AMD pratar Bulldozer och Bobcat

Permalänk
Skrivet av cat_fish_1:

jag skulle gissa på någon version av C32 eller G34.
Tror de blir svårt att trycka in 16 kärnor i en am3 samt att där är troligtvis för få pinns.

Bulldozer kommer att passa till g34 och c32, det är bekräftat. Den kommer även passa till "am3r2" vilket får antas vara am3+. Modellerna för konsumenter kommer dock vara 8 kärniga, eftersom en vanlig dator skulle ha väldiga problem att utnyttja 16 kärnor. Dock så förväntas g34 bli "entusiastsockeln" i framtiden, då dubbla processorer samt 4 kanaler minne är bättre en hälften så mycket. Uppföljare på olika fusionprodukter väntas då ta över "svenssondatorsegmenten". Dags att köpa ecc minne

Permalänk
Medlem

Men! Jag vill ha en netbook nu Känns som helt fel läge att köpa en när både N550 och Bobcat på gång

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Kanske lite off topic, men är pga samarbetet med ferrari som flera modeller i AMDs sortiment heter samma som F1-banor?
Interlagos, Magny-Cours och Valencia t.ex.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Swedish Berserk:

Den Sandy Bridge modellen du tänker på är sockel 1155 Intels nya mainstream plattform. Den som ska konkurrera mot AMD:s Fusion. Sandy Bridges hög prestanda version är socket 2011. Och den kommer senare under 2011. Och den ska då konkurrera mot AMD:s Bulldozer. Och de kommer andra halvan 2011 om jag har rätt för mig.

Då hänger jag med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag ska köra bulldozer nästa gång.

Permalänk
Avstängd

låter intressant..
jag tror inte bulldozer kommer använda sig av hyperthreding dock, utan det kommer bli betydligt bättre än så!

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

För att reda ut några frågetecken så tänkte jag skriva till er hur det står till med Bulldozer och socket.

För ett tag sedan, jag minns inte när det var(Inte i år i alla fall), så sa AMD att Bulldozer(Zambezi) skulle köras på "AM3r2". Detta tolkade de flesta som att det skulle bli AM3+ och att Bulldozer därför skulle kunna köras i AM3-kort också med en BIOS-uppdatering. Man trodde dock inte att det skulle fungera på AM2/AM2+ pga. de inte stödjer DDR3 och att Bulldozer(Zambezi) bara skulle stödja DDR3. Varför man trodde att det skulle bli AM3+ är därför att innan AM2+ kom så hade den kodnamnet AM2r2.

Hurvida det verkligen är AM3+ eller AM4 eller något annat vet vi inte idag. Kanske är den bakåtkompitabel med AM3-kort, kanske inte.

Jag vet som sagt inte riktigt hur länge sedan det var den infon kom ut om det var i slutet på förra året eller om det var året dessförinnan. Är det någon som vet så får ni ju gärna säga till. Ju längre sen det var så ju större är ju chansen att de har ändrat planerna.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Pengar har man sparade.. bitar dock surt att lägga ner en mindre förmögenhet på cpu,moderkort, minnen + evt en helt ny dator så att man kan ha kvar sin gamla AMD 940 eller lägga den på hyllan.

Fast måste säga att det var roligare att bygga datorer för ett par år sedan. nu är det för lätt

ok, personligen ska jag börja spara till våren.
Blir troligtvis helt nytt, och har min gamla som bkp-dator.

Mjo, det är sant, men doften av nya delar när man startar upp för första gången.
Det är något speciellt med det.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Kanske lite off topic, men är pga samarbetet med ferrari som flera modeller i AMDs sortiment heter samma som F1-banor? Interlagos, Magny-Cours och Valencia t.ex.

Tror jag inte har något samband, förutom att AMD kanske tyckte det passade nu och valde kända racingbanor. Som jag minns det sträcker sig AMD och Ferraris samarbete rätt långt tillbaks. Var tvungen googla lite, men hittade ett AMD pressmeddelande från 2002 om det. Kanske har AMD en F1-intresserad boss någonstans.

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på fler mini-laptops ^^ äntligen lite press mot Atom Det behöver dom ^^

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Tror jag inte har något samband, förutom att AMD kanske tyckte det passade nu och valde kända racingbanor. Som jag minns det sträcker sig AMD och Ferraris samarbete rätt långt tillbaks. Var tvungen googla lite, men hittade ett AMD pressmeddelande från 2002 om det. Kanske har AMD en F1-intresserad boss någonstans.

Sök på AMD och F1 så får du upp en hel del bilder.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Trodde först att AMD skulle bygga arbetsmaskiner innan jag läste vad det gällde

Permalänk
Avstängd

tror att det kanske kommer gå riktigt bra för AMD för en gångs skull.
men samtidigt så kommer folk stirra sig blinda på benchmarkresultat istället för att titta på faktisk prestanda.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av OFZ:

Nej, det var vissa stickor i höga hastigheter, samma problem finns hos intel, och det i sig är inget hot mot 4 kanaler.

men var det nästa intel platform som skulle ha 4 kanaler?? för vet att jag läste här på sweclockers nydligen att nästa plattform från intel eller amd skulle ha 4 kanaler vilket skulle göra det lite knasigt på marknaden för minnes paket med bara 2 stickor samt mindre itx format och liknande

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Jag är sugen på fler mini-laptops ^^ äntligen lite press mot Atom Det behöver dom ^^

AMDs nya prollar kör ju cirklar runt Atom redan idag. Kolla t.ex Dell m101z eller HP DM1. Tyvärr så har jag inte sett någon 10-tummare än men de finns sedan länge i USA så de bör väl komma hit också.
Newegg.com - Acer Aspire One AO521-3530 Onyx Black AMD Athlon II Neo K125(1.70GHz) 10.1" WSVGA 1GB Memory 250GB HDD Netbook

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+