Western Digital satsar på nätverk över elnätet

Permalänk
Melding Plague

Western Digital satsar på nätverk över elnätet

Tillverkaren Western Digital breddar sortimentet med utrustning för att skapa ett lokalt nätverk genom elnätet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nyss skulle det vara el genom nätvek nu ska det vara nätverk genom strömkablarna ? kunde dem inte tänkt igenom detta innan dem började med kablarna (ironi) men ärligt så tycker jag nog detta är bättre än det förstnämnda.

Permalänk
Medlem

Testa en värsting nyligen. Skulle klara 150mbit... Sitter på en 100/100 BBB fiber lina.. Fick ut 8/3 mbit. Inte ok. Skulle verkligen vilja ha det (så att det man iaf kan plocka ut 60-70/40-50), men som det ser ut idag... No ty

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk

Ideen är bra för den som inte kan dra egna kablar. Dock för den mer inbitna är fortfarande separata Tp kablar det bästa. Man slipper massa onödiga dyra boxar i varje ändå.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Nyss skulle det vara el genom nätvek nu ska det vara nätverk genom strömkablarna ? kunde dem inte tänkt igenom detta innan dem började med kablarna (ironi) men ärligt så tycker jag nog detta är bättre än det förstnämnda.

Är ju inte direkt nytt.

Men tycker detsamma, om det fungerar bra så kan jag säkert tänka mig det, dock lite onödigt när man bor i en mindre lägenhet.

Permalänk

Fungerar detta bra så kan det hända att man köper.. Eller gnäller lite för föräldrarna

Permalänk
Medlem

Jag säger bara en sak: En extrem risk att köpa. Var själv kopplad till routern via elnätet och blev som innihvete mycket störningar, till och med så mycket att jag fick 5000 i ping tilll en server i Stockholm. Bytte till kabel och nu gåra allt finfint

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Idén är och förblir en bra idé, men begränsningen sitter inte i dosan som många tror, utan i de gamla ruttna stammarna i huset. För att få bäst signal ska elnätet inte vara modifierat i efterhand och du ska helst ligga på samma fas/propp. Jag är ingen elektriker utan det är erfarenhet av de äldre modellerna. Fungerar kalas i nybyggda hus/lägenheter, men ute på mitt landställe där det bara var en fas och 10A från början(nu 3 faser och 16A) fungerar det uruselt just för att det är för många proppar, för gamla kablar, och för belastat nät.

Om ni vet med er att erat hus/lägenhet har renoverats och nya linor kopplats på, gör er själva en tjänst och skaffa ett ordentligt trådlöst nätverkt istället, eller ta ert i kragen och fixa det trådbundet.

För 1400:- får man en WRT320N, ett PCI-kort samt nya antenner. Är det verkligen bättre än det?

Mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Dosorna har många många gånger varit en flaskhals de också. De klarar ofta inte av att kryptera datan i vettig hastighet.

Permalänk
Medlem

Expensive?

"drilling holes for new Ethernet cables is complicated, expensive and messy"

Ja jag vet inte vad som skulle vara dyrt med att borra några hål, köpa kabel och kontakter; kan nog borra många hål och köpa många meter kabel för 1400 kr. Det andra kanske kan stämma beroende på situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Dosorna har många många gånger varit en flaskhals de också. De klarar ofta inte av att kryptera datan i vettig hastighet.

Kan trafiken lämna den egna centralen ens? Kanske blir angeläget om man bor i flerfamiljshus/lägenhet iofs..

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av amoniac:

"drilling holes for new Ethernet cables is complicated, expensive and messy"

Ja jag vet inte vad som skulle vara dyrt med att borra några hål, köpa kabel och kontakter; kan nog borra många hål och köpa många meter kabel för 1400 kr. Det andra kanske kan stämma beroende på situation.

Borrar man massa hål i väggarna så kan det kanske sänka värdet på huset, vilket leder till en förlust av pengar?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Borrar man massa hål i väggarna så kan det kanske sänka värdet på huset, vilket leder till en förlust av pengar?

Vi låtsas om att vi inte såg ditt inlägg.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Entusiast

Har testat det där systemet för att det verkade vara ett smidigt sätt att slippa dra TP-kabel genom hela huset. Första uttaget sitter på undervåningen och då är det inte så smidigt att dra kabel upp en våning och till andra sidan huset. Fungerade dock inte alls då uttagen låg på olika faser. Så smidigt var det. Nu går det en kabel på utsidan huset istället. För övrigt smälte en av dosorna senare... Kylningen var tydligen inte dimensionerad för att användas.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av fog:

Vi låtsas om att vi inte såg ditt inlägg.

