Permalänk
Hedersmedlem

Att vänta tills D90-efterträdaren dyker upp kan i alla fall leda till en del bra utförsäljningserbjudanden på nuvarande D90. Vill minnas att Mediamarkt sålde D80 i stort sett kriminellt billigt när D90 var i antågande. Alternativt ett väldigt stort ha-begär till efterföljaren

I mina ögon så väger funktionerna som D90 har upp prisskillnaden. Displayen är kanonbra, två inmatningshjul och fler knappar gör kameran mer snabbjobbad, toppdisplayen gör att man har mer information tillgänglig hela tiden, batteritiden är bättre tack vare större batteri (en-el3e i D90). Lägg där till att du även har full funktionalitet tillsammans med "samtliga" nikons objektiv som har autofokus. Dvs alla som heter AF, AF-D, AF-S, AF-I och så vidare. Likaså fullt stöd för tredjepartsoptik från Sigma, Tamron och Tokina.

Enda fördelen med D5000 är egentligen att displayen går att vinkla (om man ser det som en fördel) samt ett något lägre pris. Lite mindre och smidigare möjligen. Dock samma höga bildkvalitet som D90, D300 och D300s.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruda:

Eller så köper du en RIKTIG videokamera om film är det viktigaste.

Fast det finns väl inte några "riktiga" videokameror i rimliga prisklasser som ger de möjligheter som en DSLR ger, vad gäller bildkvalitet i dåligt ljus och möjlighet till kort skärpedjup. Amatörfilmare har ju använd SLR-objektiv för 35mm för att projicera på en mattskiva som sedan filmas av med en DV-kamera just av den anledningen. Man har inte råd med en RED, exempelvis.

Permalänk
Medlem

CANON EOS 50D KAMERAHUS - Canon - Rajala Pro Shop

Med tanke på att Rajala slumpar ut 50D-huset för 7000 kronor tycker jag det känns mycket fånigt att välja D90 såvida man inte är en Nikonfanboy eller absolut extremt måste ha videofunktion över allt.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Köpte en d5000 i januari som första Systemkamera... nu e jag skitless på den.... Satsa på en d90. Man växer alldeles för fort i en d5000

har en d90 nu och är nöjd. mer att välja på och den tar faktiskt bättre bilder...
Den enda fördelen d5000 hade saknar jag inte alls.... Live View med den vinklingsbara skärmen suger hårt. Segt och dålig på att fokusera så bara använt den när jag filmat (vilket också suger på d5000 pga saknaden av autofokus när man filmar)

d90, HELT klart värt pengarna om man vill lära sig... annars köp d3000, billigare och mindre än d5000... Lika bra bilder i princip.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Med tanke på att Rajala slumpar ut 50D-huset för 7000 kronor tycker jag det känns mycket fånigt att välja D90 såvida man inte är en Nikonfanboy eller absolut extremt måste ha videofunktion över allt.

De ligger i samma klass. 50D har några fördelar jämfört med D90, men jag tycker att skillnaderna är tillräckligt små för att skillnaderna i hela systemet ska vara avsevärt viktigare för vad man väljer. Även personlig smak vad gäller hur de ligger i handen är i mitt tycke viktigare.
Om man vet att man behöver någon av de saker som 50D är bättre på (snabbare seriebildstagning tex) så är det klart att den är ett givet val men...
Däremot är det helt klart dumt att inte överväga den.

Skrivet av folkeryd:

har en d90 nu och är nöjd. mer att välja på och den tar faktiskt bättre bilder...

På vilket sätt är bilderna bättre menar du? D90 har, som jag skrivit ovan i tråden, ett gäng fördelar, men att bilderna tekniskt skulle vara bättre är inbillning. D5000, D90 och D300(s) är så lika vad gäller bildkvaliteten att alla eventuella skillnader är helt ovidkommande. Är bilderna fotografiskt bättre beror det på att du blivit duktigare och/eller känner dig mer inspirerad med en ny kamera inte på några teknikaliteter vad gäller kameran.
Mellan D3000 och D5000, däremot, är det, i sammanhanget, stor skillnad i bildkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det "farliga" med att göra så är att andrahandsvärdet på digitala kameror ofta är väldigt dåligt. Köper du en D5000 idag och säljer den om ett år kommer du knappt att få något för den, så i praktiken får du nästan pynta för en hel D90 (eller modellen som kommer att ersätta den så småningom)

Detta är helt emot mina erfarenheter. Digitala systemkameror är nog en av de få elekronikprylarna som faller relativt litet i pris. Exempelvis d40 såldes för 3 år sedan för runt 3000, idag säljs de begagnat för det priset, möjligen någon hundringunder. Litet fall i pris.

