Bästa OS/mjukvara för: Filserver, VPN, torrents och streaming?

Permalänk
Medlem

Bästa OS/mjukvara för: Filserver, VPN, torrents och streaming?

Hej allesammans!

Jag sitter och klurar på bästa operativsystem och mjukvara för att på lättaste (ur installations- och administrationssynpunkt) sätt åf ihop en server med följande funktioner:
1) Filserver (grundläggande ftp-överföring)
2) VPN, PPTP-protokollet (flera parallella, alt i kombination med OpenVPN), där en anslutning ska gå ut mot internet via pptp-vpn och den andra ska ta emot inkommande anslutningar ifrån klienter
3) Möjlighet till att hantera torrents och streaming via burken

Helst ska det vara möjligt att sätta upp det så samtliga tjänster sätts igång samtidigt med operativet, så jag kan slå på datorn och alla tjänster är redo att användas utan vidare manuell interaktion. Sen köra t.ex. Webmin för att kunna ändra det mesta via webbgränssnitt (eller om det finns något bättre lämpat så tipsa gärna).

Hittils har jag provat ClearOS vilket funkade bra tills jag inte kunde få den att upprätta en utgående VPN-anslutning, osäker på varför men antingen pga. min oerfarenhet i linux eller att systemet bara var väldigt svårt att få att fungera så. Det var heller inte så användarvänligt att försöka få in tredjepartsmjukvara då allt behövde installeras via kommandoprompt/textläge och då den inte är debian-baserad (där jag har min enda linux-exp.) så gick det sällan bra.
Jag försökte även med Ubuntu, både desktop och server, men kunde inte få allting att dra igång vid uppstart samt att jag hadeproblem att få VPN att fungera i server-versionen.

Så jag vänder mig till er mer erfarna linuxanvändare, är det någon som har bra tips på "det perfekta operativet" för mig, eller bara hur jag lättast går tillväga utan allt för stor linux-erfarenhet själv?

Tack på förhand för tips, råd och vägledning.

Permalänk
Avstängd

Ska du köra filserver så tycker i alla fall jag, att man bör bygga sin filserver för att köra ZFS.

Permalänk
Medlem

om du inte vill ha något fansy med en massa diskar i olika raid uppsättningar så funkar vilket os som helst. Du skulle tom kunna använda windows till detta. Om du vill ha *nix på servern så skulle debian funka utmärkt lika så ubuntu server. Om du inte kan något om *nix eller inte har tid/ork att lära dig så tycker ja att freebsd är lite för kompliserat om man bara vill ha diskar utdelade i nätverket. Plus att du lär behöva ny hårdvara för att få¨zfs funka bra.

När det kommer till vpn så tycker jag att du ska ta och göra om och göra rätt det kan ta lnågra försök innan man får till allt. Så ladda upp google och börja söka efter guider och liknande.

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk
Medlem

ubuntu + openvpn-as + rtorrent + rutorrent + valfritt ftp-server + samba

Borde fungera bra för precis det du vill

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört som ovanståede men med Debian (smaksak) och Deluge som torrent-klient. Jag tycker utvecklingen har stannat för rtorrent de senaste två åren, prestandan är ganska usel bortsett från minneshanteringen (lämpar sig åt seedbox/VPS) och att den saknar många funktioner. Gick själv över för något år sedan efter ha kört rtorrent i kanske fyra år.

Om du vill kolla på en spännande lösning så är det riktigt trevligt att kombinera Deluge med FlexGet för automatisera nedladdningsprocessen.

Du bör även köra OpenVPN som utgående VPN.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen

Jag får sätta mig ner och experimentera lite, troligen blir det ubuntu då jag åtminstone har vana och förståelse för det, debian försökte jag med tidigare men utan erfarenhet så lyckades jag inte få gjort det jag ville i systemet.

Permalänk
Medlem

FreeNAS tror jag har det du eftersöker

Visa signatur

En trött jäkel.