Hur fasen spela shooters med PS3 kontrollen?

Permalänk
Medlem

Hur fasen spela shooters med PS3 kontrollen?

Köpte mig en PS3 härom dagen med COD:MW2 och märkte hur extremt svårt jag har för att styra.
Motoriken hänger inte alls med och allt känns helt hopplöst nu. Funderar lite om man någonsin kommer lära sig eller måste man vart född med handkontroller som dessa?

Hur hade ni det i början?
Går det verkligen att lära sig?
Någon som kör med dessa adaptrar som finns för att koppla in mus/key eller liknande?

Övriga tips att ge för att hålla detta i liv?

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Fragnstein
Eagle Eye
XIM

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Hehe. Ja det tar ett bra tag att vänja sig kan jag ju säga. Spelade mycket GoldenEye på N64 och var på den tiden van vid dessa kontroller, men vanan försvann när man började lira på pc.

Köpte en xbox360 för ca 3år sen och tog mig nog någon månad med lite spelande då och då för att vänja mig. Inga problem alls när jag sen switchade till ps3 för fyra månader sedan.

Permalänk
Medlem

Själv har jag helt gett upp att spela fps etc på konsoll. Klarar knappt av att navigera mig i Alan wake när det hettar till
Spelar bara sport/bilspel på konsoll nu för tiden

Permalänk
Medlem

Rena FPS portade från PC är ungefär lika kast som consolspåel portade till PC och mus. beror helt på hur bra jobb programmerarna gjort. Folk tror musen är magisk på nåt vis men inte alls så speciell. Den är vanlig inget annat.

Fins gött om folk som måste titta på musen när dom använder en dator för dom knappt använt en för.
Lite orätvist att gämföra 15 års musvan mot en gampad.

Spelar oblivion på PC och Biosock på PC och lite andra lir.
Oblivion har jag kör runt minst 4 gånger på Xbox 360 med alla expansions, Biosock 1 och 2. Kör även en hel del FPS liknande spel på Xboxen både med och utan autoaim. Rätt gött att slöspela ibland men det är skitsnack att man måste ha autoaim med gamepad.

Jag spelar samma spel på Xbox 360 lika bra med gamepad om inte bättre än med mus på PC. Sålde spelburken nu för Xboxen regerar i smidighet över PC helt klart. Utöver det har jag kört med logitech trackman med tumkula sedan jag började få värk från att använda mus på PC och körde nåt halvår och det var inga problem att spela UT2004 eller Quake 4 eller Doom 3 i linux med det.
Just nu vänjer jag mig med en ricktig trackball från kensigton. Inte redigt där jag kan spela FPS spel än men man måste mata in det så det blir undermedvetet och naturligt.

Folk är så snabba att döma ut en annan teknik för dom redan kan en annan sedan 10-20 år. Folk tänker aldrig. Hur bra var jag på mus första gången vid PC. Kanske jag var som farsan satt där och tittade på mussen. Lyften den och hade mig och klickade fel. Kan garantera att alla gjort det fast man förtränger det. Hur låg tid tog det innan man spelade med MUS? Jag övergav inte tangentordet i första taget i Doom 2 för MUS kan jag säga. Tangentbord var självklara valet DÅ nu framstår det som absurt.

Kan du inte spela med gampad är det enbart för du saknar tålamod inget annat. Men mänskan är lat. Kan man göra en sak på ETT vis så tycker naturen ett vis är lagom.

Jag har använt tangentbord, mus, gamepad, ratt, joystick, tummkula och nu t rackball för spel och rent dator användande.

Testa sitt med tumkula6 månader. Fan vad tung en optisk mus från logitech känns sedan. All massan man måste flytta runt inte nåt smäck lite kula som ligger stilla. Varje gång jag måste använda en mus hos polarna nu irriterar det mig istället.

Det tar minst en veckas dagligt användande för att vänja sig vid nåt nytt och en 4-6 månader att bli helt naturligt och effektiv.

Kör hellre Xbox spelen på lättaste svårighetsgraden i början tills du vant dig. Slipper man blir frustrerad för man dör osv för småtabbar.

EDIT: har även spelat runt COD4 på PC och Xbox360 flera gånger på och går lika fint med gamepad.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Massa text

Håller med.
Det mesta känns ju rätt ovant i början, oavsett det handlar om att spela Guitar Hero, med Game Pad eller köra bil. Få kontroller är ju jätteintuitiva och bemästrade redan innan första försöket...

Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk

Håller med Patte, Inga problem att lära sig spela med ps3 kontrollen, du får bara ge det lite tid. Man kan inte vara mästare på allt efter några få tim.

Permalänk
Medlem

Det kan ta en stund att komma in i det. Man bara man inte ger upp så bemästrar man kontrollen på ingen tid alls.
Även om Sony inte har gjort speciellt mycket sedan nittiotalet med att förbättra kontrollen för skjutare - så bland de två konsolformaten så är nog PlayStation 3 det svårare och allmänt icke-optimala. Då vet jag att det är en åsikt som säkerligen bemöts med kritik.

Permalänk
Medlem

Jag hade stora problem med att komma in överhuvudtaget i Killzone 2 på PS3:an, däremot gick det ganska bra att köra Gears of War 1 och 2 på Xbox 360n. Kan ju ha att göra med hur mycket autoaim spelen har men jag tyckte det kändes mindre krångligt i Gears of War och har inte riktigt reflekterat över varför.

Att säga att spelkontroller är lika bra som mus och tangentbord i FPS är ju bara att lura sig själv. Skillnaden kunna styra musen direkt dit man vill istället för att styra en spak åt ett håll och vänta tills den kommer dit man vill går knappt att jämföra.
Det är klart att det finns genvägar som att ha en knapp till att vända sig helt om och att man kan öka känsligheten på kontrollen, men det kommer ändå inte bli samma precision, oavsett hur van man är.

Det finns en anledning till varför folk började använda musen istället för att sitta med båda händerna på tangentbordet vid pc-spelande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av liket:

Jag hade stora problem med att komma in överhuvudtaget i Killzone 2 på PS3:an, däremot gick det ganska bra att köra Gears of War 1 och 2 på Xbox 360n. Kan ju ha att göra med hur mycket autoaim spelen har men jag tyckte det kändes mindre krångligt i Gears of War och har inte riktigt reflekterat över varför.

Att säga att spelkontroller är lika bra som mus och tangentbord i FPS är ju bara att lura sig själv. Skillnaden kunna styra musen direkt dit man vill istället för att styra en spak åt ett håll och vänta tills den kommer dit man vill går knappt att jämföra.
Det är klart att det finns genvägar som att ha en knapp till att vända sig helt om och att man kan öka känsligheten på kontrollen, men det kommer ändå inte bli samma precision, oavsett hur van man är.

Det finns en anledning till varför folk började använda musen istället för att sitta med båda händerna på tangentbordet vid pc-spelande.

Ett tredje alternativ som fanns och som en del spelade med var ju joystick. Se bara hur populärt det blev att spela quake med analog styrpinne.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Nog att det "går" vänja sig vid en handkontroll, men för att i praktiken ska vara effektiv med handkontrollen så behövs autoaim för att kompensera den precision man inte har med kontrollen jämfört med mus. PS3 kontrollen har visserligen mindre resistans i spakarna vilket gör det lättare att utföra "fina" rörelser jämfört med 360-kontrollen som har betydligt mer motstånd, den är däremot mer ergonomisk än PS3ans.

Att påstå en handkontroll är minst "lika bra" som mus och tangentbord/nunchuck är dumt då en mus är betydligt mer effektiv då snabba och precisa rörelser är vad en handkontroll inte kan mäta sig upp till.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag har vuxit upp med det sedan Halo, så jag vet faktiskt inte hur lätt man kan gå från m&tgb till dualsticks. Jag tycker sticks är ett riktigt skönt sätt att lira från soffan med. Spelande blir avslappnat på ett annat sätt jämfört med PC.

Om du vill lära dig på ett riktigt bra sätt så köper du en begagna xbox och spelar igenom Halo: CE tre gånger. Normal, Heroic och sist Legendary.

Träna på bara. Så att du inte missar alla sjukt underbara shooters till konsolerna (där de bästa spelen sedan 2007(imo), släpps), bara för att du inte kan styra.

HK vs. Mus -debatten:

Handkontrollen har absolut sämre precision än mus. Men hk har andra fördelar. Dubbla analoga spakar erbjuder unika kontrollmanövrar och i slutändan handlar det om hur väl spelet är anpassat för dess kontrollmetod.

Istället för att peka på någons huvud och klicka så får man försöka hoppa över, springa runt, överlista eller ha ihjäl på något annat sätt .Spelet förändras till det mer intressanta (imo). Det blir mer som platformsspel och tajmingspel än siktesspel.

