Projekt Red Line (Om jag inte ändrar mig)

Permalänk
Medlem

Projekt Red Line (Om jag inte ändrar mig)

Tjo! Tänkte fördriva den kommande hösten/vintern med ett litet projekt.
"Tyvärr" kommer det att bli ett svart och rött projekt. Lite trist eftersom det massor av riktigt bra/snygga byggen i samma tema med det får bli svart/rött i alla fall.

Chassit är ett svart Lian Li g50 som jag haft ett tag i källaren pga ett dött moderkort.
Moderkortet blir ett Asus Gene III (svart och rött och inte för stort)
Prolle blir nog en i5:a av något slag.

Vattenkylning är ju ett måste om det ska bli lite utmaning.

Phobya G-Changer 360 Ver. 1.2 Black (beställd från Aquatuning)
Laning D5 vario pump (eftersom jag redan har en)
EK Water Blocks EK-D5 X-TOP - Acetal G1/4 Rev. 2
EK Water Blocks EK-Multioption RES X2 - 250 Advanced (beställd från Aquatuning)
+ massa annat smått och gott.

Radden kommer jag att sätta i taket men på insidan denna gången fast med anslutningar "frammåt".
Fläktarna kommer att få sitta på utsidan i en
Aquatuning - DIN VATTENKYLNINGS OCH - Koolance 3-Fach 120mm Lüfter Shroud, Black Koolance 3-Fan Radiator Shroud, Black 38114
Hoppas att det går att klämma in fläktarna i den och inte på den.

Först en blid på hur mitt stackars Lian Li såg ut innan DFI brädan gick och dog.

Först blev det till att plocka bort front osv eftersom chassit även skulle bli svart på insidan.

Spraymåla på balkongen är sådär bra av flera skäl.
1. Trångt
2. Dumma saker som flyger om kring i luften
3. Grannar som börjar hosta och drar igen sin balkongdörr med en smäll (hänt två gånger nu :\)

Någorlunda färdig. Kan nog bli så att jag slipar ner lite av rinnet och lägger på ett par lager till.

Flyttade på nätaggregatet eftersom jag tyckte att de skymde för mycket. Ska ha ett Fractal Design PSU Newton R2, 650W modulär (förhoppningsvis i september). HDD racket kommer att stå bredvid nät -aggregatet. Kommer även att korta alla sladdar från agget och sleva om dom. Säg NEJ till slevs som man ser igenom!!! Den vita rullen är för övrigt min vattentanks attrapp.

Lite plexi från Classe är beställt. Dels för att bygga en täck-"plåt" för där nätaggregatet satt från början men jag har även lite andra tankar om vad jag ska göra med plexi... Men det kommer mer sen när jag fått plexit och jag hunnit leka lite med det för att se om det går.

Permalänk
Medlem

Lycka till! Var ett tag sen jag såg en svart-röd bygglogg

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarhed:

Lycka till! Var ett tag sen jag såg en svart-röd bygglogg

Börjar bli ovanligt de du
Ne men det ska bli kul att se, lycka till

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Kan du inte sätta nätagget på helt fel ställe? (Vid hårddiskburen) Har alltid velat se hur det skulle se ut... Osså blir det antagligen kortare kabeldragning

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarhed:

Kan du inte sätta nätagget på helt fel ställe? (Vid hårddiskburen) Har alltid velat se hur det skulle se ut... Osså blir det antagligen kortare kabeldragning

Vart är "på helt fel ställe?" Menar du där jag ställt hdd buren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samael:

Vart är "på helt fel ställe?" Menar du där jag ställt hdd buren?

Typ... Så att man ser nätagget men inte hårddiskarna

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då fattar jag vad du menar. Jag tror jag behåller placeringen. Dels eftersom jag redan kapat upp ett hål och dels för att jag inte vill skymma för mycket av innehållet i burken. Men jag kan ta ett foto om du vill när jag har aggregatet där du ville.

