Närlivset vill ta ut avgift fast det är olagligt. Vad ska man göra?

Permalänk
Avstängd

Närlivset vill ta ut avgift fast det är olagligt. Vad ska man göra?

Hej alla Swecare!:)

Precis som titeln säger så vill "mitt" närlivs ta ut en kortavgift på 5 kr trots att det har kommit en lag som förbjuder detta. Så här gick det till:

Jag gick in och ville köpa varor för 71 kr. Hon som äger närlivset vill då ta ut 5 kr i avgift. Jag säger då vänligt men bestämt att "Det har kommit en lag som förbjuder kortavgifter". Hon säger att hon blir upprörd över att jag tar upp denna frågan och menar att den är irrelevant.

Sen börjar hon förklara hur mycket/lite de tjänar/inte tjänar på att ha en kortterminal. När jag säger att lagen kom till för att man skulle kunna handla och slippa kortavgifterna så menar hon att det inte står i lagen vilket högsta/lägsta belopp kunden "måste" handla för att hon ska acceptera en korttransaktion: jag måste handla för 100 kr eller mer för att hon ska dra kortet. Sen säger hon lite halvslugt att:

H: -Du som kund får välja om du vill handla för 100 kr eller mer men om du väljer att handla under 100 kr så måste jag ta ut en avgift på 5 kr!
Jag: -Men du får j inte ta ut avgift meningen är ju [med den nya lagen] att jag ska kunna handla för vilket belopp som helst
H: -Om du som kund väljer att handla under 100 kr så kan jag vägra dig att handla med kortet: detta är min privata kortterminal som jag hyr av banken och under vissa belopp så kan jag neka dig som kund att handla då jag sätter gränsen till 100 kr. Men väljer du som kund att ändå betala med kortet och beloppet understiger 100 kr så tillkommer det en avgift [för att du ska få handla under 100 kr].

Ja, det som följde var en enda stor harang om hur lite de tjänar, att de går back på att ha terminalen där, att hon måste tänka på sig själv, att hon måste överleva etc. Kort och gott var det en massa argument för varför hon tyckte att hon kunde ta ut kortavgift och i princip inget argument för varför hon inte skulle ta ut avgift.:P:S

Så vad tycker ni jag ska göra? Ska jag acceptera läget och vara beredd på att handla för minst 100 kr eller acceptera avgiften på 5 kr under 100 kr? Eller tycker ni jag ska anmäla detta och i så fall hur och var anmäler man detta bäst? (Kan också nämna att jag har ett VISA-kort).

Jag vill undvika moment 22-situationen som uppstår. Tyvärr har stället där jag bor på ingen uttagsautomat.:( Hoppas på bra tips och råd.:)<3

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Låt bli att handla där?

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du bor i stockholm men det finns ingen automat? WTF.. Då måste jag fråga dig vart i sthlm du bor..

Tja om den nya lagen säger att personen bakom disken inte får ta ut kortavgift så får hon inte det punkt slut.

Permalänk
Avstängd

Så anmäler du olagliga kortavgifter

Konsumentverket arbetar för att företagen ska följa lagar och regler inom konsumentområdet. De kan granska företagen och ta kontakt med de som bryter mot lagen. Om de inte kommer överens kan Konsumentverket ta företagen till domstol.

Finansinspektionen sköter översynen av finansmarknaden där bankerna som ger ut betalkorten ingår.

Om du är drabbas av kortavgifter så kan du anmäla ditt ärende till Konsumentverket eller Finansinspektionen.

Konsumentverket: Konsumentverket - Startsida - Konsumentverket
Finansinspektionen: Finansinspektionen

Enklast hade väll varit att skrota närlivset och handla på typ ica, coop eller willys eller något ?

Permalänk
Medlem

Jag har oxå ett litet närlivs som tjatar precis som ditt, påpekar varje gång att det faktiskt är olagligt och det ska fixas etc. Men eftersom snushyllan typ varit tom där i flera veckor tar man inte riktigt personen på allvar längre.

Dock hade jag tänkt säga att jag ringer finansinspektionen nästa gång, visst hade det varit kul om de kom dit för att se om det togs ut en extra avgift.

Men samtidigt vill jag att butiken skall vara kvar, då den säljer snus billigare än mackar / pressbyrån. Dock är det ju synd att de inte kan fylla på sin hylla så man kan generera lite pengar åt dem!

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Guru Meditation:

Låt bli att handla där?

Skrivet av tcntad:

Du bor i stockholm men det finns ingen automat? WTF.. Då måste jag fråga dig vart i sthlm du bor..

Tja om den nya lagen säger att personen bakom disken inte får ta ut kortavgift så får hon inte det punkt slut.

Jo jag ser det som dig, problemet är att jag enligt hennes sätt och se på det hela inte får handla med kort om jag inte köper för 100 kr eller mer.:P Jag gick inte med på avgift så hon "skrev på krita" (läs: kompromiss) och jag tycker hennes agerande är under all kritik då jag faktiskt är en god kund genom att jag handlar min läsk där.:P (Sen tillkommer nån kaka glass och så ibland). Jag bor i Svedmyra.:P Litet ställe där det mest bor gamla och förtidspensionerade och barnfamiljer.:P

Skrivet av trollhattan:

Så anmäler du olagliga kortavgifter

Konsumentverket arbetar för att företagen ska följa lagar och regler inom konsumentområdet. De kan granska företagen och ta kontakt med de som bryter mot lagen. Om de inte kommer överens kan Konsumentverket ta företagen till domstol.

Finansinspektionen sköter översynen av finansmarknaden där bankerna som ger ut betalkorten ingår.

Om du är drabbas av kortavgifter så kan du anmäla ditt ärende till Konsumentverket eller Finansinspektionen.

Konsumentverket: Konsumentverket - Startsida - Konsumentverket
Finansinspektionen: Finansinspektionen

Enklast hade väll varit att skrota närlivset och handla på typ ica, coop eller willys eller något ?

Tack för länkarna.:) Jo jag vet det vore enklast men ibland är man bekväm: ta som idag, det ösregnar då är det smidigare och handla hos närlivset än att dra till närmsta affär 10-15 min därifrån.:P:)

Skrivet av Chobi:

Jag har oxå ett litet närlivs som tjatar precis som ditt, påpekar varje gång att det faktiskt är olagligt och det ska fixas etc. Men eftersom snushyllan typ varit tom där i flera veckor tar man inte riktigt personen på allvar längre.

Dock hade jag tänkt säga att jag ringer finansinspektionen nästa gång, visst hade det varit kul om de kom dit för att se om det togs ut en extra avgift.

Men samtidigt vill jag att butiken skall vara kvar, då den säljer snus billigare än mackar / pressbyrån. Dock är det ju synd att de inte kan fylla på sin hylla så man kan generera lite pengar åt dem!

Förstår inte vad du menar när du säger: "Jag har oxå ett litet närlivs som tjatar precis som ditt, påpekar varje gång att det faktiskt är olagligt och det ska fixas etc. Men eftersom snushyllan typ varit tom där i flera veckor tar man inte riktigt personen på allvar längre." Menar du att du "tjatar" för att få snushyllan fylld eller att det är olagligt att de tar ut kortavgift?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Tycker det är lika rubbat varje gång. Kortterminalen är possitiv i ägarens läge! De slipper ha mkt kontanter vilket sänker rånrisk osv. Dessutom är det bara löjligt att ta upp att den kostar pengar. Ja, det gör den. Det gör det att banka kontanter också.

Skulle vilja se den livs som säger åt dig att det kostar 5 kr extra för det kostar minsann att använda bankningspåsar mm?

Så sjukt löjligt. Jag hade anmält. Hade offrat möjligheten till närlivs för såna ägare.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sgart:

Tycker det är lika rubbat varje gång. Kortterminalen är possitiv i ägarens läge! De slipper ha mkt kontanter vilket sänker rånrisk osv. Dessutom är det bara löjligt att ta upp att den kostar pengar. Ja, det gör den. Det gör det att banka kontanter också.

Skulle vilja se den livs som säger åt dig att det kostar 5 kr extra för det kostar minsann att använda bankningspåsar mm?

Så sjukt löjligt. Jag hade anmält. Hade offrat möjligheten till närlivs för såna ägare.

Håller fullständigt med dig.:) Jag menar VI kunder får ju betala för våra VISA-kort men det tar minsann inte upp i debatten från närlivsets håll.:S

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Hej alla Swecare!:)

*text*

Jag hade sagt nåt i stil med "Trevligt att ha varit er kund, men förra gången var den sista gången jag handlade här" och därefter tagit mitt kort och lämnat butiken utan varorna. Därefter hade jag aldrig mer handlat hos dem. Helt fel sätt att behandla mig som kund, oavsett om de kan ta en lägsta summa innan man får betala med kort eller inte. Själv har jag nyss försakat den mataffär som ligger närmast där jag bor eftersom de bjuder in djurens rätt för att ha varuprovningar. Sådan terrorism kan jag inte ställa mig bakom. Sedan klarar den affären inte av att ha en vettig köttdisk, eller för den delen bra kvalitet på frukt och grönt. Men hsh, kontentan är att om en affär som har kortterminal inte vill låta mig handla med kort utan avgift så slipper de ha mig som kund.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Den lagen är idiotisk, fattar inte hur dom som drivit igenom detta har tänkt, antagligen har de fått feta bjudluncher från kortföretagen.
Kortföretagen tar alltså rejäla avgifter som vi som kunder aldrig får se men som vi ändå får betala (tro ingen annat). Dvs konkurrensen mellan kortföretagen vad gäller prissättning är helt förstörd genom detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Den lagen är idiotisk, fattar inte hur dom som drivit igenom detta har tänkt, antagligen har de fått feta bjudluncher från kortföretagen.
Kortföretagen tar alltså rejäla avgifter som vi som kunder aldrig får se men som vi ändå får betala (tro ingen annat). Dvs konkurrensen mellan kortföretagen vad gäller prissättning är helt förstörd genom detta.

I concur.

Till er andra:

Ärligt talat är inte detta nånting som ni borde ta med ställena som tar ut kortavgifter utan med bankerna. För de skrattar gott åt de jävla idioterna som drivit igenom lagen.

Vi drar ett exempel så ska vi se om ni tycker det är logiskt:

Du går in i en affär och köper en produkt där marginalen för försäljaren ligger runt 4 kronor. Det är ungefär vad banken tar i avgift från handlaren. Är det då rimligt att handlaren ska tillåta kort?

Som handlare har man fortfarande möjligheten att säga nej till kortköp under 100 kronor. Vill du handla för under den summan? Ha med dig kontanter. Precis på samma sätt som de kan neka kortköp helt.

Däremot får man inte lägga på en avgift längre (vilket länge har varit en bra lösning för alla parter).

Att det är smidigare och kostar mindre för handlaren att låta kunderna köpa med kort... det är inte helt sant.

Permalänk

jag trodde att visa hade som policy att de inte fick ta ut någon extra betalning när någon betalade med deras kort, hur det är med andra vet jag inte.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

I concur.

Du går in i en affär och köper en produkt där marginalen för försäljaren ligger runt 4 kronor. Det är ungefär vad banken tar i avgift från handlaren. Är det då rimligt att handlaren ska tillåta kort?

Som handlare har man fortfarande möjligheten att säga nej till kortköp under 100 kronor. Vill du handla för under den summan? Ha med dig kontanter. Precis på samma sätt som de kan neka kortköp helt.

