Ställa om tiden för att välja os vid boot

Permalänk
Medlem

Ställa om tiden för att välja os vid boot

Har en dator som jag har en gäng os i, förmodligen mer än vad som är hälsosamt. Hur som helst så först ligger GRuB där jag får välja mellan Debian eller Windows. Jag har hört att man kan ändra tiden man har på sig att välja, den står i dagsläget på 3 sekunder och dessutom Debian som default. Helst skulle jag vilja sätta windows som default, dock oavsett om detta går eller inte så vill jag även öka tiden, till säg åtminstone 10 sekunder. Har en bekant som sa att det gick att ändra tiden, men ha nämnde inte hur, och sen har han typ gått upp i rök, så då söker jag hjälp här istället.

Va även han som sa åt mig att kasta ut Ubuntu och lägga in Debian. Skulle jag kunna få någon åsikt om det också kanske? för när man läser här verkar dom flesta köra ubuntu, och jag har inte direkt sett nån som sagt att det är skräp, vilket mer eller mindre min bekant sa

Edit: Ifall det spelar någon roll så är det 64 bitars versionen av Debian jag har, och Det är intelprocessor i datorn. Minns att det fanns en massa med olika att välja bland

Permalänk
Medlem

Vet inte om du kör Grub eller Grub2 (beror på om du kör Debian stable eller inte)

För Grub
sudo din_textredigerare /boot/grub/menu.lst

Var försiktigt när du redigerar den filen!!!

leta efter "timeout" och sätt hur många sekunder du vill se Grub

Om du bläddra längst ner i samma fil så hittar du dina OS. Flytta det OS du vill ha som standard överst i den listan. Finns kanske andra sätt, men så brukar jag göra.

Om du använder Grub2 så vet jag inte riktigt. Jag tyckte Grub2 var så bökigt så jag bytte till Grub (grub-legacy)

Vad gäller om Ubuntu är skräp eller inte så beror det nog på om det funkar för en själv. Funkar det inte så tycker väl folk att det är skit. Själv kör jag Debian för att det känns mer stabilt. Den dist som funkar utan bekymmer är väl den man ska använda. I slutändan när man väl fått det installerat är det inte så stor skillnad mellan de olika distarna. Är väl mest vilken pakethanterare som används och vad för paket som ingår. Tycker inte man ska lyssna så mycket på andra vilken dist man ska ha. Bättre och testa lite olika själv och bilda sig en egen uppfattning. Man får ju möjligheten att lära sig lite samtidigt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

För grub så ska man editera /boot/grub/menu.lst.

Ändra följande variabler till önskat värde. default 1 timeout 10

För grub2 så är det /etc/default/grub.

Ändra följande variabler till önskat värde. GRUB_DEFAULT=0 GRUB_TIMEOUT=10

Default är den position i menyn som ska väljas som standard. Det är bara att starta om datorn och räkna vilken position du vill ha. Första positionen är position 0.

Varken Ubuntu eller Debian är skit.

Såg nu att jag inte var tillräckligt snabb.

Permalänk
Medlem

Det lyckades med bägge operationerna

Såg det där om default som du skrev Korkskruv, men stod en massa varningstext så jag trodde mig inte att pilla där. Ifall man skrev fel värde där så kunde ditt system bli obootbart, det lät inget skoj så då lät jag bli. Tog sax och klister varianten istället

En annan liten fråga rörande näst intill samma sak.
Jag har ju två näst intill lika debian. Den ena heter Debian GNU/Linux, kernel 2.6.26-2-amd64. Den andra har ett tillägg som heter singel user mode. Vad är det för skillnad mellan dessa bägge? Jag har testat starta bägge, den enda möjliga skillnaden jag kan se är att den nog hade lite annat för sig under själva uppstarten

Permalänk
Medlem

Debian är utrmärkt om du har tid att fiffla med config filer osv. Ubuntu är för dem som inte orkar hålla på med sånt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Debian är utrmärkt om du har tid att fiffla med config filer osv. Ubuntu är för dem som inte orkar hålla på med sånt.

hmm, vilka config-filer tänker du närmast på då? Kan inte minnas att jag behövt editera någon förutom sources.list för att lägga till fler repos. Vilket jag antar är lättaste sättet även i Ubuntu.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av sidron:

Det lyckades med bägge operationerna

Såg det där om default som du skrev Korkskruv, men stod en massa varningstext så jag trodde mig inte att pilla där. Ifall man skrev fel värde där så kunde ditt system bli obootbart, det lät inget skoj så då lät jag bli. Tog sax och klister varianten istället

En annan liten fråga rörande näst intill samma sak.
Jag har ju två näst intill lika debian. Den ena heter Debian GNU/Linux, kernel 2.6.26-2-amd64. Den andra har ett tillägg som heter singel user mode. Vad är det för skillnad mellan dessa bägge? Jag har testat starta bägge, den enda möjliga skillnaden jag kan se är att den nog hade lite annat för sig under själva uppstarten

Troligen gamla kerneln och single user är som windows fail safe mode. Kan tex användas för att resetta root lösenord.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Debian är utrmärkt om du har tid att fiffla med config filer osv. Ubuntu är för dem som inte orkar hålla på med sånt.

På vilket sätt hjälpte du TS i sin frågeställning genom denna utsvävning? Skapa en ny tråd om du vill missionera. Förfarandet är för övrigt det samma i Ubuntu..

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här