Ändra default install dir?

Permalänk
Medlem

Ändra default install dir?

Jag vill att alla program automatiskt skall installeras på D som standard.. inte C som det är nu. Jag får byta bokstav varje gång, och det är jobbigt.
Jag har läst diverse forum, och summan är att det fuckar upp tidigare installationer osv. Någon som har fått det att funka?

Visa signatur

lol

Permalänk
Medlem

Då ställer ja frågan, Hur jävla många program per dag installerar du ?! O.o

Om du nu tycker de är jobbigt att byta bokstav :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så här gjorde jag förr iaf, dock ej testat i Win7.

Starta regedit
Gå till: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion
Ändra "ProgramFilesDir"="C:\\Program Files" till "ProgramFilesDir"="D:\\" eller var du vill ha dina applikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paddaw:

Så här gjorde jag förr iaf, dock ej testat i Win7.

Starta regedit
Gå till: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion
Ändra "ProgramFilesDir"="C:\\Program Files" till "ProgramFilesDir"="D:\\" eller var du vill ha dina applikationer.

Om man ändrar, påverkas isf redan tidigare installerade sökvägar till C:

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Om man ändrar, påverkas isf redan tidigare installerade sökvägar till C:

Microsoft gillar tydligen inte den lösningen, men det funkade ok för mig iaf.
Microsoft does not support changing the location of the Program Files folder by modifying the ProgramFilesDir registry value

Permalänk
Medlem

Det finns en handfull referenser i Registry till C:\Program Files. Har man inte 100% koll på konsekvenserna vid ev. ändring kan man råka illa ut enligt MS

Permalänk
Medlem

kan man inte göra en kopia av hela program files samtidigt som man ändrar värdet?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultima:

kan man inte göra en kopia av hela program files samtidigt som man ändrar värdet?

Jo det är ju klart du kan, men frågan är vilka konsekvenser det får i alla vinklar och vrår, läs artikeln refererad ovan och bedöm själv om konsekvenserna är acceptabla för dig.