Bitfenix släpper datorlådan Colossus

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Visst funkar R2 och R3 om man saknar kvalitetskrav. Dock var ju detta chassie fult som satan.

Vilka kvalitetskrav ska man sakna menar du? R2 fick ju beröm för sin kvalitet....

Håller med de flesta här, fult och plastigt. Precis som det ska vara på LAN Själv kör jag mitt R2 utan dioden vid startknappen inkopplad, enda som säger att datorn är på är num lock-lampan på skrivbordet, som det ska var... Man vill ju inte ha en julgran i vardagsrummet!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Medlem

Jäklar vad alla ska klaga.
För mig, personligen så tycker jag att det är oerhört coolt att (tre?) random killar startar ett chassi-företag och faktiskt lyckas få ut deras chassin på marknaden också. Och enligt mig, så tycker jag att designen är oerhört egen, jag menar det är ju inte ofta man ser ett chassi som ser ut så här eller hur?
Dessutom så har det en massa finesser som de stora företagen inte ens tänkt på. Visst, P12 flashigt med alla dioder men i det här fallet så tycker jag att det var sjukt snyggt. Visserligen sitter jag på ett fult jävla Apevia X-Cruiser som kyler dåligt som stryk och är fult som stryk.
MEN, detta chassi har ändå något som inget annat har. Jag tycker om när det kommer något som inte liknar något annat, jag menar, det här enligt mig är verkligen nyskapande design.
För mig blir det nog ett köp när det stabiliserar sig med ekonomin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enorus:

Vad är skillnaden ? förutom en extra plats var för 5.25 och diskett ?

Säg inte en fläkt frampå och en i taket, för det räknas fan inte:P

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant att se folks reaktioner när det släpps något som verkligen sticker ut ur mängden. Som t ex Honda Civic

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Inte ett Chassi i min smak, men vist finns ju säkert många såm gillar det så då är det ju bra, men jag håller mig till mitt ATCs840

Permalänk

Jag vill ha en sån där lucka som man lägger grejer i, det är vad som lockar mest. (min ipod och e-disk har dåligt med plats)

Visa signatur

Livet leker.

Permalänk
Avstängd

Tyvärr allt för skrymmande.

Tyvärr så är chassit allt för skrymmande, i min åsikt.
Funktionerna, om än inte banbrytande, var dock väldigt smart genomtänkta.

Luckan i toppen ser jag faktiskt som ett väldigt smart drag, även för oss som inte längre åker på lan på grund av familj och liknande. Det skulle underlätta en del att ha en liknande lucka på toppen av mitt nuvarande R2. Vanligtvis får jag spendera ca 30 minuter på att springa runt som en halshuggen höna och leta efter diverse usb-sladdar och annat efter att "någon" fått för sig att det är fult när dem ligger spridda lite överallt vid skrivbordet.

Med en lucka som finns på colossus så skulle man kunna förvara sådant som man behöver till och från till datorn men ändå inte vill ha framme, på ett lätt-tillgängligt sätt.

Kanalerna för sladdar i fronten var inte heller en dålig idé då man skulle kunna få undan sladdtrasslet från diverse frontmonterade usb-enheter som hårddiskar, docks med mera.

Tyvärr så ser ju dock chassit ut som någonting taget direkt ifrån insert-random-space-tv-show-here.

När jag var yngre och åkte på en del lan så hade jag nog övervägt det här som ett köp. Trots allt så är det en eyecatcher i det sammanhanget. Men för nuvarande så skulle jag aldrig sätta in detta chassi i arbetsrummet då det skulle få mig att vilja gå in i rummet i samma grad som om jag marinerade min skrivbords-stol i spad från en burk surströmming.

Permalänk
Medlem

Ser fina ut, men antagligen idiotiska att arbeta i...

Permalänk
Hedersmedlem

Hittade en liten miss. har de inte tänkt att man ska kunna installera en fläkt där bak? Om ni ser på bilden http://www.sweclockers.com/image/red/2010/08/10/White6.jpg?t=... så är ju de högra hålen halvt täckta av sidoplåten.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Avstängd

Man kan låsa in sin mobiltelefon i den lilla plastlådan haha, man fiser ju upp en sån lucka. Vad allt är plastigt nuförtiden och dessutom dyrt. Tur att det finns Lian Li.

Permalänk
Medlem

Det var verkligen inte snyggt någonstans...
Är det bara jag som inte förstår varför man vill ha ett plastigt lysande chassi på lan? Jag lanar en hel del, men skulle aldrig i livet byta ut mitt r2 mot det där.

Permalänk
Medlem

va ni var gnälliga då, jag tycker oxå det är skitkul att ngn vågar sticka ut hakan och ta smällen, har ni förresten tänkt på vad ett chassi med dubbellagerdskal i stål skulle ta och väga?

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

Hittade en liten miss. har de inte tänkt att man ska kunna installera en fläkt där bak? Om ni ser på bilden http://www.sweclockers.com/image/red/2010/08/10/White6.jpg?t=... så är ju de högra hålen halvt täckta av sidoplåten.

När jag installerar fläktar så brukar jag öppna chassit.
Sen så är hålen försänkta så de kommer ändå inte ta i.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem

Utseendet på lådan kanske är lite väl mycket för många; den andra modellen, survivor eller vad den nu hette såg lite mer passlig ut för min smak.