Nu var det 76kr det handlade om för TS. inte ett 4-kronorstuggummi. Och visst kan de som sagt neka, men vettiga handlare kan ju kanske fatta att det i slutändan kan jämna ut sig om jag är/blir stamkund. Sedan är ju knappast kontanthantering gratis för handlarna heller, och det är ju helt klart osmidigt för mig att ha en massa grus i plånboken.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Fulspel hon kör med, jag hade hävt ur mig "Näh, då får det vara." släppt ner alla saker på golvet och gått ut.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Twiggeh:

Fulspel hon kör med, jag hade hävt ur mig "Näh, då får det vara." släppt ner alla saker på golvet och gått ut.

Ja det är ju enklast att bara släppa det och gå därifrån:)

Möjligen en hälsning också hehe.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av darkmoon:

Som handlare har man fortfarande möjligheten att säga nej till kortköp under 100 kronor.

Har du nån källa på detta? Vad jag vet så har man aldrig fått neka någon kortköp.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Finns ju ställen som helt nekar kortköp pga. kortavgift.
Finns även ett thaiställe som jag bor ett stenkast ifrån där de inte tar kort överhuvudtaget. Sjukt pga. det är ett takeaway.
Kontentan är att jag inte handlar på ställen där de inte erbjuder kortfunktion.

Hatar kontanter.

Permalänk
Medlem

jag bor i vällingby och jag har exact samma här, även på daisys tar dom ut en avgift på 3kr...bor man i förorten så gäller väll kontanter antar jag...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Crippa90:

Har du nån källa på detta? Vad jag vet så har man aldrig fått neka någon kortköp.

Som butiksägare har du rätt att neka vem som helst till köp bara det inte handlar om diskriminering så som att man nekar invandrare eller handikappade.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

Som butiksägare har du rätt att neka vem som helst till köp bara det inte handlar om diskriminering så som att man nekar invandrare eller handikappade.

Ett brev från swedbank postat på wiki är kanske inte bästa källan men om man tror det så får inte handlaren neka kortköp. Har med avtal eller nått att göra tror jag.

Diskussion:VISA - Wikipedia

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Tror aldrig jag haft en avgift på mitt VISA kort. men skulle jag mot förmodan få en ettrig kassörska i någon håla så hävdar jag att de inte får göra det och skulle de vara fräcka nog så polisanmäler man de jävlarna.

Jag som kund har lagen på min sida. Tror dock inte de kan hindra att man handlar med kort under 100kr men isf skjuter de ju sig själva i benet.

Att de kostar pengar för de tjänar de in på annat håll så det går inte att använda den förklaringen att en kostnad för de på en sak som kanske kostar 10kr för mig ger de en vist på 1 kr i slutändan men tänk om de säljer en sak för 500kr då kanske de gör en vinst på runt en 175kr i slutändan så då kompenserar dessa 175kr upp de enstaka kortköpen på ett par enstaka kronor.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kode:

Jag hade sagt nåt i stil med "Trevligt att ha varit er kund, men förra gången var den sista gången jag handlade här" och därefter tagit mitt kort och lämnat butiken utan varorna. Därefter hade jag aldrig mer handlat hos dem. Helt fel sätt att behandla mig som kund, oavsett om de kan ta en lägsta summa innan man får betala med kort eller inte. Själv har jag nyss försakat den mataffär som ligger närmast där jag bor eftersom de bjuder in djurens rätt för att ha varuprovningar. Sådan terrorism kan jag inte ställa mig bakom. Sedan klarar den affären inte av att ha en vettig köttdisk, eller för den delen bra kvalitet på frukt och grönt. Men hsh, kontentan är att om en affär som har kortterminal inte vill låta mig handla med kort utan avgift så slipper de ha mig som kund.

Jag håller med dig.:) Jag kommer anmäla dom till KO och FI som en forumkollega länkade till så får vi se vad som händer.:)

Skrivet av darkmoon:

I concur.

Till er andra:

Ärligt talat är inte detta nånting som ni borde ta med ställena som tar ut kortavgifter utan med bankerna. För de skrattar gott åt de jävla idioterna som drivit igenom lagen.

Vi drar ett exempel så ska vi se om ni tycker det är logiskt:

Du går in i en affär och köper en produkt där marginalen för försäljaren ligger runt 4 kronor. Det är ungefär vad banken tar i avgift från handlaren. Är det då rimligt att handlaren ska tillåta kort?

Som handlare har man fortfarande möjligheten att säga nej till kortköp under 100 kronor. Vill du handla för under den summan? Ha med dig kontanter. Precis på samma sätt som de kan neka kortköp helt.

Däremot får man inte lägga på en avgift längre (vilket länge har varit en bra lösning för alla parter).

Att det är smidigare och kostar mindre för handlaren att låta kunderna köpa med kort... det är inte helt sant.

Bra exempel: det borde vara mer tydligt vilka beloppsgränser som gäller, men å anda sidan så vill man ju inte känna sig tvingad att köpa varor för låt säga 50 kr mer när man bara har handlat för 50 kr om nu butiken sätter beloppsgränsen till 100 kr. Sen är det ju fulspel och säga "Du måste handla för 100 kr" då butiken tjänar 50 kr extra på dig i varor fast du bara avsåg att handla för 50 kr från början.

Skrivet av MIFFo_BEast:

jag trodde att visa hade som policy att de inte fick ta ut någon extra betalning när någon betalade med deras kort, hur det är med andra vet jag inte.

Jo ska även skicka brev till VISA och se vad de säger.^^

Skrivet av kode:

Nu var det 76kr det handlade om för TS. inte ett 4-kronorstuggummi. Och visst kan de som sagt neka, men vettiga handlare kan ju kanske fatta att det i slutändan kan jämna ut sig om jag är/blir stamkund. Sedan är ju knappast kontanthantering gratis för handlarna heller, och det är ju helt klart osmidigt för mig att ha en massa grus i plånboken.

Jo håller med, jag är ju stamkund där så de borde se det som att det jämnar ut sig i slutändan. Men för en månad sen upptäckte jag "their true coulor" nämligen jag köpte en tändare som gick sönder (hade bara haft den 4 dagar) och när jag ville reklamera så sa hon att "Vi har inte reklamation på tändare" men jag fick höra att det har dom visst: alla varor som går sönder lägger dom i ett paket och skickar till leverantören som byter ut och ger nya av X vara.

Skrivet av Twiggeh:

Fulspel hon kör med, jag hade hävt ur mig "Näh, då får det vara." släppt ner alla saker på golvet och gått ut.

Jo jag var faktiskt sugen på att göra detta men gjorde det inte pga. att jag inte ville bråka, vill inte bli ovän med folk "bara sådär"...jag är blyg.:P

Skrivet av tcntad:

Ja det är ju enklast att bara släppa det och gå därifrån:)

Möjligen en hälsning också hehe.

Jo egentligen borde man gjort det.:P^^

Skrivet av Farenheit:

Finns ju ställen som helt nekar kortköp pga. kortavgift.
Finns även ett thaiställe som jag bor ett stenkast ifrån där de inte tar kort överhuvudtaget. Sjukt pga. det är ett takeaway. Kontentan är att jag inte handlar på ställen där de inte erbjuder kortfunktion.

Hatar kontanter.

Jag gillar inte kontanter heller (har sällan mer än 50 kr på mig:P) och jag håller med dig om att de borde se smidigheten i detta att slippa hantera kontanter.

Skrivet av hunden:

Som butiksägare har du rätt att neka vem som helst till köp bara det inte handlar om diskriminering så som att man nekar invandrare eller handikappade.

Jo jag pratade med konsumentvägledaren som höll med om att det blir ett moment 22 då närlivset har rätt att neka köp (då det är deras företag som de får driva som de vill).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av MacEnkronan:

Jo jag pratade med konsumentvägledaren som höll med om att det blir ett moment 22 då närlivset har rätt att neka köp (då det är deras företag som de får driva som de vill).

