1090T. orginalkylaren låter ju absurt mycket?

Permalänk
Medlem

1090T. orginalkylaren låter ju absurt mycket?

Tjao

min fråga är om eran T1090 BE orginalkylare låter som ett jävla ånglok också?

min låter nämligen absurt mycket, 2200rpm i idle. låter nästan som om jag har en damsugare i lådan.. Är det kanske mitt chassi det är fel på? hade innan en intel duo E8400 och den lät bannemig inte lika jävulskt som min nya T1090..

chassit jag använder är förövrigt ett antec sonata III med två 120mm fläktar en i övrebak och en i undrefram, dock är dessa nästan ljudlösa
(http://reviews.okaay.com/images/stories/antec-sonata-iii.jpg)

Visa signatur

Phenom 1090T 4,0 GHZ, HD 7970, Corsair AX 850+, Xonar essence STX, Gigabyte 890FX A-UD5

Permalänk

Varför kör du inte med Cool'n'quiet och fläktstyrningen i BIOS ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

varför köpa en sådan fin processor som är upplåst om du inte kan lägga ned någon hundring på en aftermarket kylare? typ cooler master hyper 212 plus.. Klagar inte, men det är en sådan skönhet som tigger om att bli lite klockad, annars är hyper plus en bra investering för en tystare maskin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Varför kör du inte med Cool'n'quiet och fläktstyrningen i BIOS ?

har letat runt i bios efter fläktstyrningen men hittar inget..

och VART hittar jag cool'n'quiet? har letat överallt men hittar bara till athlon x64 processorerna?!

Visa signatur

Phenom 1090T 4,0 GHZ, HD 7970, Corsair AX 850+, Xonar essence STX, Gigabyte 890FX A-UD5

Permalänk

Titta under "PC Health Status" - "CPU Smart Fan Mode" och under "Advanced BIOS Features" - Cool&Quiet.
http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-890f...

Citat:

CPU Smart Fan Control
Aktiverar eller inaktiverar CPU-fläkten fungerar varvtalsreglering. Aktiverad tillåter CPU-fläkten ska köras med olika hastighet beroende på CPU-temperaturen. Du kan justera fläkthastigheten med EasyTune baserat på systemkrav. Om funktionshindrade, kör CPU fläkten på full fart. (Standard: Aktiverat)

CPU Smart FAN-läge
Anger hur man kan styra fläktens hastighet. Denna punkt är konfigurerbart endast om CPU Smart Fan Control är inställt på Aktiverad.
Auto Låter BIOS känner automatiskt av vilken typ av CPU-fläkten installeras och ställer in optimala CPU läge fläktkontroll. (Standard)
Voltage Ställer Spänning läge för en 3-pin CPU-fläkt.
PWM Ställer PWM-läge för en 4-pin CPU-fläkt

Citat:

AMD K8 Cool & Quiet kontroll
Auto Låter AMD Cool'n'Quiet drivrutinen justera dynamiskt CPU klocka och VID för att minska värme från din dator och dess strömförbrukning. (Standard)
Funktionshindrade Avaktiverar denna funktion.

(Google översättning...)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA