Permalänk
Medlem

Risig mage, tips och tricks?

Sorry for inga svenska bokstaver, men har ej svenskttangentbord
Sa hoppas ni alla ser vad jag vill skriva

Har ar mitt problem, jag har sen tidiga tonarsaldern sa har jag haft problem med magen.
Kan ej satta fingret pa nar exakt de borjade.
Har faktiskt provat de mesta, utesluta mjolkprodukter(kolla mot laktos), mer fiber, mindre snabbmat, ingen cola osv.
Hur jag an gor, sa krashar magen utan forvarning likforbannat.
Har idag borjat dricka Activmel for att se om de hjalper nat.

Nan som har ideer?
Sist jag var hos vardcentralen nar jag bodde i Sverige, sa ville hon fa de till IBS. Men gar ej att diagnostiksera, utan bara kolla symptom.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Är det ofta på morgonen kan det vara överkänslighet mot flour. Det är väl den konstigaste idén.

Annars gluten är väl en klassiker och laktos som redan nämnt. Väldigt mycket fett är väl inte bra heller.

IBS verkar vara standard att slänga ut som orsak i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eik:

Är det ofta på morgonen kan det vara överkänslighet mot flour. Det är väl den konstigaste idén.

Annars gluten är väl en klassiker och laktos som redan nämnt. Väldigt mycket fett är väl inte bra heller.

IBS verkar vara standard att slänga ut som orsak i sverige.

Har dock fatt de sagt, bade i sverige och har pa Irland.
Nar jag gick pa anti-depp for nat ar sen, da var magen lugn och klara de mesta.
Vilket da sags som en anledning for IBS..

Men for mig ar det skitsamma vad jag har
Sa lange de kan finnas lite fina tips att prova for att bromsa ner det lite, fa extra kontroll pa det

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Ett stort glas fullkornsvälling varje morgon håller min mage i trim (skojar inte).

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Prova som sagt hålla dig undan för gluten, har ju samma effekt som laktos ungefär.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av E_maN:

Prova som sagt hålla dig undan för gluten, har ju samma effekt som laktos ungefär.

Men då det är en autoimmun sjukdom till skillnad från laktosintolerans så har det ändå vissa klara skillnader.
De största är väl att problemen kring laktosintolerans kommer mycket mer akut och temporärt vid intag av det man inte tål och att de är mer begränsade till magproblem.

Har man goda orsaker till att misstänka glutenintolerans så bör man gå och få det testat.
Väldigt många får för sig att testa det själva och drar då felaktiga slutsatser vilket resulterar till att de utsätter sig själva för krångliga begränsningar helt i onödan. Det gäller annat än gluten också.

Eik, överkänslighet mot fluor?
Det har jag aldrig hört talas om. Finns det och hur vanligt skulle det i så fall vara? Det låter lite märkligt...

Det finns differentiella diagnoser till IBS som kan vara värda att kolla upp, som gluten- och laktosintolerans.
Varför de på vårdcentralen inte ville undersöka någon av dessa, om så var fallet, kan jag inte svara på. De kanske hade en bra anledning.

Permalänk
Medlem

Testa dig för cystisk fibros ! Det görs genom ett enkelt svett prov.

Permalänk
Medlem

Du har helt enkelt helt fel inställning och relation till din mage.

Jag går utifrån devisen att min mage är dum i huvudet och behöver straffas. Därför matar jag den med mängder av kryddor och sånt som anses gasbildande (lök, vitlök, rödlök, löklök, vita bönor, bruna bönor, bacon, korv, peppar peppar peppar och mer peppar). Och det fungerar faktiskt rätt bra. Hade en riktigt dålig mage i gymnasiet... den började rätta till sig när jag tagit studenten, men det var inte förrän året efter (när jag flyttade hemifrån och började på högskolan och således började laga min egen mat) som den blev bra.

Så mitt råd, trots att ingen kommer hålla med mig, är att jävlas magen med dig? Jävlas tillbaka!