Eftersom vi bor i underbara Sverige så är det bara hitta på att du har en egen religion som de inte godtar och deras fantasi gud står över din och vips så har du en 50kkr i handen utan att ha gjort något.

Larvigt men sant.

Vad hände med 'Kunden har alltid rätt?'

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag vet att jag hade helt sonika returnerat varorna på sina respektive hyllor, vänligt tackat för mig och gått därifrån.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Crippa90:

Ett brev från swedbank postat på wiki är kanske inte bästa källan men om man tror det så får inte handlaren neka kortköp. Har med avtal eller nått att göra tror jag.

Diskussion:VISA - Wikipedia

Vad jag vet får man neka köp på grund av nästan vad som helst, att betala med enkronor tillverkade tidigare än 1997, slitna hundralappar eller nått annat knäppt, de måste inte ens specificera varför dom nekar dig köp. Ägaren bestämmer vem som får handla i sin butik.

För att komma runt själva nekandet av kortköp är det ju bara att säga att just den personen inte får handla där över huvud taget.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Kan väl bara tillägga att jag tror en stor del av denna debatt går ut på att mindre butiker helt enkelt inte vill ha alltför höga registrerade belopp på kvitton gissningvis då de måste skatta och redovisa alla dessa. Gissningsvis så kanske de därav föredrar kontanter men också att folk betalar högre "vettiga" belopp med kort så deras förtjänst iaf är vettig.

Är det någon som vet om det är såhär på något sätt måntro?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Eftersom vi bor i underbara Sverige så är det bara hitta på att du har en egen religion som de inte godtar och deras fantasi gud står över din och vips så har du en 50kkr i handen utan att ha gjort något.

Larvigt men sant.

Vad hände med 'Kunden har alltid rätt?'

Jo det är ju ungefär så det funkar.:S Mycket bra exempel.:)

Skrivet av Gorion:

Jag vet att jag hade helt sonika returnerat varorna på sina respektive hyllor, vänligt tackat för mig och gått därifrån.

Det lutar åt detta förfaringssätt men jag känner mig högst ambivalent i frågan.:P

Skrivet av Crippa90:

Ett brev från swedbank postat på wiki är kanske inte bästa källan men om man tror det så får inte handlaren neka kortköp. Har med avtal eller nått att göra tror jag.

Diskussion:VISA - Wikipedia

Myyycket intressant!:):D Ska som jag sa skriva till Swedbank/VISA och påtala detta.:):D^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag skulle handla ett 6pack ägg för 12 kr. Aff jag har inga pengar så jag tog då fram kortet och räknade med de där 3 kronorna i påslag på priset. Ne vi får inte ta ut någon avgift längre så vi tar inte kort för köp under 30 kronor. Jaha då fick man gå och köpa något mer dyrt bara för att den där jävla lagen var helt värdelös för mig som kund.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonazz:

Jag skulle handla ett 6pack ägg för 12 kr. Aff jag har inga pengar så jag tog då fram kortet och räknade med de där 3 kronorna i påslag på priset. Ne vi får inte ta ut någon avgift längre så vi tar inte kort för köp under 30 kronor. Jaha då fick man gå och köpa något mer dyrt bara för att den där jävla lagen var helt värdelös för mig som kund.

Det är som =FULLMOON= sa: handlarna gör allt för att berättiga sitt beteende. De säger "5 kr avgift" när det kostar 2:50 för banktransaktionen.

Problemet med lagen är att den inte reglerar om handlaren får sätta beloppsgräns eller inte. Lagstiftaren skulle ha tänkt även på detta. Men förhoppningsvis när tillräckligt många klagomål har kommit in så utreder man dessa och kompletterar lagen.:) Synd det kommer ta några år.:(:/

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Är dock helt säker på att hon får neka kortköp. Dock inte ta ut någon avgift.

Visa signatur