Asus lanserar Rampage III Formula

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar Rampage III Formula

Ett nytt fullspäckat moderkort från Asus är på väg ut på marknaden. Rampage III Formula bygger på Intel X58 och lovar gott om finesser till ett förhållandevis lågt pris.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar som ett väldigt bra alternativ för entusiasten som inte vill betala för det absolut värsta

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Avstängd

Tycker verkligen inte att 2700kr idag för ett X58 kort är överkomligt...

Tycker att dom borde sänka priset på X58 sockeln nu.... 1156 priserna är ju överkomliga på moderkort..

Har ägt eett ex antal 1366 moderkort... och tycker priset ligger lika högt än efter all dess tid 1366 har funnits... dom borde ner under 2000kr strecket nu....

Då det nalkas en ny sockel runt hörnet...

Permalänk

Billigt värre mitt 1156 mobo kostade mer

Permalänk
Avstängd

Jo, visst finns det en del höga prisrlappar på 1156 med! men majoriteten ligger lågt... det jag menade...

Permalänk
Skrivet av biffen_OC:

Jo, visst finns det en del höga prisrlappar på 1156 med! men majoriteten ligger lågt... det jag menade...

läste inte ditt inlägg, menade helt enkelt att det var riktigt billigt oavsätt sockel medtanke på att ROG brukar vara 3k+ kort när det handlar om sån här prestanda.

Permalänk
Medlem

Trevligt med Optisk ljud ut. Verkar kunna bli väl värd pengarna.

Permalänk
Medlem

Innovativt moderkort?

Underbart! Skönt att Asus inte släpper ps/2 traditionen, släpp aldrig taget om ps/2!

Skulle inte förvåna mig om de hade ett special val i bios för IBM's gamla operativ os2 också?

Permalänk
Medlem

Hoppas vi får se det i affärer snart, har kollat på detta kort för kommande uppgradering. Om priset hamnar på 2700:- är det ändå ok, det är lite lyxigare med mycket extra funktioner. Asus får kanske sänka priset på några andra som ligger på samma pris idag, de har faktiskt rätt så många 1366-kort när man kolla efter.

Permalänk

Fint ljudkort i den! Ser för övrigt bra ut.

Permalänk
Medlem

Hur är det med USB3 och SATA6 har dom ett separat chip så dom slipper sno bandbredd från PCI-E kanalerna?
2700kr känns överkomligt i mina öron då det ska konkurrera med EVGAs 3xSLI kort antar jag och det kostar lite mer.

Permalänk
Medlem

trevligt moderkort men way out of my league..

moderkortet får mig att tänka på Star Wars på nåt sätt..

Permalänk
Medlem

En av fördelarna är integrerat Intel nätverkskort. Mycket bättre än t.ex. Realtek (som är en budgetlösning), även om det i detta fall är det allra enklaste Intel nätverkskortet. Personligen så har jag svårt att förstå varför rejält dyra lyxmoderkort med massor av finesser när det gäller överklockning/övervakning har billiga/budget-lösningar i flera andra delar. Fast de flesta kanske inte tycker det är så viktigt.

Nuförtiden fungerar säkert Realtek bra, men jag har själv stött på ett par fall en bit bak i tiden där deras nätverkskort/drivrutiner ställt till problem, så har nog lite fördomar angånde deras kort.

Skrivet av fesen:

Hur är det med USB3 och SATA6 har dom ett separat chip så dom slipper sno bandbredd från PCI-E kanalerna?

Ja, enligt vad jag såg på en Anandtech för några veckor sen så har den väldigt vanliga NEC-kretsen för USB3-portarna, och en Marvell-krets 9128 för SATA 6Gb/s.
ASUS Rampage III Formula to debut ?soon? - AnandTech

Permalänk

det här blir köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Hur är det med USB3 och SATA6 har dom ett separat chip så dom slipper sno bandbredd från PCI-E kanalerna?
2700kr känns överkomligt i mina öron då det ska konkurrera med EVGAs 3xSLI kort antar jag och det kostar lite mer.

Precis hur hade du tänkt att de skulle koppla USB3/SATA6 till CPUN:n utan att använda PCIe kanaler? Finns ju inte direkt något annat sätt att skicka data till CPU:n

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Känns som att det här skulle passa bra tillsammans med en Core i7 950 som eventuellt skulle prissänkas nu i slutet av augusti. Någon som vet något mer om det förresten?

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

läste inte ditt inlägg, menade helt enkelt att det var riktigt billigt oavsätt sockel medtanke på att ROG brukar vara 3k+ kort när det handlar om sån här prestanda.

Nja, CrossHair IV kostar ju mellan 1800-2000 och är det bästa man kan få till AMD i stort sett, så alla RoG kostar inte 3k+.

