Permalänk
Medlem

BMW BilPC

Ett litet album på datorn jag har i bilen som kanske kan ge inspiration till någon annan vad man kan göra med en bil-PC.
CD spelaren är utbytt till en liten mini-itx dator med ett bättre ljudkort kopplat direkt till slutsteg

En 7" touchscreen skärm sitter där orginal CD spelaren satt. Volym och byte av låt kan göras antingen genom touch screenen eller genom orginal ratt knapparna. Datorn är kopplad till ibus interfacet i bilen så att man kan använda ratt knapparna och även få in motor RPM, kylartemperatur, hastighet och utvändig temperatur.
En back kamera är monterad ovanför registreringskylten och skärmen växlar om automatiskt till den när backen läggs i.
En USB GPS puck är ansluten till datorn och navigeringsprogram sker genom iGO8.

En blutooth dongle ansluter till telefonen och använder telefonen som ett 3G modem. Med hjälp av det så kan man lyssna på internet radio, titta på rusningstrafiken genom trafik kameror eller använda en vanlig browser för vanlig surfning.

Radion i bilen är byggd på Venice7 chippet vilket betyder att den klarar av att ta emot både vanlig FM radio med RDS och DAB/DAB+ motagningar. I dagsläget så sänder terracom testsändningar med DAB+ i stockholmsområdet med ca 12 stationer.

RideRunner (före detta Road Runner) används som forntend tillsammans med Digital FX 4.0 skinnet.

RideRunner releasar en ny byggning varje månad. Med den följer ett basic skin som är det man ser på skärmen tillsamans med diverse plugins. Sedan finns det plugins och olika skins att ladda ned.
Du hittar väldigt mycket information om det här:
http://www.mp3car.com/vbulletin/road-runner/

Om du vill testa RideRunner är det bara att gå in här och ladda ned det.
http://www.nisuautomotive.com/
Gå sedan till online shop och registrera en användare. Sedan går du till Software->applications Software och gör "buy now" och "add to cart" för att sedan checka ut den. Då får du tillgång till en nedladnings länk. Priset är 0 kr så det kostar inget. Jag vet inte riktigt varför de har gjort den här hanteringen. De började med det för något år sedan

För navigering mjukvara skulle jag kolla in det här forumet. Där finns väldigt bra information och man kan även finna lite länkar om man skulle vilja ladda ned en "pröva på" version av någon navigerings mjukvara. http://www.digital-car.co.uk/forum/forumdisplay.php?f=4

Datorn är monterad i ett rockford Fosgate Punch 250a2 chassi som slutsteget var trasigt i. Som slutsteg används ett Rockfor Power 800a4 steg till fronthögtalare och subwoofer.

Bil-PC dagens konfiguration
Moderkort: Intel DG41MJ
CPU: E3300
HD: Corsair X32 32Gb 2.5" SSD disk
HD: 250Gb Seagate 2.5" extern
Power supply: M2-ATX 160W powersuply
RAM minne: 1Gb DDR2 RAM
Ljudkort: Auzentech X-Meridian med LM4562 OP förstärkare
I-BUS interface RS232 från http://www.reslers.de/IBUS/
usb 4-hub
Skärm: LinITX 7" TMR touchscreen
GPS: USB GPS puck
GPS Software: iGO8
Back kamera: Panasonic CY-RC50KU
Bluetooth: Jabra A320S dongle
telefon: SonyEricsson C905
Radio: DAB/DAB+ och FM radio (Ultimate Computer DAB / FM Radio)
OS: Win 7
FrontEnd: Ride Runner (Road Runner)
Skin: Digital FX4.0

Ljudsystem:
Framhögtalare: DLS UR5s component system
Bakhögtalare: Pioneer TS-E1376 5" coaxialsystem
Subwoofer: Peerless 10" XLS i sluten låda ca 10 L.
Slutsteg: Rockord Punch Power 800a4 4*100W (4 ohm), 400W på subwoofern och 2*100W på frontsystemet
Sony XM2020 2*20W bakhögtalare

BMW BilPC

Permalänk

Snyggt! Trodde först att det va en BMW 540 som farsan hade för några år sedan. Samma interiör

Visa signatur

Mvh Emil Kihlström
|| Intel Core i5 750 @ 3,7 ghz || Corsair H50 || Asus P7P55D PRO || A-data 8GB || AMD 6970 || Corsair HX 750W || Lian Li K62 || Windows 8 || Samsung P2350 || Logitech MX518 || Razer Lycosa || Klipsch F3 5.1 || Infocus IN80 || Sherwood R972 || iPhone 5S 16GB ||

Permalänk

snyggt med basen måste jag säga, peerless är inte fy skam det heller

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem
Skrivet av 427_Cobra_Jet:

snyggt med basen måste jag säga, peerless är inte fy skam det heller

Tack, den är helt okej. Den poppar på bra och man klarar sig oftast riktigt bra med en 10":are. Fast det är ju som alltid....det vore trevligt att ha lite mer punch:)
Funderar eventuellt på att uppgradera och köpa en gammal DLS X12 bas och göra en låda till den i reservhjulsbaljan tillsammans med slutstegen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ME4FASHION:

Snyggt! Trodde först att det va en BMW 540 som farsan hade för några år sedan. Samma interiör

Tackar. Ja, interiören är trevlig och ljus. Känns fortfarande hyffsat modern och fräsch invändigt även fast den är 10 år gammal. Med dagens bensin priser är jag glad att det inte är en 540 och törstig V8:a....det räcker bra med krämen i den raka 6:an och om man snålkör kommer man ned till runt 0.9L/mil

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan99:

Tack, den är helt okej. Den poppar på bra och man klarar sig oftast riktigt bra med en 10":are. Fast det är ju som alltid....det vore trevligt att ha lite mer punch:)
Funderar eventuellt på att uppgradera och köpa en gammal DLS X12 bas och göra en låda till den i reservhjulsbaljan tillsammans med slutstegen.

kör på DLS RV6.2 Kit iställel spelar mycket bättre !, är det nåt du behöver angående billjud så fråga mig

Permalänk
Medlem

Ballt som fan, vet inte hur vanligt det är med sånt här i customvärlden men med en dator så kan man ju styra bra mycket grejor

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Ballt som fan, vet inte hur vanligt det är med sånt här i customvärlden men med en dator så kan man ju styra bra mycket grejor

Tackar, kul att du gillar det:)
Jag har ett OBD-II interface till BMW:n hemma också som jag har tänkt sätta in i bilen någon gång när jag får tid så att man kan få ut lite mer motor information också....men om jag känner mig själv rätt så kommer det nog att dröja ett tag:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KsKz_91:

kör på DLS RV6.2 Kit iställel spelar mycket bättre !, är det nåt du behöver angående billjud så fråga mig

???? menar du DLS RM 6.2? RV serien har jag alldrig hört talas om.
Förstår inte vad du menar med att jag skulle köra ett 6.2 kit istället för en 12" sub?

I framsystemet kör jag i orginal lådorna med DLS UR5s kit som spelar på helt okej. Om jag skulle byta ut det skulle det nog bli mot ett nobelium 5.2 system som man får för 2500 nu när de säljer ut dem.

Permalänk

Lite små porr.. surt om det börjar strula bara

En sak jag tänkte på var att de där 'slutstegs lådorna' var rätt snygga. Synd du inte har 2 små av samma storlek eller 3 stora. hade sett bättre ut..

Så bara dags och bygga om hela bilen och ställa ut nu då?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Lite små porr.. surt om det börjar strula bara

En sak jag tänkte på var att de där 'slutstegs lådorna' var rätt snygga. Synd du inte har 2 små av samma storlek eller 3 stora. hade sett bättre ut..

Så bara dags och bygga om hela bilen och ställa ut nu då?

Kul att du gillar det.
Jag kör ju windows....det strular väll alldrig

Klart det skulle varit snyggast med samma chassi på alla...men man får ta vad man har:)

Är en vanlig vardags användare...så någon utställningsklass kommer det alldrig bli på den bilen....men alltid kul om man kan inspirera någon mer att bygga en bil-PC.

Permalänk
Medlem

Bråttom till jobbet - roligt.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk

Kan man typ... hyra dig?

