Måste spel installeras på systemdisken?`

Permalänk
Medlem

Måste spel installeras på systemdisken?`

Hej!
Som topic lyder, måste man installera spelet på systemdisken för bäst prestanda? Eller kan man installera spelfilerna på en lagringsdisk och att sedan spelet endast utnyttjar vissa filer som ligger i AppData osv på systemdisken?

Nån som vet?

Mvh / Jeppo

Visa signatur

Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB/be quiet! Pure Rock/Gigabyte Z270P-D3/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Samsung 850-Series EVO 250GB/Corsair CX650M 650W/WD Blue Low Power 4TB 5400rpm 64MB/ASUS GeForce GTX 1060 6GB

Fractal Design Define C Svart

Permalänk

Inga problem, så brukar jag själv göra!

Visa signatur

ASUS ZENiTH EXTREME ALPHA | TR 2970WX | 64GB RAM | RTX 2080ti

Permalänk
Medlem

OK, och det blir ingen prestandaförsämring? I så fall behöver man ju inte så stor systemdisk alls?

Visa signatur

Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB/be quiet! Pure Rock/Gigabyte Z270P-D3/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Samsung 850-Series EVO 250GB/Corsair CX650M 650W/WD Blue Low Power 4TB 5400rpm 64MB/ASUS GeForce GTX 1060 6GB

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Medlem

Absolut inget problem, brukar ha en hårddisk med spel o annat medans systemdisk e systemdisk

Visa signatur

i7 860 @ 2.80 GHz | H50 PnP | XFX 5770 | XMS3 4 GB | FD R3
Fraktfritt Inet https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem

Jag har partionerat upp min "första" hårddisk så att systemdisken ligger på 30gb räcker utan problem för windows , sen spel på det som blir D hårddisken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

OK bra, så länge det inte blir någon prestandaförslust så kan man ju klara sig på en hyffsat liten SSD och sen lägga alla program och spel på en annan fysisk disk?

Visa signatur

Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB/be quiet! Pure Rock/Gigabyte Z270P-D3/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Samsung 850-Series EVO 250GB/Corsair CX650M 650W/WD Blue Low Power 4TB 5400rpm 64MB/ASUS GeForce GTX 1060 6GB

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Medlem

precis, jag har dock även ett spel i taget på min SSD, brukar byta ut det om jag börjar spela något annat

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

C:/ OS/system
D:/ spel och övriga program
E:/ downloads och filmer

Visa signatur
Permalänk
Sötast

Mer prestanda om man INTE har dem på systemhårddisken, förutom om systemdisken är avesvärt snabbare.

Körde därför en 160Gigs ssd direkt, så jag har både OS och spel, det är nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

C:/ OS/system
D:/ spel och övriga program
E:/ downloads och filmer

C:\ = OS
D:\ = "Big Daddy" långvarig lagring, musik och bra filmer
E:\ = Programfiler och spel
I:\ = Extern hårddisk med nerladdningar som sedan först över på Big daddy ;D

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem

på systemdisken ska man helst bara ha sitt windows och program installerat, på en annan hd ska man lägga in spel.

Permalänk
Hedersmedlem

I mitt fall är systemdisken betydligt snabbare än mina lagringsdiskar, så jag tjänar någon sekund i laddningstid på att lägga spelen på systemdisken. Dock så är det oftast en fördel att inte ha spelen på systemdisken eftersom OS:et skriver och läser från systemdisken i stort sett hela tiden.

Permalänk
Medlem

Mina tre samsung spinpoint F1 1TB 32MB är ju självklart lika snabba.

c:/ vista x64 + installerade program
d:/ spel + benchar + demos
e:/ backup, oinstallerade program/patchar och personliga filer/bilder/filmer

Att dela upp en disk ger sällan bättre prestanda, men att dela upp dom mellan olika fysiska diskar gör det, dvs os & spelet kan ladda samtidigt...

Permalänk
Medlem

OK, tack för svar.
Jag funderar nämligen på att skaffa en kvalitets SSD som systemdisk. Men om man inte behöver installera spel på systemdisken så klarar man ju sig med en mindre ca 40 gb och därmed inte så dyr?

/ J

Visa signatur

Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB/be quiet! Pure Rock/Gigabyte Z270P-D3/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Samsung 850-Series EVO 250GB/Corsair CX650M 650W/WD Blue Low Power 4TB 5400rpm 64MB/ASUS GeForce GTX 1060 6GB

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeppo_ny:

OK, tack för svar.
Jag funderar nämligen på att skaffa en kvalitets SSD som systemdisk. Men om man inte behöver installera spel på systemdisken så klarar man ju sig med en mindre ca 40 gb och därmed inte så dyr?

