Wineproblem smat problem med extern skärm (linux)

Permalänk
Medlem

Wineproblem smat problem med extern skärm (linux)

Hej!

Nu när mitt windows 7 har börjat bete sig underligt har jag bestämt mig för att installera några program i wine. Först ska jag installera steam och cs 1.6, kan någon förklara? Jag har hittat diverse guider, men eftersom jag är helt ny med ubuntu fattar jag inte ett skit... Sen har jag en externskärm som jag inte får att funka med ubuntu. Hur kan jag lösa det?

Tack på förhand

edit: ska stå *samt i rubriken...

Permalänk
Medlem

Har nu installerat wine, men steam funkar så där.. Det krascahr efter några sekunder. Jag har hittat något på internet där det står om "tahoma.ttf, och den har jag laddat ner. Dock så får jag inte den att funka med wine. Jag kan inte skriva cp Tahoma.ttf /home/user-name/.wine/drive_c/windows/Fonts i min terminal. Vad ska jag göra för att fixa det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av csmannen:

Har nu installerat wine, men steam funkar så där.. Det krascahr efter några sekunder. Jag har hittat något på internet där det står om "tahoma.ttf, och den har jag laddat ner. Dock så får jag inte den att funka med wine. Jag kan inte skriva cp Tahoma.ttf /home/user-name/.wine/drive_c/windows/Fonts i min terminal. Vad ska jag göra för att fixa det här?

har du skrivit ditt username ist för user-name?

Permalänk
Medlem

Den extärna skärmen slår du på i nvidia-settings (System -> Administration -> NVIDIA X Server Settings).
När du ska installera grejjer i wine så kolla deras appdb (WineHQ - Wine Application Database) för mer info.

Permalänk
Medlem

Typsnitten fås väl från paketet
msttcorefonts
om jag inte misstar mig.
Prova att installera detta, via Synaptic eller

sudo apt-get install msttcorefonts