Skrivet av Tokoza:

Om filmfunktionen nu är så EXTREMT viktig kanske det är bättre att välja Cannon eftersom dessa lär vara bättre på denna biten (tror jag)... Ptjaaa...

Jag har svårt att tänka mig att nikon först introducerar funktionen och sedan låter Canon vinna kriget. Men nog stämmer det att canon ligger bäst till bland kamerorna inom rimlig prisklass.
Huvudtanken med mitt inlägg var dock att uppmärksamma att man kanske inte endast ska ta hänsyn till sina egna preferenesr när man rekommenderar produkter åt andra.

Skrivet av Eruda:

Eller vänta tills Sony släpper sin NEX VG10 i Sverige:

NEX-VG10 | Interchangeable Lens Handycam Camcorder | Sony | Sony Style USA

Alternativt de ryktade A33/A55 med "phase detect-AF" under videoinspelning... Dessa lär enligt rykten lanseras snart.

Eller så köper du en RIKTIG videokamera om film är det viktigaste.

En riktig videokamera med samma funktioner som en systemkamera har jag inte råd med (; Sedan är jag låst vid nikons glas samt hemligt kär.
Dessutom sa jag att det var nästan viktigare än stillbildsfunktionen, dvs den funktionen är också oerhört viktig för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Detta är helt emot mina erfarenheter. Digitala systemkameror är nog en av de få elekronikprylarna som faller relativt litet i pris. Exempelvis d40 såldes för 3 år sedan för runt 3000, idag säljs de begagnat för det priset, möjligen någon hundringunder. Litet fall i pris.

Det beror såklart på modell, instegsmodeller tappar ju, i kronor, mindre och så och på vilken köpare (och hur länge man orkar vänta på att rätt köpare hittar annonsen). Den som betalar 3000kr för en D40 är... Ja, man kan ju inte ha alla hästar hemma iaf... Men det beror väl på det oförtjänt bra rykte som D40 har som "bästa kameran någonsin" vad gäller brus.
D200 får man idag för 4000kr ett fall med över 60%, D80 får man för ungefär samma summa (ett fall med 50%). 20D får man för 2000kr (appråpå D40 för 3000kr). När jag skaffade min D300 tyckte jag inte ens att det var värt besväret att lägga ut en annons på min D70 (då 4 år gammal), jag hade väl fått 2000kr (prisfall med 80%) för den, med objektiv, om jag haft tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

...
Jag har svårt att tänka mig att nikon först introducerar funktionen och sedan låter Canon vinna kriget. Men nog stämmer det att canon ligger bäst till bland kamerorna inom rimlig prisklass.
Huvudtanken med mitt inlägg var dock att uppmärksamma att man kanske inte endast ska ta hänsyn till sina egna preferenesr när man rekommenderar produkter åt andra.
...

Saknar erfarenhet av Cannons prylar. Har en d5000 själv. Som sagt priorieterar jag inte filmfunktioner varför jag inte riktigt har koll på det senaste. I mitt inlägg där jag nämnde att Cannon har bättre variantar ifall man också är intresserad av filmfunktion syftade jag mest till att de dyrare husen medger fullHD inspelning medan Nikons varianter inte gör detta. Men kriget är ju långt ifrån över ännu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det beror såklart på modell, instegsmodeller tappar ju, i kronor, mindre och så och på vilken köpare (och hur länge man orkar vänta på att rätt köpare hittar annonsen)

Jag tog för givet att vi talar om insteg- och prosummersmodeller eftersom det var en sådan TS var intresserad utav.

Skrivet av dumbo:

D200 får man idag för 4000kr ett fall med över 60%, D80 får man för ungefär samma summa (ett fall med 50%).

