Permalänk
Medlem

Inför bolån, lite hjälp tack :S

Hej sweclockers!

Jag vet inte om det här är rätt forum att vända sig till men jag hoppas att ni alla inte sitter i hyresrätter utan någon gång suttit i liknande sits som mig.

Jag och min sambo har hittat en lägenhet som vi tecknat avtal på och allt sånt. Värt att nämnas är att lägenheten inte kommer vara färdigbyggd förrän November nästa år så jag har kollat med lite olika bolåneinstitut, vad man kan välja och så, och ska jag vara ärlig förstod jag inget till en början men nu tror jag att jag klurat ut det mesta.

En sak som återstår att ta beslut om är något jag inte kunnat hitta info om. Min sambo studerar nu och går på studiebidrag/lån och jag undrar om banken tar hänsyn till hennes "inkomst", eller om det ser ut som att jag försörjer henne?

Alternativen är:
1: Ansöka om lån med henne som medlåntagare
2: Ansök med endast mitt namn på

Jag har heltids och tillsvidareanställning på mitt företag så den delen är inga problem.

Vad tror ni?

Tack på förhand

Mvh
Lukas

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Hej sweclockers!

Jag vet inte om det här är rätt forum att vända sig till men jag hoppas att ni alla inte sitter i hyresrätter utan någon gång suttit i liknande sits som mig.

Jag och min sambo har hittat en lägenhet som vi tecknat avtal på och allt sånt. Värt att nämnas är att lägenheten inte kommer vara färdigbyggd förrän November nästa år så jag har kollat med lite olika bolåneinstitut, vad man kan välja och så, och ska jag vara ärlig förstod jag inget till en början men nu tror jag att jag klurat ut det mesta.

En sak som återstår att ta beslut om är något jag inte kunnat hitta info om. Min sambo studerar nu och går på studiebidrag/lån och jag undrar om banken tar hänsyn till hennes "inkomst", eller om det ser ut som att jag försörjer henne?

Alternativen är:
1: Ansöka om lån med henne som medlåntagare
2: Ansök med endast mitt namn på

Jag har heltids och tillsvidareanställning på mitt företag så den delen är inga problem.

Vad tror ni?

Tack på förhand

Mvh
Lukas

Vad jag fått veta av andra i liknande situation var att den som arbetade fick ta lånet helt själv eftersom de fick låna mindre om de båda stog på lånet, då det såg ut som den med arbete försörjde den studerande annars.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Vad jag fått veta av andra i liknande situation var att den som arbetade fick ta lånet helt själv eftersom de fick låna mindre om de båda stog på lånet, då det såg ut som den med arbete försörjde den studerande annars.

Jaha okej. Det låter som att jag ska stå på lånet själv då...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Min bror fick ta hela lånet när han lånade till lägenhet då hans sambo studerade och därmed inte hade någon fast inkomst.

Permalänk
Avstängd

Lite trött idag. Jag läste "Inför bokbålet, lite hjälp tack" och tänkte att detta var nog en intressant tråd...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Om ni delar på lånet kan det vara bra att skriva ett sambo-avtal också. I det står det typ hur ägandet är uppdelat (viktigt om nån går in med mer pengar än den andre och ni blir osams i framtiden) samt att ni skall ärva varandra, vilket man inte automatiskt gör om man inte är gifta.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

Min bror fick ta hela lånet när han lånade till lägenhet då hans sambo studerade och därmed inte hade någon fast inkomst.

Då låter det som att jag ska göra samma sak. Det är iofs det bästa men man vill ju inte få avslag för att man råkat skriva lite fel^^

Skrivet av MBY:

Lite trött idag. Jag läste "Inför bokbålet, lite hjälp tack" och tänkte att detta var nog en intressant tråd...

Haha! Dagens

Skrivet av DarkBob:

Om ni delar på lånet kan det vara bra att skriva ett sambo-avtal också. I det står det typ hur ägandet är uppdelat (viktigt om nån går in med mer pengar än den andre och ni blir osams i framtiden) samt att ni skall ärva varandra, vilket man inte automatiskt gör om man inte är gifta.

Fast det är jag som står på lägenheten och är med i bostadsrättsföreningen, dvs lägenheten är "min". Jag menar hur man ska beté sig för att banken inte ska bli griniga. Har redan fått lånelöfte på det belopp jag behöver, men man vet inte om dom är lite benägna att ge mig ett nytt om 6 månader när jag behöver det.

Jag tycker sambo-avtal är lite dumt. Känns som att planera med att man ska gå isär. Samma sak med äktenskapsförord.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Jag tycker sambo-avtal är lite dumt. Känns som att planera med att man ska gå isär. Samma sak med äktenskapsförord.

Inte om man har barn, för det är inte säkert att den andre föräldern får vårdnaden om den andre går bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Inte om man har barn, för det är inte säkert att den andre föräldern får vårdnaden om den andre går bort.

Iofs inte. Det tänkte jag inte på. Vi har inte börjat planera ynglingar än som tur är

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.