Jo, såhär i efterhand kan jag nog hålla med dig

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Borrar man massa hål i väggarna så kan det kanske sänka värdet på huset, vilket leder till en förlust av pengar?

Skulle vara om man borrar rakt igenom det italienska kaklet i badrummet och tvärs över toaletten, annars måste ju lite tp-kablage ses som en förhöjning av husets standard..

Permalänk

Jag kör nätverket över elnätet i mitt hushåll. Har några dosor från Netgear som jag inte kommer ihåg vad de kostade, dock var det inga 1400 kr.
Tyckte att det verkade vara en smidig lösning för min del, eftersom huset har tre våningar, med två enheter på övervåningen och två enheter i källaren som ska ha nät. Routern (nån billig vi fick från BBB) står på markplan, och trådlösa räcker tyvärr inte på långa vägar.
Jag måste säga att det fungerar utmärkt överlag. Ping till routern ligger på ~3-5 ms, och jag tappar ingen fart varken upp- eller nedströms.

Permalänk
Medlem

Lika bra att köpa kablar direkt och dra dom snyggt på sidorna eller bakom lister. Kanske tar lite extra tid men då slipper man alla problem med flaskhalsar och nedkopplingar och störningar, och det blir billigare.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

De nya hushållen borde ha ett eller flera nätverksuttag vid varje eluttag och sedan ha en central switch i hemmet. Hmm... i mitt framtida hus som ska byggas måste denna funktionalitet finnas med, såtillvida det inte har kommit någon annan bra och smidig teknik. Smidigt i detta sammanhang är inte att koppla in någon adapter, switch, eller liknande i uttaget.

Visa signatur

Ursäktar min wall-of-text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephroth:

De nya hushållen borde ha ett eller flera nätverksuttag vid varje eluttag och sedan ha en central switch i hemmet. Hmm... i mitt framtida hus som ska byggas måste denna funktionalitet finnas med, såtillvida det inte har kommit någon annan bra och smidig teknik. Smidigt i detta sammanhang är inte att koppla in någon adapter, switch, eller liknande i uttaget.

Satt också och tänkte på detta.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

Renovera nyligen brorsans lägenhet och satte 2 tp uttag i varje rum spåra och bila i betong överallt sjukt jobb men i slutet är det ett skönt mervärde på lgh.
Man skulle tro sådant är standard vid nybyggen dock?

någon om vet hur det fungerar om man har "dosan" på olika säkringar och faser? Och vart ligger signalen på nollan, fasen eller jorden(dock inte troligt att det ligger på jorden)? Om det funkar över olika faser så ligger det nog över nollan?

jag skulle dessutom gissa att det som stör mest på gamla hus är kablarna, de brukar inte vara direkt fräscha när man trådar om gammalt skit

Visa signatur

orka

Permalänk
Skrivet av Sephroth:

De nya hushållen borde ha ett eller flera nätverksuttag vid varje eluttag och sedan ha en central switch i hemmet. Hmm... i mitt framtida hus som ska byggas måste denna funktionalitet finnas med, såtillvida det inte har kommit någon annan bra och smidig teknik. Smidigt i detta sammanhang är inte att koppla in någon adapter, switch, eller liknande i uttaget.

Precis så har jag i min lägenhet, är sjukt nöjd!
Flyttade in i den förra året och då var den nyproducerad. Jag har 9st nätverksutag. 2st i varje rum.
Och precis som du sa så är det en central för allt i elskåpet. Har aldrig tidigare haft en bättre lösning.
Sätter man ihop ett Lan behövs inget mer än datorerna och tp kablar sen har alla 100/100 rakt igenom :).

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Skrivet av miffo:

Man skulle tro sådant är standard vid nybyggen dock?

Alla nyckelfärdiga hus jag sett har iallafall haft det som standard eller tillval.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Skrivet av emigrating12:

Alla nyckelfärdiga hus jag sett har iallafall haft det som standard eller tillval.

vi skall bygga hus och då finns det med som standard.. men det är då en större pris summa för att få in allt och inte den senaste tekniken precis.. skall det va så skall det minst vara 1000/1000 och inte 100/100 lite framtids säkert skall det vara.. skilljer säkert från olika leverantörer, vi kan säkert byta oxå.. mot en pris summa som det alltid heter. och jag tror på snabbare hastighet om 10 år när barnen sitter där som mest? och då kan man dra det bästa i det läget?

tänkte däremot att de kunde dra ett par kablar i fall man skulle vilja ha det sedan?

annars kör vi med trådlöst och det funkar fint.. har runt 100-150 upp och ner.. så klagar inte..

men vi kunde välja bort hela paketet så det var lugnt=)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,