Partitionering för Linux (Ubuntu 10.4) och Vista för dual boot på laptop?

Permalänk

Partitionering för Linux (Ubuntu 10.4) och Vista för dual boot på laptop?

Hej på er

Har en laptop med 250gb HDD som jag för tillfället kör Vista på.
Maskinen beter sig dock surt, så jag tänkte blåsa den, och "börja om".
Funderar också på om jag skulle köra dual boot på den.
Är dock inte helt säker på hur mycket jag behöver för Vista och hur mycket för Linux, samt hur den totala Linuxstorleken bör fördelas.

Några synpunkter? Är 250 gb för snålt att köra dubbelt på? Är det möjligt att (säkert) ändra partitionernas storlek när allt väl är på plats?

Funderar nu på:

Vista 150 gb
Linux 100 gb
- swap 4 gb
- / 96 gb

Verkar det rimligt?

/C

Permalänk
Medlem

Tycker absolut det är en rimlig partitionering. Det bör gå att ändra storleken på partitionerna efteråt, vet inte riktigt hur riskfyllt det är däremot.

Visa signatur
Permalänk

Spercificerade inte så noga vad datorn ska användas till, men det kommer sannolikt mest att vara "surfdator" oavsett vilken plattform jag för tillfället kör.
Möjligen kan det bli lite planlöst programmerande också.

Har läst lite andra trådar om partitionering för Linux, och då rekommenderas ibland typ 20 gb för /, samt "resten" för /home.
Räknar man då att OS:et och samtliga applikationer ryms inom 20 gb?

Personligen kommer jag ha allt i samma partition, men jag kommer nog ha rätt lite data, då jag kommer ha musik, bilder osv på en annan maskin.

/C

Permalänk
Medlem

Det är inte nödvändigt att ha /home på en separat partition. Om man rekommenderar 20 GB för / så menar man att det ska räcka till OS och alla applikationer. Beror väl på hur mycket man installerar men för egen del tror jag 20 GB för / och resten /home skulle räcka mer än väl. Kör man windowsapplikationer med Wine så brukar dessa installeras på /home och vissa vanliga applikationer använder utrymme på /home. T.ex. så lagras ju inställningar för vissa program i användarnas hemmamappar och även webcache och sådant. Mina mail som jag läser med Mozilla Thunderbird verkar också cachas på /home/user. Så /home används mer än vad man kanske kan tro.

Gjorde själv misstaget en gång att partitionera 20 GB för / och resten till /home när jag bara hade 25 GB totalt utrymme för Linux. Swap tog ju också en del plats så det blev väl bara någon GB kvar till /home och jag fick ganska snart slut på utrymme på /home när jag började använda program, surfa och sådär. Löste det genom att montera utrymme från en annan hårddisk på /home istället.

För ditt användningsområde skulle jag nog strunta i att göra en separat partition för /home.

Ett alternativ kan vara att ha en gemensam lagringspartition för Linux och Windows som kör NTFS. Du skulle kunna ge 100 GB till Vista, 50 GB till Linux och så 100 GB lagring i NTFS. Både Windows och Linux kan ju använda NTFS och då slipper du lagra filerna på två ställen. Du kan ju montera "Mina Dokument" i Windows på /home/user/Dokument i ubuntu. Du kommer ändå behöva ha kvar visst utrymme för /home på Linux för programinställningar och sådant men det kan vara smidigt all lagra sina filer på ett gemensamt ställe.

Permalänk

Kom ihåg att installera Vista före Linux. För Windows boot hittar inte Linux, men Linux boot hittar windows.

Visa signatur

www.Spelstugan.com - Alla gamers under samma tak!