Permalänk

Ett bra forum: IBS Forum

Annars tycker jag det mesta kring magprboblem är rent trams, det säljs en massa dyra magpreparat som har ingen verkan, likaså ger läkare ut meningslösa preparat (för väldigt många) med en massa biverkningar.

Så mitt råd är att först gå till läkare och gör de undersökningar som du kan få göra, så att du inte har något annat än "IBS". Därefter experimentera efter och för anteckningar om när du blir sämre och försök lista ut vad du tål, självklart kan du pröva på vissa preparat som utger sig för att vara bra. (alltså en massa tester och dylikt ska ha gjorts som provia)

Vissa säger att de blir dåliga efter något, medans andra är det raka motsatsen för, bara att läsa på ibsforumet och se att olika tycker olika saker.

Sedan ut och motionera och försök och koppla av, just hur man mår har för många stor betydelse för mångas magar. Problemet för många att de har att de har bekymmer som gör så att de ej kan koppla av.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem.. men det löste sig genom att sluta äta hästmat (havre). Nu äter jag människomat och magen har hållit sig lugn i några månader.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Har också haft risig mage innan.
Får det då och då om jag käkar massa skräp.
Brukar rätta till det med träning och bättre mat

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Snusar eller röker du? Det uppgick för mig efter ett bra tag att efter att ha provat laktosfritt glutenfritt etc, så var det just snus min mage inte klarade av och när jag la av med det så blev den bra igen. Och jag trodde ett tag att jag hade Crohns, symptomen var liknande den när jag läste om vad det var.

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Annars tycker jag det mesta kring magprboblem är rent trams, det säljs en massa dyra magpreparat som har ingen verkan, likaså ger läkare ut meningslösa preparat (för väldigt många) med en massa biverkningar.

Läkarna ska gå efter evidensbaserad medicin vilket de i regel också gör.
Du har rätt i att IBS i stort inte går att bota och detta kanske till del beror på att det är en rad olika sjukdomsförlopp som går under IBS. Men det är ju inte ovanligt att man kan lindra symtomen med läkemedel om man accepterar att man får prova ett par olika.

Skrivet av bud_bundy:

Så mitt råd är att först gå till läkare och gör de undersökningar som du kan få göra, så att du inte har något annat än "IBS". Därefter experimentera efter och för anteckningar om när du blir sämre och försök lista ut vad du tål, självklart kan du pröva på vissa preparat som utger sig för att vara bra. (alltså en massa tester och dylikt ska ha gjorts som provia)

Att prova olika dieter är ett bra råd även om jag inte tror att man ska förvänta sig underverk, men jag skulle vilja lägga till att det gärna får ske i samråd med sjukvården.

Däremot tycker jag att det är lite märkligt av dig att först kritisera medicin för att den inte har någon verkan för att sedan rekommendera proviva. (Som jag antar att du syftar på.)
Då jag initialt ställde mig skeptisk till det så tog jag och kollade upp två reviews på ämnet där den här var intressantast:
http://www.acg.gi.org/media/releases/ajg2008122a.pdf
"whereas the continuous data indicate that Lactobacilli have no impact on symptoms" (Proviva har lactobacilli)
Annan probiotika hade visst stöd men inte lika starkt som många läkemedel.

Jämför det med deras bedömning av några andra behandlingar (som du gav intrycket att helt förkasta):
"A short term course of a nonabsorbable antibiotic is more effective than placebo for global improvement of IBS and for bloating"
"The 5-HT 3 receptor antagonist alosetron is more effective than placebo at relieving global IBS symptoms in male (Grade 2B) and female (Grade 2A) IBS patients with diarrhea"
"The 5-HT 4 receptor agonist tegaserod is more effective than placebo at relieving global IBS symptoms in female IBS-C patients (Grade 1A) and IBS-M patients (Grade 1B)."
"Lubiprostone in a dose of 8 ug twice daily is more effective than placebo in relieving global IBS symptoms in women with IBS-C (Grade 1B)."
"Tricyclic antidepressants (TCAs) and selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs) are more effective than placebo at relieving global IBS symptoms, and appear to reduce abdominal pain."
(Nu är inte evidensläget tillräckligt starkt för alla dessa för att de ska tagits i bruk, men det är klart bättre än det du påstod skulle ha evidens för sig.)

Skrivet av darkmoon:

Du har helt enkelt helt fel inställning och relation till din mage.

Jag går utifrån devisen att min mage är dum i huvudet och behöver straffas. Därför matar jag den med mängder av kryddor och sånt som anses gasbildande (lök, vitlök, rödlök, löklök, vita bönor, bruna bönor, bacon, korv, peppar peppar peppar och mer peppar). Och det fungerar faktiskt rätt bra. Hade en riktigt dålig mage i gymnasiet... den började rätta till sig när jag tagit studenten, men det var inte förrän året efter (när jag flyttade hemifrån och började på högskolan och således började laga min egen mat) som den blev bra.

Så mitt råd, trots att ingen kommer hålla med mig, är att jävlas magen med dig? Jävlas tillbaka!

Nu förstår jag att ditt inlägg var skämtsamt, men jag är så anal att jag ändå inte kan motstå att besvara det ändå.
Jag tror att du tolkar sambandet omvänt. Din mage är inte bra för att du äter mat som ska vara jobbig för din mage, du kan äta saker som ska vara jobbiga för din mage för att din mage är bra.
Att du tycker dig kunna se ett visst samband mellan tidpunkter som du förändrade kost och din mages hälsa går lätt att förklara med att vi är dåliga på att intuitivt hitta riktiga samband.

Permalänk
Medlem

hade precis som du väldiga problem med magen i ca 6års tid. Prova allt... utom att sluta snusa.

Så mitt tips är att sluta snusa eller röka om du gör nåt av det. Det går inte att skära ner. Sluta helt!
Tog ca 2 månader för min mage att "reparera" sig. Numera får jag bara ont i magen om jag dricker för mycket kaffe på tom mage.

Permalänk
Skrivet av Haricots:

Däremot tycker jag att det är lite märkligt av dig att först kritisera medicin för att den inte har någon verkan för att sedan rekommendera proviva. (Som jag antar att du syftar på.)
Då jag initialt ställde mig skeptisk till det så tog jag och kollade upp två reviews på ämnet där den här var intressantast:
http://www.acg.gi.org/media/releases/ajg2008122a.pdf
"whereas the continuous data indicate that Lactobacilli have no impact on symptoms" (Proviva har lactobacilli)
Annan probiotika hade visst stöd men inte lika starkt som många läkemedel.

Jämför det med deras bedömning av några andra behandlingar (som du gav intrycket att helt förkasta):
"A short term course of a nonabsorbable antibiotic is more effective than placebo for global improvement of IBS and for bloating"
"The 5-HT 3 receptor antagonist alosetron is more effective than placebo at relieving global IBS symptoms in male (Grade 2B) and female (Grade 2A) IBS patients with diarrhea"
"The 5-HT 4 receptor agonist tegaserod is more effective than placebo at relieving global IBS symptoms in female IBS-C patients (Grade 1A) and IBS-M patients (Grade 1B)."
"Lubiprostone in a dose of 8 ug twice daily is more effective than placebo in relieving global IBS symptoms in women with IBS-C (Grade 1B)."
"Tricyclic antidepressants (TCAs) and selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs) are more effective than placebo at relieving global IBS symptoms, and appear to reduce abdominal pain."
(Nu är inte evidensläget tillräckligt starkt för alla dessa för att de ska tagits i bruk, men det är klart bättre än det du påstod skulle ha evidens för sig.)

Jag tog Proviva som exempel för att det var så känt och vad jag har hört talas om skulle det vara någon forskning bakom.
Så mitt råd är att pröva sig fram, då genom att inte gå till en svindyr kvacksalvare (aka naturapotek) utan testa sig fram i en vanlig matbutik och se vad man tål eller inte (för aockså en journal). Problemet är att för många att magen av konstig anledning utan någon enkel förklaring kan bli dålig vissa stunder.

