Are we talking on a secure line? - Vad menar dom med detta?

Permalänk
Avstängd

Are we talking on a secure line? - Vad menar dom med detta?

Hej!:)

Precis som topic säger undar jag vad dom menar med: "Are we talking on a secure line?" och om dessa finns på riktigt (förutom den presidenterna använder sinsemellan) och om den finns är de inte väldigt dyra att skaffa och underhålla? Någon som vet?:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

ja de finns, militären har väll flera mellan olika ställen.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Avstängd

Jo jag vet men jag tänkte affärsmän och andra rika snubbar (enl. de filmer man ser) har dessa råd med en hemlig/säker linje?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

av de verkliga kriminella som faktiskt har det är det ju lixom inte stål-leffe och ahmed i botkyrka som det. Det lär ju snarare vara kungarna i typ kokainkarteller och italienska maffian som har det. Och de har stålar.

Annars förstår jag inte riktigt varför du frågar? Känns ju inte riktigt relevant för någonting:P

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av akka:

av de verkliga kriminella som faktiskt har det är det ju lixom inte stål-leffe och ahmed i botkyrka som det. Det lär ju snarare vara kungarna i typ kokainkarteller och italienska maffian som har det. Och de har stålar.

Annars förstår jag inte riktigt varför du frågar? Känns ju inte riktigt relevant för någonting:P

Nej var mest nyfiken då man ofta hör den frasen i filmer.:P Hade inte tänkt bli kriminell nej!:DxD

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

stål-leffe har visst krypterad lina!!

Permalänk
Medlem

Telephone tapping - Wikipedia, the free encyclopedia

När vanliga personer i filmer/serier ställer frågan är det nog framförallt för att säkertställa om man vet om telefonen är avlyssnad eller ej, tänk Sopranos. Tror rätt få skurkar har tvåvägskrypterade telefonledningar

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Kanske inte riktigt svar på din fråga. Då detta kräver att båda parter kör med SIMSEC mjukvara och SIMSEC sim kort i sin mobil.
SIM Secure End-to-end Communication 2.4 - Ericsson
Men annars en rätt trevlig teknologi som gör att man kan prata extremt säkert med en vanlig smart phone.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk

Militären osv har ju egna fiber och sånt så de är ju säkra.

Dock vad jag tror många menar är snarare att (är du ensam, kan vi prata?) utan att någon annan person befinner sig i rummet eller om de vet att de har span på sig och måste byta telefoner hela tiden.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Kan väl inte vara så svårt att skaffa? Köp två mobiler kontant, släng in varsitt kontantkort. Vips har du två telefoner utan att någon kan veta ägaren. Sen om de lyssnar eller inte är iofs en annan sak, men de vet inte vem som snackar.

För övrigt hörde jag av några polare som inte är de mest laglydliga i världen att 3g-telefoner kan avlyssnas även när de inte används. Alltså att man kan slå på mikrofonen remote utan att någon talar i den.
Har tydligen använts som bevismaterial rätt nyligen här i sverige. Enligt dem.

Permalänk
Skrivet av akka:

Annars förstår jag inte riktigt varför du frågar? Känns ju inte riktigt relevant för någonting:P

There you go.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

För övrigt hörde jag av några polare som inte är de mest laglydliga i världen att 3g-telefoner kan avlyssnas även när de inte används. Alltså att man kan slå på mikrofonen remote utan att någon talar i den.
Har tydligen använts som bevismaterial rätt nyligen här i sverige. Enligt dem.

Nej det är inte sant eller ens möjligt, men låt de tro att det är det så kanske de slutar upp med dumheter.
Har hört det jag också från en mindre laglydig person och jag kunde inte hålla mig för skratt tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Nej det är inte sant eller ens möjligt, men låt de tro att det är det så kanske de slutar upp med dumheter.
Har hört det jag också från en mindre laglydig person och jag kunde inte hålla mig för skratt tyvärr.

Vad är det som sätter stop för att man inte kan göra det? Jag e inte insatt i tekniken eller så, men om man kan "hacka" en bil trådlöst så.

Permalänk
Medlem

Well, meningen (den du hör i filmer) är väl helt enkelt en röstförbindelse som inte kan vara avlyssnad/buggad. Oftast i filmer innebär det väl egna militära nätet. Men i princip har du ju samma funktion om du går in i en telebutik köper en kontanttele med oreggat kontantkort och ringer en annan med detsamma. Sen slänger telefonen när "samtalet" är gjort.

Det Hapone skriver låter för övrigt väldigt osannolikt. Det skulle i princip krävas att någon moddat telefonen i förväg isåfall och då räknas det väl knappast som annat än en vanlig buggning.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

För övrigt hörde jag av några polare som inte är de mest laglydliga i världen att 3g-telefoner kan avlyssnas även när de inte används. Alltså att man kan slå på mikrofonen remote utan att någon talar i den.
Har tydligen använts som bevismaterial rätt nyligen här i sverige. Enligt dem.

Ja, det där stämmer mycket väl. Alla senare telefoner kan man aktivera GPS, mikrofon (och även i vissa modeller) en värmekännare. Var på en föreläsning av en föredetta SÄPO-anställd för något år sedan. Det som behövs är det här IMEI(?)nummert som är unikt för varje telefon. Ringer du t.ex polisen och berättar att din telefon är stulen ville de gärna ha IMEI-nummert, för då kan de bryta all kommunikation med luren.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Ja, de vill ju inte ha IMEI-numret för att kunna registrera i sina system vilken telefon det är som blivit stulen. Polisen struntar i det förutom att de använder det för att identifiera telefonen om de skulle få in den. Gosh.

Operatören kan spärra all möjlighet till samtal till/från telefonen med hjälp av IMEI-numret. SMS funkar även fast den är spärrad, hur kan du förklara det?

Herrejessanes vad du babblar i nattmössan Martiis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Ja, de vill ju inte ha IMEI-numret för att kunna registrera i sina system vilken telefon det är som blivit stulen. Polisen struntar i det förutom att de använder det för att identifiera telefonen om de skulle få in den. Gosh.

Operatören kan spärra all möjlighet till samtal till/från telefonen med hjälp av IMEI-numret. SMS funkar även fast den är spärrad, hur kan du förklara det?

Herrejessanes vad du babblar i nattmössan Martiis.

Går faktiskt att stöldspärra åtminstone vissa telefoner och då menar jag inte numret (SIM-kortet). Men sen är de obrukbara. Så skaffa lite fakta innan du kritiserar andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiis:

Ja, det där stämmer mycket väl. Alla senare telefoner kan man aktivera GPS, mikrofon (och även i vissa modeller) en värmekännare. Var på en föreläsning av en föredetta SÄPO-anställd för något år sedan. Det som behövs är det här IMEI(?)nummert som är unikt för varje telefon. Ringer du t.ex polisen och berättar att din telefon är stulen ville de gärna ha IMEI-nummert, för då kan de bryta all kommunikation med luren.

De spärrar ju lurens SIM med den funktionen. Använder ju knappast den för att tjuvlyssna telefonen?

Även om en telefon har GPS mm kan ju inte en utomstående part aktivera saker på telefonen utan att telefonen först blivit moddad eller på något sätt givit tillåtelse för det. Det är som att det skulle vara möjligt att ändra om rutterna på folks bil-GPSer. GPSen kommunicerar ju med satelliter och en förinbyggd karta. Knappast med utomstående signaler?

Fast som sagt jag är inte bergssäker men det låter verkligen i princip omöjligt.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Går faktiskt att stöldspärra åtminstone vissa telefoner och då menar jag inte numret (SIM-kortet). Men sen är de obrukbara. Så skaffa lite fakta innan du kritiserar andra.

Det är operatören som spärrar telefonen (SIM i kombination med IMEI), inte polisen. Så Skaffa lite fakta innan du uttalar dig.

T.ex:
Telia spärrservice: 90 200
Telenor spärrservice: 020-222 222
Tre spärrservice: 0771 – 735 537

Permalänk
Medlem

Jag jobbar faktiskt med bla hemliga förbindelser. Och utan att berätta för mycket så är det både privatpersoner och myndigheter som har dessa. Försvaret är väll den största kunden men även högt uppsatta politiker osv avänder sig av dessa till hem och sommarstugor.

Hur det fungerar rent tekniskt är jag inte helt 100 på. Men alla som jobbar med dessa produkter, allt från tekniker till admin-hanterare är säkerhetsklassade av Säpo.

Visa signatur

REFUSED