Permalänk

Uppgradering (HJÄLP!)

Hej nu var det dags o lägga undan min gamla amd och köpa lite nytt.

Min nuvarande setup är :

Amd 5000 + x2 Back edition.
2 gb DDR2 800 mhz
1 x SSD 40 gb (stystem disk)
2 x 2 TB WD black
2 x 500 gb WD black
550 Watt corsair
G-force 8800 GT 512 mb

Jag vill behålla mitt nuvarande grafikkort.
Ett nytt chassi vill jag ha. Cd och annat tar jag från mitt nuvarande system.

Så jag vill ha hjälp att leta upp en bra CPU & minne. Även fler förslag är välkommet.

Om det är så att en cpu går att låsa upp till något helt annat för billigare peng är det med välkommet.

Max pris inklusive chassi ska ligga på 6000 :-

Uppskattar eran hjälp!

/Razzer

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? Du kanske kan uppgradera CPU:n till en Phenom II direkt, isf behöver du ju inte byta ut något annat. DDR2 VS DDR3 är ju försumbar prestandaökning.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk

Da´Russian Stallion : Har följande moderkort idag. : M2N32-SLI Deluxe

Tack Marcus för förslaget kikade lite på en x6 men sen fick jag även veta att vissa x2or kan öppnas till 4 cores.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk

Du skulle kunna satsa på ett M4A785TD-V Evo Asus moderkort. Phenom II x2 555 BE 3.2 ghz som kan låsas upp till quad core.

4 gb corsair minnen på 1333 mhz.

2559 kr för dom sakerna. Så kan du väl plocka ut ett chassi efter smak och design. Alla delarna är från Inet.se. Så du får gratis frakt och blixtsnabb leverans!

Jag ska köpa den uppgraderingen. Du kommer bli nöjd.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av razerrazer:

Da´Russian Stallion : Har följande moderkort idag. : M2N32-SLI Deluxe

Tack Marcus för förslaget kikade lite på en x6 men sen fick jag även veta att vissa x2or kan öppnas till 4 cores.

Kollade på asus hemsida, och det ser ju ut som att du kommer kunna komma billigt undan, för moderkortet stöder Phenom II X4 med senaste bios, även alla nya Athlon II fungerar: http://support.asus.com/download/download.aspx?modelname=M2N3...

Saxat från beskrivningen av senaste biosuppdateringen:

M2N32-SLI Deluxe BIOS 5002
Support new AM3 CPUs. Please refer to our website:ASUSTeK Computer Inc.-Support-
Note: AMD 6-core CPUs are not supported.

Så mitt förslag är att köpa 2-4GB mer ram så du har toalt 4 alt. 6 GB, och uppgradera till en Phenom IIX4 945 vilken verkar vara den bästa som ditt moderkort stöder och är en riktigt fin CPU, som kommer ge ett rejält lyft i jämförelse med din nuvarande.

När du ändå tänkte lägga runt 6k, så föreslår jag också att du slår till på ett nytt grafikkort i samma veva. GTX460 är ett bra val, jag är riktigt nöjd med mitt.

EDIT: Redigerade länken som va fel.
EDIT: Inte illa av ASUS att släppa biosuppdateringar från mitten av 2006 fram till nu

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Hej byter du inte ut till starkare grafikkort så kommer du få ditt nuvarande grafikkort till flaskhals med en ny processor. Byt ut grafikkortet med. Jag anser att ditt grafikkort är allt för gammalt Mvh.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Kollade på asus hemsida, och det ser ju ut som att du kommer kunna komma billigt undan, för moderkortet stöder Phenom II X4 med senaste bios, även alla nya Athlon II fungerar: http://support.asus.com/download/download.aspx?modelname=M2N3...

Saxat från beskrivningen av senaste biosuppdateringen:

M2N32-SLI Deluxe BIOS 5002
Support new AM3 CPUs. Please refer to our website:ASUSTeK Computer Inc.-Support-
Note: AMD 6-core CPUs are not supported.

Så mitt förslag är att köpa 2-4GB mer ram så du har toalt 4 alt. 6 GB, och uppgradera till en Phenom IIX4 945 vilken verkar vara den bästa som ditt moderkort stöder och är en riktigt fin CPU, som kommer ge ett rejält lyft i jämförelse med din nuvarande.

När du ändå tänkte lägga runt 6k, så föreslår jag också att du slår till på ett nytt grafikkort i samma veva. GTX460 är ett bra val, jag är riktigt nöjd med mitt.

EDIT: Redigerade länken som va fel.
EDIT: Inte illa av ASUS att släppa biosuppdateringar från mitten av 2006 fram till nu

Frågan är väll mera om mitt moderkort verkligen stödjer dessa lika bra som dagens moderkort?

Men då skulle jag ju lika gärna kunna gå o köpa denna : Phenom IIX2 555( HDZ555WFK2DGM),3.2GHz,512KB,rev.C3,80W,SocketAM3

Och så uppgradera bios, och sedan låsa upp 2 cores?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av razerrazer:

Frågan är väll mera om mitt moderkort verkligen stödjer dessa lika bra som dagens moderkort?

Men då skulle jag ju lika gärna kunna gå o köpa denna : Phenom IIX2 555( HDZ555WFK2DGM),3.2GHz,512KB,rev.C3,80W,SocketAM3

Och så uppgradera bios, och sedan låsa upp 2 cores?

Ser inte varför det inte skulle klara det lika bra som nyare moderkort. Det är klart att det är lite skillnad i prestanda mellan olika moderkort, men den skillnaden är marginell.

Ang upplåsning av kärnor så får du kolla upp om ditt moderkort har den funktionaliteten. Sen måste man tänka på att det inte är säkert att det går att låsa upp alls, och dessutom så är ju dessa kärnor låsta för en anledning. Personligen skulle jag hellre lägga några hundra kr extra för 4 100% fungerande kärnor, än för 2 fungerande + 2 som är ett osäkert kort.

Ditt moderkort stöder ju även SLI vilket är trevligt för framtiden. Du kan även behålla ditt 8800GT och använda som physx kort.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Tack för ditt svar, Satt o tänkte samma sak, Skiljer 300 kr mellan dom olika dualcore och x4.

Så jag kommer gå på din idé att testa köra nya X4 ( en sak som är osäker att det står Testing på dom cpuerna.)

Så frågan är om man vågar satsa på ett sådan cpu?

Eller vad tycker du?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Tror det bioset är i "beta" stadiet, men ja tror inte det kommer krångla eftersom dom publicerat kompatibilitetslistan redan.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm