Två X, två T-bord + mus på en dator?

Permalänk
Medlem

Två X, två T-bord + mus på en dator?

Hej!

Just nu har jag en dator som bara har en tv som skärm, som används som mediaPC och server. Jag har blivit riktigt sugen på att ordna en ordentlig arbetsstation då jag börjar bli trött på att sitta obekvämt med laptopen när jag programmerar. Jag vill inte behöva köpa en ny dator däremot, så därför undrar jag:

Går det att sätta upp en till X-server som jag binder en viss mus, ett visst tangentbord och en viss skärm till? Behöver jag ett nytt grafikkort eller klarar jag mig med ett med stöd för två skärmar? Vad händer, antaget att jag lyckas med detta, om jag byter till t ex TTY1 på en av skärmarna?

Tacksam för all hjälp jag kan få, allt jag hittat på internet har varit väldigt gammalt, eller inte alls vad jag tänkt mig. Det gör inte så mycket om detta kräver någon tidskrävande process vid boot, då jag inte rebootar så ofta. Datorn kör Debian "Squeeze" med ett 9600GT.

Mvh,
Marcus

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad du letar efter kallas för multiseat
Gentoo Wiki Archives - HOWTO_Multiseat_X

Jag tänkte göra något liknande hemma, men jag har aldrig fått tummen ur och faktiskt testat.

Permalänk
Medlem

Tackar! Jag återkommer när jag fått tillbaka min skärm och misslyckats första gången!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta är inte riktigt vad du letar efter, men tänkte ändå tipsa:
Synergy

Permalänk
Avstängd

Du letar inte heller efter detta, men tänkte bara tipsa. Nån snubbe installerade VirtualBox, och startade upp en till Windows. Så stoppade han in en extra USB mus och lät Windows ta över musen. Då kan man spela två personer ett windows spel. En har den riktiga musen, en annan har USB musen med guest Windows.

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen! Det uppskattas även om det inte är precis det jag letar efter! Hittade något vid namn "mdm" (multiseat display manager) som verkar vara enklast att använda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu har jag fått tillbaka min andra skärm och börjat experimentera lite. Något som irriterar mig ordentligt är att när man sätter upp "Seperate X screen" i Nvidia-settings är det enda som saknas att koppla mus och tangentbord till skärmarna, men det verkar inte gå så. Det jag försöker nu är att köra två s t olika "ServerLayout", men jag börjar bli tveksam till om detta ens går med bara ett dual-head grafikkort. Är det någon som har erfarenhet av det?

Mdm verkade inte underlätta mycket alls (den skrev över ett par konfigurationsfiler och hade ingen "uninstall" i makefilen iaf, så det var ju trevligt). Ett alternativ jag har hittat lite om är "Xephyr", någon som har provat det?

EDIT:
Tänkte uppdatera lite, om någon söker på multiseat, xephyr, multiterminal eller dylikt. Denna guide fungerar som utlovat:
netpatia: Multiseat in Ubuntu 9.04
För nvidia:
netpatia: Multiseat with nVidia card

Enklare än det ser ut, då det mesta bara är copy-paste. Däremot är all opengl utan hårdvaruaccelerering, vilket suger.

Visa signatur