Permalänk

Trevligt med ett till projekt

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Skrivet av A Sandberg:

Trevligt med ett till projekt

Tack! Hoppas att Classe varit snabba så att jag hinner få mina plexi bitar till helgen så att jag kan börja greja med dessa. Då blir det lite mer bilder också. Struligt med beställningen från Aquatuning också. Råkade ta bankbetalning vilket visades sig vara krångligt. Har ingen lust att chansa när man man ska köpa grejer för 1500+.

Hoppas att dom kan ta bort min order så jag kan göra en ny. Dom hade fått in EK toppen till min pump också så den vill jag ju ha. Någon som beställt från Aqua och har någon aning om deras leveranstider?

Permalänk
Medlem

Nu har det äntligen kommit lite saker som var beställda från Aquatuning.

1 st Ek top till D5:an
1 st 3 x 120 Radiator ver 1,2 Phobay
1 st EK-Multioption X2 res 250 Advanced
1 st temp-sensor med display

Här kommer lite bilder med hur jag tänkt att saker och ting ska vara placerade. Den "vita" skivan i botten ska representera en plexiskiva och jag ska ha som botten (upphöjd ca 20mm). Ska måla den svart på bägge sidorna och belysa kanten med en röd led. Därav namnet Red Line ^^

Tänkte även dra lite kablar under plexigolvet såsom 230 sladden till nätaggregatet.
Väntar fortfarande på plexi från classe som måste vara långsammast i världen på att få iväg grejer!
Ska prova och se om det blir bra med ett plexi golv. Om det funkar bra beställer jag nog ett på lokala glasmästeriet så kan jag förhoppningsvis få det färdig kapat efter mina mått. Vet fortfarande inte om jag ska ha en dubbelbotten i hela chassit (förutom där nätaggregatet är). Och har även funderingar om jag ska "försänka" pumpen en bit (ta upp hål i "golvet") och reservoaren och ställa hårddiskarna på högkant och försänka dessa med. Har många idéer...

Har för mig att Plexi är lite skört. Finns det något likande material som man kan använda?

Sen är ett Factal Design PSU Newton R2, 650W modulär, 80 PLUS beställt från Datorbutiken men dom har naturligtvis inga i lager. Så det blir snällt till att vänta tills den 10 sep. Jag ska dock i väg nästa vecka så det gör inte jätte mycket. Och inget riktigt bygge utan lite sleevs från Nils som också är beställt (svart, grå och röd) =).

Radiatorn passade för övrigt perfekt i toppen på chassit.

Sry för för de få uppdateringarna men massa saker är beställda men det tar ju evigehter (känns det som iaf) innan saker kommer

Permalänk
Medlem

Här kommer en uppdatering.
PSU:n och Sleevsen från Nils har kommit plus plexiglaset från Classe

Bara att börja Sleava. Dock är detta min första gång så jag gick lös på pumpens kabel först. Klippte av en kabel från Psu:n eftersom jag inet vill ha mer kablar än nödvändigt så skarva jag ihop pumpens kabel med en kontakt som går direkt in i nätagget (de e ju modulärt!)

Resultatet

Är ganska nöjd med sleaving men det kunde varit bättre. Hade problem med de stift som hade två kablar i en på atx(?) kontakten. Krympslangen fick inte plats i kontakten utan fick ligga kant i kant så att säja =\ Var för övrigt ett helvete att få i alla kablar igenom originalhålet till nätaggregatet. Fick ta bort kantlisten och ta i en del men det gick!

Ska testa att spraya en "täckplåt" i plexi, svart och sätta över hålet där nätaggregatet satt. Sen blir det nog ner till glas mästeriet och be dom skära ut en plexi skiva till min dubbel botten.

Permalänk
Medlem

Jag tycker sleeving är sleeving, så att säga: för att få det fult måste man faila hårt Du har lyckats bra, min vän

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ett intressant bygge=)

Permalänk
Medlem

Hur kunde jag missa detta?!
Kommer utan tvekan att följas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarhed:

Jag tycker sleeving är sleeving, så att säga: för att få det fult måste man faila hårt Du har lyckats bra, min vän

Tack! Kul att höra att slitet är uppskattat

Skrivet av Voultner:

Hur kunde jag missa detta?!
Kommer utan tvekan att följas.