Kanske är så till Intel dock, men deras är ju alltid dyrare än AMD.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Precis hur hade du tänkt att de skulle koppla USB3/SATA6 till CPUN:n utan att använda PCIe kanaler? Finns ju inte direkt något annat sätt att skicka data till CPU:n

Jag har väldigt dålig koll men tänkte mer om dom gått runt problemet som finns på budgetbrädorna där grafikprestandan går ner om man kopplar på full last på USB3 och SATA6 portarna.

Permalänk

Trodde det skulle kosta mer.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Känns som att det skulle sitta fint för 2200kr, men 2700... nja

Permalänk

3-way sli i x16 x8 x8, känns sniket för 2700pengar då mitt gamla rog kort stöder 3xx16...

Support NVIDIA 3-way SLI graphics cards (triple at x16 mode) står det om min gamla bräda från 2008?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

3-way sli i x16 x8 x8, känns sniket för 2700pengar då mitt gamla rog kort stöder 3xx16... Support NVIDIA 3-way SLI graphics cards (triple at x16 mode) står det om min gamla bräda från 2008?

Tanken är att de som vill köra fler grafikkort ska köpa Asus Rampage III Extreme-kortet som har 4 stycken x16 platser. Det kostar lite mer dock, runt 3400-3500 normalt. Sen finns det förstås andra alternativ för den som vill ha 3 stycken x16.

Permalänk
Medlem

GTX470+GTX470 + 8800GT =mums

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rapidact:

Underbart! Skönt att Asus inte släpper ps/2 traditionen, släpp aldrig taget om ps/2!

Skulle inte förvåna mig om de hade ett special val i bios för IBM's gamla operativ os2 också?

Det är inte särskilt innovativt med USB anslutet tangentbord när PS/2 fortfarande ger bättre funktionalitet för top of the cream tangentbord. Att USB är ett nyare gränssnitt är trots allt ganska irrelevant.

Permalänk

Har tänkt på en sak. Kan va helt och hållet ute och cykler dock. Om moder kortet stöder 16x/16x i SLI/CF om man har två kort får man ju ut 100% av kortet. Men om man kör 3xSLI/CF på detta mobo så blir det ju 16x/8x/8x då får man ju ut 100% av ett kort och 50% av dom två andra. Eller klarar inte ett grafikkort få ut 16x ? Kan någon va snäll och förklara. Har googlat på det men hittar inga svar.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk

Har planerat att köpa detta mobo samt i7 950 om det nu prissänks till en bekväm nivå....

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

Har tänkt på en sak. Kan va helt och hållet ute och cykler dock. Om moder kortet stöder 16x/16x i SLI/CF om man har två kort får man ju ut 100% av kortet. Men om man kör 3xSLI/CF på detta mobo så blir det ju 16x/8x/8x då får man ju ut 100% av ett kort och 50% av dom två andra. Eller klarar inte ett grafikkort få ut 16x ? Kan någon va snäll och förklara. Har googlat på det men hittar inga svar.

Fungerar inte riktigt så, 16x vs 8x är ca 1%-2% skillnad i prestanda. Man förlorar inte på att köra 8x då SLI är "optimerat" för 8x.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

Men om man kör 3xSLI/CF på detta mobo så blir det ju 16x/8x/8x då får man ju ut 100% av ett kort och 50% av dom två andra.

Nivv ovan har redan förklarat, men tänkte kommentera lite mer i förlängningen.

Saker som grafikkortet behöver rendrera så fort som möjligt ska redan ligga i grafikkortets minne. Ta t.ex. ett standard GTX 460 1GB, det har en bandbredd på cirka 115GB/s från sitt minne. PCI Express 16x har mindre än 8GB/s, det skulle leda till stora prestandaförluster om det mesta av data inte redan fanns cachat på grafikkortsminnet. Sen behöver en GPU konstant data från CPU, men där ligger mer av förlusten att vänta på CPU ska räkna klart innan det förs över bussen.

Här finns en sak som hade gjort Larrabee väldigt intressant. Eftersom den byggde på CPU-teknologi, så hade den i princip kunnat mata sig själv. Om man då kunde cacha all data från en hel spelnivå till grafikkortets minne vid laddning, så hade man sen teoretiskt kunna struntat i vilken buss det sitter på, eftersom Larrabee hade varit helt självförsörjande efter det. Med andra ord, om den funktionalitet som CPU måste göra åt en GPU flyttas till GPU så blir bussen mindre intressant. Dock finns det förstås massor av spel som streamar data idag (open world spel med mer level-data än vad som ryms på grafikkortsminnet), vilket förstås har helt andra komplikationer.

Permalänk
Medlem

Hittade en som hade ett kort och tagit massor av bilder och testat det.
Asus Rampage III Formula Living Review

Permalänk

Sjukt f örvirrande med namnet.... det påminner om 1156 socket snarare än x58 - om man ska utgå från Asus hemsida.

Vad är det för skilnad på denna och Extreme III - X58?