Kostnad för framkallning av mediumformat 120/220 film, och vart köpa?

Permalänk

Kostnad för framkallning av mediumformat 120/220 film, och vart köpa?

Hej,

Jag har en äldre Zeiss Ikon nettar kamera som jag behöver 120/220 film till. Någon som vet en kamera butik i Göteborgs området, alternativt köper jag över nätet, där jag kan köpa antingen svartvit eller färg film? Svartvit film verkar vara mycket dyrare att köpa och framförallt att framkalla än färgfilm? Men färgfilm har jag hört är nästan lika billig som 35mm film?
Kodak säljer färgfilm 120, men inget pris står listat. =S

:EDIT:
Såg nu att Fotokompaniet AB verkade ha nån sorts film, men är osäker på om det är mediumformat?:
Fotokompaniet | Göteborg
(->Försäljning->Film->Ilford 100 Delta)

Permalänk
Medlem

Både scandinavianphoto och cyberphoto säljer 120-film, och svartvitt ligger på ungefär samma nivå som färg. Framkallning med svartvitt är nog inte dyrare än färg heller (om man gör det själv, åtminstone, lejer man ut det kan det ju tänkas vara tvärtom, med tanke på att färg antagligen är vanligare för labben), (framkallar man själv så är väl svartvitt enklare iom att det är mindre kinkigt med temperaturer och så vidare).

finkorning svartvit film, 50kr/10exponeringar: Svart/vit film Fujifilm Neopan 100 Acros 120-film 1-pack (finns "flerpack" också)
snabbare svartvit film, 50kr/10exponeringar: CyberPhoto - Digitalkameror, videokameror och fototillbehör. Personlig service på nätet! (samma här)
finkornig färgfilm, 195kr/50exponeringar: Negativ färgfilm Fujicolor Superia Reala ISO100, 120-film, 5-pack

så det är ju inte så värst blodigt någotdera, egentligen.

Startsida | Crimson tycks ta lika mycket oavsett om det är färg eller s/v, 65kr, t.ex.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

photax.se är bra, med lite skön old-school postorderkänsla...

tillägg om framkallningen:
svartvitfilm kan man enkelt och billigt framkalla hemma utan särskilt omfattande eller dyr utrustning.
färgfilm (negativ och positiv) går också bra om man inte är så petig med korrekta färger, men är lite mer omständligt.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

I länken nedan en översikt över hur framkallning av film (svartvit) kan gå till. När väl detta är gjort är det bara att scanna...

YouTube - Episode 20, how to develop black and white film

Har ingen erfarenhet av filmframkallning... Men det verkar i alla fall inte vara så svårt för svartvitt.

Framkallning av färgfilm är troligen inte heller alltför "blodigt"... Gäller ju att pricka in rätt temperatur med färgfilm. Men ifall man nu skulle misslyckas och färgskiftningar uppstår går det kanske att korrigera i Photoshop.

Permalänk

Japp, efter skolan gick jag bort till fotokompaniet (Ingenjörsgatan 3, Göteborg) och de hade alla möjliga filmer och kameror att köpa, fantastisk butik! De hade en h**vetes mycket mer sorters film rullar än vad som stod på deras hemsida. Köpte tre Ilford120 ASA400 rullar, och nu undrar jag hur man ställer in kameran för foto inomhus/utomhus med/utan blixt. Jag har aldrig hanterat en kamera förut, bara tagit fotografier med digitalkamera. Har ni några enkla tips för en nybörjar n00b som jag? =D

Permalänk
Medlem

Läs om exponeringens grunder, dvs hur exponeringen påverkas av slutartid, bländstorlek och filmkänslighet (iso).

Bra att använda tillräkligt kort slutartid så att fotograferade objekt inte blir suddiga pga kameraskak och rörelse.

Bra att veta att skärpedjupet ändras med bländinställningen, dvs om du vill ha stort skärpedjup skall bländares storlek vara mindre (större f-nummer). Mindre bländare brukar också vara bättre utomhus ifall solen skiner (risken för överexponering blir större med större bländare).

Vid inomhusfotografering bör du öppna upp bländaren så att slutartiderna inte blir allför långa för korrekt exponering (stor risk för kameraskak och rörelseoskärpa vid längre slutartider). Men jag misstänker att det blir svårt för dig att klara dig utan stativ såvida du inte står vid ett fönster där dagsljus ”sipprar in” och/eller om objektivet är ljusstarkt (ljusstark = går att använda stor bländare med objektivet; omkring f/2.8, där f är brännvidden hos objektivet och där 2.8 är det sk. f-numret). Tänk även här på att objektivets egenskaper brukar bli sämre vid större bländare (maxbländare brukar ge bilder som är mer mjuka i kantområden, samt vinjettering).

Och när du väl läst ”lite” om exponeringens grunder är det bara att sätta igång med fotandet... Fast det är förmodligen en fördel om du kan exprementera med digitalsystemkamera innan…

Permalänk
Medlem

Du skulle nog inte förlora på att skaffa en extern ljusmätare, gissar jag.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Skrivet av Tokoza:

Och när du väl läst ”lite” om exponeringens grunder är det bara att sätta igång med fotandet... Fast det är förmodligen en fördel om du kan exprementera med digitalsystemkamera innan…

Det där med att testa lite med en systemkamera var en bra idé då filmen är dyr, vill ju inte slösa foton i onödan.
Kanske ska man framkalla själv? Verkar ju vara rätt så kul, men all utrustning är väl antagligen dyr?

Permalänk

Kode, är ljusmätare mekaniska eller eldrivna?

Permalänk
Medlem

Finns några på cyberphoto.se och det ser ut som de drivs med el. En ljusmätare verkar kosta omkring 2000kr.

Men du kan även mäta ljuset med en vanlig systemkamera som har förmåga att mäta exponeringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbmpet3032:

Kode, är ljusmätare mekaniska eller eldrivna?

elektriska. Men som Tokoza säger kan man använda exempelvis en modernare systemkamera istället, om man vill.

Eller för den delen gå på känn, men jag antar att man behöver ha lite erfarenhet av det först. Jag är inte där än.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."