D200 säljs för närmare 5000 än 4000. Hur som helst är det just det jag menar, endast 60% bortfall på FEM år och dessutom begagnad. Jämnför vi med exempelvis grafikkort till datorer förlorar de 50 % på ETT år och då är det fortfarande ett nytt kort man köper, ett begagnat har säkert ett ännu större fall.

Därför anser jag att digitala systemkameror har ett högt andrahandsvärde och relativt stabilt pris om man jämnför med andra tekniska produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

D200 säljs för närmare 5000 än 4000. Hur som helst är det just det jag menar, endast 60% bortfall på FEM år och dessutom begagnad. Jämnför vi med exempelvis grafikkort till datorer förlorar de 50 % på ETT år och då är det fortfarande ett nytt kort man köper, ett begagnat har säkert ett ännu större fall.

Kameror precis som andra saker tappar ju mest i början och sedan går det långsammare. Jämför med (nya) bilar som tappar "halva värdet" bara man rullar iväg från försäljaren.
Köper man en D5000 för 6000kr idag kan man skratta sig lycklig om man får mer än 4000kr för den efter att man använt den en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

De ligger i samma klass. 50D har några fördelar jämfört med D90, men jag tycker att skillnaderna är tillräckligt små för att skillnaderna i hela systemet ska vara avsevärt viktigare för vad man väljer. Även personlig smak vad gäller hur de ligger i handen är i mitt tycke viktigare.
Om man vet att man behöver någon av de saker som 50D är bättre på (snabbare seriebildstagning tex) så är det klart att den är ett givet val men...
Däremot är det helt klart dumt att inte överväga den.

De ligger inte alls i samma segment då segmenten inte överlappar varandra. 50D > D90 > XXXD (fast jag föredrar nästan 550D över D90 tills D90's uppföljare har släppts). Sedan om D90 ligger bättre i handen är en helt annan sak, då kanske man bör överväga den.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Trevligt att en lite diskussion startats. Har någon hört/läst något om ryktena ang. d90s (eller vad den kommer heta)? Jag har läst lite, men inget verkar trovärdigt.

Nu till en sak som inte har något med saken att göra: går sweclockers klocka fel? Jag menar det som står när man skriver inlägget. Det här inlägget skrevs 17:31, men det står 15:31...

Permalänk
Medlem

Det står 17:31 för mig - det är en inställning du har som du kan fixa i kontrollpanelen på Sweclockers (;

Det är liksom no contest tills uppföljaren till D90 har kommit ut. Jag kan inte se någon välja D90 just nu, utan det är antingen 50Dn eller vänta tills D90s (elller vad den nu kommer heta) som gäller.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Det står 17:31 för mig - det är en inställning du har som du kan fixa i kontrollpanelen på Sweclockers (;

Det är liksom no contest tills uppföljaren till D90 har kommit ut. Jag kan inte se någon välja D90 just nu, utan det är antingen 50Dn eller vänta tills D90s (elller vad den nu kommer heta) som gäller.

Fast 60D kommer ju också antagligen att annonseras typ nästa vecka, så...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

De ligger inte alls i samma segment då segmenten inte överlappar varandra. 50D > D90 > XXXD (fast jag föredrar nästan 550D över D90 tills D90's uppföljare har släppts). Sedan om D90 ligger bättre i handen är en helt annan sak, då kanske man bör överväga den.

Nej, för 50D motsvarar ju D300(s). Det var ju därför Canon släppte 7D...

7D är första gången som Canon och Nikon haft någon direkt motsvarighet bortsett Dx och 1D(s)-serierna, i övrigt har de varit en aning förskjutna.
Nikons Dxx har ända sedan D70:n legat närmare xxD än xxxD, men inte motsvarat direkt, så jo, jag skulle vilja säga att de ligger i samma klass, även om de inte direkt motsvarar varandra.
Har 50D trådlös styrning av blixtar inbyggt för inga extra pengar förresten? Sånt hittar man ju bara på instegsmodeller som D90 och... 7D.
D90 har en mer avancerad ljusmätning, med 420 mätpunkter isf för 35, som känner igenom motiv, ansikten osv och anpassar exponering såväl som vitbalans efter det. D90:n har en större/bättre sökare, större spann på exponeringskompensationen osv.
Tittar man bortom FPS och megapixel ser man snabbt att D90 har en del godsaker som 50D saknar, precis som 50D har en del som D90 saknar (främst FPS och megapixlar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Nej, för 50D motsvarar ju D300(s). Det var ju därför Canon släppte 7D...

