Permalänk
Medlem

ps3 hög ljudnivå?

tjenare! jag har märkt att efter mitt ps3 har varit igång i ca 1 timme eller så så börja fläkten låtar ovanligt mycket? någon som vet om det finns tystare fläkt man kan erätta orginalet med?

Permalänk
Medlem

Har du ett "slim" eller den gamla större modellen?
Hade själv den gamla modellen och fläkten spann aldrig på högvarv. Dock så var Blu-ray spelaren det som irritterade mig mest när den hela tiden spann och brummade när man spelade.

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem

jag har slim versionen men kanske det är blu-rayen som låter så mycket?

Permalänk
Medlem

Den blir varm, och det är olika per spel. Men det är sannorlikt fläkten som ökar hastighet. Prova att ställa den annorlunda för att få ut varmluften. Står den fritt och du ändå har värmeproblem så kan du prova fläkt-testet som förmodligen blåser rent lite damm osv.
Stäng av bakpå med knappen, sätt igång den igen samtidigt som du har fingret på Eject.
Då startar den med 100% fläkthastighet och du kommer säkert bli rädd att den flyger iväg men vänta tills den är klar, stäng av bakpå igen, starta igen och tryck på vanliga powerknappen för att se om det blev nån skillnad.

Somliga säger att det här kan vara skadligt att göra för PS3 men jag tror inte på det. Det står till och med i manualen hur man gör, och varför skulle de skriva det och inte varna om att man inte bör göra det?
Man kanske inte ska göra det för ofta dock. Värt att prova.
(vet inte om detta fungerar på slim versionen)

Annars funkar tryckluft på burk att blåsa med.

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Skrivet av Asken:

Den blir varm, och det är olika per spel. Men det är sannorlikt fläkten som ökar hastighet. Prova att ställa den annorlunda för att få ut varmluften. Står den fritt och du ändå har värmeproblem så kan du prova fläkt-testet som förmodligen blåser rent lite damm osv.
Stäng av bakpå med knappen, sätt igång den igen samtidigt som du har fingret på Eject.
Då startar den med 100% fläkthastighet och du kommer säkert bli rädd att den flyger iväg men vänta tills den är klar, stäng av bakpå igen, starta igen och tryck på vanliga powerknappen för att se om det blev nån skillnad.

Somliga säger att det här kan vara skadligt att göra för PS3 men jag tror inte på det. Det står till och med i manualen hur man gör, och varför skulle de skriva det och inte varna om att man inte bör göra det?
Man kanske inte ska göra det för ofta dock. Värt att prova.
(vet inte om detta fungerar på slim versionen)

Annars funkar tryckluft på burk att blåsa med.

Han har slim och det finns ingen offknapp på baksidan då
Lättaste sättet är att vända upp och ner på ps3an och damsuga vid luftingagen.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < )

Permalänk
Medlem

men kan man göra samma sak fast med strömsladd ist då? för slim versionen har ju inte on of knappen där bak :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snall3z:

men kan man göra samma sak fast med strömsladd ist då? för slim versionen har ju inte on of knappen där bak :/

Jag vet som sagt inte om slim har fläkttestfunktion men det borde stå i manualen hur man gör, om det går.

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk

Beror på vilket spel du spelar. Min tjockis PS3 varvade upp som tusan när jag lirade God of war 3 och vägrade gå ner i varv fast jag stängde av spelet och var ute i menyn så att säga.

Plocka då isär hela rasket och torkade bort den vita dåliga pastan som sitter på cpu/gpu och ersatte med AC5, när jag nu spelar God of war 3 så varvar den fortfarande upp och låter som fan men den går ner i varv när det kommer mindre ansträngande områden eller när jag stänger av och går ut i menyn.

Första spelet som det har hänt för mig, desto nyare och snyggare spelen är desto mer blir det säkerligen oxå.

Permalänk
Medlem

ok det ska jag nog prova men just nu kör jag nästan bara gta IV

Permalänk
Medlem

Jag har första generationens 60gb PS3 och måste säga att min är knäpptyst.
Helst otroligt att jag varken hör fläkt eller BR ljud från den när den arbetar.
Har använt tryckluft en gång för att blåsa ut lite damm, men det var inte för att den lät, utan för att jag storstädade.
Antar att det används lite olika fläktar beroende på vilken modell man har.

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Jag har första generationens 60gb PS3 och måste säga att min är knäpptyst.
Helst otroligt att jag varken hör fläkt eller BR ljud från den när den arbetar.
Har använt tryckluft en gång för att blåsa ut lite damm, men det var inte för att den lät, utan för att jag storstädade.
Antar att det används lite olika fläktar beroende på vilken modell man har.

Testat God of war 3?

Permalänk
Medlem

Värme runt själva ps3'an påverkar rätt stort hur mycket fläkten kommer gå upp i varv, se till att den står öppet och inte i ett slutet utrymme där luften bara cirkulerar runt med sig själv och blir varmare och varmare, det kommer utan tvekan göra att fläkten varvar upp som tusan. Sen om du har väldigt varmt i rummet överlag gör inte det hela bättre heller

Kan vara värt o testa att ställa typ nån bordsfläkt som blåser mot/över ps3'an för att forsla bort varmluften och in ny sval luft för att se hur fläktarna jobbar då. Jag kan iaf säga att min ps3'a är Väldigt tyst och då har jag inte den optimalt placerad heller utan den cirkulerar en del av luften (har dock inte slim versionen så vet inte riktigt hur stora skillnader det är)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morbid Angel:

Testat God of war 3?

Ledsen för sent svar, men ja. Jag har spelat ur hela GOW 3.
Fortfarande, inga konstiga fläktljud för mig.

Permalänk
Medlem

har den gamla versionen och min låter rätt mycket efter ett tag. Men går det att byta fläkt i den?