Permalänk
Medlem

Flytt hemifrån, vad behövs?

Det är så att jag ska flytta hemifrån nu och har skaffat mig en hyreslägenhet. Det är en två med kokvrå på 49kvm. Jag har inte så stor koll på vad som behöver fixas innan flytt. Hur är det med el tex? Det står att jag få fixa det själv, hur går jag till väga och vilket bolag skall man välja?

Hur är det med försäkringar, vilka ska man skaffa och vilka bolag?

Sen skulle jag vilja ha tips på andra saker som behöver fixas.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

El är man väl ofta tvungen att ordna avtal om själv, ja. Nätoperatör lär du ju enkelt kunna få reda på vilken det är via hyresvärden, sedan är det väl bara att försöka lista ut vilken el som är billigast.

Hemförsäkring är ytterst lämpligt att ha, samma där; shoppa runt. Här brukar väl iofs en del villkor skilja, så det kan vara värt att jämföra.

Vad gäller annat är det väl typ det vanliga; man behöver säng, sängkläder, kastruller, tallrikar och bestick, en skylt på dörren som säger "ingen jävla reklam"

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Glöm inte att snabbast möjligt ringa och beställa bredbandet, har du otur kan du få leva FLERA dagar utan det annars.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ajdå.. vad farligt att inte kunna använda internet på flera dar..(:p)

El/vatten/värme/kyla är det viktigaste att ta tag i.

Permalänk
Medlem

Det vanligaste att glömma är ju köksredskap som osthyvel, potatisskalare, konservöppnare, kapsylöppnare, smörknivar etc.

Angående el och försäkring, det är bara ringa runt till alla och välja det som är billigaste.

Permalänk

Fixa ihop ett litet verktygskit med det vanligaste verktygen och lite smått och gott såsom måttstock, vattenpass, hammare, skruvmejsel, kabelklammer, lim, skruvar, krokar, säkringar, silvertejp m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exittor:

Det är så att jag ska flytta hemifrån nu och har skaffat mig en hyreslägenhet. Det är en två med kokvrå på 49kvm. Jag har inte så stor koll på vad som behöver fixas innan flytt. Hur är det med el tex? Det står att jag få fixa det själv, hur går jag till väga och vilket bolag skall man välja?

Hur är det med försäkringar, vilka ska man skaffa och vilka bolag?

Sen skulle jag vilja ha tips på andra saker som behöver fixas.

Tack på förhand

en kokvrå på 49m² ? omg O.o sjukt stor kokvrå

Nej men skämt åsido.

Hemförsäkring, allriskförsäkring kan vara bra att ha (läs drulle-försäkring)
Går att teckna en lösöresförsäkring på en summa, kan rentav bli lite billigare än en "standard" försäkring.

Hemtelefon, om så önskas...sen är det alla köksdetaljer som behövs, kastruller m.m.

och det ABSOLUT viktigaste är naturligtvis en kaffebryggare

Visa signatur

Chuck Norris doesn't play God, playing is for children
Är glaset halvfullt, halvtomt eller dubbelt så stort som det behöver vara?

Permalänk
Medlem

Diskborste! Det är jobbigt när man ska diska första gången och inser att man glömt köpa diskborste

Permalänk
Medlem

Tror Ikea har något sånt Flytta hemifrån paket där dom vanligaste köksgrejerna ingår om du inte har något sånt alls.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

http://pici.se/pictures/iuvscncRj.png
Man behöver pengar.

Det där är en trea på 80kvm, dock endast två rum som inreddes riktigt då vi hade soffa, skrivbord, säng och lite pickelpack sedan innan. And oh i forgot, det där är halva summan. And oh i forgot, vi har nog lagt 5-10000 till senaste året på saker man glömt. Det är iofs inget begagnat och så, men vi fick mycket när vi tog studenten osv, och resten är ikea mer eller mindre.

Det vi glömde:
Gardiner, tavlor, tavelhyllor, osthyvel, knivställ, router, kablar, radiotjänst, dagstidning, serveringsfat, tårtfat, bakformar, bestick(!), lampor lampor lampor...

Ja det blev en jävla lista och det där är absolut inte allt..

*edit*
Snåla inte från början!
Vi köpte ett 5-knivset + hållare för 299 som nu står och ser fult ut och knappt går att skära potatis med. Ikea säljer knivar för 1-200kr/styck som är riktigt bra. Köp en stor och en liten så klarar du dig.
Vi köpte en fattigmans-nas att dela på, den står och samlar damm eftersom den sög.
Vi köpte en billig router, som gör att vi inte kan sitta i TV-soffan och surfa utan endast 2m närmre routern.
Vi köpte billiga glas från ikea som är repiga och spruckna.
m.m

Permalänk
Medlem

Lampor är ett hett tips.. första gången jag flyttade stog vi 3 pers i mörkret med en soffa och två sängar som skulle skruvas ihop. Till belysning hade vi en enda trött lampa som fick åka omkring i lägenheten

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Försäkringar är för fegisar.
Det enda du behöver är en pizza-slicer.