7D är första gången som Canon och Nikon haft någon direkt motsvarighet bortsett Dx och 1D(s)-serierna, i övrigt har de varit en aning förskjutna.
Nikons Dxx har ända sedan D70:n legat närmare xxD än xxxD, men inte motsvarat direkt, så jo, jag skulle vilja säga att de ligger i samma klass, även om de inte direkt motsvarar varandra.
Har 50D trådlös styrning av blixtar inbyggt för inga extra pengar förresten? Sånt hittar man ju bara på instegsmodeller som D90 och... 7D.
D90 har en mer avancerad ljusmätning, med 420 mätpunkter isf för 35, som känner igenom motiv, ansikten osv och anpassar exponering såväl som vitbalans efter det. D90:n har en större/bättre sökare, större spann på exponeringskompensationen osv.
Tittar man bortom FPS och megapixel ser man snabbt att D90 har en del godsaker som 50D saknar, precis som 50D har en del som D90 saknar (främst FPS och megapixlar).

Jag skulle kunna skriva ungefär tio stycken A4or om varför 50D är en bättre kamera overall än D90, likadant som jag skulle kunna skriva tio stycken A4or om varför D90 är en bättre kamera overall än, säg, 500D, men jag tror att till och med att du också fattar att 50D helt enkelt är bättre om man inte har folk som arbetat med något märke innan och därmed har 27 tusen objektiv att låna ut.

Min poäng: likadant som man kan dra upp saker som D90 har som inte 50D har, kan man dra upp saker som 550D har som inte D90 har, trots sitt lägre pris.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk

Men D90 är äldre än D5000?

Visa signatur

Acer Aspire 7730G ->| Intel Core 2 Duo T5800 2.0 Ghz | nVidia Geforce 9600 GT 512 Mb | 4 Gb DDR 2 RAM | 320 GB SATA 2 HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke1100:

Men D90 är äldre än D5000?

Ja. c:

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

d5000 o d90 är samma generation, samma sensor som D300. skillnaden är instegs kamera till lite mer avancerad kamera. så bry er inte om att den ena är äldre än den andra..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Att ha i åtanke är att eftersom d5000 är en instegsmodell saknar den vissa funktioner som kan vara av intresse lite senare...

I mitt fall saknar jag nu blixtvärdes lås FV-lås hos d5000. FV-lås gör det möjligt att låsa blixtens exponering i iTTL till ett visst värde (blixtens exp. mätare mäter i bildens centrum, detta är inte alltid lämpligt eftersom motivet också kan vara i bildens kant). D5000 saknar även sk. Commande Mode vilket gör det möjligt att styra flera blixtar trådlöst från kamerahuset (men Commander Mode blir möjlig här med bl. a. sb800 eller sb900, men FV-lås funkar fortfarande inte eftersom kamerahuset inte är kompatibelt). High Speed Sync (för blixt) funkar inte heller med d5000.

Eftersom jag saknar ovanstående funktioner kommer jag att byta ut min d5000 mot en annan... Och eftersom D90 uppfyller mina krav på ett bättre sätt blir det förmodligen en sådan (eller dess efterföljare)...

Permalänk

Jag har själv en D90 och har krånglat lite med polarens D5000, den känns plastig och väger nästan ingenting, det är enormt skillnad. Nu i efterhand är jag glad att jag inte köpte mig en D5000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

I mitt fall saknar jag nu blixtvärdes lås FV-lås hos d5000. FV-lås gör det möjligt att låsa blixtens exponering i iTTL till ett visst värde (blixtens exp. mätare mäter i bildens centrum, detta är inte alltid lämpligt eftersom motivet också kan vara i bildens kant).