Å andra sidan handlar de bästa PC-spelen inte enbart om att sikta utan blandar även in saker som taktik m.m. Jag tar det bästa från båda världarna.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Skrivet av Inanimate:

Har gett upp om att försöka spela first person shooters på PS3 eller ens konsol för den delen. Helt värdelöst är det.
Spelade Killzone 2 och har aldrig dött så mkt i hela mitt liv i ett spel som när jag spelade det, helt enkelt för att styrningen är larvig. Hade man haft mus och tgb hade fiendena varit döda innan dom ens han sticka fram vapnet bakom det dom nu gömmer sig bakom.

Du var för dålig helt enkelt.

Permalänk
Medlem

ÅÅh nu kom man på tänka på en sak när man var p12a eller kanske var runt 11, när man började lira Xbox och Halo, fan vilken tid de tog att bli nått minns alla Xbox lan man hade hemma hos sig och turneringar, blev skitglad när man kom på 2:a plats, vann en platta cola haha minnen de

Visa signatur
Permalänk
Testpilot

Minns att jag hatade Golden Eye och även senare Halo när det kom för att det var helt omöjligt att spela skiten. Har dock senare lärt mig att spela med handkontroll och exempelvis Gears of War är ett av de roligaste spelen jag kört på min Xbox.

När det gäller FPS tycker jag Xboxens handkontroll är bättre än PS3:ans just på grund av att den vänstra spaken sitter högre upp och gör det lättare att hålla i handkontrollen med hela handen medan man styr.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Spendera någon timme med spel som är gjorda för konsoler som Halo, Gears of War mm.
Tror CoD har för mycket kvar från PC med styrningen, kräver högre precision och inte samma acceleration som man har med en handkontroll. Så kan vara ett dumt spel att lära sig med.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timerx:

Hehe. Ja det tar ett bra tag att vänja sig kan jag ju säga. Spelade mycket GoldenEye på N64 och var på den tiden van vid dessa kontroller, men vanan försvann när man började lira på pc.

Köpte en xbox360 för ca 3år sen och tog mig nog någon månad med lite spelande då och då för att vänja mig. Inga problem alls när jag sen switchade till ps3 för fyra månader sedan.

har också lirat riktigt mycket goldeneye på n64 men jag är ganska säker på att det var auto-aim i det spelet

till TS: det är bara att träna, finns inte nå genvägar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zwir:

har också lirat riktigt mycket goldeneye på n64 men jag är ganska säker på att det var auto-aim i det spelet

till TS: det är bara att träna, finns inte nå genvägar

Tror att det vart auto-aim när man kom tillräckligt nära sin fiende, Men på distans var man tvungen att styra siktet helt utan någon hjälp!

MVH Marcus / MS

Permalänk
Medlem

Har också gett upp fps på konsol, inhandla mw2 förut då vi var ett gäng polare som skulle lira.
Hälften gav väl upp efter ett kort tag, jag har lirat det på pc.. och har man väl lirat väldigt mkt fps på pc så funkar det fan inte att lira nå fps på konsol. Iaf inte typ mw2 och bc2, då är det pc som gäller för min del.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design S2 Blackout Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Elite Processor: Ryzen 7 3800X Grafikkort: Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse Minnen: Corsair 3600Mhz 16GB. SSD: Corsair Force MP600 500GB Lagringsenhet:Samsung Evo 500GB

Permalänk

Lite rykten om microsofts projekt om att låta konsoll-spelare spela mot pc-spelare...

"...they brought together the best console gamers to play mediocre PC gamers at the same game..."
"The console players got destroyed every time."

rahulsood: Console Gamers Get Killed against PC Gamers

Visa signatur

Kaffe, bullar och choklad!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

Rena FPS portade från PC är ungefär lika kast som consolspåel portade till PC och mus. beror helt på hur bra jobb programmerarna gjort. Folk tror musen är magisk på nåt vis men inte alls så speciell. Den är vanlig inget annat.

Fins gött om folk som måste titta på musen när dom använder en dator för dom knappt använt en för.
Lite orätvist att gämföra 15 års musvan mot en gampad.

Spelar oblivion på PC och Biosock på PC och lite andra lir.
Oblivion har jag kör runt minst 4 gånger på Xbox 360 med alla expansions, Biosock 1 och 2. Kör även en hel del FPS liknande spel på Xboxen både med och utan autoaim. Rätt gött att slöspela ibland men det är skitsnack att man måste ha autoaim med gamepad.

Jag spelar samma spel på Xbox 360 lika bra med gamepad om inte bättre än med mus på PC. Sålde spelburken nu för Xboxen regerar i smidighet över PC helt klart. Utöver det har jag kört med logitech trackman med tumkula sedan jag började få värk från att använda mus på PC och körde nåt halvår och det var inga problem att spela UT2004 eller Quake 4 eller Doom 3 i linux med det.
Just nu vänjer jag mig med en ricktig trackball från kensigton. Inte redigt där jag kan spela FPS spel än men man måste mata in det så det blir undermedvetet och naturligt.

Folk är så snabba att döma ut en annan teknik för dom redan kan en annan sedan 10-20 år. Folk tänker aldrig. Hur bra var jag på mus första gången vid PC. Kanske jag var som farsan satt där och tittade på mussen. Lyften den och hade mig och klickade fel. Kan garantera att alla gjort det fast man förtränger det. Hur låg tid tog det innan man spelade med MUS? Jag övergav inte tangentordet i första taget i Doom 2 för MUS kan jag säga. Tangentbord var självklara valet DÅ nu framstår det som absurt.

Kan du inte spela med gampad är det enbart för du saknar tålamod inget annat. Men mänskan är lat. Kan man göra en sak på ETT vis så tycker naturen ett vis är lagom.

Jag har använt tangentbord, mus, gamepad, ratt, joystick, tummkula och nu t rackball för spel och rent dator användande.

Testa sitt med tumkula6 månader. Fan vad tung en optisk mus från logitech känns sedan. All massan man måste flytta runt inte nåt smäck lite kula som ligger stilla. Varje gång jag måste använda en mus hos polarna nu irriterar det mig istället.

Det tar minst en veckas dagligt användande för att vänja sig vid nåt nytt och en 4-6 månader att bli helt naturligt och effektiv.

Kör hellre Xbox spelen på lättaste svårighetsgraden i början tills du vant dig. Slipper man blir frustrerad för man dör osv för småtabbar.

EDIT: har även spelat runt COD4 på PC och Xbox360 flera gånger på och går lika fint med gamepad.

Helt fel, är lika van vid både mus och handkontroll. Mus > handkontroll... dvs om man inte är nybörjare som du, no offence.

Permalänk
Medlem

Till PS3 har man något som heter FRAGnStein (fungerar helt ok, har testat själv och det är absolut inga konstigheter med denna).

Till XBOX 360 har ni en produkt som heter xScorch 360 (har inte testat, men skall vara samma som ovan, fast för XBOX 360).

Permalänk

Började när ps1 kom ut och spenderat många år och timmar sen dess!
Tog 10-20min att bli bekväm med mw2 kontrollerna

Permalänk
Sötast

Sen oavsett hur bra man lär sig med en gamepad så kommer den ändå aldrig i närheten av precisionen av en mus.

Musen rör sig exakt som du rör handen, och inte scrollande som en gamepad.

Icke jämförbart

Permalänk
Medlem

Haha, man märker ju att det är förbannat svårt att sikta helt själv på konsoller, spelar man konsollspel på PC är man ju helt OP eftersom spelet autoaimar.

Hehe... konsollpeople.. Ni kan inte ens aima själva... hihihihi

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Testpilot

Ingen har väl egentligen påstått att man kan bli lika bra med handkontroll som med mus utan att man faktiskt kan lära sig spela även med handkontroll. Ni som inte klarar av det har inte gett det tillräckligt med tid, ni är för lata och otåliga bara för att ni redan bestämt er att det inte går.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Där är en ny FPS kontroller på väg från Splitfish, som förmodligen kommer ersätta "Frag Fx Pro". Uppgifterna är intressanta:

splitfish - FRAGFX SHARK

YouTube - New_PS3_mouse_controller_FRAGFX SHARK.mov

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Jag har lirat fps på konsoll sedan Halo kom ut på xbox och har verkligen inga problem med det. Visst du får inte samma precision som med mus och tgb men eftersom ingen annan heller får det kvittar det ju!

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

sikta heter det, inte "aima"

vissa spel funkar med kontroll, typ timesplitters 3

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Har ju presenterats en del förslag på diverse mus och tangentbord-lösningar. Den jag tycker verkar bäst är Xim och jag undrar nu var man kan få tag i en sådan. ps3kungens hemsida känns inaktiv och inte särskilt tillförlitlig. Har även provat maila dem utan att få svar.

Så finns det någon annan återförsäljare?

Mvh