Permalänk
Medlem

Ser nice ut. Fler bilder osv, sedan får du ett betyg

Permalänk

Lite nyfiken; vad får du för temps där bak? känns som det borde ligga ganska högt även bakom skärmen, brandrisk?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini_kaka:

Kan man typ... hyra dig?

Självklart....till rätt pris bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goo5e:

Ser nice ut. Fler bilder osv, sedan får du ett betyg

Tack, får se när det kommer lite fler bilder. Ska göra ett radio skin först så att det finns något att ta kort på först

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

Lite nyfiken; vad får du för temps där bak? känns som det borde ligga ganska högt även bakom skärmen, brandrisk?

Skärmen blir inte varm alls. Det finns mycket utrymme bakom skärmen och den blir inte varm generellt sett. De skärmar som blir varma är xenon skärmarna.

Datorn blir inte så varm. Ska kolla hur många grader den går upp i när man kört den ett tag. Belastningen på processorn är vid normal användning väldigt låg, mellan 1-10% CPU last.

Slutstegen kan bli rejält varma om man poppat på vid högre volym ett tag.

Permalänk
Medlem

Går det att slå över till backkameran manuellt? I så fall, hur är bilden när man kör på t.ex. motorväg? Är väldigt sugen på att byta ut backspeglarna på motoryckeln mot en kamera+skärm, men har inte hittat någon som testat.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan99:

???? menar du DLS RM 6.2? RV serien har jag alldrig hört talas om.
Förstår inte vad du menar med att jag skulle köra ett 6.2 kit istället för en 12" sub?

I framsystemet kör jag i orginal lådorna med DLS UR5s kit som spelar på helt okej. Om jag skulle byta ut det skulle det nog bli mot ett nobelium 5.2 system som man får för 2500 nu när de säljer ut dem.

shiit ahh jag menade RM kitet fasten, vart trött den kvälllen så vet inte ens vad jag babblade om
jo då det fukar skitbra det med :), har du dämpat dörrarna eller ska du göra det ??? det gör stor skillnad !
äru meddlem på gorg föresten ???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Går det att slå över till backkameran manuellt? I så fall, hur är bilden när man kör på t.ex. motorväg? Är väldigt sugen på att byta ut backspeglarna på motoryckeln mot en kamera+skärm, men har inte hittat någon som testat.

Det går att koppla in den så att den är på hela tiden men jag har kopplat den så att den bara går igång när jag lägger i backen. Jag har sett bilder på en bil som hade back kameran igång hela tiden och bytte ut innerspegeln i bilen mot en 7" skärm. Vad jag förstår fungerade det ganska okej så länge det inte är för mörkt. När det är mörkt och du får en bil bakom dig kan jag tänka mig att lysena från bilen kommer att störa ganska mycket.
Sedan blir det problem på vintern då det är rejält slaskigt då det finns en risk att kameran skitar igen. Man får ha som rutin att gå förbi kameran och göra rent den lite snabbt på vintern vid slaskigt väglag. Men gissar att du inte kommer att ha de problemen då du skulle ha den på en MC

Permalänk
Medlem
Skrivet av KsKz_91:

shiit ahh jag menade RM kitet fasten, vart trött den kvälllen så vet inte ens vad jag babblade om
jo då det fukar skitbra det med :), har du dämpat dörrarna eller ska du göra det ??? det gör stor skillnad !
äru meddlem på gorg föresten ???

Nej, jag har inte dämpat dörrarna. Jag använder mig av orginal placeringen i en BMW E39:a och det är 5.25" i gjutna plastlådor på ca 2 liter. Så dämpning av dörrarna gör ej så stor skillnad jämfört med om man spelat dem rakt ut i dörrarna som man brukar göra.
Sedan är BMW bilarna hyffsat väldämpade redan från början jämfört med många andra bilar.

Permalänk

Riktigt fint bygge, passade in utmärkt!
Vad är det för avgassystem som sitter på din kärra?

Rattade M5 E39 med buisness stereon och orginalhögtalarna. Vilken skit säger jag bara!

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bombardier:

Riktigt fint bygge, passade in utmärkt!
Vad är det för avgassystem som sitter på din kärra?

Rattade M5 E39 med buisness stereon och orginalhögtalarna. Vilken skit säger jag bara!

Tackar, Kul att du gillar det.
Avgasystemet tror jag är ett vanligt orginal system.

Hade en Buisness stereo först jag också. Började med att byta ut högtalarna till DLS UR5s kit i framdörrarna och provkörde en gång på orginal effekten. Det lät ännu värre än orginal högtalarna på grund av att de är hyffsat trögdrivna. Sedan kopplade jag in slutsteg, då kunde de poppa på hyffsat bra men ljudkvaliten var verkligen inte bra. Hade en JVC KD801 CD selare och det var som natt och dag när man prövade att koppla in den istället.
Gissar att professional stereon är bättre vad jag hört, me som sagt, buisness var inget att hänga i julgran:)

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt och väl utfört!

Riktigt snyggt och väl utfört! Har funderat på att göra något liknande med en EEEpc jag har liggande. Har själv en 750i -01. Och UIn och färgerna i standarddatorn är inte helt 100.

Appropå just RPM osv, så provade jag att koppla in min HTC Hero till OBD via en bluetoothläsare (12$ @ Ebay). Med den kunde jag få ut allt som går att få ut ifrån bilen.

Den fräcka grejen här var att man kan spegla bilden i mobilen och sen lägga den ovanpå instrumentpanelen. Därmed får man Head Up Display, var först kritiskt men det fungerade riktigt bra. Även i dagsljus, kanske ett framtida projekt?

Androidappen heter Torque Free.

Som sagt, bra jobbat keep up the good work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Riktigt snyggt och väl utfört! Har funderat på att göra något liknande med en EEEpc jag har liggande. Har själv en 750i -01. Och UIn och färgerna i standarddatorn är inte helt 100.

Appropå just RPM osv, så provade jag att koppla in min HTC Hero till OBD via en bluetoothläsare (12$ @ Ebay). Med den kunde jag få ut allt som går att få ut ifrån bilen.

Den fräcka grejen här var att man kan spegla bilden i mobilen och sen lägga den ovanpå instrumentpanelen. Därmed får man Head Up Display, var först kritiskt men det fungerade riktigt bra. Även i dagsljus, kanske ett framtida projekt?

Androidappen heter Torque Free.

Som sagt, bra jobbat keep up the good work!

Tack:)
Det lät intressant med Android applikationen.
Om du bestämmer dig för att köra på EEEpc:n i bilen kan jag klart rekomendera att kompletera den med ibus interfacet. Finns både som usb och rs232.
Om du har stora färdatorn med displayen vid hastighetsmätarna så kan du skicka ut låten som du spelar på den displayen om man vill.
Sedan kan du självklart styra datorn från rattfjären, byta låtar och dyliknande.

Permalänk
Medlem

Det här var bland de tuffaste jag sett på länge! Riktigt galet att du fått ihop allt, mad skillzor! Bra jobbat!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Är själv på väg att bygga en BilPC.

Hur kör du ljudet från datorn? kopplar du direkt från PC'n till slutstegen via en 3,5mm till RCA adapter eller vad kör du för lösning?

Har sett en del olika lösningar på hur man fått ut ljudet i bilen så det skulle vara intressant.

Visa signatur

I'd rather hate you, for everything you are
Then ever love you, for something you are not

Permalänk
Medlem

Lite för Ghetto för min smak, med tanke på de bilar man ser på utställningar etc. så skulle det kunna göras bättre. Du får en 3:a för att det måste varit klurigt att få ihop allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DraXula:

Lite för Ghetto för min smak, med tanke på de bilar man ser på utställningar etc. så skulle det kunna göras bättre. Du får en 3:a för att det måste varit klurigt att få ihop allt

Sjävklart kan det göras bättre. Allt är bara fråga om tid:) Jag har en MID enhet med knappar och volym kontroll liggande på hyllan och tanken är att jag någon gång ska strippa den och göra en ny front till displayen så att jag får volym kontroll och snabbknappar på sidorna om skärmen. Sedan kan man programera knapparna till vilken funktion man vill.
Sedan måste jag fixa till kabeldragning och designen i resevhjulsbaljan men det kommer nog dröja ett tag det med.
Tanken med installationen är att de ej får ta någon plats och vara diskret. Att det skulle bli en utställningsbil har alldrig varit på kartan. Speciellt inte med två ungar som kladdar ned i baksätet