Förutsatt att man har D- eller G-objektiv, som ger avståndsinfo till kameran så kommer kameran att prioritera föremål som befinner sig på det avstånd man fokuserat. Sen är det klart att man kan ha två föremål på samma avstånd. Då prioriterar där man har fokuspunkten.
I den mån det faktiskt är ett problem så blir det ett mycket mindre problem med en extern blix som lyser upp bättre/vidare och som går att studsa i taket.
Visst är det en funktion som saknas, men JAG tycker inte att det är ett så stort problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Förutsatt att man har D- eller G-objektiv, som ger avståndsinfo till kameran så kommer kameran att prioritera föremål som befinner sig på det avstånd man fokuserat. Sen är det klart att man kan ha två föremål på samma avstånd. Då prioriterar där man har fokuspunkten.
I den mån det faktiskt är ett problem så blir det ett mycket mindre problem med en extern blix som lyser upp bättre/vidare och som går att studsa i taket.
Visst är det en funktion som saknas, men JAG tycker inte att det är ett så stort problem.

Finns risk att blixten överexponerar ifall motivet är vid sidan och då avståndet är stort från blixten till något i bildens mitt (ljuset från blixten är ganska begränsad (ljus intensiteten avtar med ett genom avståndet i kvadrat) varmed ttl "brassar" på för fullt... då den tror att avståndet är väldigt stor till motivet - resulterandes i att motivet vid sidan blir överexponerat). Hur gör du i ett sådant fall? Kör du blixten manuellt?

Jag har för mitt att då blixten är i TTL mode och FL-låset aktiveras skickas ljusinpuls som mäter av ljuset (i kompositionen här finns motivet i mitten delen, dvs där blixten mäter av sin exponering). Efter detta komponeras bilden som man önskar varmed blixten sänder rätt mängd ljus.

(Blixten jag använder tillsammans med d5000 är sb800).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Finns risk att blixten överexponerar ifall motivet är vid sidan och då avståndet är stort från blixten till något i bildens mitt (ljuset från blixten är ganska begränsad (ljus intensiteten avtar med ett genom avståndet i kvadrat) varmed ttl "brassar" på för fullt... då den tror att avståndet är väldigt stor till motivet - resulterandes i att motivet vid sidan blir överexponerat). Hur gör du i ett sådant fall? Kör du blixten manuellt?

Jag har för mitt att då blixten är i TTL mode och FL-låset aktiveras skickas ljusinpuls som mäter av ljuset (i kompositionen här finns motivet i mitten delen, dvs där blixten mäter av sin exponering). Efter detta komponeras bilden som man önskar varmed blixten sänder rätt mängd ljus.

(Blixten jag använder tillsammans med d5000 är sb800).

Om man har D- eller G-objektiv så kommer, som sagt, saker som är på det avstånd man fokuserat på att prioriteras eller tas hänsyn till iaf, även om det inte är i mitten av bilden. Därför tror inte kameran att det är långt avstånd till motivet, även om det inte är i bildens mitt. Objektivet talar om för kameran att det är x meter till fokusplanet. Sen är det klart att om saken ifråga tar upp en väldigt liten del av bilden så kommer kameran att sänka prioriteten (det gör den även om motivet är i mitten), eftersom den även analyserar efter vad den tror att det är för motiv. Känner den igen ett ansikte eller hudtoner så kommer det att bli ganska hög prio i det området, tex, särskilt om man fokuserat på det avståndet. Sen finns det ju inget system som är ofelbart, så visst kommer det att hända att man får felexponeringar ibland. Jag har dock, som sagt, sällan upplevt att det är något problem att man får saker i kanten av bilden felexponerade, under förutsättning att de finns på det avstånd man fokuserat på och det är nog aldrig att det hänt att det varit så illa att saker frätt ut och då kan man ju sänka exponeringen i mjukvara, i efterhand, vilket är det jag brukar göra.
Det kanske är jag som tagit bilder på "rätt" motiv, så att kameran inte blivit lurad... Kanske varierar det beroende på kameramodell. Jag har bara använt D70 och D300 tillräckligt i dylika sammanhang för att kunna uttala mig.
Nedan är en bild där jag fokuserat och komponerat om, dvs fokuspunkten, som ju vägs tyngre än övriga bilden, är inte över bollen, utan över bakgrunden. Om något så är den ju lite underexponerad, men det beror ju på att det är en del vitt i den... Sen vet jag inte om avståndet till bildens mitt är för kort enl dina erfarenheter... Just denna är tagen med D300 och den inbyggda blixten, men jag har samma erfarenheter tillsammans med SB-600.

