Permalänk
Medlem

Fel vid uppdatering av bios..

Köpte en ny dator i delar..

Under installationen stod det i dos att min aktuella bios var ogiltig.
Jag laddade ner den korrekta uppdateringsfilen från asus hemsida, brände över till cd, datorn läste filen, "recovera biosen" och bad mig starta om datorn. Allt gick enligt manualen. Efter omstarten visades inget på skärmen och dvdläsaren vill inte öppnas...?
Skall väl bara vara att komma igång med inställningar osv?

Någon som tror sig veta vad felet kan vara el några åtgärder?

Visa signatur

Asus M4A785TD-V EVO Motherboard | AMD Athlon X4 @ 3,0 Ghz - Zalman CNPS10X 120 mm |
Corsair XMS3, DDR3 CL10 @ 1600 Mhz - 8 GB RAM | AMD Radeon 5460 DDR3 @ 800 MHz - 1 GB |
Burken klarar det vardagliga + ett gäng tyngre emulatorer, även nya spel på lättare inställningar

Permalänk
Medlem

Plocka ur batteriet ur moderkortet o vänta ett par sekunder, stoppa sen i de igen o starta datorn, då resetas bios o alla inställningar till default, och då kan du pröva installera om det

Permalänk

n00b fråga men vart sitter batteriet?

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

De är olika från moderkort till moderkort, men de ser ofta ut som en liten enkrona typ, ganska lätt o hitta
bild :

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melysia:

Plocka ur batteriet ur moderkortet o vänta ett par sekunder, stoppa sen i de igen o starta datorn, då resetas bios o alla inställningar till default, och då kan du pröva installera om det

Tack
Jag testade det men det är ingen skillnad.. prövade ett antal gånger.

Något annat man kan göra?

Visa signatur

Asus M4A785TD-V EVO Motherboard | AMD Athlon X4 @ 3,0 Ghz - Zalman CNPS10X 120 mm |
Corsair XMS3, DDR3 CL10 @ 1600 Mhz - 8 GB RAM | AMD Radeon 5460 DDR3 @ 800 MHz - 1 GB |
Burken klarar det vardagliga + ett gäng tyngre emulatorer, även nya spel på lättare inställningar

Permalänk
Medlem

Vet inte vilken bios-version du har laddat hem.
Den sista är 2105 och där har man rättat att det ska gå att ladda från sata när raid är aktiverat.
Daterad 12 Augusti i år. (2104 som du kanske har har utgått och 2103 är från Juli)

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Vet inte vilken bios-version du har laddat hem.
Den sista är 2105 och där har man rättat att det ska gå att ladda från sata när raid är aktiverat.
Daterad 12 Augusti i år. (2104 som du kanske har har utgått och 2103 är från Juli)

Gjorde detta i juli och använde mig av 2103.. Så borde inte vara därför skärmen slutade visa något?
Testade även att bränna 2105 versionen nu, men blev ingen skillnad.
Lämnar datorn till en tekniker istället..

Men tack för hjälp ändå

Visa signatur

Asus M4A785TD-V EVO Motherboard | AMD Athlon X4 @ 3,0 Ghz - Zalman CNPS10X 120 mm |
Corsair XMS3, DDR3 CL10 @ 1600 Mhz - 8 GB RAM | AMD Radeon 5460 DDR3 @ 800 MHz - 1 GB |
Burken klarar det vardagliga + ett gäng tyngre emulatorer, även nya spel på lättare inställningar