Permalänk
Medlem

Asus Eee PC 1001PX

Hej!

Har kört med stationär dator nu ett tag, men börjar sakna min bärbara. Funderar därför på att köpa mig en liten billig bärbar att ha på resor. Funderar på en Asus Eee PC 1001PX men är lite rädd att jag kommer tycka att den är för långsam, är ju van vid att inte behöva vänta.

Frågan är då om ni som testat den eller en liknande upplevt den som långsam vid surfning, kontorsprogram och film, och om det finns några andra intressanta i samma prisklass(under 3k)?

Permalänk
Inaktiv

uppgradera den till 2GB minne så tycker jag den funkar fint till de mesta man använder en resedator till.

Permalänk
Medlem

Här har du en bra video recension tycker jag: YouTube - Asus Eee PC R101 / 1001PX - Multimedia Test - English

Och om jag får låna tråden lite, funderar på samma dator nämligen och detta är min första netbook.

Hur är det med batteriet, är det lätt att köpa till ett extra? Eller krävs det någon unik standard som inte går att hitta i butik?

Och går det bra att installera och dual-boota med Linux? Skulle gärna köra ett riktigt lightweight OS nämligen.

Permalänk
Medlem

Hadde tänkt att byta till 2GB minne, landar ju ändå på under 3000kr.

Såg ju ut som den hängde med rätt så bra på videon, var rädd att det skulle ta tid att öppna fönster osv men det verkar det som det inte gör.

Batterier brukar inte vara några problem att hitta. Detta tror jag passar:Asus EEE-PC 1005HA 6600 mAh ersättningsbatteri

Kan inte tänka mig att det inte skulle gå att dual-boota, läste någon stans att BIOS i denna skullle vara mkt bra. Har också tänkt att ha Linux när jag bara ska surfa/se på film och ha windows när det behövs.

Permalänk
Medlem

Komplett har för tillfället nedsatt pris på det lite nyare 1001PX paketet med Win 7 Starter och ett 6cells 4400mAh batteri istället för XP och 3cells 2200mAh batteri som ingår i det äldre paketet.

Komplett.se

Här har du båda paketen på Prisjakt:
Produktjämförelse hos Prisjakt

Permalänk
Medlem

Tack för tipset.

Funderar på att vänta in 1015PED istället. Köper man den på misco får man den för 3661kr med sweclockers rabatt. Inkommer preliminärt i början av September.

Blir lite dyrare men snäppet bättre processor + att det är en av de få bärbara i prisklassen med matt skärm. Är väl i princip bara 1001PX och 1015PED som har det?

Permalänk
Medlem

Tjena.

Vi köpte 2 st 1001PX till företaget och efter att ha avinstallerat lite program som följer med (demo crap) så börja den faktiskt flyta riktigt bra. Är glatt överraskad hur den flyter på, dock kör jag bara med 1 gig just nu, funderar på att utöka till 2 gig för lite extra prestanda (Windows 7 Starter). Sätter man datorn i Super performance läge (datorn klockar själv upp sig från 1.66ghz till strax över 1.7ghz så kan man spela upp film (testat med youtube enbart, ej testat direkt i datorn än) i 480p utan lagg, 720p är lite för jobbigt för processorn att klara av och GMA 3150 grafik"kortet" är inte det vassaste. Men tänk på att uppdatera grafiken så fort du får hem den, det gjorde en liten skillnad.

Har även testat att spela lite med datorn, testade World of Warcraft i upplösningen 1024 x 600 (widescreen) och med allt på lägsta grafiska inställningar och använder också ett addon som heter WoW Tweaker för att dra ner lite extra detaljer. Får ca 18-28 fps i städerna (dock inte Dalaran, där går fpsen ner lite mer) Men är man inte allt för kräsen så kan man iaf spela 5man heroic eller liknande.

Benchmarks:
3Dmark 01 = 2546 poäng
3Dmark 05 = 325 poäng

Skall man jobba med datorn så är den perfekt, vill man där-i-mot spela så skall man nog köpa sig en lite vassare dator ^^

Hoppas informationen är av intresse

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på en 1005:a och lånar tråden för två snabba frågor.
Villken max upplösning kan man köra den på en TV?
Är skärmen matt?