Annars är det korrekt att FV-lock skickar förblixten när man trycker på knappen för att låsa exponeringen. Det finns en del som använt detta när de haft problem med att folk blinkar på bilder tagna med blixt då de reagerar på förblixten.

Permalänk
Medlem

Tänkte mig mer en situation som visas i nedanstående länk:

Nikon CLS Practical Guide: 4. So, What is Flash Value Lock?

Det finns säkert någon läge hos sb800 som ampassar styrkan efter fokusavståndet istället (har inte undersökt detta eftersom jag inte haft blixten speciellt länge). Jag har Nikon 16-85 vr, så den borde vara fullt kombatibel med diverse blixtfunktioner.

Permalänk
Medlem

Avståndsmätning och blixtexponering därefter sker automatiskt och går, vad jag vet, inte att stänga av annat än genom att köra blixten i manuellt läge. Jag har aldrig märkt av att blixten bara mäts i mitten av bilden (däremot vägs den aktiva fokuspunkten tyngre, precis som vid fotografering utan blixt). Om det vore så borde bollen i min bild ha blivit överexponerad. Enda skillnaden mellan bilden i hans exempel och min är att han använt en längre slutartid för att få med ljuset i bakgrunden, annars är ju motiven ungefär lika ocentrerade och hans tar upp en större yta av bilden (enligt vad jag bedömer iaf).

Edit:
Vid närmare studier av EXIF i hans bild ser man ju att han använder centrumvägd mätning. Då funkar såklart inte någon 3D Matrix-mätning och alla såna avancerade blixtfunktioner "försvinner".
Så, ja, om man använer centrumvägd eller spotmätning så är FV-lock ett "måste". Jag ser dock inte varför man skulle handikappa det ledande blixtsystemet på marknaden.

Permalänk
Medlem

Kanske är det iTTL BL som har aktiverats. Denna tar ju mer hänsyn till vad som sker i bakgrunden vid blixtanvänding, och ampassar blixtens exponering till bakgrundens. Men jag kommer inte ihåg hur mätningen skilljer sig mellan vanlig iTTL och iTTL BL, hinner inte fundera mer på detta just nu. Fast iTTL BL används förmodligen inte vid så mörka tillfällen. iTTL BL lämpar sig förmodligen bäst till motljusbilder, eller där bakgrunden är mycket ljusare än huvudmotivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Kanske är det iTTL BL som har aktiverats. Denna tar ju mer hänsyn till vad som sker i bakgrunden vid blixtanvänding, och ampassar blixtens exponering till bakgrundens. Men jag kommer inte ihåg hur mätningen skilljer sig mellan vanlig iTTL och iTTL BL, hinner inte fundera mer på detta just nu. Fast iTTL BL används förmodligen inte vid så mörka tillfällen. iTTL BL lämpar sig förmodligen bäst till motljusbilder, eller där bakgrunden är mycket ljusare än huvudmotivet.

"Balanserad upplättningsblixt" på svenska.
SB-900 har även iTTL-BL-FP, som är samma, fast med kamerans eventuella högre blixtsynk,
"Auto FP High-Speed Sync mode", som är bra att ha ljusa dagar utomhus & i motljus.
Nikons blixtar är verkligen en djungel.

Edit/ .. Måste ju ha lite ontopic oxå ..
Hade lätt gått på D90. Ny generation på g & därmed går den att få billigt.
Blixtsynken & den bättre sökaren räcker som argument. Man fotar inte på riktigt via display,
även om just den är underbar på D90 (eller D300/D3). Har själv D300 f.ö.
(Nästan samma kamera som D90 fast väderskyddad & lite mer lullull.)

Rörlig display är väl bra & ha om du hade tänkt att köpa ett fört kort stativ? )