Permalänk
Medlem

Erfarna byggare och moddare - se hit!

Trots mängder av bra och fina chassin på marknaden är det stört omöjligt att hitta ett som har precis de funktioner jag vill ha, inga andra och dessutom ser ok ut. Jag har därför länge funderat på att bygga mitt eget. Nu till anledning till denna tråd.

Jag har inte tummen mitt i handen men är definitivt inte händig. Jag är skrivbordsråtta och har ingen yrkesteknisk bakgrund. Jag har inte tillgång till andra verktyg än de vanliga man har eller kan skaffa till hemmet. Fräsar, bandsågar, cnc, svets, lödkolv etc är alltså uteslutet. Vidare är jag helt bortkollrad på att rita saker elektroniskt utan det är papper och pappersmallar som gäller. Jag har inte byggt ett chassi förut.

Så baserat på denna information och er erfarenhet av de vanliga fallgroparna när man tar sig an ett sånt här projekt, tycker ni att jag a) ska bygga i trä b) ska bygga i plåt eller kanske rentav c) ska ge tusan i det?

Även andra tips är av värde, t.ex. vilka moddningsforum som är bäst, om det finns någon bra ritningsbank man kan få idéer ifrån osv osv. Lådan skall främst vara funktionell och inte snygg, den kommer att stå ganska avskiljt, däremot får den inte se ut hur som helst. Det är en stor låda jag tänker bygga, ungefär i storlek med 700/800D.

Tusen tack för tankar och erfarenheter så länge!

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Du får inte ge upp förrän du är klar iaf!

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Du vet inte hur bra du är på att bygga chassin förens du har testat, så ge definitivt inte upp, vem vet om skrivbordsråttan sitter på en omedveten talang ;)?

kör på aluminium, mycket bra material!

Permalänk
Medlem

Finns massor av inspiration att hämta från XtremeSystems Computer Cases - XtremeSystems Forums Lycka till med bygget!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Proffsmoddare

Jag är lärarstudent helt utan teknisk bakgrund också, inte har det stoppat mig! Trä är nog lättast för en novis att arbeta med. Så jag skulle nog välja det om jag inte har tillgång till annat än såg.

Jag skulle antingen köpa en moderkortsplåt från t.ex. Lian Li eller massakera ett äldre chassi och börja därifrån.

Lycka till mannen!

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Tack för de uppmuntrande orden och länken

Jag inser nog också att risken är störst att man ger upp halvvägs, när man märker att man mätt fel någonstans eller så. Moderkortsplåt, HDD-vaggor och liknande detaljer kommer jag att slakta från ett annat chassi. Överhuvudtaget kommer insidan förmodligen blir mer funktion än form, utsidan ganska clean.

Jag inbillar mig att metall är svårare för en ovan, även vad beträffar verktyg etc. Jag antar att en ram av profiler i stål eller alu är lämpligt att utgå ifrån, och bygga från det. Blir det trä så funderar jag på att bygga en allmogelåda, dvs vita ribbor med medelblank färg och lite gjutjärnsdetaöljer Kommer nog få slakta en IKEA-möbel eller två..

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av TheJerk:

Tack för de uppmuntrande orden och länken

Jag inser nog också att risken är störst att man ger upp halvvägs, när man märker att man mätt fel någonstans eller så. Moderkortsplåt, HDD-vaggor och liknande detaljer kommer jag att slakta från ett annat chassi. Överhuvudtaget kommer insidan förmodligen blir mer funktion än form, utsidan ganska clean.

Jag inbillar mig att metall är svårare för en ovan, även vad beträffar verktyg etc. Jag antar att en ram av profiler i stål eller alu är lämpligt att utgå ifrån, och bygga från det. Blir det trä så funderar jag på att bygga en allmogelåda, dvs vita ribbor med medelblank färg och lite gjutjärnsdetaöljer Kommer nog få slakta en IKEA-möbel eller två..

Låter som att du har allt klart för dig.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Synd att du inte har tillgång till fräs/cncfräs

Själv skulle jag oxå vilja bygga eget med stil i borstad aluminium, skulle va snyggt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag skulle göra såhär... för att det är alltid bra att starta nånstans och kanske inte ge sig in i ett gigabygge direkt... ta det nästa gång

1. skriv en lista, samtidigt som du kollar runt på olika siter förl chassimod... vilka funktioner och egenskaper saknar du i ett chassi
2. hitta ett chassi som täcker mycket
3. vilka verktyg behövs? ptja, du bör (nästan måste) ha en dremel eller dremelkopia, avbitartång... och om du inte känner nån som kan löda åt dig så kan en lödkolv vara ganska nödvändig... borrmaskin och popnitstång + popnitar ifall du känner föpr att plocka isär chassit inför en ev målning eller om du behöver komma åt

basic lista + allt annat du bör ha för att det skall bli snyggt, krympslang, prylar för sleeving osv

/Daniel

Permalänk
Medlem

Jag tycker absolut att du ska försöka bygga någonting själv. Förvänta dig dock inte det du skapar blir jättebra och fint direkt: Hantverk/"att skapa någonting med händerna" tar många år att lära sig.
Om du känner dig osäker kan du kanske börja med ett mindre projekt såsom ett NAS/mini-ITX-chassi eller liknande.

Permalänk
Medlem

Prova sketchup, det är 3D modellering för t.ex folk som är van att arbeta med saker som pappersmodeller.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Prova sketchup, det är 3D modellering för t.ex folk som är van att arbeta med saker som pappersmodeller.

Har kollat lite på det tidigare. Fattade ingenting, men jag kanske inte gav det en ärlig chans (typ 5 min). Jag är 30+ och har fortfarande inte lyckats skapa något med en rät vinkel i livet, och det skrämmer mig lite.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Har kollat lite på det tidigare. Fattade ingenting, men jag kanske inte gav det en ärlig chans (typ 5 min). Jag är 30+ och har fortfarande inte lyckats skapa något med en rät vinkel i livet, och det skrämmer mig lite.

Ett tips är att kolla lite på exempelvis Youtube för att lära sig hur man navigerar runt. Annars har jag för mig att hjälpen innehåller en liten guide. Jag tyckte själv dock att det var enklast att prova sig fram, och söka efter det man inte förstod.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.