Permalänk
Medlem

Akvariedatorn

Mitt första bidrag till Sweclockers.

Det var dags att bygga en oljekyld dator. Vad jag hade i tankarna från början blev inte riktigt slutresultatet, men det blev bara bättre med tiden.
Byggt ett akvarium, ett pumpsystem och sedan var det bara att hiva ned datorn.

Delarna:

-AMD Athlon 64 3500+
-Arctic Cooling Freezer Pro CPU-kylare
-GeForce 8800GTS
-2GB RAM (4x 512MB av olika märken)
-400W Deltaco nätagg
-MSI K8N Neo4 moderkort

Så tar vi en bildvisning om hur det gick.

Akvariedatorn

Permalänk

"Det var dags att bygga en oljekyld dator."
För alla ska ju någon gång göra de

ursäkta om det lät drygt, var tvungen
snyggt jobbat! har funderat på samma sak många gånger men de kommer liksom aldrig till sig
Tycker nog dock att du borde visa lite temps vore kul att se.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Hehe, klart man skall, det var roligt och lärorikt! ;D

Tack så mycket för komplimangen, känns kul!
Javisst skall jag visa lite temps, får skriva lite gammal data jag har på det imorgon, så skall jag köra lite mer Furmark, Orthos och liknande i framtiden. Även överklocka en del, så långt den pallar.

Permalänk

Inte vackert men sjukt nice
och jag håller nog med dig man ska bygga en olje dator nån gång om man ska hålla på med datorer ska nog själv pröva på, bara man lär sig så är jag på

Permalänk
Medlem

hur lyckades du fixa sponsor? Härligt bygge btw

Permalänk
Medlem
Skrivet av cAWPer:

hur lyckades du fixa sponsor? Härligt bygge btw

Tack!
Skrev ett sponsringsbrev, skrot med att jag skulle lagga upp det pa Sweclockers som har manga intresserade. Kan ga in mer i detalj pa det hela i ett PM om du vill, skicka ett i sa fall.

Var val ~1500kr vart av sponsring.

Permalänk

Hmm... Kanske blir som projektarbete i 3:an för mig!

Permalänk

Har något hänt med cpu kyllare på sista bilen eller är det bara en synvilla? ser ut som den har lossnat på ena sidan :S annars coolt projekt

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan9360:

Hmm... Kanske blir som projektarbete i 3:an för mig!

Bara att skicka ett PM om du har nagra fragor, stott pa en hel del problem jag lyckats losa. ;D

Skrivet av knatteanka:

Har något hänt med cpu kyllare på sista bilen eller är det bara en synvilla? ser ut som den har lossnat på ena sidan :S annars coolt projekt

*Vissel vissel...*
Mjo, en dag nar jag kom in sa hade ena sidan lossnat, det har du ratt i. Skall fixa det men har inte haft tid.

Permalänk
Medlem

Haha, processorfläkten ser ut att ha lossnat på sista bilden

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Så du kommer från Mariestad alltså Trevligt!

Ballt med oljekylda datoror

Permalänk
Medlem

Hur är prestandan i ett akvarium chassi egentligen? Vilka grader mer specifikt på själva komponenterna blir det?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Hur är prestandan i ett akvarium chassi egentligen? Vilka grader mer specifikt på själva komponenterna blir det?

Som flera har noterat så hänger CPUflänsen snett, vilket betyder att det är lite trasigt.

Men jag hann att ta lite temps, och grafikkortet som vanligvis blev ungefär 75*C, höll sig stabilt på 45*C med Furmark igång, maxbelastat alltså.
CPU'n blev inte mycket kallare, den höll sig på ungefär 45*C med, maxbelastad med Orthos.

Oljan höll sig under 30*C när pumpsystemet var igång.

Det var när jag hade tänkt att ha den igång och maxbelastad i ett par dygn som den gick sönder, så fick aldrig veta om oljan och alla temps skulle ga stigit mycket efter ett par dygn av hård belastning.

Men skall laga det när jag får tid, då återkommer jag med mer temps.

Permalänk

Dags för uppdatering snart? ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av skopetski:

Dags för uppdatering snart? ^_^

Det fanns intresse, coolt! Da tar jag och tar lite bilder pa den, men min nya, lite battre kamera nu i helgen!

Permalänk
Skrivet av Zegrod:

Det fanns intresse, coolt! Da tar jag och tar lite bilder pa den, men min nya, lite battre kamera nu i helgen!

Såg galleriet just nu, spännande!

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!