/ J

Du kommer få betydligt kortare laddningstider i spel tex. om du lägger spelen på SSD:n. Detta varierar självklart från spel till spel, men dom jag testat märker jag stor skillnad.

Beror ju självklart om du bryr dig om laddningstider, gör du inte det finns det inte mycket anledning att lägga spelen på SSD disken. Jag har en 80GB Intel X-25G2.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Nej, det behövs inte. Därför är det praktiskt att ha en mindre SSD med system + spel på en vanlig hårddisk med större yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jappse:

C:\ = OS
D:\ = "Big Daddy" långvarig lagring, musik och bra filmer
E:\ = Programfiler och spel
I:\ = Extern hårddisk med nerladdningar som sedan först över på Big daddy ;D

Skrivet av Dalton Sleeper:

Mina tre samsung spinpoint F1 1TB 32MB är ju självklart lika snabba.

c:/ vista x64 + installerade program
d:/ spel + benchar + demos
e:/ backup, oinstallerade program/patchar och personliga filer/bilder/filmer

Att dela upp en disk ger sällan bättre prestanda, men att dela upp dom mellan olika fysiska diskar gör det, dvs os & spelet kan ladda samtidigt...

Installerar ni om Windows så funkar inte de flesta spelen/programmen så ni får formatera partitionen med spel/program ändå.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Installerar ni om Windows så funkar inte de flesta spelen/programmen så ni får formatera partitionen med spel/program ändå.

Formatera behöver man ju inte göra, deleta om man vill... man gör det ju inte därför utan för rejäla ökningen i prestanda...

Permalänk
Medlem

Rejäl ökning i prestanda mm visst...

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Rejäl ökning i prestanda mm visst...

Har du äns testat att köra på olika diskar? Verkar inte så.

Självklart får man snabbare laddningstider, inga ingamehack osv, testa tex oblivion eller crysis eller whatever, tänker aldrig pula ihop allt på samma disk igen. Sen kan man ha sin lilla, ehm, stora växlingsfil på nån ensam disk...

Permalänk
Medlem

Bumpar den här tråden.

Jag har en Raptor 74gb där jag har mitt OS, Avast! och Firefox. Är den tillräckligt mycket snabbare än en vanlig disk så att jag tjänar på att lägga spelen på den trots att OS'et redan ligger där, eller tjänar jag mer på att ha dem på en annan disk, dvs den vanliga 1TB disken i det här fallet? Kan man få laggscreens i spelet om OS'et får för sig av någon anledning att skriva mycket till disken? Laggscreens som man inte hade fått om man hade spelet på den vanliga disken?

Sedan ett par korta till:
1. Det är väl bara uppstartstiden för spelet plus laddningstider när man laddor banor, laddar en ny zon osv som påverkas? Själva prestandan i spelet påverkas väl inte överhuvudtaget?
2. Tjänar jag någonting på att ha Avast! på systemdisken? Tänkte att det skulle ge ökat prestanda eftersom det alltid(? - med real time protection på) jobbar, men det kanske snarare kan få motsatt effekt medan jag spelar om jag även har spelen på samma disk?. Firefox lär väl dock inte var något problem? Den gamla räven är ju lite smått slö i uppstarten så vill gärna ha han på systemdisken för att spara på mina nerver

Permalänk
Medlem

Någon av er som kör steam på separat disk?

Funderar själv på att köpa mig en SSD systemdisk och ha Steam på an annan disk... fungerar det?

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sc0pe:

Någon av er som kör steam på separat disk?

Funderar själv på att köpa mig en SSD systemdisk och ha Steam på an annan disk... fungerar det?

Du kan ha Steam precis vart du vill, kör det på SSD:n just nu men innan körde jag Steam på min andra hårddisk. Inga problem

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

C:\ - OS å några program jag anvænder mycket
D:\ - Egna filer & projekt+installed games. Vid ominstallation av windows så raderar jag bara den mappen
E:\ - Oændligt med dowloads och arkiv från føregående datorer
F:\ - USB pinne før enkel flytt av film till sængdator
G:\ - random usb minne
I:\ - extern disk, jækla røra

ja vet helt onødig lista. men hey det er fredag!

Har ingen diskett længre så A:\ ær ledig, tror CDrommen ligger på H

Visa signatur

I7 930@3.6Ghz - 12GB Kingston HyperX - HD5870 - Nått MSI X58 Mobo - 3 TB HD - Eizo Foris 24" Monitor.

Sysslar med 3D/2D Grafik, Eurodiscomusik & BFBC2