Permalänk
Medlem

Såg erbjudandet på komplett och kommer nog beställa den därifrån i veckan, ska bara titta på den i butik först. Ska bara ha den till <480p film och jobb/surf så tror att den kommer passa.

De säger ju att den ska ha upp till 9,5h batteri tid, kan man räkna med att den kan hålla iaf hälften så länge, runt 5h alltså, i så fall är det ju helt okej batteri tid?

Permalänk

Jag beställde en ASUS Eee Seashell 1001PX 10,1" Blå från komplett.se i Måndags, idag kom den..
Jag beställde också ett Corsair Value DDR2 SO-DIMM PC5300 2GB och en Intel X25-M SSD 80GB 2,5" som jag tänkte stoppa i ikväll
Någon som bytt disk i sin, är det torxskruvar, eller?
Jag ska installera Windows 7 Ultimate och streamlina så mycket det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DigiMannen:

Jag beställde en ASUS Eee Seashell 1001PX 10,1" Blå från komplett.se i Måndags, idag kom den..
Jag beställde också ett Corsair Value DDR2 SO-DIMM PC5300 2GB och en Intel X25-M SSD 80GB 2,5" som jag tänkte stoppa i ikväll
Någon som bytt disk i sin, är det torxskruvar, eller?
Jag ska installera Windows 7 Ultimate och streamlina så mycket det går.

Det finns filmer på youtube, bara att söka. Tyvärr så ryker garantin om du byter disk tror jag, du måste öppna datorn och det är några tejpade skruvar har jag sett. Så se till att det inte är något fel på datorn innan du börjar skruva.

Du får gärna meddela hur prestandan blir med 2GB och Windows 7.

Permalänk
Skrivet av bater:

Du får gärna meddela hur prestandan blir med 2GB och Windows 7.

Filmen har jag sett men den visar inte så bra...nåja det löser sig nog.
Jag håller på med std disken och windows 7 starter, ska plocka bort demotjafs och streamlina lite innan jag byter disken.

Permalänk

YouTube - Asus Eee PC 1001PX RAM Upgrade and HDD Changing

Såååå lätt går det inte att få loss tangetntbordet, några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DigiMannen:

YouTube - Asus Eee PC 1001PX RAM Upgrade and HDD Changing

Såååå lätt går det inte att få loss tangetntbordet, några tips?

Haha, jag hatar verkligen bärbara datorer. Det finns tydligen inget bra sätt att konstruera dom på så de går att jobba med dem. Men mitt tips är att ha starkt lysrörs ljus och en skruvmejsel/annan platt metall sak och en bit tyg att lägga mellan, och sedan bända försiktigt och kolla noga hur det ser ut.

Permalänk
Skrivet av bater:

Haha, jag hatar verkligen bärbara datorer. Det finns tydligen inget bra sätt att konstruera dom på så de går att jobba med dem. Men mitt tips är att ha starkt lysrörs ljus och en skruvmejsel/annan platt metall sak och en bit tyg att lägga mellan, och sedan bända försiktigt och kolla noga hur det ser ut.

Så nu är det gjort, det sitter flärpar/läppar/vingar i nederkant på tangentbordet så man ska bara bända på sidorna och upptill.

Sitter och installerar Ultimate på X25-M som befinner sig innuti min 1001PX nu...
Går snabbt...

Permalänk
Skrivet av DigiMannen:

Så nu är det gjort, det sitter flärpar/läppar/vingar i nederkant på tangentbordet så man ska bara bända på sidorna och upptill.

Sitter och installerar Ultimate på X25-M som befinner sig innuti min 1001PX nu...
Går snabbt...

Trevligt trevligt får min eee imorrn har en SSD ligger också och skräpar hehe ;)..Frågan är blir datorn mycke snabbare med en ssd i dom där små netbooksen sen undrar man ju hur mycke mer batteri tid får man... Meddela gärna vad du tyckte.

Ensak till jag kom på vad är det snabbaste so dimm minnet man kan sätta i 1001px funkar 800Mhz?

