själv ska bygga iordning lite ljud till vardagsrummet, har 2x12" Beyma subbar som bara står så dom kommer ju att användas nu iaf sen ska det kolla på några fina element som man kan bygga frontar av eller om man ska försöka bygga sig ett parr Flashiga lådor med Beyma subarna i sidan!

Nice vad är det för modell på Beyma elementen ?

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MichaSWE:

Nice vad är det för modell på Beyma elementen ?

jade, det kan jag kolla upp till kvällen. fick dom av en polare för nån månad sen:D

Permalänk
Medlem

Wow, tack så mycket MichaSWE, grymt uppskattat verkligen!
Du kommer garanterat få frågor av mig, för jag kommer fortsätta bygga!
En fråga redan nu: vet du något om programmet ProBox2000? jag änvände nämnligen det för att bygga baslådan.

Tack igen, verkligen kul att få så genomgående svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av InluZion:

jade, det kan jag kolla upp till kvällen. fick dom av en polare för nån månad sen:D

oki do so

Skrivet av Chryler:

Wow, tack så mycket MichaSWE, grymt uppskattat verkligen!
Du kommer garanterat få frågor av mig, för jag kommer fortsätta bygga!
En fråga redan nu: vet du något om programmet ProBox2000? jag änvände nämnligen det för att bygga baslådan.

Tack igen, verkligen kul att få så genomgående svar

Kul Jag har inte kört just probox2000 men det är vad jag hört ett rätt bra program att börja med, det används främst av folk som bygger bilbasar vad jag vet. Oavsett vilket så är i princip alla program för att peta in sina thile small parameters helt ok. Dem spottar dock sällan ut en vettig ritning utan det man får är ju en viss lådvolym och en vis portning sedan krävs en del klurande och lite testande för hur bygget verkligen blir bäst

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

Lite lagom högtalare !!?