Angående kritisera mediciner, så håller många läkare på att dela ut olika mediciner som man får pröva och ibland så är det helt galet. För många med IBS så gör de mediciner som läkarna delar ut ingen som nytta. Visst kanske gör det, men de mår inte bättre. Och det intressanta är om man upplever att sin mage blir bättre eller inte.
Nu påstår jag inte att man ska testa det som man kan få testa av sjukvården, utan jag är främst skeptisk till all svindyr magmedicin som naturapotek säljer.

Många med IBS vilket går läsa på ibsforumet har prövat på allt tänkbart som de kan ha kommit på och så börjar ett naturapotek sälja ett nytt preparat som ska vara så bra utan de minsta vetenskapliga studier bakom. Och då har många helt enkelt tröttnat på att lägga ut mer pengar på denna "hokus pokus".

*edit*
Jag formulerade mig dåligt.

Alltså jag upplever att det finns så otroligt mycket trams med olika botemedel mot magproblem så det inte är klokt. Detta är ett paradisområde för en kvacksalvare, precis som viktminsknings och muskelbyggnadspreparat är. Problemet med IBS är att det är en generell definition på många olika slags problem. Där jag har fått uppfattning att just hur man mår "psykisk" har stor påverkan av på ens symptom man har, inte härmed sagt att alla IBS beror på detta. När jag menar "psykisk" så menar jag inte att man är en galning, utan att stress m.m börs undvika och folk med IBS bör försöka skaffa bekymmersfritt liv..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Tack for alla trevliga tips!
Ska forsoka sluta roka, men kan garantera att mina magproblem borja 3-4 ar innan jag borjade roka

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

och vilka är symptomen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Jag tog Proviva som exempel för att det var så känt och vad jag har hört talas om skulle det vara någon forskning bakom.
Så mitt råd är att pröva sig fram, då genom att inte gå till en svindyr kvacksalvare (aka naturapotek) utan testa sig fram i en vanlig matbutik och se vad man tål eller inte (för aockså en journal). Problemet är att för många att magen av konstig anledning utan någon enkel förklaring kan bli dålig vissa stunder.

Japp. Precis som du antyder så är det ju väldigt svårt att hitta vilka dieter som fungerar och inte när andra dolda faktorer kan spela in starkt och när dessutom förväntan kan förändra den subjektiva upplevelsen.

Angående proviva så är min uppfattning att det är ganska begränsade områden där det visat sig ge effekt, som för att lindra effekterna av en antiobiotikakur för icke-IBS, och att nästan allt bruk som pågår saknar stöd i forskningen eller att det finns stöd mot det.
Nu verkar det ju inte ha speciellt allvarliga biverkningar så det är ju ingen katastrof för det.

Skrivet av bud_bundy:

Angående kritisera mediciner, så håller många läkare på att dela ut olika mediciner som man får pröva och ibland så är det helt galet. För många med IBS så gör de mediciner som läkarna delar ut ingen som nytta. Visst kanske gör det, men de mår inte bättre. Och det intressanta är om man upplever att sin mage blir bättre eller inte.
Nu påstår jag inte att man ska testa det som man kan få testa av sjukvården, utan jag är främst skeptisk till all svindyr magmedicin som naturapotek säljer.

Ja jag kan naturligtvis inte försvara alla läkare och deras praktik då det är ett arbete som alla andra där det finns starkt varierande grad av kompetens. Det har jag också upplevt.
Men att de inte gör någon nytta för många betyder inte att det var ett dåligt beslut, tyvärr så är det ju så med IBS att ett specifikt läkemedel i regel ganska sällan hjälper. Men det är ju därför man utvärderar det för att bestämma om man ska fortsätta med det.

Sedan skulle jag vilja lägga till något som jag nog tror att du redan är medveten om. Läkare är naturligtvis inte begränsade till läkemedel och de skulle naturligtvis kunna rekommendera probiotika som proviva eller dietförändringar om det fanns god orsak till det.