Glömde en fråga
Permalänk
Skrivet av Ekebymannen:

Trevligt trevligt får min eee imorrn har en SSD ligger också och skräpar hehe ;)..Frågan är blir datorn mycke snabbare med en ssd i dom där små netbooksen sen undrar man ju hur mycke mer batteri tid får man... Meddela gärna vad du tyckte.

Ensak till jag kom på vad är det snabbaste so dimm minnet man kan sätta i 1001px funkar 800Mhz?

Snabbare blev den, riktigt ok att pyssla&dona med...
Det räcker bra med 667MHz (minnet är inte flaskhalsen) men har du 800MHz hemma så prova det..
Håller på att testa batteritid, det räcker läääääänge...

Permalänk

Mycket vill ha mer....
Kollade på HD film från min kamera och det hackar tyvärr ibland....1280X720p (7595kbps) testade med KM player...

Detta eftersom GPU'n är den svagaste länken, kan man klocka upp lite, tweakade drivar??
Det funkar såklart bättre med WMP och det beror på ASUS Super Hybrid Engine som klockar lite vid HD uppspelning...

Asus Super Hybrid Engine software has a secret HD movie mode

Permalänk
Skrivet av DigiMannen:

Mycket vill ha mer....
Kollade på HD film från min kamera och det hackar tyvärr ibland....1280X720p (7595kbps) testade med KM player...

Detta eftersom GPU'n är den svagaste länken, kan man klocka upp lite, tweakade drivar??
Det funkar såklart bättre med WMP och det beror på ASUS Super Hybrid Engine som klockar lite vid HD uppspelning...

Asus Super Hybrid Engine software has a secret HD movie mode

Samtidigt kan man förstå att det är lite extra tungt att rendera en film i 1280x720 när maxupplösningen på skärmen i övrigt är 1024x600. Borde ju bli en del omräknande.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Är det bara batteritiden och operativsystem som skiljer den lite dyrare modellen som säljs på tex komplett jämfört med den andra ?
Hur är win7 starter ? Vad går man miste om jämfört med vanliga win7 ?

Ni som redan har 1001PX är ni nöjda med den? Bra byggkvalitet ? Är lite sugen på och beställa en för ha som skoldator för att surfa och skriva dokument vilket jag förmodar att den fixar ute problem. Dock är jag lite skeptisk till att den bara är 10" skräm vilket nog är i minsta laget men samtidigt håller man nere vikten vilket är positivt om man ska släpa på den varje dag.

Permalänk
Skrivet av speffy:

Är det bara batteritiden och operativsystem som skiljer den lite dyrare modellen som säljs på tex komplett jämfört med den andra ?
Hur är win7 starter ? Vad går man miste om jämfört med vanliga win7 ?

Ni som redan har 1001PX är ni nöjda med den? Bra byggkvalitet ? Är lite sugen på och beställa en för ha som skoldator för att surfa och skriva dokument vilket jag förmodar att den fixar ute problem. Dock är jag lite skeptisk till att den bara är 10" skräm vilket nog är i minsta laget men samtidigt håller man nere vikten vilket är positivt om man ska släpa på den varje dag.

Det stämmer. Bara OS och batteri.

Windows 7 starter edition saknar följande saker:
* Aero Glass, meaning you can only use the “Windows Basic” or other opaque themes. It also means you do not get Taskbar Previews or Aero Peek.
* Personalization features for changing desktop backgrounds, window colors, or sound schemes.
* The ability to switch between users without having to log off.
* Multi-monitor support.
* DVD playback.
* Windows Media Center for watching recorded TV or other media.
* Remote Media Streaming for streaming your music, videos, and recorded TV from your home computer.
* Domain support for business customers.
* XP Mode for those that want the ability to run older Windows XP programs on Windows 7.

Enligt Let?s talk about Windows 7 Starter

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Skrivet av speffy:

Är det bara batteritiden och operativsystem som skiljer den lite dyrare modellen som säljs på tex komplett jämfört med den andra ?
Hur är win7 starter ? Vad går man miste om jämfört med vanliga win7 ?