Men en låda med ett ordentligt utrymme där man kan lägga in, och koppla in Ipods, iphones, externa diskar o.s.v är ett genidrag. Låsbart är inte nödvändigt för mig men det skadar inte. Och konceptet med extern "cable management" är en kul och smart detalj.

Jag gillar inte ljuseffekter så mycket, men till skillnad från vissa lådor så är det lätt att släcka ned dessa, om de får ordning på andningseffekten så är det ett rätt nytt grepp att ha sådant i en fabriksbyggd låda.

Det är en låda med en dörr, men de har sett till att göra dörren så "buktig" att man kan ha enheter som har rattar och knappar som går långt ut, men man lär ändå kunna stänga dörren; något som annars är något man måste tänka på om man kör med ett dörrchassi.

Internt är det svårt att säga någonting; verkar vara rätt standard. Gott om kabeldragnings hål och grommets; stort hål för processorkylare. Är inte klar på hur det är med dammfiltren däremot.

Oberoende om man gillar chassits utseende eller inte så bör i princip alla erkänna att "extern kabelhantering" för hörlurskablar och annat är något som andra bör ta efter. Det samma med någon form av dockstation eller låda för iphones och andra bärbara enheter som annars blir på golvet, på datorn; eller i värsta fall hängandes från datorn i USB kabeln.

Jag väntar ivrigt på reviews däremot; så man får höra hur det verkligen ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Utseendet på lådan kanske är lite väl mycket för många; den andra modellen, survivor eller vad den nu hette såg lite mer passlig ut för min smak.

Men en låda med ett ordentligt utrymme där man kan lägga in, och koppla in Ipods, iphones, externa diskar o.s.v är ett genidrag. Låsbart är inte nödvändigt för mig men det skadar inte. Och konceptet med extern "cable management" är en kul och smart detalj.

Jag gillar inte ljuseffekter så mycket, men till skillnad från vissa lådor så är det lätt att släcka ned dessa, om de får ordning på andningseffekten så är det ett rätt nytt grepp att ha sådant i en fabriksbyggd låda.

Det är en låda med en dörr, men de har sett till att göra dörren så "buktig" att man kan ha enheter som har rattar och knappar som går långt ut, men man lär ändå kunna stänga dörren; något som annars är något man måste tänka på om man kör med ett dörrchassi.

Internt är det svårt att säga någonting; verkar vara rätt standard. Gott om kabeldragnings hål och grommets; stort hål för processorkylare. Är inte klar på hur det är med dammfiltren däremot.

Oberoende om man gillar chassits utseende eller inte så bör i princip alla erkänna att "extern kabelhantering" för hörlurskablar och annat är något som andra bör ta efter. Det samma med någon form av dockstation eller låda för iphones och andra bärbara enheter som annars blir på golvet, på datorn; eller i värsta fall hängandes från datorn i USB kabeln.

Jag väntar ivrigt på reviews däremot; så man får höra hur det verkligen ligger.

Ett vettigt och kontruktivt inlägg
Är ju tyvärr inte så många sådana...

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cavemanfreak:

Jag vill ha en sån där lucka som man lägger grejer i, det är vad som lockar mest. (min ipod och e-disk har dåligt med plats)

använd en skrivbsordlåda för guds skull !

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RymdSegel:

När jag installerar fläktar så brukar jag öppna chassit.
Sen så är hålen försänkta så de kommer ändå inte ta i.

Jo försänkta är de, men är det tillräckligt, vad jag kan se så är hålen inte så djupa, men det återstår att se.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

använd en skrivbsordlåda för guds skull !

Håller inte med, har du i skrivbordslådan måste det ju gå en sladd från datorn dit...
jag skulle gärna se förvaringsmöjligheter i min datorlåda för sånt, har faktiskt lite det redan dock för cd som sitter i 5,25 facket, hmmmm... det skulle ju gå att bygga om den! =D

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Hittade en liten miss. har de inte tänkt att man ska kunna installera en fläkt där bak? Om ni ser på bilden http://www.sweclockers.com/image/red/2010/08/10/White6.jpg?t=... så är ju de högra hålen halvt täckta av sidoplåten.

du hur vill du instalera en fläkt där utan att ta av sidoplåten????? sen e skruvarna försänkta men de e nog bara jag som e korkad

älskar lådans alla små tingys o just de att den inte ser ut som någon annan låda
blir fin på dh:P

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RymdSegel:

När jag installerar fläktar så brukar jag öppna chassit.
Sen så är hålen försänkta så de kommer ändå inte ta i.

Skrivet av zorki:

du hur vill du instalera en fläkt där utan att ta av sidoplåten????? sen e skruvarna försänkta men de e nog bara jag som e korkad

älskar lådans alla små tingys o just de att den inte ser ut som någon annan låda
blir fin på dh:P

Haha, jag tror ändå att de inte är tillräckligt försänkta
Och läs gärna igenom hela tråden.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Vad ska mina marines säga?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77N-WIFI :: Intel Core i5 2500K @ 3.3 Ghz :: Corsair Vengeance 2x4GB :: MSI GTX 570 Twin Frozr II :: SSD 128+128 GB :: HDD 500 GB :: Fractal Design NODE 304
Amneboeg :: ARMA 3!