Permalänk
Medlem

Angående elen så kontaktar du nätoperatören (fråga hyresvärden vilken det är), det enda du säger åt dom är att du vill ha el aktiverad från och med ditt tillträdesdatum. Kan hjälpa att veta vem som bott där före dig, då kan dom få fram all information dom behöver baserat på det.

Tänk också på att ändra folkbokföringsadress hos Skatteverket (lätt fixat med e-legitimation) samt ev. beställa eftersändning. Många företag ändrar automatiskt adress när du ändrar folkbokföringsadress dock, så om dina föräldrar bor kvar på din gamla adress och du vill spara ett par hundringar så kan man ju skippa det.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

För att hitta en bra försäkring för dig. Fyll i formulär på denna sida: https://www.compricer.se/forsakring/
Sen har du Jämför elpriser, elavtal och elbolag - elskling.se men först måste du kontakta din nätoperatör.

Ändra folkbokföringsadress gör du på Privatperson | Adressändring
Annars är det bara att tänka på vad du använder var dag.

Sen är föräldrar väldigt bra att fråga. De har oftast flyttat några gånger i sitt liv och vet vad du behöver och inte.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Från mina erfarenhet så skulle jag fixa Internetuppkopling så fort som möjligt och se kontrollera att kylskåpet fungerar Av någon anledning märkte inte föra hyresgäst att hans kylskåp från 70-talet slutade att fungera..

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det är precis därför man köper allt begagnat, undantaget vissa köksredskap och porslin. Det sparar man mycket på. Jag och min Sambo har max lagt 5k hela vårt möblemang för tre rum, samt hela köksutrustningen.

Och då har vi ändå köpt en del bokhyllor nytt.

Så mitt bästa tips är blocket och loppisar.. Vilken stad är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeon404:

Det är precis därför man köper allt begagnat, undantaget vissa köksredskap och porslin. Det sparar man mycket på. Jag och min Sambo har max lagt 5k hela vårt möblemang för tre rum, samt hela köksutrustningen.

Och då har vi ändå köpt en del bokhyllor nytt.

Så mitt bästa tips är blocket och loppisar.. Vilken stad är det?

Den stora kostnaden där är väl en TV för 10 och soffa för 6 samt lite dyra köksprylar såsom mikro och en dammsugare. Stora tusenlappar jag ärligt talat helst inte köper begagnat. (teknik och matgrejer är lite heligt, och en soffa är ju nästan som gjord för at.. ja.. 'you know' i).

5k på tre rum låter otroligt sparsamt med tanke på att det är vad elprylarna till köket kostade för oss nästan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Tror Ikea har något sånt Flytta hemifrån paket där dom vanligaste köksgrejerna ingår om du inte har något sånt alls.

Tänkte precis föreslå det. Hittar det dock inte på ikeas hemsida, men det är ett paket med det mesta man behöver i köket. Jag skulle gärna ha haft ett sånt själv istället för ärvda grejor som inte matchar.

Permalänk
Skrivet av Perc:

ärvda grejor som inte matchar.

Herregud indeed!

Värsta jag vet är då någon familjemedlem kommer med någon absurt ful möbel eller liknande som man knappt skulle våga ha i garderoben, men man är för snäll för att tacka nej, speciellt då dom köpt det enkomt (oftast från second-hand, i shall add)

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Då bör det nämnas att vi tog med oss en del möbler hemifrån, fick soffa gratis samt inte köpte en fullständig köksutrustning till att börja med.

Grundläggande räcker i början, då kommer man efter hand på vad man verkligen behöver i ett kök.

Permalänk

Ok, då måste jag vara lite tvärt emot alla andra och säga såhär: Köp inte saker förrän du märker att du saknar dem. Vet inte hur många "bra att ha" saker jag köpte när jag flyttade som har fått stått oanvända. Det enda som faktiskt är obligatoriskt är någonstans att sitta med laptopen, lampor, försäkring, bredband, el (ifall det inte är avtalat - beror på hyresvärd etc), och ett utskick ifrån närmaste pizzerian som man kan ringa när man blir hungrig.

Problemet med denna strategi är väl att det lättare blir så att man köper sina knivar på ica istället för ikea osv så det kanske går jämt upp i slutet ändå..

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalle:

Korkskruv! Det är jobbigt när man ska öppna vinaren första gången och inser att man glömt köpa korkskruv

fix'd.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Med den rubriken trodde jag du hade flytt hemifrån och nu inte visste vad du behövde.

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem

Har ni inte hemkunskap i skolan längre?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

En schweizisk armékniv med korkskruv, konservöppnare och lite annat småttogott kan ju vara bra att ha. Räddade mig när jag skulle öppna en konservburk och kom på att jag inte hade någon konservöppnare.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

öööh??? bag in box