Kommer dessa minnen funka till mitt moderkort ?

Permalänk
Medlem

Kommer dessa minnen funka till mitt moderkort ?

https://www.inet.se/artikel/1901838/asus-m4n98td-evo-sli

Tänkte köpa det moderkortet eftersom de är inets 1 av 2 kort som stödjer SLI, haha

Tänker köra på en AMD 965be processor, men när jag kollar på moderkortet ståre :
Hastighet 2000(O.C.)/1333/1066MHz

2000(O.C.) ?

Vad står O.C. för ?
Klarar moderkortet att köra 2000MHz minnen eller bör jag köpa 1333MHz (som känns lite klent för en eventuell liten överklockning ~)
Tänkte köra på dessa ifall 2000MHz funkar
https://www.inet.se/artikel/5315043/corsair-4gb-2x2048mb-domi...

Står dock rekommenderas till Core i7/i5/i3
Borde väl funka med min processor endå, även om den inte är en intel ?

Tack för svar !

Permalänk
Medlem

De fungerar, dock så måste du göra en överklockning av bushastigheten ( överklocka cpun ) för att det ska användas mer än 1333 mhz, ska du överklocka räcker oftast 1600mhz minnen så länge du inte ska använda extrem vattenkylning eller värre. . .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

De fungerar, dock så måste du göra en överklockning av bushastigheten ( överklocka cpun ) för att det ska användas mer än 1333 mhz, ska du överklocka räcker oftast 1600mhz minnen så länge du inte ska använda extrem vattenkylning eller värre. . .

Kommer datorn starta ens ? med tanke på busshastigheten är för liten för minnena ?

Är de inte lättare att köpa 1333 minnen och sedan klocka ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

står ju inget om att mitt moderkort stödjer 1600Mhz minnena då detta va vad jag hade tänkt köpa från början, men funkar de att klocka med 1333MHz minnen alltså ? eftersom alla oftast rekommenderar 1600 så tänkte jag att 1333 är för lite, då lät 2000 bättre

Permalänk
Medlem

O.C 2000mhz måste ju betyda att man kan klocka minnena till 2000mhz ? då kanske du kan ha 1600mhz minnen som du sedan kan klocka om du vill ?

Hör med kundtjänst osv

Visa signatur
Permalänk
Medlem

okay, mailar dom ^^

Permalänk
Medlem

Att minnena är 2000 mhz betyder inte att de måste gå så fort, det är endat att de är gjorda för att klara den minneshastigheten! och att moderkortet har stöd för en viss högsta hastighet på minnena är en annan sak.

Permalänk
Medlem

så de betyder alltså att mitt moderkort klarar av att köra ett par 1600MHz minnen ?
1333MHz känns för lite och 2000MHz känns lite överdrivet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melysia:

så de betyder alltså att mitt moderkort klarar av att köra ett par 1600MHz minnen ?
1333MHz känns för lite och 2000MHz känns lite överdrivet

1333 är inte förlite, det är appsolut lagom då alla körs i denna hastighet om du inte hade tankar på att överklocka datorn.

Permalänk
Medlem

De va ju precis det jag hade, haha, hade tänkt överklocka den ^^
Funkar de alltså emd 1600MHz minnen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melysia:

De va ju precis det jag hade, haha, hade tänkt överklocka den ^^
Funkar de alltså emd 1600MHz minnen ?

Ja, det skulle nog vara dem som fungerar bäst i det ändamålet (alltså du tänker inte köra något överdrivet extremt, t.ex vattenkylning för 10 000 kr )

Permalänk
Medlem

Även fast moderkortet säger att den inte tar dom ?