Permalänk

Ibm eller WD

Ska köpa en ny hårddisk och undrar lite över vilken man ska välja, jag har hört att ibm har hög krash lust, stämmer det?

Det här är dom två jag funderar över:

1.IBM Deskstar 120GXP 80Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 Silence! IDE

2.Western Digital Caviar XL 80.0Gb 7200rpm Special Edition. 8Mb cache UDMA100 IDE

satt och tänkte lite på seagate också men tydligen så går dom inte ihop med raid så bra :(, vad tycker ni?

Permalänk
Avstängd

WD med 8mb e ju snabbare , verkar som vissa har lite raid problem med dom ,
ibm diskarna har ju en anledning för sitt dåliga rykte, men dom e ju lite billigare nu.

Visa signatur

Partilles största Ghetto vattenkylning | We are The MICROSOFT! Lower your firewall and surrender your sourcecode,we will add your features and technological destinctivness to our own. Your ideas will adapt to service us. RESISTANCE IS FUTILE.

Permalänk
Medlem

IBMs 120GXP-serie är inte sämre än någon annan disk. Kolla in datorbutiken.coms returfrekvens! Att den skulle vara tyst kan jag inte hålla med om. Jag hade nog valt WDC-disken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade valt IBM:arn.

Enligt mina erfarenheter är de tysta, och snabba.

WD börjar få dåligt rykte...

Visa signatur

The world is cursed, people are cursed, but still we wish to live.

Permalänk

Re: Ibm eller WD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackSeed
satt och tänkte lite på seagate också men tydligen så går dom inte ihop med raid så bra :(, vad tycker ni?

Jorå, bara att skicka in dem till Seagate så flashar de om firmwaren till en RAID-optimerad version... Eller så skaffar du Barracuda V när den kommer ut för den ska vara 100% RAID-kompitabel rakt ut ur förpackningen...

Permalänk
Medlem

Jag har två st, IBM 120GXP 80GB och de funkar utan anmärkning. De är ju naturligtvis inte ljudlösa (7200rpm låter ju) men jag tycker de låter mindre än WD Caviar 8MB SE.

Du kan väl kolla på Toms eller Anandtech om det skiljer mycket i prestanda, men det tror jag personligen minimalt.

Visa signatur

"It's called the American Dream, because you have to be asleep to believe it"

Permalänk

Vad jag hörde så var det bara de gamla ibm modellerna(75gig och under) som hade stor chans att gå sönder men dom nya (80 gig och uppåt) är hyfsat stabila;), stämmer det?