Asus lanserar Rampage III Formula

Permalänk
Avstängd

Sockel eller krets?

Skrivet av biffen_OC:

Tycker verkligen inte att 2700kr idag för ett X58 kort är överkomligt...

Tycker att dom borde sänka priset på X58 sockeln nu.... 1156 priserna är ju överkomliga på moderkort..

Har ägt eett ex antal 1366 moderkort... och tycker priset ligger lika högt än efter all dess tid 1366 har funnits... dom borde ner under 2000kr strecket nu....

Då det nalkas en ny sockel runt hörnet...

1366 sockeln kommer inte få en uppföljare förrän tidigast i slutet av 2011. 1156 sockeln kommer dock ersättas av 1155 redan kring årsskiftet. X58 är en kretsuppsättning för 1366 sockeln. Kretsuppsättning 5520 använder även den 1366 sockeln och beräknas finnas på marknaden tom 2012.

1156 och 1366 är helt olika segment. 1366 har en klart längre livslängd eftesom den planeras in i större datacenters.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Hittade en som hade ett kort och tagit massor av bilder och testat det.
Asus Rampage III Formula Living Review

195 BCLK, inget vidare. Det lovar inte särskilt gott. Mitt minimikrav är 230+ BCLK, allt annat ointressant.

EDIT: Såg detta på Xtremesystems:
ASUS Rampage III Formula ROCKS? 261+ 8M STABLE ON AIR! - XtremeSystems Forums

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

195 BCLK, inget vidare. Det lovar inte särskilt gott. Mitt minimikrav är 230+ BCLK, allt annat ointressant.

EDIT: Såg detta på Xtremesystems:
ASUS Rampage III Formula ROCKS? 261+ 8M STABLE ON AIR! - XtremeSystems Forums

Jo, jag fick dock uppfattningen att det var en slags progress-test, då han hade postat under olika dagar.

Ser ju betydligt bättre ut på din länk dock.

Permalänk
Medlem

Smaskens! Hur kunde jag missa denna underbara skapelse?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Tanken är att de som vill köra fler grafikkort ska köpa Asus Rampage III Extreme-kortet som har 4 stycken x16 platser. Det kostar lite mer dock, runt 3400-3500 normalt. Sen finns det förstås andra alternativ för den som vill ha 3 stycken x16.

Rampage III extreme har 16x 8x 8x när du kör 3 kort,

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

Rampage III extreme har 16x 8x 8x när du kör 3 kort,

Aha, då är det inte någon skillnad förutom att det finns fler fysiska fulllängdslots?

Edit: Kollade upp, det verkar som Extreme har 16/16, 16/8/8, 8/8/8/8. Vilket alltså beror på X58, då den har max 36 banor.

Permalänk
Medlem

Hmm, enligt den här recensionen på en engelsk sajt, så finns det för närvarande inga planer på att släppa Rampage III Formula i Europa. Låter väldigt konstigt, men förmedlar bara vad det står. Vad säger Asus i Sverige om det?

ASUS Rampage III Formula Motherboard Review - Conclusion

Citat:

Last Monday, news reached my inbox that reviewing the Formula would be pointless and it turned out that the motherboard was not going to be available in Europe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Hmm, enligt den här recensionen på en engelsk sajt, så finns det för närvarande inga planer på att släppa Rampage III Formula i Europa. Låter väldigt konstigt, men förmedlar bara vad det står. Vad säger Asus i Sverige om det?

ASUS Rampage III Formula Motherboard Review - Conclusion

Jag hade samma fundering och skickade ett meddelande till Kinc på asus och fick detta som svar "Som det är nu så distribueras inte Rampage III Formula i Europa."

Jag ville verkligen ha det här moderkortet men vart ledsen när jag fick det svaret av kinc.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1ck0:

Jag hade samma fundering och skickade ett meddelande till Kinc på asus och fick detta som svar "Som det är nu så distribueras inte Rampage III Formula i Europa."

Jag ville verkligen ha det här moderkortet men vart ledsen när jag fick det svaret av kinc.

Trist. Tack för infon i alla fall.

Jag är också i uppgraderingsfas och håller på och kollar moderkort för 1366 (blir en i7 950 + nåt). Rampage III Extreme är lite väl dyr (kanske). Sen finns det en bunt andra Asuskort men en del är äldre och har inte USB3/SATA6 tillagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Trist. Tack för infon i alla fall.

Jag är också i uppgraderingsfas och håller på och kollar moderkort för 1366 (blir en i7 950 + nåt). Rampage III Extreme är lite väl dyr (kanske). Sen finns det en bunt andra Asuskort men en del är äldre och har inte USB3/SATA6 tillagt.

Haha lustigt, precis samma tanke gång som jag, ska ha en i7 950 och är på jakt på moderkort och tycker att RIIIE är för dyrt och inget annat asus kort faller mig i smaken. Funderar på att låta en vän i USA köpa och skicka mig ett.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

^^
Jo, hade tänkt köpa lite bättre CPU/mobo så jag klarar mig ett tag till. Visserligen är ny arkitektur på gång från Intel tidigt nästa år, men prestanda-CPU kommer först efter sommaren 2011 som jag förstått det. Dessutom kan jag inte vänta 5+ månader på att något nytt ska komma. Hade det varit lite närmare i tid kunde jag förstås avvakta.

Problemet är nu att hitta ett hyfsat nytt 1366-moderkort som inte är allt för dyrt nu när Asus bangade ur med Rampage III Formula. Kollade lite på Gigabyte GA-X58A-UD5, det ligger på drygt 2500:-
GA-X58A-UD5 (rev. 2.0) - GIGABYTE

Permalänk

jag har även jag väntat på att asus kortet skulle börja listas i butiker här i sverige till mitt nya bygge jag ska göra. men nu vart jag riktigt besviken. men jag har börjat snegla på det här kortet ist. https://www.inet.se/artikel/1901905/msi-x58a-gd65 och skulle tycka det vara intressant att höra vad ni andra 1366 köpare har för åsikter om kortet?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av n1ck0:

Jag hade samma fundering och skickade ett meddelande till Kinc på asus och fick detta som svar "Som det är nu så distribueras inte Rampage III Formula i Europa."

Jag ville verkligen ha det här moderkortet men vart ledsen när jag fick det svaret av kinc.

Ny glada nyheter, se här: #10384014