Permalänk
Medlem

stop vid 3,9 ghz? Phenom 2 550

Hey, tänkte pröva att få upp den till iaf 4ghz idag men icke sa den. Det ända som händer är att skärmen blir svart. Man måste ta ut batteriet från moderkortet för att den ska bota.
Varför kan man bara komma upp till ~3,9? En bild när jag gjorde "stabilitets test":

Kan Du ge mig några råd så att jag kan få upp den till högre hastigheter? kylningen är inte ett problem än så länge.

All hjälp som jag kan få utav Dig uppskattas ! mvh

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vilken hastighet klarar dina minnen?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Vilken hastighet klarar dina minnen?

Det är corsair's xms2 på 800mhz, dom gör väll ~900 utan problem tror jag.

Permalänk
Medlem

Ingen som vet vad man kan göra för att få upp den i högre hastigheter? Vad ligger max rekommenderade volten på ? Vill ha den iaf i 2-3 år

Permalänk
Medlem

Maximala "säkra" volten på luftkylning anses väl allmänt vara 1,5V för den processorn. Det är ju dock temperaturerna som styr först och främst. Sen finns det inga garantier för att din CPU fixar över 3,9 GHz även om du fläker på med mer volt, alla har ett tak.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

okej, ska testa öka volten till 1,5 och kolla om den botar i 4ghz .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosen70:

okej, ska testa öka volten till 1,5 och kolla om den botar i 4ghz .

Sweet spoten brukar ligga på runt 1.48v på Phenom II.. så testa runt 1.48-1.52v(X2 kan gilla lite mera än X4 så 1.52v kan funka bra)

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Sweet spoten brukar ligga på runt 1.48v på Phenom II.. så testa runt 1.48-1.52v(X2 kan gilla lite mera än X4 så 1.52v kan funka bra)

okej, skulle du kunna förklara lite mer vad en såkallad "sweet spot" är ?

Permalänk
Hedersmedlem

Sweet spot - Wikipedia, the free encyclopedia

"A sweet spot is a place, often numerical as opposed to physical, where a combination of factors suggest a particularly suitable solution"

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Sweet spot - Wikipedia, the free encyclopedia

"A sweet spot is a place, often numerical as opposed to physical, where a combination of factors suggest a particularly suitable solution"

aha, jag fattar inte så mkt av det ..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rosen70:

aha, jag fattar inte så mkt av det ..

Det är den punkt som totalt sett är bäst om man ser till alla parametrar som spänning, värmeutveckling, livslängd, stabilitet, prestanda osv. Förstår du nu?

Måste du öka 0,3V för 100MHz mer är det inte längre en sweetspot eftersom värmeutvecklingen ökar kraftigt och livslängden kortas avsevärt, utan att man vinner speciellt mycket i prestanda.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

jag har samma processor som dig, dock har jag låst upp den till en X4:a (B55) och sedan klockat den till 3,8ghz som är max för mig. Sedan så fryser datorn under stabilitetstest om man kör högre, oavsett volt (testat upp till 1,55v som är maximala rekomenderade om kylningen pallar).
Så jag kör på 1,475v det är lägsta volten som den är stabil på i 3,8ghz med 4 kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är den punkt som totalt sett är bäst om man ser till alla parametrar som spänning, värmeutveckling, livslängd, stabilitet, prestanda osv. Förstår du nu?

Måste du öka 0,3V för 100MHz mer är det inte längre en sweetspot eftersom värmeutvecklingen ökar kraftigt och livslängden kortas avsevärt, utan att man vinner speciellt mycket i prestanda.

Aha, tack nu förstår jag lite mer

Ikväll blir det att pröva på 1,5v . För hoppas på goda resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft:

jag har samma processor som dig, dock har jag låst upp den till en X4:a (B55) och sedan klockat den till 3,8ghz som är max för mig. Sedan så fryser datorn under stabilitetstest om man kör högre, oavsett volt (testat upp till 1,55v som är maximala rekomenderade om kylningen pallar).
Så jag kör på 1,475v det är lägsta volten som den är stabil på i 3,8ghz med 4 kärnor.

Skulle också vilja låsa upp den. När jag her inställningarna på "hybrid" och "all cores" så är skärmen bara svar när man startar datorn. Det ända som "tar bort" svartskärmen är att ta ut batteriet. Men ska kanske testa låsa upp i 1,5 volt. Det lär je mer än överklockning.

Permalänk
Medlem

Jag får upp min såhär stabilt (Orthos 8h+)

Har inte svarting upplagan, så multipliern blir rätt låg

I BIOS är vCore satt till 1.52

Temp påverkades inte avsevärt med höjd vCore. (1-2 grader vid load)

Testa att höja spänningen, samt att dra ner multipliern och öka fsb tills (om) du hittar en kombination som är bättre.

Permalänk
Medlem

Okej, Jag har en fråga( om jag stavar fel är dry för att jag skriver på min iPod) när jag tar på hybrid och all cores så står datorn och varvar grafikkorts fläktb upp och ner(rpm). Sen så bryts strömmen bara och det går inte att starta datorn. Man måste hålla instart knapp och bryta strömmen på nätagget, efter det så her jag på strömeen och repeterar det ovan 1-3 ggr varierar. Varför blir det så ?

Permalänk
Skrivet av Rosen70:

Skulle också vilja låsa upp den. När jag her inställningarna på "hybrid" och "all cores" så är skärmen bara svar när man startar datorn. Det ända som "tar bort" svartskärmen är att ta ut batteriet. Men ska kanske testa låsa upp i 1,5 volt. Det lär je mer än överklockning.

Testa att bara låsa upp tre kärnor då. Jag gjorde det på en kompis dator, det funkade klockrent med tre kärnor (nr 0,1 och 3 tror jag det va). Behövde inte justera volten på nåt.

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

Testa att bara låsa upp tre kärnor då. Jag gjorde det på en kompis dator, det funkade klockrent med tre kärnor (nr 0,1 och 3 tror jag det va). Behövde inte justera volten på nåt.

Hur väljer man barka kärnor? Hittar inte ngt sånt. Tror nt att det går på mitt mdrkort, det är rev. 2.0 btw

Permalänk
Medlem

Har botat i 3990mhz med volten 1,472:) Nu ska jag bara testa om den är stabil, och detta hade jag tänkt att göra med intel's linpack,

Edit: escose my intel burn test va vad programmet hette:)

Permalänk
Medlem

Har botat i 4010mhz Men efter 1min med intels burn test så startar datorn om, jag gissar på att jag aldrig kommer använda så mkt av cpu'n så jag ska köra i denna speed.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Woundead:

Jag får upp min såhär stabilt (Orthos 8h+)

http://valid.canardpc.com/cache/banner/1359899.png

Har inte svarting upplagan, så multipliern blir rätt låg

I BIOS är vCore satt till 1.52

Temp påverkades inte avsevärt med höjd vCore. (1-2 grader vid load)

Testa att höja spänningen, samt att dra ner multipliern och öka fsb tills (om) du hittar en kombination som är bättre.

Jaha, då har du lyckats hitta en modell som inte finns, vad jag vet, för de är alla BE

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jaha, då har du lyckats hitta en modell som inte finns, vad jag vet, för de är alla BE

Den existerar

AMD Phenom II X2 550 (rev. C3) vs AMD Phenom II X2 550 BE (rev. C2)

Här finns någon annan som äger den;
Unlocking Phenom II 550 - Not Black Edition - Overclock.net - Overclocking.net

Den verkar dock inte vara så vanlig.

Mvh
Woundead

Permalänk
Hedersmedlem

Jag såg nu att den senare modellen av denna prolle inte var BE, så du har alldeles rätt, den finns

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det var lite dåligt, man tycker inte att de ska byta en sak som har varit BE till att inte vara BE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosen70:

Det var lite dåligt, man tycker inte att de ska byta en sak som har varit BE till att inte vara BE

Ja, nu visste man ju dock det när man köpte den.

Sen vetefan vad orsaken var, mina teorier är;

*De ville inte att folk skulle köpa billigare BE för överklockning

*Kanske ett urplock på 550s som inte klarade högre multiplier

*Någon slags OEM/Märkesdatorvariant som inte var tänkt att överklockas

Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woundead:

Ja, nu visste man ju dock det när man köpte den.

Sen vetefan vad orsaken var, mina teorier är;

*De ville inte att folk skulle köpa billigare BE för överklockning

*Kanske ett urplock på 550s som inte klarade högre multiplier

*Någon slags OEM/Märkesdatorvariant som inte var tänkt att överklockas

Någon som vet?

Eller så är det för att dem lanserade 555 BE

Permalänk
Avstängd

Hej! klockar du i bios för cpun eller med turbo v evo ? Mvh.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathAdder89:

Hej! klockar du i bios för cpun eller med turbo v evo ? Mvh.

Vem frågade du nu ?