Permalänk

Vad göra med diverse datordelar

Tjenare!
Fredag en den 13:e krachar (eller igentligen så hittade den inte en Windowsfil så att den inte kunde starta) morsans Fujitsu Siemens Scaleo X (från 2005). Fick den då, och tänkte ta reda på delarna lite grand.

Så vad kan man göra med följande delar (har eventuellt dubbel uppsättning utav dessa pryttlar)

Intel Pentium 4 550 HT 775 1MB (cache) Prescott 3,4 Ghz 800M hz D-step
DDR 2x 256 MB PC400
SATA 250GB
ATI RadeonX 800XT 256 MB
SOUND Creative Labs SB Audigy 2 ZS PCI

(Vid demonteringen utav någon pryl på moderkortet som jag trodde var borttagbar så kvaddade jag det... Klumpigt gjort. Har således bara ett moderkort att vaska fram)

Så, har någon något tips på vad jag skulle kunna göra med detta?
Har även en till Scaleo X (modell: 2005/2006/2007), trasig den också, med antagligen lite bättre prestanda...

Kanske en server?
Bygga ihop en ny dator med de bästa delarna från båda datorerna?

Tacksam för svar
/Jocke

Visa signatur

Acer Aspire 7730G ->| Intel Core 2 Duo T5800 2.0 Ghz | nVidia Geforce 9600 GT 512 Mb | 4 Gb DDR 2 RAM | 320 GB SATA 2 HDD |

Permalänk

Gör om CPUn till en nyckelring förfan!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Du kan ju kanske göra en HTPC

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av cyberkyckling:

Gör om CPUn till en nyckelring förfan!

EPIC kycklingen!

Skrivet av ygd3n:

Du kan ju kanske göra en HTPC

Hmm... Krävs inte mycket bättre prestanda för deT?

Visa signatur

Acer Aspire 7730G ->| Intel Core 2 Duo T5800 2.0 Ghz | nVidia Geforce 9600 GT 512 Mb | 4 Gb DDR 2 RAM | 320 GB SATA 2 HDD |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

varför skulle en htpc vara jättekraftig?

Använd rätt mediaspelar och codec så klarar den det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberkyckling:

Gör om CPUn till en nyckelring förfan!

Det ska jag göra

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Skarhed:

Det ska jag göra

Redan gjort... Sprang ut i garaget nyss på kvällen och tog en Intelprocessor och gjorde en trevlig liten nyckelring...

Kycklingen och jag har snackat om dessa CPUnyckelringar IRL så jag tänkte komma till skott och göra mig en sådan...
Mycket lyckat resultat...

Någon som skulle vilja göra en nyckelring utav Intel i7 980X Extreme? (Värde ~10'000kr)

Visa signatur

Acer Aspire 7730G ->| Intel Core 2 Duo T5800 2.0 Ghz | nVidia Geforce 9600 GT 512 Mb | 4 Gb DDR 2 RAM | 320 GB SATA 2 HDD |

Permalänk

Micklade även ihop en utav ett IBM 128MB-RAM...
(Eller satte en nyckering i ett utav hålen i kortet)

Visa signatur

Acer Aspire 7730G ->| Intel Core 2 Duo T5800 2.0 Ghz | nVidia Geforce 9600 GT 512 Mb | 4 Gb DDR 2 RAM | 320 GB SATA 2 HDD |

Permalänk
Medlem

En HTPC går ju alltid, byt grafikkort så klarar den allt, eller kanske nån form av media server, jag gjorde en musik server av en gammal burk där hela min musiksamling finns i flac format, och stremar till min telefon vart man än är i landet, alternativt i lokala nätverket

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

En HTPC går ju alltid, byt grafikkort så klarar den allt, eller kanske nån form av media server, jag gjorde en musik server av en gammal burk där hela min musiksamling finns i flac format, och stremar till min telefon vart man än är i landet, alternativt i lokala nätverket

Ja. Funderade lite på det...
Server altså.
Det lär ju bara vara att montera ihop en dator och sedan slänga i den något OS...
Lägga i några HDD-n...
Sen kan jag ju koppla printern till den och på så vis dela ut den över nätverket...

Vad tror du/ni om det?

Visa signatur

Acer Aspire 7730G ->| Intel Core 2 Duo T5800 2.0 Ghz | nVidia Geforce 9600 GT 512 Mb | 4 Gb DDR 2 RAM | 320 GB SATA 2 HDD |

Permalänk

YouTube - Building a high performance home router - Hak5 DEL1
YouTube - Stolen Laptop Recovery and Homebrew Router Part 2 - Hak5 DEL2
Du kan ju göra en super-duper-lite-overkill-router som i länkarna ovan.
Kanske kan du även komma på något sätt att dela ut hårddisken i den på nätverket också, det vore riktigt coolt.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk

Köp.

Ett alternativ kan ju vara att köpa ett moderkort som hade duglig prestanda på sin tid, idag. Lär ju vara rätt billigt. Således får du en dator som klarar en del, billigt.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk

gjorde om min gamla P4 dator med 1gb RAM till en serverdator, satt i mitt gamla 8600 GTS kort och 2gb RAM från kompisens gamla dator och har den nu som serverdator @ LAN eller hemma hos mig som PCW server

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk

sälj på blocket och köp nytt

finns alltid galningar som vill ha vill ha vill ha =)=)

bara ett tips=)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Skrivet av Googlah:

Ett alternativ kan ju vara att köpa ett moderkort som hade duglig prestanda på sin tid, idag. Lär ju vara rätt billigt. Således får du en dator som klarar en del, billigt.

Finns det något att rekommendera?

