ATI på väg att försvinna som varumärke

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att det är lättare att sälja paket med detta. Folk tänker väl mer i banorna att AMD prolle och AMD grafik passar bra ihop.

Permalänk

Eftersom det går bra för AMD nu så tycker jag de gör helt rätt. Man har ju förmodligen tänkt igenom detta ordentligt. Detta hjälper också AMD på deras processorsida med flera områden.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Inte direkt förvånad. Än så länge tycker jag det är tydligare att säga ATI med det kommer att bli ändring på när AMD bestämt sig.

Fast jag gillar ATI logon bättre så AMD får gärna snygga upp sin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Inte direkt förvånad. Än så länge tycker jag det är tydligare att säga ATI med det kommer att bli ändring på när AMD bestämt sig.

Fast jag gillar ATI logon bättre så AMD får gärna snygga upp sin.

förslag:

http://tholins.se/newlogo2small.jpg
http://tholins.se/newlogosmall.jpg

Kritisera inte för mycket, gjorde dem i paint.net...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Detta kan väl ändå inte kunna kvalificeras som nyhet, snarare tomma antaganden utan någon riktig källa. Luktar skvallertidning i sann aftonbladsanda.....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Prologic:

Detta kan väl ändå inte kunna kvalificeras som nyhet, snarare tomma antaganden utan någon riktig källa. Luktar skvallertidning i sann aftonbladsanda.....

Va inte så säker på det, har sett samma rykte i utländska forum också så det kan vara sanning i det

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Vänta här...AMD äger ATI och helt plötsligt blir vissa folk förvånade för att det ska stå AMD på en processor som både ska vara bra på de generella beräkningarna och andra mer grafikkrävande?!

Ser bara inte hur det kan vara konstigt på minsta sätt...men det är klart, om man vill att det ska verka misstänksamt så är det ju inte speciellt svårt, dock tycker jag det verkar lite överdrivet att skriva en nyhet om det

Visa signatur

Corsair Obsidian 650d | Asus P9X79 LE | Intel Core i7 3820 @ 4.7 GHz | Corsair XMS3 1650 MHz 16 GB vengenance | MSI GeForce GTX680 2GB Twin Frozr III x2 SLI | Samsung SA24A350H | Windows 7 Professional x64|

Permalänk

Intressant. Tyvärr verkar Nvidia mer intresserade av den bärbara marknaden typ mobiltelefoner. Jag vill helst att dom ger sig in i striden med Intel och AMD. Man kan ju drömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Intressant. Tyvärr verkar Nvidia mer intresserade av den bärbara marknaden typ mobiltelefoner. Jag vill helst att dom ger sig in i striden med Intel och AMD. Man kan ju drömma.

Få tag på en x86 licens lär bli knepigt och det finns redan tre aktörer. ARM är öppen så där kommer dom in enkelt och på just tablets och mobiltelefoner så finns en stor marknad. Kanske är det just det som kommer att göra att linux slår stort på marknaden och då kommer oxå marknaden för processor att ändras så att en x86-licens är så viktigt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Traumklang:

Mig personligen spelar det ingen roll hur det heter men mina föräldrar som har noll kunskaper om datorer är väldigt envis om att en dator med AMD inte kan fungerar. ""Intel Inside"" har blivit ett slags garanti för dom att datorn verkligen fungerar som den ska. Allt annat är bara billig skit till överpris tycker dom. Och dom är långt ifrån ensamma om denna åsikt.

Jag undrar verkligen om fler tycker så. Fantastiskt nog så tyckte mina kompisar för 9 år sen (Athlontiden) att AMD var skräp TROTS att Athlon var bättre än Intels motsvarighet!

Men känner du till fler sådana fall?

För min del så är det så här:

Blizzard har gjort StarCraft II, inte Vivendi.
ATi har gjort Radeonkorten, inte AMD.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig köpa ett grafikkort som heter AMD.

Visa signatur

Chassi: Corsair 800D | Moderkort: Asus P8P67 PRO | CPU: Intel i5 2500k @ 4,5 Ghz | Minnen: Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance | GPU: AMD XFX 6970 CrossfireX | Lagring: Samsung 840 Pro 256gb SSD, Intel 510 120gb SSD, 1000gb och 1500gb mekaniska | Kylning: Custom vattenkylning |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tosseboll:

förslag:

http://tholins.se/newlogo2small.jpg
http://tholins.se/newlogosmall.jpg

Kritisera inte för mycket, gjorde dem i paint.net...

Bra försök. Gillar den eldiga och ATI röd. Den tråkiga gröna får AMD gärna ersätta helt med annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sorkan:

Kommer aldrig köpa ett grafikkort som heter AMD.

Resonligt av dig.

