BFG stoppar garantiåtaganden

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Till en tillverkare är det nästan alltid den som skickar som betalar frakten
och dom i sin tur betalar när dom sänder åter till dig

+1, så var det när jag skickade. När jag dock skulle skicka tillbaka kortet för att de flashat med fel bios sa de att de skulle ersätta alla kostnader för transport.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Återförsäljaren är ju skyldig att stå för garanti och reklamation.

Nej.

Efter 6 månader är det lagstadgat att det är du som konsument som måste påvisa att det rör sig om ett ursprungsfel. Vanligtvis tar datorföretag emot komponenter ändå för de är medvetna om att det inte finns några auktoriserade firmor som sysslar med att påvisa ursprungsfel på komponenter.

Garantin är från tillverkaren. Butiker brukar lämna samma tid, då de kan skicka vidare sakerna. De har inte någon skyldighet att lämna denna garanti, det är upp till butiken.

Så - Nej. Sprid inte missinformation.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Om något har livstidsgaranti måste ju ju garantin gälla under produktens livstid, och alltså upphör garantin när produkten går sönder för då är livstiden slut.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av lbs129:

Om något har livstidsgaranti måste ju ju garantin gälla under produktens livstid, och alltså upphör garantin när produkten går sönder för då är livstiden slut.

Mvh Johan

HAHA dagens! xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lbs129:

Om något har livstidsgaranti måste ju ju garantin gälla under produktens livstid, och alltså upphör garantin när produkten går sönder för då är livstiden slut.

Mvh Johan

Ja det säger ju sig självt, dör den är livstiden över ^^

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lbs129:

Om något har livstidsgaranti måste ju ju garantin gälla under produktens livstid, och alltså upphör garantin när produkten går sönder för då är livstiden slut.

Mvh Johan

Precis, alla har inte läst det finstilta. ”Med livstidsgaranti menas produktens livstid. Käre kund, känn dig lurad."

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem

asså det låter ju säkert bra men ärligt vefan behöver livstidsgaranti på ett grafikkort? Redan efter 3-4 år är ju kortet mer eller mindre antikt och har tappat i princip nästan allt värde

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Skrivet av MichaSWE:

asså det låter ju säkert bra men ärligt vefan behöver livstidsgaranti på ett grafikkort? Redan efter 3-4 år är ju kortet mer eller mindre antikt och har tappat i princip nästan allt värde

Mitt kort kom ut 2006 och går fortfarande för 6, kanske 7, hundra i 2nd hand...
Sen är det väl alltid trevligt att få ett nytt om det går sönder hursom? Varför inte menar jag?

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av the_man550:

Mitt kort kom ut 2006 och går fortfarande för 6, kanske 7, hundra i 2nd hand...
Sen är det väl alltid trevligt att få ett nytt om det går sönder hursom? Varför inte menar jag?

Sure trevligt kan det väll va men rätt onödigt Det fetaste kortet 2006 var 7950GTX om jag inte minns fel. Jag har faktiskt ett liggande i skrotlådan om någon här vill köpa det så skulle jag nog inte känna att jag kan ta mer än max absolut 500kr utan att blåsa vederbörande då sitter det ändå en riktigt fin zallman kylning på (en skruvhylsa har dock pajat så man får ah den lätt moddad:P)

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Skrivet av MichaSWE:

Sure trevligt kan det väll va men rätt onödigt Det fetaste kortet 2006 var 7950GTX om jag inte minns fel. Jag har faktiskt ett liggande i skrotlådan om någon här vill köpa det så skulle jag nog inte känna att jag kan ta mer än max absolut 500kr utan att blåsa vederbörande då sitter det ändå en riktigt fin zallman kylning på (en skruvhylsa har dock pajat så man får ah den lätt moddad:P)

Näpp zäpp, 8800gtx var det fetaste. Och de går för ungefär de summor jag nämnde ovan. Presterar fortfarande som ett GTX 260 så det finns väl inga större anledningar till varför det skulle vara billigare?

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av penna_ha:

Livstids fängelse är ju inte heller hela livet

I USA är det ju ofta det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av the_man550:

Näpp zäpp, 8800gtx var det fetaste. Och de går för ungefär de summor jag nämnde ovan. Presterar fortfarande som ett GTX 260 så det finns väl inga större anledningar till varför det skulle vara billigare?

Ahh så sant så dem kom ju med första korten slutet 06. Ok jag ger mig säg 5-6 år då i stället för 3-4 men det är ju fortfarande rätt långt kvar till livstid

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Skrivet av MichaSWE:

Ahh så sant så dem kom ju med första korten slutet 06. Ok jag ger mig säg 5-6 år då i stället för 3-4 men det är ju fortfarande rätt långt kvar till livstid

Sedan får de ju antikvärde också

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Avstängd

Dålig stil av Nvidia.

Permalänk

Hade ett 8800GTS från BFG förut. Fint kort.
Sjukt synd att detta hände.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Dålig stil av Nvidia.

Å andra sidan är de inte de som lovat "livstidsgaranti" och snarare dålig stil av bfg att inte skriva ett avtal med nvidia som gjorde att de kunde få tag på nya kretsar även under dessa förhållanden.

Permalänk
Medlem

Av alla som snackar om hur luddigt begreppet livstidsgaranti är så är det uppenbarligen ingen som läst på.
Läs BFGs garantivillkor för deras livstidsgaranti. Adressen är BFG Tech - Warranty
Gör det. Första meningen, första stycket, allting förklarat.

På sidan framgår det i klartext att om man bor i USA eller Kanada och är den som ursprungligen köpte produkten så har man garanti så länge produkten är i din ägo för fel som uppstått av normalt användande eller tillverkningen. Med andra ord lovar de där att om du köpt ett kort av dem i nordamerika och bor i nordamerika har du garanti så länge du äger kortet, om det så ligger intill dig på din dödsbädd.
Om du bor utanför USA/Kanada är din livstid limiterad till 10 år.

Förvisso är det olika definitioner från företag till företag, men det är också därför man ska kolla upp från företag till företag för de måste har definierat sin "livstid", annars kommer de snart efter stämning ha fått göra det.
Och som vanligt är det också bara i speciella områden de brukar har längre garanti (tror jag sett några som hade 20 år för produkt köpt och ägd och använd i Taiwan, 3 år för alla andra).

Men ändå: så många onödiga poster, så mycket skitsnack om "luddighet", så snabbt att googla.

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Nej.

Efter 6 månader är det lagstadgat att det är du som konsument som måste påvisa att det rör sig om ett ursprungsfel. Vanligtvis tar datorföretag emot komponenter ändå för de är medvetna om att det inte finns några auktoriserade firmor som sysslar med att påvisa ursprungsfel på komponenter.

Garantin är från tillverkaren. Butiker brukar lämna samma tid, då de kan skicka vidare sakerna. De har inte någon skyldighet att lämna denna garanti, det är upp till butiken.

Så - Nej. Sprid inte missinformation.

Jag nämde ingenting om längden på garanti, först garanti och därefter reklamation. Fast jag har aldrig varit med om att någon lämnar mindre än 1års garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Jag nämde ingenting om längden på garanti, först garanti och därefter reklamation. Fast jag har aldrig varit med om att någon lämnar mindre än 1års garanti.

Snälla, läs på Konsumentverket innan du gör bort dig mer.

Garanti, liksom ångerrätt och öppet köp är något som är helt upp till säljaren om den ens vill ge.
Dessa funkar som ett avtal mellan säljare och köpare och kan fungera och se ut hur som helst.

Reklamationen tar inte vid efter garantin, utan är lagstadgad upp till tre år efter inköp och är något du kan åberopa om du anser att något i avtalet mellan dig och säljare inte slutförts korrekt. Detta KAN förvisso användas om en produkt inte hållt som utlovat, men handlar oftare om att priset inte blev det utsatta, eller saker saknades och inte var kompletta. Dessutom kan man inte vara säker på att man lyckas få köpet hävt, och företag kan dessutom strunta i att följa allmänna reklamationsnämndens beslut, vilket då "bara" slutar i en svart prick i råd och röns svarta lista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Garanti, liksom ångerrätt och öppet köp är något som är helt upp till säljaren om den ens vill ge.
Dessa funkar som ett avtal mellan säljare och köpare och kan fungera och se ut hur som helst.

Innan någon annan hinner peka ut så glömde förstås nämna att om du utför ett "distansköp" och inte personligen därför kan inspektera varan så finns det en lagstadgad ångerrätt på 14 dagar, men den gäller inte i butik.

Garatin är dock fortfarande helt upp till säljare.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Skrivet av anders.149:

Verkar väl som något fruktansvärt löjligt gjort av ATI eller fattar jag saken fel?

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_man550:

Verkar väl som något fruktansvärt löjligt gjort av ATI eller fattar jag saken fel?

Låter ju som att de har tillverkat korten bakom ryggen på AMD.
Samtidigt kunde detta vart en chans att få BFGs logga på Radeon, och kanske
fått sälja ännu fler kort. Finns säkert folk som håller sig bara till BFG, som folk
håller sig till AMD, nVidia, intel eller nåt annat företag...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron