Permalänk
Medlem

OC min AMD Athlon II X2 245...?

Hej alla.

Jag är inte duktig på det här längre. Skulle vilja ha hjälp med att klocka min CPU.

Jag har följande MOBO; Asus M4A77.

Hur gör jag? Hittar ingen ställe i Bios var jag kan ändra mulitplier eller VCORE. Och måste jag ändra VCORE eller kan jag bare öka den lite utan att behöva ändra?

Tackar för alla svar.

Sincerly

Petter

Permalänk
Medlem

då måste du flasha bioset

Permalänk
Medlem

Och flasha är det samma som att uppdatera?

Och när jag har gjort det, måste jag ändra VCORE eller kan jag klocka lite utan att behöva oroa mig?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av pherax:

Och flasha är det samma som att uppdatera?

ja exakt + måste du ju höja bussspeed läs http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Medlem

När jag kollar på ladde ner på länken du gav mig så finns det en massa olika saker att tanka hem, hur vet jag vad som är rätt?

Permalänk
Medlem

Hej igen.

hitta nu vart i BIOS jag klockar. Nu står FSB på 200(2,9 ghz), hur mycket kan jag öka den utan att behöva tänka på VOLT(vill inte ändra denna). Nån som vet?

Tackar

Permalänk
Medlem

Prova 10 steg först sedan med 5 mellan varje.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pherax:

Hej igen.

hitta nu vart i BIOS jag klockar. Nu står FSB på 200(2,9 ghz), hur mycket kan jag öka den utan att behöva tänka på VOLT(vill inte ändra denna). Nån som vet?

Tackar

Det är nästintill omöjligt att veta, du man ökar busshastigheten (fsbn) tills det tar stopp (datorn bootar inte in i windows) dessutom så ska du inte öka alltför mycket i taget utan du måste även ha koll på temperaturen på cpun!

Permalänk
Medlem

Med stockvolt är det väldigt lätt att lista ut om du inte ska höja VCoren isåfall.
Din prolle bör göra runt 3400MHz med följande: (240 x 14.5) ganska lätt.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Med stockvolt är det väldigt lätt att lista ut om du inte ska höja VCoren isåfall.
Din prolle bör göra runt 3400MHz med följande: (240 x 14.5) ganska lätt.

Med Orginal kylning?
Jag har alla mina orginalkylare kvar i kartongen
Så jag vet inte om det går att klocka så mycket med orginalkylare.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Så du tror att jag kan öka till 240 utan att tänka på volten?

När jag tog upp den till 215 så låg jag på 38 celcius under load i 30 min...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pherax:

Så du tror att jag kan öka till 240 utan att tänka på volten?

När jag tog upp den till 215 så låg jag på 38 celcius under load i 30 min...

Vad har du för kylare?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Stock kylaren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Med Orginal kylning?
Jag har alla mina orginalkylare kvar i kartongen
Så jag vet inte om det går att klocka så mycket med orginalkylare.

Så länge man håller stockvolten så är det absolut inget problem att klocka med stockkylaren.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Men du menar alltså att jag kan klocka till ungefär 3,4 ghz med stockvolt och stockkylare?

Permalänk
Avstängd

Dra upp FSBn till du får BSOD under load

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pherax:

Men du menar alltså att jag kan klocka till ungefär 3,4 ghz med stockvolt och stockkylare?

Ja, den klarar nog biffen

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

AMD har ju många olika stock-kylare.
Till BE modellerna är det heatpipes och kopparplatta.
Till dom billigare en aluminiumvariant med väldigt dålig kylning.
Satsa en 300:- på en CM Hyper 120 plus eller nått liknande så lönar det sig i längden.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...