Skrivet av emildooooo:

gjorde om min gamla P4 dator med 1gb RAM till en serverdator, satt i mitt gamla 8600 GTS kort och 2gb RAM från kompisens gamla dator och har den nu som serverdator @ LAN eller hemma hos mig som PCW server

Smart... Något liknande jag vill göra...
Hur gör man en sådan?
Bara slänga i alla komponenter jag kan hitta + lagring (funkar externa hårddiskar?) och installera ett OS, typ kanske Linux server eller liknande...

Hur får jag sedan webbaccess till servern? Liksom för att komma åt filerna från skolan eller dyl.

Kanske kan man också hosta en hemsida på den servern...

Visa signatur

Acer Aspire 7730G ->| Intel Core 2 Duo T5800 2.0 Ghz | nVidia Geforce 9600 GT 512 Mb | 4 Gb DDR 2 RAM | 320 GB SATA 2 HDD |

Permalänk
Skrivet av Jocke1100:

Finns det något att rekommendera?

Smart... Något liknande jag vill göra...
Hur gör man en sådan?
Bara slänga i alla komponenter jag kan hitta + lagring (funkar externa hårddiskar?) och installera ett OS, typ kanske Linux server eller liknande...

Hur får jag sedan webbaccess till servern? Liksom för att komma åt filerna från skolan eller dyl.

Kanske kan man också hosta en hemsida på den servern...

Det är bara att öppna den externa hårddisken så hittar du en vanlig intern i den.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberkyckling:

Gör om CPUn till en nyckelring förfan!

det ska jag göra med min gamla AMD sempron 2600+ 1,6 Ghz

Permalänk
Skrivet av cyberkyckling:

Det är bara att öppna den externa hårddisken så hittar du en vanlig intern i den.

Tack kycklingen:)
Jo, det vet jag väl...
Men tänkte mera ha dem som externa, anslutna via USB för att kunna ha mina filer på den externa HDD'n både online och "offline"...

Skrivet av dasdasd:

det ska jag göra med min gamla AMD sempron 2600+ 1,6 Ghz

Gjorde en nyckelring utav en <insert cpu name here>, vart ganska fräckt...
Funderar på att göra en till utav Intel Pentium IV, om jag inte "orkar" eller har lust att göra en hemmaserver/FTP-server...

Visa signatur

Acer Aspire 7730G ->| Intel Core 2 Duo T5800 2.0 Ghz | nVidia Geforce 9600 GT 512 Mb | 4 Gb DDR 2 RAM | 320 GB SATA 2 HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke1100:

Gjorde en nyckelring utav en <insert cpu name here>, vart ganska fräckt...
Funderar på att göra en till utav Intel Pentium IV, om jag inte "orkar" eller har lust att göra en hemmaserver/FTP-server...

haha okej xd btw, visst äre bara att ta en borrmaskin och göra ett hål i ett hörn bara?

Permalänk
Skrivet av dasdasd:

haha okej xd btw, visst äre bara att ta en borrmaskin och göra ett hål i ett hörn bara?

How-to Make a CPU Keychain - Overclockers Club

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Skrivet av dasdasd:

haha okej xd btw, visst äre bara att ta en borrmaskin och göra ett hål i ett hörn bara?

Japp... Det gjorde iallafall jag... Har sett flera som lött på som en bygel där nyckelringen går igenom, men imo så är det inte lika snyggt som att borra ett hål...

Tack syklingen...

Visa signatur

Acer Aspire 7730G ->| Intel Core 2 Duo T5800 2.0 Ghz | nVidia Geforce 9600 GT 512 Mb | 4 Gb DDR 2 RAM | 320 GB SATA 2 HDD |

Permalänk

Vad tror ni om Ubuntu server?
Kan det vara bra?

Tänkte mig såhär...

1. Bygga ihop delarna till en PC
2. Installera Ubuntu Server
3. Piffla lite och setta upp en statisk IP
4. Öppna en port i brandväggen (Dovado UMR 3G broadband router), port 80.

Då borde ju man kunna, via internet komma åt datorn från distans...

Sker det isåfall via FTP, eller?

Visa signatur

Acer Aspire 7730G ->| Intel Core 2 Duo T5800 2.0 Ghz | nVidia Geforce 9600 GT 512 Mb | 4 Gb DDR 2 RAM | 320 GB SATA 2 HDD |

Permalänk
Skrivet av Jocke1100:

Tjenare!

Så vad kan man göra med följande delar (har eventuellt dubbel uppsättning utav dessa pryttlar)

Tacksam för svar
/Jocke

Jag har ett förslag, ifall du får några delar över så kanske du kan skänka dom till mig

Mitt förslag

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av the_speed:

Jag har ett förslag, ifall du får några delar över så kanske du kan skänka dom till mig

Mitt förslag

Haha... To late bro'!
Byggde en server som funkar finfint...

Visa signatur

Acer Aspire 7730G ->| Intel Core 2 Duo T5800 2.0 Ghz | nVidia Geforce 9600 GT 512 Mb | 4 Gb DDR 2 RAM | 320 GB SATA 2 HDD |

Permalänk
Skrivet av Jocke1100:

Haha... To late bro'!
Byggde en server som funkar finfint...

nedrans oxå....

Trevligt att du fick användning av delarna ist för att slänga dom som många andra gör

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av the_speed:

nedrans oxå....

Trevligt att du fick användning av delarna ist för att slänga dom som många andra gör

Haha...
Snickrade ihop en liten serverdator som står i garderoben... Används just nu som NAS utav hela familjen...

Har det även som en experimentserver där jag lägger upp vissa webbapplikationer...
Synd bara att det är <0,3Mb/s upplina...

Visa signatur

Acer Aspire 7730G ->| Intel Core 2 Duo T5800 2.0 Ghz | nVidia Geforce 9600 GT 512 Mb | 4 Gb DDR 2 RAM | 320 GB SATA 2 HDD |