Skrivet av bud_bundy:

Många med IBS vilket går läsa på ibsforumet har prövat på allt tänkbart som de kan ha kommit på och så börjar ett naturapotek sälja ett nytt preparat som ska vara så bra utan de minsta vetenskapliga studier bakom. Och då har många helt enkelt tröttnat på att lägga ut mer pengar på denna "hokus pokus".

Okej. Bra att många reagerat på tramset där.
För kroniska sjukdomar där den medicinska forskningens behandlingar fortfarande är ganska trubbig brukar det annars lätt bli mycket trams.

Skrivet av bud_bundy:

Där jag har fått uppfattning att just hur man mår "psykisk" har stor påverkan av på ens symptom man har, inte härmed sagt att alla IBS beror på detta. När jag menar "psykisk" så menar jag inte att man är en galning, utan att stress m.m börs undvika och folk med IBS bör försöka skaffa bekymmersfritt liv..

Det är uppfattningen jag också fått och den uppfattnigen fick stöd i reviewn jag länkade till.

RedFLip:
Kör på att sluta röka. Även om det inte var det som initierade dina magproblem så kan de ändå gjort dem mycket värre.
Prova någon nikotinersättning som nikotinplåster.

Permalänk
Medlem

Ett tips/trick är att vara väl förberedd när det inträffar genom att alltid ha med dig lämpliga piller för att förhindra otrevligheter.

Jag har periodvis haft problem med min mage. Trodde jag var gluten eller laktosintolerant så jag tog mig till en läkare, fick en lista på saker att undvika för att se om det blev bättre. Men icke. Dessa problem försvann efter en större förändring (till det positivare) i min tillvaro. Om det var den förändringen eller något annat random vet jag dock inte, men jag har nog dragit mina egna slutsatser.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Skrivet av Nightcrawl:

Ett tips/trick är att vara väl förberedd när det inträffar genom att alltid ha med dig lämpliga piller för att förhindra otrevligheter.

Jag har periodvis haft problem med min mage. Trodde jag var gluten eller laktosintolerant så jag tog mig till en läkare, fick en lista på saker att undvika för att se om det blev bättre. Men icke. Dessa problem försvann efter en större förändring (till det positivare) i min tillvaro. Om det var den förändringen eller något annat random vet jag dock inte, men jag har nog dragit mina egna slutsatser.

Också jag är av uppfattningen att mycket kan vara psykiskt.
Mår ofta väldigt illa, framförallt när jag äter. Dessutom allmänt småkass i magen.
Var hos läkare som (tror jag) kollade lymf-nåt, järn och gluten med blodprover. Enligt honom var allt normalt. Jag har nu flyttat och ska börja plugga. Ska se om magen blir bättre då annars blir det väl sjukhuset igen, men man känner ju sig som en hypokondriker...

Permalänk

Min mage var jättejobbig under hela förra sommarn, sen gick vi till läkare. Då visade det sig att det var Ulcerös Kolit

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan testa att sluta med spannmål.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Kör massa HC runs så du får bages att köpa lite grym epic gear, hitta sen ett guild som kör ICC och raida på som fan.
Sen kommer din risiga mage vara über grym....

Permalänk
Medlem

Sluta ät ris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasy:

Du kan testa att sluta med spannmål.

+1, prova med det ett tag och se hur det funkar.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Innan jag fick min diabetesdiagnos så krashade ALLTID min mage 10-20 minuter efter jag ätit något vilket resulterade i rejält sprutbajsande. Väldigt jobbigt om man inte är hemma. Men nu när jag behandlar min diabetes med insulin så är magen relativt bra.

Permalänk

Min mage bryter helt ihop om jag äter syntetiskt sötningsmedel, väldigt skumt. Annars är väl klassikern för en instabil mage kopiösa mängder alkohol eller kaffe.

Testade själv något fibertillskott från Apoteket, gjorde ingen som helst skillnad, så fiberspåret är nog inte särskilt gångbart om du har annat en lätta magbesvär.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!