Ni som redan har 1001PX är ni nöjda med den? Bra byggkvalitet ? Är lite sugen på och beställa en för ha som skoldator för att surfa och skriva dokument vilket jag förmodar att den fixar ute problem. Dock är jag lite skeptisk till att den bara är 10" skräm vilket nog är i minsta laget men samtidigt håller man nere vikten vilket är positivt om man ska släpa på den varje dag.

Jag skulle inte välja denna om jag skulle använda den för att mata in några större mängder text...
Tangentbordet är ingen höjdare att skriva på, jag ligger nog på max 50% kapacitet mot ett riktigt tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DigiMannen:

Jag skulle inte välja denna om jag skulle använda den för att mata in några större mängder text...
Tangentbordet är ingen höjdare att skriva på, jag ligger nog på max 50% kapacitet mot ett riktigt tangentbord.

Okej tack för din åsikt. Har du någon annan och rekommendera istället ?
Har en stationär också så blir det några jätte uppsatser som ska skrivas så kan min stationära användas för det.
Har kollat på Asus 1215N också. Är ute efter en liten bärbar med bra batteritid, bra byggkvalitet och inte allt för långsam.

Permalänk
Skrivet av DigiMannen:

Jag skulle inte välja denna om jag skulle använda den för att mata in några större mängder text...
Tangentbordet är ingen höjdare att skriva på, jag ligger nog på max 50% kapacitet mot ett riktigt tangentbord.

Är det riktigt illa?
Har nämligen själv tänkt köpa en att ha till skolarbete. Pendlar en bit till skolan och tänkte att det skulle vara lätt att ha med sig en liten netbook att skriva på.
Men har den ett dåligt tangentbord så är ju risken stor att man inte använder den så mycket.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Jag tycker inte att det är något att skriva på, jag vill inte dömma ut den så jag tycker ni får prova själva...
Det är en naturlag att det sällan blir bra tangentbord på en sådan liten dator.

Permalänk
Skrivet av DigiMannen:

Jag tycker inte att det är något att skriva på, jag vill inte dömma ut den så jag tycker ni får prova själva...
Det är en naturlag att det sällan blir bra tangentbord på en sådan liten dator.

Tänkte åka in och känna på några mindre datorer i helgen så jag själv får en uppfattning om det.
Är det att knapparna är små eller är det svårt att trycka ner? Dålig feedback så att säga?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Skrivet av mortifer666:

Tänkte åka in och känna på några mindre datorer i helgen så jag själv får en uppfattning om det.
Är det att knapparna är små eller är det svårt att trycka ner? Dålig feedback så att säga?

Tycker det går förvånansvärt bra att skriva på den fick hem den idag och har testat kört lite i office.

Men visst går det inte lika snabbt som ett vanligt tangentbord, men tror man vänjer sig vid det om man får pilla ett tag.

Backspace tangenten tyckte jag var lite jobbig missar den ibland ;)....
Sen hände det att jag tryckte på kommatecken istället för punkt.

Samtidigt är jag rätt bortskämd med ett riktigt bra vanligt tangentbord till min stationära så tror man vänjer sig vid tangentbordet på Eee om man skriver mycke på den.
Men det är trots allt en Minipc man kan inte få allt ;)!...

Permalänk

Video

Video (mobiltelefon sååå) på uppsatart Win7 Ultimate & Firefox med SSD Disk & 2GB RAM.
Från en restart, bootar vid 6 sekunder, Windows körbart vid 35 Sek och Firefox laddat klart vid 45 sek.
Så Ca 40 sekunder från att man trycker på startknappen till att man har hela internet inom räckhåll.
OBS! detta vid batteridrift.

YouTube - Asus Eee PC 1001PX SSD

Permalänk
Medlem

Snabb fråga här bara, vilket RAMminne är det som sitter i 1001an?
Funderar på att uppgradera min till 2 GB nämligen..

Permalänk
Skrivet av Kufuffin:

Snabb fråga här bara, vilket RAMminne är det som sitter i 1001an?
Funderar på att uppgradera min till 2 GB nämligen..

SO-DIMM 200-PIN DDR2 667MHz.
Jag använder denna, Corsair Value Select SO-DIMM DDR2 PC5300/667MHz CL5 2GB (VS2GSDS667D2) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om SO-DIMM-minnen