Permalänk
Medlem

Varmt hemmabygge

Jag har fått problem med min hemmabyggda dator http://www.sweclockers.com/galleri/1317-philips-radio

Satt och spelade Need for speed underground 2 på högsta grafikinställningarna, efter ca 4 timmars spelande så la spelet av, första tanken: för varmt i datorn. Jag satte ner handen i datorn, och mycket riktigt var det väldigt varmt.

Till min fundering: jag tänkte sätta en utsugsfläkt i andra änden på datorn (i det andra högtalargallret) är det en bra ide eller är det bara att öka varvtalet (och volymen) på den befintliga fläkten?

En liten noob-fråga: Kan man mäta tempen i datorn på något bra sätt? Har sett att många använder program för tempmätning. Jag har Everest home ed och jag kan bara mäta tempen på hårddisken.

Tack på förhand

Visa signatur

Min första dator mod: Philips radio

Permalänk
Medlem

Med HWmonitor så ska du nog kunna se dom flesta temp sensorerna i dator.

Gissar på att det är dit grafikkort som går för varmt efter som passiva kort ofta lever på bra luft flöde i lådan och det har du nog inte.

Så det räcker nog med att du spänner fast någon låg rpm fläkt på GFX kortet samt så skulle jag byta ut orginal CPU kylaren.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk

jag tittade i gallerit, och det verkar som att ditt luftflöde är för dåligt. precis som ovan tycker jag det vore en bra ide att byta cpu kylaren. du borde också titta på att byta ut fläktarna mot större om de går, eller så kraftiga du kan hitta.

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Medlem

Ovanför brännaren går det inte in nåt större än 120 mm fläkten. Blev lite bättre när jag ökade farten på fläkten, får väl öka fläkthastigheten medan jag spelar då.

Jag har funderat på att byta processor fläkt men är fattigare än en kyrkråtta just nu, så det får nog vänta.

Visa signatur

Min första dator mod: Philips radio

Permalänk
Medlem

Jag hittade lite prylar som jag ska skaffa till datorn för mer kylning:
Komplett.se - Ace Frost Pro 80mm Fläkt till grafikkortet.
Komplett.se - Cooler Master Hyper 101 CPU Kylare till processorn.
Komplett.se - Zalman 120mm Fläkt Svart till utsug.
Komplett.se - Arctic Silver Alumina Kylpasta kylpasta.

En liten fundering: är det lönt att plocka av flänsen från grafikkortet och smeta på lite kylpasta under den för bättre kylning, eller är det redan bra kylpasta under flänsen?

Visa signatur

Min första dator mod: Philips radio