Ändra projektorns resolution så att det blir som eyefinity

Permalänk
Medlem

Ändra projektorns resolution så att det blir som eyefinity

Hejsan.
Jag fick ideén att ändra projektorns resolution/skärmuplösning så att det blir som 3 stycken full hd skärmar.
Det skulle då bli alltså 5760x1080. Jag har ett ATI kort och har hört att man kan fixa "custom resolutions" i CCC/Catalyst Control Center.

Vore schysst med svar.

Permalänk

Din projektor klarar inte av det.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Projektorn ska väl också kunna klara av så hög upplösning..

Det är som att ändra så på en FullHD-skärm.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Din projektor klarar inte av det.

Så här kom jag fram till den idén. Jag spelade CoD mw2 på ps3 på projektorn, vi var 3 som spelade, 2 st får lika stor skärm, UTOM DEN 3:E!, den får extra resolution på bredden.

Alltså det blir som eyefinity redan där.

Då borde man kunna ändra resolution på projektorn med datorn, när man spelar på datorn, am I right or am I right?

Permalänk

Jag har väldigt dålig koll på eyefinity, men även om din projektor säkert är väldigt bra så tvivlar starkt på att den klarar en så hög upplösning. Och nej, inte äns en full-hd tv skulle klara det. Full-hd innebär oftast att den klarar 1080p/i vilket är 1920x1080.

Upplösningen du uppger, 5760x1080 är alltså exakt tre full-hd skärmar i maxupplösning bredvid varandra. Projektorer har åtminstone tidigare oftast haft lägre upplösning än tv/datorskärmor. Exempelvis kör SF nästan utestlutande 2K-projektorer där de kör digitalt i sina biografer där 2K betyder 2000 pixlar på bredden, alltså samma som en vanlig full-hd tv. Det finns även 4K och 8K men vet inte hur många såna SF använder, vågar nästan säga att de inte har en enda 8K projektor pga kostnaden och det är alltså den enda bioprojektorn som hade klarat eyefinity.

Så tyvärr är du nog fast på att skaffa två projektorer till om du vill köra eyefinity

Permalänk

Din kompis körde alltså på 1920x540.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem

okej, om vi bortser från pixlarna nu då, min projector har halv hd/720 p. Men iallafall så menar jag att man kan ha det bildformatet,
T.ex Full HD 1920x1080 har bildformatet 16:9. DÅ menar jag att man kan få i liknelse med eyefinity bara det att det inte nödvändigtvis skulle vara 5760 pixlar på bredden.

Förstår ni?

Permalänk
Medlem

Nej vi förstår inte.
Vet du vad du pratar om?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Skrivet av Snallis:

T.ex Full HD 1920x1080 har bildformatet 16:9. DÅ menar jag att man kan få i liknelse med eyefinity bara det att det inte nödvändigtvis skulle vara 5760 pixlar på bredden.

Förstår ni?

Skrivet av kurdpopcorn:

Din kompis körde alltså på 1920x540.

Svaret. ^
(Förutsatt att du körde på FullHD)

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Skrivet av Snallis:

okej, om vi bortser från pixlarna nu då, min projector har halv hd/720 p. Men iallafall så menar jag att man kan ha det bildformatet,
T.ex Full HD 1920x1080 har bildformatet 16:9. DÅ menar jag att man kan få i liknelse med eyefinity bara det att det inte nödvändigtvis skulle vara 5760 pixlar på bredden.

Förstår ni?

Jag tror jag är med på vad du menar. Din projektor klarar 720p och du vill köra med det bildförhållande som den tredje personen som spelade CoD:MW2 fick men under en upplösning som din projektor klarar?

I så fall är det halva höjden på 720p du är ute efter, eller dubbla bredden vad gäller bildförhållande. 720p har en upplösning på 1280x720 och halva höjden på det blir alltså 1280x360. Om du kan ställa in den upplösningen så kanske det ger effekten du är ute efter.

Men de flesta spel är ganska kinkiga med upplösning, tex för att hantera placering och skalning av HUD/GUI ovanpå den projicerade världen, och det är möjligt att enda sättet att få denna upplösning att funka bra är om spelet själv sätter den (så som när ni spelar tre). Annars kanske du bara halverar hur mycket du ser i höjdled och det är förhoppningsvis inte önskningsvärt.

Var det till någon hjälp?

Permalänk
Moderator
Moderator

Mongolite har nog svarat bäst men jag är helt övertygad om att inget spel skulle vilja gå med på 1280x360 utan seriös manipulering av filer. Eyefinity kräver fler skärmar/projektorer, att lyckas lura drivrutinerna till att tolka en projektor som tre och krama in tre upplösningar på 1280x360...427x120 (?)...heh, skulle kanske se ut som första DOOM spelet?

OP är ute efter det utökade synfältet man får av Eyefinity, det är inte möjligt med en projektor IMHO. Det kan tyckas så när man kör flera spelare på samma projektor att den indelade skärmen ger mer synbar yta än de andra två men tvivlar på att det är mer än vad den tredje spelaren skulle ha haft än i singelplayer. Upplösningens max är max. 1920 i bred är 1920 i bredd oavsett indelning i MP läge.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Jättebra svar båda 2.
Jag är ute efter ett utökat synfält, precis som Lan påpekade och det stämmer mycket bra att jag är ute efter bildförhållandet som mongolite påpekade.

Jag är ganska säker på att man får mer synfält när man spelar 3 spelare på cod, att den med störst skärm får hälften av höjden och hela undre delen av skärmen som mongolite beskrev det, (alltså 1280x360).

Så nu när ni förstår hur jag menar. Finns det den möjligheten till att göra egna upplösningsinställningar så man kan få sånt bildförhållande med hjälp av CCC?

Förresten vad menas med OP och IMHO? IMHO, har flera tolkningar som jag förstår.

Permalänk
Medlem

IMHO = In My Humble/Honest Opinion
OP = Original poster

Visa signatur

orka

Permalänk
Medlem

Vad du ska leta efter är att öka FOV i spelet.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Moderator
Moderator

Jaså, IMHO och OP var inte bekant? Trodde det var lugnt med tanke på att du använder "resolution"...

Anyhow, jag har ingen aning om det är möjligt i CCC att göra en custom inställning så låg. Försök. Men jag tror att du inte kommer att få någon bild överhuvudtaget. Indelningen i multispelarläget är något som är inbyggt i dataspelet, inte i projektorn eller i grafikkortets drivrutiner. Vad du försöker göra är att tvinga drivrutinen att feltolka vilken upplösning din projektor klarar. Den har vissa 'native' upplösningar som är stabila, det kan gå att tvinga den till andra upplösningar men mer sannolikt är att den säger blankt nej och vägrar ge bild.

Som Josasp säger så kan du också manipulera FOV, "field of view" i spelets filer men det är vanskligt och åstadkommer inte samma sak som Eyefinity.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av mongolite:

Jag tror jag är med på vad du menar. Din projektor klarar 720p och du vill köra med det bildförhållande som den tredje personen som spelade CoD:MW2 fick men under en upplösning som din projektor klarar?

I så fall är det halva höjden på 720p du är ute efter, eller dubbla bredden vad gäller bildförhållande. 720p har en upplösning på 1280x720 och halva höjden på det blir alltså 1280x360. Om du kan ställa in den upplösningen så kanske det ger effekten du är ute efter.

Men de flesta spel är ganska kinkiga med upplösning, tex för att hantera placering och skalning av HUD/GUI ovanpå den projicerade världen, och det är möjligt att enda sättet att få denna upplösning att funka bra är om spelet själv sätter den (så som när ni spelar tre). Annars kanske du bara halverar hur mycket du ser i höjdled och det är förhoppningsvis inte önskningsvärt.

Var det till någon hjälp?

Skrivet av Lan:

Mongolite har nog svarat bäst men jag är helt övertygad om att inget spel skulle vilja gå med på 1280x360 utan seriös manipulering av filer. Eyefinity kräver fler skärmar/projektorer, att lyckas lura drivrutinerna till att tolka en projektor som tre och krama in tre upplösningar på 1280x360...427x120 (?)...heh, skulle kanske se ut som första DOOM spelet?

OP är ute efter det utökade synfältet man får av Eyefinity, det är inte möjligt med en projektor IMHO. Det kan tyckas så när man kör flera spelare på samma projektor att den indelade skärmen ger mer synbar yta än de andra två men tvivlar på att det är mer än vad den tredje spelaren skulle ha haft än i singelplayer. Upplösningens max är max. 1920 i bred är 1920 i bredd oavsett indelning i MP läge.

Skrivet av Lan:

Jaså, IMHO och OP var inte bekant? Trodde det var lugnt med tanke på att du använder "resolution"...

Anyhow, jag har ingen aning om det är möjligt i CCC att göra en custom inställning så låg. Försök. Men jag tror att du inte kommer att få någon bild överhuvudtaget. Indelningen i multispelarläget är något som är inbyggt i dataspelet, inte i projektorn eller i grafikkortets drivrutiner. Vad du försöker göra är att tvinga drivrutinen att feltolka vilken upplösning din projektor klarar. Den har vissa 'native' upplösningar som är stabila, det kan gå att tvinga den till andra upplösningar men mer sannolikt är att den säger blankt nej och vägrar ge bild.

Som Josasp säger så kan du också manipulera FOV, "field of view" i spelets filer men det är vanskligt och åstadkommer inte samma sak som Eyefinity.

Faktiskt så var OP och IMHO nya för mig, men FOV visste jag faktiskt och jag har stött på det förut.

Kanske FOV-knepet vore den bästa lösningen.., eller vad säger ni?

Permalänk

Att ändra FOV (field of view, vinkeln mellan maximalt vänster och maximalt höger, vanigtvis 90 grader) kan absolut vara lösningen, åtminstone till en viss gräns.

För hög eller låg FOV (ändring med ~20-30 grader) ger upphov till warpning på samma sätt som fisheye-linser och titthål eller som teleobjektiv. Den warpningen kan du kanske till viss del kontra genom att skära ner på höjden i bilden och på så vis kapa bort warpningen där. Experimentera lite, testa små ändringar i FOV till att börja med.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mongolite:

Att ändra FOV (field of view, vinkeln mellan maximalt vänster och maximalt höger, vanigtvis 90 grader) kan absolut vara lösningen, åtminstone till en viss gräns.

För hög eller låg FOV (ändring med ~20-30 grader) ger upphov till warpning på samma sätt som fisheye-linser och titthål eller som teleobjektiv. Den warpningen kan du kanske till viss del kontra genom att skära ner på höjden i bilden och på så vis kapa bort warpningen där. Experimentera lite, testa små ändringar i FOV till att börja med.

Lycka till!

ty ty. will do ^^

Permalänk
Moderator
Moderator

Kan vara värt att kolla om det är tillåtet att modda filer för FOV så du inte åker på en hack-ban Olika spel eller olika server, olika regler. Bara ett vänligt tips

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Kan vara värt att kolla om det är tillåtet att modda filer för FOV så du inte åker på en hack-ban Olika spel eller olika server, olika regler. Bara ett vänligt tips

Tack för tippset, men varför skulle det finnas en anledning för att bli bannad för att ändra resolution, eller rättare sagt FOV?

Det är som att man skulle skaffa eyefinity, alla med eyefinity borde bannas isåfall

Permalänk
Moderator
Moderator

Nej, det är inte samma sak. Eyefinity användare behöver inte modda ini filerna för att ändra FOV, generellt. I vissa spel som egentligen inte stödjer multiskärmsspelande så kan man åstadkomma en liknande effekt med FOV manipulation.

FOV manipulation betyder att man ändrar spelets filer vilket KAN upptäckas av diverse kontroll system, VAC, Punkbuster eller liknande som då antagligen sopar det under samma kategori som hacks. Säger inte att det gör det, har inte bekymrat mig nämnvärt ang detta då jag inte ändrar FOV så kan bara delge dig mina subjektiva farhågor.

Snabb google:

Get banned from playing Cod6 Multiplayer with 3 screens? - OverclockersClub Forums

FYI: Det är ansett som "cheating" i vissa spel att ha tillgång till mer synfält. Blizzard satte ett programmerat stopp för att spela Starcraft 2 på mer än en skärm till exempel.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Moderator
Moderator

Här är en bra bild på FOV ändringar.

http://img.photobucket.com/albums/v427/griff_90/15312cc7.gif

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Nej, det är inte samma sak. Eyefinity användare behöver inte modda ini filerna för att ändra FOV, generellt. I vissa spel som egentligen inte stödjer multiskärmsspelande så kan man åstadkomma en liknande effekt med FOV manipulation.

FOV manipulation betyder att man ändrar spelets filer vilket KAN upptäckas av diverse kontroll system, VAC, Punkbuster eller liknande som då antagligen sopar det under samma kategori som hacks. Säger inte att det gör det, har inte bekymrat mig nämnvärt ang detta då jag inte ändrar FOV så kan bara delge dig mina subjektiva farhågor.

Snabb google:

Get banned from playing Cod6 Multiplayer with 3 screens? - OverclockersClub Forums

FYI: Det är ansett som "cheating" i vissa spel att ha tillgång till mer synfält. Blizzard satte ett programmerat stopp för att spela Starcraft 2 på mer än en skärm till exempel.

Vadå inte samma sak?
Nä inte riktigt samma sak, men för samma ändamål, ellerhur?
Alla vill ha med FOVför att använda det till sin fördel.

T.ex om att Blizzard har gjort det icke-möjligt till att använda eyefinity då eyefinity ger mer FOV och anses ha en fördel mot dom som inte har eyefinity.There, I said it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Fast det där är väl vertikal FOV? I de flesta andra spel används horisontell FOV.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av boris_vodka:

Fast det där är väl vertikal FOV? I de flesta andra spel används horisontell FOV.

I den som du citerade var det både-och med tanke på att det var som en in-zoomning och en ut-zoomning.
Och ja, det är vanligast med horisontell FOV och ovanligt med verikal FOV.