Kul att höra!

Jag ska fösöka uppdatera lite oftare med det kostar ju att köpa delar så det kommer nog att bli lite sporadiska uppdateringar. Några kommer nog i helgen i alla fall. Ska köpa lite sandpapper och slipa till en plexi skiva till täckplåt där nätaggregatet satt och förhoppningsvis göra en täckplåt (plexit ska målas svarta) till ena sida (ska täcka dvd/cd "hållaren") och kanske göra hål i den för tempvisare och on/off knapp eftersom knappen till nätaggregatet hamnar bakom fronten.

Sen får jag se vad det kostar att få en måttbeställd plexi skiva till min dubbelbotten. Tänkte en 6mm plexi skiva som ska målas svart på bäggesidor och belysas (på kanten) med en röd LED så att jag får en röd lysande linje.

Någon som vet om det går bra att använda en dremel att kapa i plexi? Har några skivor hemma som jag ska göra testbitar med för att få en uppfattning om hur det kan se ut.

Permalänk

Dremel funkar utmärkt! Fast om du ska skära ut stora bitar med räta kanter som en kvadrat skulle jag ta en handsåg, det blir garanterat rakare då.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Dremel funkar utmärkt! Fast om du ska skära ut stora bitar med räta kanter som en kvadrat skulle jag ta en handsåg, det blir garanterat rakare då.

Okej. Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Oh detta ska bli intresant

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har precis stoppat in lite plexi i ugnen

Permalänk
Medlem

Här kommer lite bilder.
Bild på de sleevade nätagget (ska slipa och lacka om vissa delar på chassit)

täckplåten till där nätaggregatet satt förut. (prototyp)

Bakar plexiglas (ignorera min smutsiga ugn plz)

Permalänk
Medlem

den här ska följas!

Permalänk
Medlem

Här har jag lagt in "golvet". Har några distanser som jag ska kapa till rätt längd och skruvar med "snygga" skallar (insex) till när jag får det riktiga golvet.

Där har ni den ungefärliga tanken med hur det kommer att se ut när jag är klar. Alla plexi bitar är prototyper så att säga. Jag kommer att be en glasmästare skära till alla bitar osv. Är dock osäker på om jag ska ha täckplåten till cd/dvd racket böjd/bockad eller om den ska vara rak. Kommer även att sätta in en tempdisplay (röd så klart) och on/off swtich i den. Skälet till att man skymtar cd/dvd racket är att det inte sitter där det ska utan står på nätagget. Den kommer inte att synas senare.

Har även en tanke på att sätta en svartmålad 10mm plexi skiva ovanpå hdd:n och beslysa kanten med en röd LED. Kan nog bli nice tror jag. Synd att man inte har mer pengar bara =\

Vet inte heller om jag ska försänka pumpen och tanken i golvet så att säja. det beror lite på hur trevlig glasmästaren är Om dom orkar kan och vill göra det. Dvs kapa hål i skivan...sen är ju en ide att fortsätta med golvet så att hdd racket också hamnar högre?

Förslag och ideer mottages.

Permalänk
Proffsmoddare

Ser ut att gå bra det här. Att sänka pump och res verkar som en riktigt bra idé. Använder du 5.25" platsen? Om inte tycker jag att du ska tänka på att göra någon alternativ vinkling på den. Lite som jag gjorde på mitt V1000 bygge. Länk hittar du i min sig. Där jag har min radiator menar jag. Då kan man ha antingen reservoaren där, blir jävligt läckert. Finns mycket annat man kan göra där då också, men det har jag tänkt göra i mitt nästa bygge så vill inte läcka för mycket här.

Kanske skulle du göra någon liknande täckande plåt för 3.5" platsen också, som du redan gjort på 5.25".

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS