Klämma in fler hårddiskar i chassit än vad som egentligen får plats.

Permalänk
Medlem

Klämma in fler hårddiskar i chassit än vad som egentligen får plats.

Hej!

Jag har ett Antec three hundred, den gamla typen innan "prepared for SSD" kom.
Jag skulle vilja få in minst 10 stycken 3,5-tums diskar i chassit (gärna fler) och minst en 2,5-tums laptophårddisk (gärna med möjlighet till flera).

Jag tänkte köpa en Lian Li EX-34N
Lian Li EX-34N - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Hårddisk-kylare

Då får jag in 10 stycken 3,5-tums diskar utan problem (jag använder inte CD/DVD).
Nu saknar mitt chassi plats för 2,5-tums hårddisken och det finns alltså ingen ledig 3,5-tums plats heller. De nyare chassina verkar ha skruvhål i botten av chassit för SSD som ju även bör passa en mekanisk 2,5-tums hårddisk men detta finns inte i mitt chassi. Ser att det är ganska glest mellan hårddiskplatserna så man kanske kan hänga upp 2,5-tummare mellan de andra diskarna på något fiffigt sätt. Alternativt någon annanstans? Kom med idéer!

Finns det något fiffigt sätt att klämma i en elfte 3,5-tums hårddisk? Det är rätt trångt så jag vet inte riktigt hur det skulle gå till. Jag har en alternativ ide att byta ut en av 3,5-tummarna mot en större hårddisk och partitionera den så kan jag komma runt problemet men detta ger viss prestandaförlust.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att skaffa ett annat chassi, men det känns lite onödigt om det går att fixa med det som jag har.

Permalänk
Medlem

Ähh är ju bara att ta första bästa plats och montera ssd:n

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Dubbelhäftande tejp och sätt den där den rymms, spelar ju inte så stor roll, i taket eller på golvet om inte annat?

EDIT: Ah trodde de va en ssd du pratade om, ja en 2.5 hdd ska kanske ha mer ordentlig upphängning, vet inte riktigt, golvet funkar nog fortfarande ändå, lägg den på en bok eller någonting inte snyggaste men...

Permalänk
Medlem

Två sånna adaptrar är dyrare än vad ditt chassie är. Du kanske skall överväga att köpa ett nytt chassie rent av istället för att fylla på med burar?
Kanske ett: Fractal Design Define R3 (Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Miditower-chassin ?
Där får du 8st hårddiskplatser orginal och 2.5" går att montera utan modifikation.

Om du bestämmer dig för adaptrar iaf, så använder du: Adapterkit 2,5" till 3,5" - Inet.se till 2.5" diskarna, det är en enkel och billig lösning som fungerar!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Ja det är alltså en 2,5-tums hårddisk, inte SSD så jag vill nog ha något bättre än tejp. Det är väl samma mått på en 2,5-tums HD som en SSD. Men man behöver nog bättre kylning och stabilare montering för en mekanisk disk jämfört med SSD.

Define R3 har ju bara två 5,25-tums platser så där kan man max få in 3 hårddiskar om man köper till en "3 i 2" adapter men då uppfyller jag i och för sig kravet på 1 2,5-tum och 11 3,5-tum. Men det blir ju dyrt jämfört med att bara köpa en sådan hårddiskbur och försöka någon ghettomod i nuvarande chassi.

Nej, jag har nu beställt EX-34N "4 i 3" och hårddiskarna så jag bestämde mig för lösningen 10 stycken 3,5-tums hårddiskar plus en 2,5-tums hårddisk. Så problemet som återstår är alltså att montera 2,5-tums-disken. Då funkar det inte med någon vanlig 3,5-tums till 2,5-tums adapter eftersom det ju inte finns någon ledig 3,5-tums-plats.

Man kanske kan hänga upp den i buntband på något smart sätt? Har sett folk köra med gummiband och liknande men då denna dator låter rätt mycket ändå så känns det som overkill, särskilt för en tyst liten 2,5-tummare.

Permalänk
Medlem

Finns ju 5-in-3 enheter också.

X-Case UK - No 1 for Pc Cases, Computer cases, rackmount cases, Antec uk, Coolermaster uk, Thermaltake, lian li skickar till Sverige.

Dom har 5-in-3 hotswap enheter.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Men om du inte har en SSD utan en långsam 2.5" samt 10 st 3.5 så kan du väll slänga ut den lilla skiten utan någon som helst förlust?

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Kan du posta lite bilder på hur det ser ut nu?
Annars funkar det väldigt bra att hänga hårddiskarna i hårsnoddar. Hängde upp en Samsung F1 med gummisnoddar i taket på mitt förra chassi och det var inga problem. Funkar det inte annars att sätta det i golvet med lite skumgummi undertill för att skydda`?

Permalänk
Medlem

Grejen är att jag vill ha 2,5-tummaren som systemdisk och alla övriga diskarna kommer att ingå i en raidz2-array med ZFS på freebsd (jag går över från opensolaris på dator #3 i signaturen).

Visst kan man boota på raid-arrayen men då väcker man upp alla 10 hårddiskarna så fort operativsystemet vill ha diskåtkomst. Med en separat systemdisk kan man låta lagringsarrayen gå ner i viloläge när den inte används och spara på ström och ljudnivå. Nu kommer jag att spegla systemdisken mot en partition på en av 3,5-tums-diskarna så den hårddisken kommer ju att väckas också men övriga diskar vill jag slippa partitionera och köra dedikerat enbart för lagringen. Jag hade en 2,5-tums HD liggandes (en extern som jag har plockat isär för att kunna köra på SATA) så den tänkte jag att man borde kunna klämma in någonstans så att man får redundans på systempartitionen (typ raid1).

160 GB 2,5-tum: systemdisk
1,5 TB disk: Partitioneras som 500 GB speglat med systemdisken (endast 160 GB utnyttjas), och 1 TB för lagring.
5 stycken 1 TB-diskar: tänkte para ihop dem två och två med gconcat (jbod) och där används även 1 TB-partitionen ovan.
4 stycken 2TB: Kombineras med de tre sammanslagna 2TB-diskarna till en 7-diskars raidz2.

Slutprodukt: 10 TB lagringsutrymme plus 4 TB redundans (två diskar kan paja utan att det gör något). Systemet på 160 GB speglat utrymme (340 GB går till spillo på 1,5 TB-disken, men skit samma).
Allt delas ut på nätverket som en lagringsserver...

Det kostade bara 100 kr mera att köpa en 1,5 TB-disk istället för 1 TB så då tänkte jag partitionera den istället för att skaffa ytterligare en liten hårddisk som tar utrymme i chassit. Så därför klarar jag mig nu med 10 stycken 3,5-tums och en 2,5-tums.

Anledningen att det blir så krånglig konfiguration är att jag vill återanvända mina befintliga 5 stycken 1 TB-diskar.

EDIT: Problemet löst. Jag skruvade fast små vinkeljärn i hårddisken så att den fick fyra ben med små fötter. Benen var väl ca 2 cm långa. Dessa "fötter" passade perfekt i groparna på en vågig skumgummimatta (förpackningsmaterial till någon hårddisk tror jag). Satte dubbelhäftande tejp på undersidan av skumgummit och fäste det i botten av chassit. Ställde sedan hårddisken ovanpå skumgummit. Tack vare benen på hårddisken blir det en luftspalt under den så den inte blir för varm. Benen sjunker ner lite i det mjuka skumgummit av hårddiskens tyngd så den glider inte omkring. Ovanför disken går en del sladdar som trycker ner fötterna en aning extra i skumgummit så den bör inte ramla loss jättelätt . Detta får duga.