Köpa saker från andra sidan världen på eBay?

Permalänk
Medlem

Köpa saker från andra sidan världen på eBay?

Jag måste bara fråga eftersom jag nyligen beställt ett par lurar åt en kompis. Jag är väl medveten om att man kan få betala tullavgift om man har otur, det är helt okej - bara sakerna kommer fram. Men exempelvis frågade jag en kille som sålde en AKG mick om han kunde frakta den till Sverige. Fick svaret: "Sorry, I cannot ship this one international. I have attempted to ship other items intl' and they never arrived."

Någon som något att säga om det här? Hur säkert är egentligen utlandspost i jämförelse med inlandspost? Och finns det något som helst ansvar hos transportörerna om något inte kommer fram? (Eftersom produkten går igenom både statlig och privata företag så lär ju de kunna skylla på varandra och avsäga sig ansvaret för det skadade, eller borttappade godset?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har beställt ett fåtal prylar via eBay utan problem. (Nåja, en var defekt, antagligen pga transport, men det löste sig med en ersättare.)
Farsan beställer fiskerelaterade prylar från USA rätt ofta och har näst intill noll problem.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Är det utanför EU måste man väl betala 25% moms utöver tullen beroende på vad för pris som står på paketet. Under 500kr ingen moms? eller hur var det nu igen..

Permalänk
Medlem

Jag har beställt mycket elektronik från ebay där säljarna varit från Hongkong eller Kina och alltid fått mina saker. Någon enstaka gång har tullen tagit dom men det är typ var 10:e paket.

Permalänk
Medlem

>2000 beställningar från Kina, HK, Malaysia, Korea, Singapore, UK, USA och vad jag kan minnas har tre stycken aldrig kommit fram
vara två säljaren skickat nytt igen. Generellt sett tycker jag asiater är mycket bra att göra affärer med.

Är det dyrare prylar bör man försäkra ifall det skulle komma bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Är det utanför EU måste man väl betala 25% moms utöver tullen beroende på vad för pris som står på paketet. Under 500kr ingen moms? eller hur var det nu igen..

Under 500 kr gäller för gåvor. För köp, ja, så beror det ganska mycket på vad du köper. Men i regel är det 25 procent.

Fast jävlar i mig om du tänkt importera en cykel från Kina. Vanligt tull på på 14 procent, antidumpningstull på 48,5 procent och 25 procents moms på det. Vi måste värna om våra höga priser!

Permalänk
Medlem

Har handlat både från USA och Asien på eBay har alltid fått allt jag beställt. Tullen tar typ lite paket här och där svårt att säga nån procentsats.

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Medlem

Beställer man ifrån kina så brukar sändaren (om det är ett större företag) oftast märka paketet som gift (gåva) eller något annat som inte brukar beskattas. Frågar man en privatsäljare snällt så kan de också ordna detta.

Detta ger dock ingen garanti för att paketet kommer igenom utan avgifter, men antagligen är risken inte lika stor.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått sakerna. Fungerade hur fint som helst

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Jag undrar också lite över detta.
Ska beställa ett DIY-kit för en liten hörlursförstärkare. Kommer nog bli ett litet paket.
Skulle kosta 19.90 + 4.20 i frakt (dollar). Kommer det kosta något mer för mig?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Beställt en del datordelar från Ebay.
Fått betala tull en gång på ett grafikkort, 800:- extra weee.
Sen var det paketet defekt. Påtalade det till säljaren och fick full refund
Returnerade inget och grafikkortet hoppade igång fint efter att man bytte kylfläns men nu efter 2 år har det lagt av men ungsbakning löser det
Övriga paket har kommit fram fel fritt.

Beställde en CPU från Kina skrev inget i beställningen att han skulle märka paketet nå speciellt.
Säljaren skrev ändå "Sample product"
Värde 19.99 dollar.

Ingen tull eller nå och det kom fram skadefritt.

Däremot så är det väl lite risky att ha det skrivet på paketet?
Händer det något med paketet osv så är man väl bara berättigad till värdet som skrevs på paketet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaitra:

Händer det något med paketet osv så är man väl bara berättigad till värdet som skrevs på paketet?

Man har skrivit 10$ och det är värt 150$. Det går sönder och man hävdar att det var värt 1000$. Nja, man får nog bara det som skrivits på paketet isåfall.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jag undrar också lite över detta.
Ska beställa ett DIY-kit för en liten hörlursförstärkare. Kommer nog bli ett litet paket.
Skulle kosta 19.90 + 4.20 i frakt (dollar). Kommer det kosta något mer för mig?

Inte om du får säljaren att märka paketet som gift.

Visa signatur

Canon 30D - BG-E2N - Canon 28/2,8 - Canon 50/1,8 - Tokina 100/2,8 macro - Sigma EX 70-200/2,8 - Mina Bilder
Marantz 2230 - NAD 2400 - H/K HD 970 - DIY HiVi F8 + Seas 27TDFC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yuri:

Inte om du får säljaren att märka paketet som gift.

Så om man märker paketet som gift så är det bara priset+frakten då?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Så om man märker paketet som gift så är det bara priset+frakten då?

Ja, så länge det totala värdet ligger under 500 SEK, vilket det gör i ditt fall.

Visa signatur

Canon 30D - BG-E2N - Canon 28/2,8 - Canon 50/1,8 - Tokina 100/2,8 macro - Sigma EX 70-200/2,8 - Mina Bilder
Marantz 2230 - NAD 2400 - H/K HD 970 - DIY HiVi F8 + Seas 27TDFC

Permalänk
Medlem
Skrivet av chillone:

Jag måste bara fråga eftersom jag nyligen beställt ett par lurar åt en kompis. Jag är väl medveten om att man kan få betala tullavgift om man har otur, det är helt okej - bara sakerna kommer fram. Men exempelvis frågade jag en kille som sålde en AKG mick om han kunde frakta den till Sverige. Fick svaret: "Sorry, I cannot ship this one international. I have attempted to ship other items intl' and they never arrived."

Någon som något att säga om det här? Hur säkert är egentligen utlandspost i jämförelse med inlandspost? Och finns det något som helst ansvar hos transportörerna om något inte kommer fram? (Eftersom produkten går igenom både statlig och privata företag så lär ju de kunna skylla på varandra och avsäga sig ansvaret för det skadade, eller borttappade godset?

Har funkat utan problem hittills för mig. Det enda var en gång när tullen höll på ett gäng filmer jag beställde från amazon i två månader så att jag hann få ersättningsvaror skickade från amazon (som lustigt nog dök upp samma vecka som ursprungsprodukterna). Ebaygrejer har också alltid kommit fram, inte haft något att klaga på där. Åas har jag inte provat att köpa nåt jättedyrt där än.

Det en del ebaysäljare däremot har erfarenhet av är nog oärliga utländska köpare som påstår sig aldrig ha fått varorna, och då kan man ju förstå att de drar öronen åt sig.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Jag beställer rätt ofta på Ebay. Det finns många saker där du absolut inte hittar i Sverige. Ett paket har inte kommit fram. Det var från en lite mindre erfaren säljare i Spanien och jag fick ersättning av Paypal. Ibland har det hänt att det har varit fel antal föremål i paketet men det har löst sig genom att säljaren skickat de resterande föremålen.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB