AMD slutar använda 3Dnow!

Permalänk
Melding Plague

AMD slutar använda 3Dnow!

Tolv år efter lanseringen av 3DNow! upphör AMD med använda instruktionsuppsättningen i kommande processormodeller.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

R.I.P 3DNow!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Det var väl ändå på tiden?

Permalänk

Finns det några moderna program som nyttjar detta idag?
Eller har tekniken gått så långt fram att den lille extra knuff 3Dnow har gett är så marginell att det inte kommer märka på de få program som använder det?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andelf:

Det var väl ändå på tiden?

Håller med.:)

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Finns det några moderna program som nyttjar detta idag?
Eller har tekniken gått så långt fram att den lille extra knuff 3Dnow har gett är så marginell att det inte kommer märka på de få program som använder det?

Jag håller med för att jag tror precis som =FULLMOON= att OM det finns program som nyttjar detta så är det på marginell basis + att tekniken gått så pass långt.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Undrar vad utrymmet kommer användas till istället. Kanske lite större cache?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Finns det några moderna program som nyttjar detta idag?
Eller har tekniken gått så långt fram att den lille extra knuff 3Dnow har gett är så marginell att det inte kommer märka på de få program som använder det?

Vad jag vill minnas användes 3DNow! endast om processorn stödde det eftersom Intel inte använde samma instruktioner. Nuförtiden är det SSE som gäller och där har både AMD och Intel stöd för samma funktioner.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

AMD K6-2 första processor jag ägt

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk

Rip!
Yeah, min första prolle var en K6:a det med !

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk

1998. Då var man ju bara en liten klutt. 10år gammal. Kommer dock ihåg den tiden då jag satt och läste datortidningar hela tiden och bara drömde om uppgraderingar till familjens då riktigt dåliga dator.

R.I.P. 3dNow!

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

Synd att nyheten var postad 1 minut för tidigt hade blivit mer "värdigt"

Är förövrigt som en del andra intresserad av vad som hamnar på platsen där den funktionen suttit

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas bara att det inte blir strul med binärkompatibilitet med nya modeller... vilket det förstås blir för de binärer som fortfarande använder 3dnow-instruktioner. De är väl antagligen få, dock (speciellt eftersom Intel inte har stöd för det).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hoppas bara att det inte blir strul med binärkompatibilitet med nya modeller... vilket det förstås blir för de binärer som fortfarande använder 3dnow-instruktioner. De är väl antagligen få, dock (speciellt eftersom Intel inte har stöd för det).

Jag har aldrig stött på något program som kräver 3Dnow!, bara program som kan utnyttja det om det finns.

Permalänk
Medlem

I praktiken utkonkurrerat av Intel för längesen....

En liten fotnot i processroarkitekturshistorien.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

!998 oj vad tiden går snabbt...undrar vad som finns om 12 år from och med nu.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att när 3dnow kom gav det faktiskt en ganska markant prestandaknuff. Problemet var väll att det kanske kom ut 10 spel (lite ironiskt) som stödde det fullt ut.
Kommer också ihåg att det dröjde länge innan programtillverkarna började nyttja Intels motsvarighet med MMX instruktioner i någon större skala.

Permalänk
Avstängd

3DNow! Var mycket fint på sin tid. AMD hade dock alldeles för liten roll på den tiden för att få någon genomslagskraft med tekniken, vilket är lite synd. Men Det är det förgångna och ju mer gamla oanvända rester man kan sortera bort desto bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OFZ:

3DNow! Var mycket fint på sin tid. AMD hade dock alldeles för liten roll på den tiden för att få någon genomslagskraft med tekniken, vilket är lite synd. Men Det är det förgångna och ju mer gamla oanvända rester man kan sortera bort desto bättre.

Dom släppte ofta patchar som skulle ge 3dnow stöd.. kommer jag ihåg..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Physx nån?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Cwittler:

Physx nån?

Vad har PhysX med 3DNows frånfall att göra?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tror Cwittler missförstått vad 3Dnow och MMX är och kopplat ihop det med PhysX.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Jag har aldrig stött på något program som kräver 3Dnow!, bara program som kan utnyttja det om det finns.

Jag har ingen koll på hur 3Dnow funkar. Men om det är ett program som har en 3Dnow instruktion och den körs på en modern CPU, vad händer då? Översätts den on-the-fly till nån motsvarande serie SSE-instruktioner? Eller är resultatet odefinierat?

Jag trodde x86 handlade om bakåtkompatibilitet.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Undrar vad utrymmet kommer användas till istället. Kanske lite större cache?

Eller FMA?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av PBGP:

Jag har ingen koll på hur 3Dnow funkar. Men om det är ett program som har en 3Dnow instruktion och den körs på en modern CPU, vad händer då? Översätts den on-the-fly till nån motsvarande serie SSE-instruktioner? Eller är resultatet odefinierat?

Jag trodde x86 handlade om bakåtkompatibilitet.

Jag tror programmeraren får definiera kodblock typ:

if ( 3dNow) do
3dnow instruktions
else
x86 instruktions
fi

Dvs, skrivs det kod som kan utnyttja SSE, 3DNow eller något annat så får man lägga in en fallback dom det inte finns.
Alternativt är väl att CPU skapar ett interupt typ SIGILL eller något liknade när den får en instruktion den inte kan hantera och mjukvara i operativet får ta hand om det, ungerfär som på den tiden inte alla cpu:er hade flyttalsprocessor.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk

Bättre sent än aldrig

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OFZ:

3DNow! Var mycket fint på sin tid. AMD hade dock alldeles för liten roll på den tiden för att få någon genomslagskraft med tekniken, vilket är lite synd. Men Det är det förgångna och ju mer gamla oanvända rester man kan sortera bort desto bättre.

3DNow hade garanterat stor effekt, AMD visade att de inte är sämre än Intel på att utveckla. Detta ledde säkert till att de fick licens billigt osv.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dansk1:

3DNow hade garanterat stor effekt, AMD visade att de inte är sämre än Intel på att utveckla. Detta ledde säkert till att de fick licens billigt osv.

Jo, 3DNow! var inget dåligt och en liten uppvisning av AMD, men hade det fått en ordentlig genomslagskraft hade vi haft någon modern 3DNow!-variant istället för SSE 4.

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Vad har PhysX med 3DNows frånfall att göra?

Han menar antagligen att PhysX kommer att ta 3DNows "plats/utrymme" i processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OFZ:

Jo, 3DNow! var inget dåligt och en liten uppvisning av AMD, men hade det fått en ordentlig genomslagskraft hade vi haft någon modern 3DNow!-variant istället för SSE 4.

Intel hade iofsig redan sin MMX teknik som SSE efter att blivit kraftigt omgjort kommer ifrån.
Den användes ungefär lika lite som 3d now, och när den väll fanns implementerad var det ofta väldigt dåligt.

Permalänk
Medlem

Syftade snarare på att den dog ut och inte hade något större stöd.