Permalänk
Medlem

Vill att dom behåller Ati

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Få tag på en x86 licens lär bli knepigt och det finns redan tre aktörer. ARM är öppen så där kommer dom in enkelt och på just tablets och mobiltelefoner så finns en stor marknad. Kanske är det just det som kommer att göra att linux slår stort på marknaden och då kommer oxå marknaden för processor att ändras så att en x86-licens är så viktigt.

Så är det tyvärr. Men man kan ju drömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OFZ:

Resonligt av dig.

Det tycker jag ;P

Visa signatur

Chassi: Corsair 800D | Moderkort: Asus P8P67 PRO | CPU: Intel i5 2500k @ 4,5 Ghz | Minnen: Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance | GPU: AMD XFX 6970 CrossfireX | Lagring: Samsung 840 Pro 256gb SSD, Intel 510 120gb SSD, 1000gb och 1500gb mekaniska | Kylning: Custom vattenkylning |

Permalänk
Medlem

ATi är ett mycket bättre namn som jag tycker dom ska behålla
Det är kort, simpelt och snyggt!
Plus att det blir alltid massa förvirring runt namnbyten och folk börjar i fråga setta kvalite mm.

Visa signatur

mehp

Permalänk

själv tror jag att om det blir som det sägs,är det för att AMD vill rycka upp sitt varumärke! ATI är ju ett mer lyckat varumärke "idag" än vad AMD är, sett till topp of the line segmentet, så att döpa om dom ati till amd kanske också får mer folk att välja amd till processorn okså, bara min teori, men dom är nog som sagt beredda på detta för att visa att amd har muskler;)

Visa signatur

AMD 6000+/CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME /GIGABYTE GA-M57SLI-S4 /Nvidia 8800GTS OC2 640Mb/ Syncmaster 931Bf/ corsair VX450W/ ANTEC three hundred/MX-518

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Bra försök. Gillar den eldiga och ATI röd. Den tråkiga gröna får AMD gärna ersätta helt med annat.

Tackar. Får se om jag orkar göra en annan nån dag.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Tiden för varumärket ATI må vara räknad, men inte för dess arv och inte minst för AMD som företag och som varumärke.

Vila i frid ATI!

Länge leve AMD!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

När det sitter i samma chip blir det väll bara konstigt att prata om AMD och ATI? Alltså självklart att man pratar om bara AMD.
När det gäller de lite mer kraftfulla Radeon undrar jag om man vågar? Jag tror det smartaste vore att designa om ATIs logotype och använda AMD "flaggan" i anslutning. När folk vant sig vid AMDs flagga på grafikkorten kan man slänga ut varumärket helt.

+1

Skrivet av Piece of Cake:

Men detta har vi ju hört tidigare. Jag kommer ihåg en artikel här på swec som sa att ATI skulle ersättas med endast AMD under 2009 och inget har hänt än. Känns lite som jehovas vittnen och deras "jorden kommer gå under i morgon" och dagen därpå "nej vi menade så klart i morgon".

Jag vill också minnas att jag någon gång förra året läst på SweC att ATI-varumärket skulle fasas ut snart. Hade för mig att det gällde årsskiftet, men inget hände.

Rent allämtn tycker jag ATI är en mycket snyggare logotyp än AMD, och det är förmodligen mycket starkare som varumärke också.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GizmoTheGreen:

jag hoppas också dom behåller Ati och radeon, jag kommer inte vilja köpa deras gpu:er om de bytar till AMD

Du resonerar ju som en bäbis...

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Är det namnet på en produkt eller prestandan som ska bestämma om en produkt är bra?
Blir ATI sämre för en intel-användare om det står AMD på grafikkortet?
Det finns flera exempel på tillverkare som bytt namn i elektronikbrancshen.
Det finns oftast en begränsad mängd fabriker som oftast tillverkar åt flera olika konkurenter med exakt samma lösning under skalet.
Men det ska bli intressant hur det blir med bärbara då det sitter klisterlappar med både intel & AMD på samma låda.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Är det namnet på en produkt eller prestandan som ska bestämma om en produkt är bra?
Blir ATI sämre för en intel-användare om det står AMD på grafikkortet?
Det finns flera exempel på tillverkare som bytt namn i elektronikbrancshen.
Det finns oftast en begränsad mängd fabriker som oftast tillverkar åt flera olika konkurenter med exakt samma lösning under skalet.
Men det ska bli intressant hur det blir med bärbara då det sitter klisterlappar med både intel & AMD på samma låda.

vilket får mig å tänka på LG, som är fd GoldStar........

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

vilket får mig å tänka på LG, som är fd GoldStar........

För mig är LG alltid Lucky Goldstar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

vilket får mig å tänka på LG, som är fd GoldStar........

Är du tankeläsare?
Strök den raden precis innan jag skickade inlägget

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Geeks
SweClockers

När vi publicerar rykten har vi väldigt gott på fötterna, mer än vad de flesta skulle anse vara tillräckligt. Det är snarare omständigheterna runtomkring som förändras.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015