Acer Aspire 5741G för 5490kr = värt?

Permalänk
Medlem

Acer Aspire 5741G för 5490kr = värt?

Hej!

Jag står nu på Mediamarkt och funderar på att köpa denna dator för detta pris, men vet inte riktigt om det är värt det. Det är ju en jäkligt bra dator för det priset, frågan är om det är något som man inte tänker på som man kommer bli missnöjd med längre fram. Är grymt tacksam för snabba och bra råd

Det följer med Win 7 Home Premium och processorn är en i5 450, 500gb hårddisk... osv...

Själva chassit känns bra men skärmen aningen plastig. Är det någon som haft problem eller tokgillar denna dator?

Tacksam för hjälpen jag får! Ska bestämma mig inom ca 2 timmar...

Permalänk
Medlem

Vad har den för grafikkort i den? Vad ska du ha det till?

Permalänk
Medlem

Geforce 320M 1gb, sen kunde det låna av internminnet om det skulle behövas...

Spec är på denna länk: Egenskaper för Acer Aspire 5741G-5453G32Mn (LX.PTD02.233)

Jag använder den mest till att surfa, skriva på, redigera kort och kanske lite längre fram göra nån hemsida eller så...

Permalänk
Medlem

men den på mediamarkt har 4gb ram och 500gb hdd 5400rpm såg jag nu

Permalänk
Medlem

Hur blev det? Köpte du den? Om ja, vad tycker du om den?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Min syster köpte en likadan igår. Jag kanske skriver en kort kommentar om hur jag upplever den senare när jag använt den lite. För de pengarna får man ingen snabbare dator idag iallafall. Acer ska väl ha rätt bra kvalité också vad jag har förstått, kanske inte MacBook standard men fullständigt godkänd.

Visa signatur
Permalänk

Beställde en 5741G från Elgigantens internetshop igår för 5390:-. Hade jag bott i ett område nära Mediamarkt hade jag nog köpt den fysiskt på plats då den hade en i5 450M medans Elgigantens hade i5 430M, det var dom enda skillnaderna. Kommer det vara nån kännbar skillnad mellan de processorerna?

Iaf känns det som det var ett bra köp, då Elgiganten idag höjde den till 7990:-.

Varför väljer Elgiganten att sänka en dator med 2600kr igår för att sedan höjja den några timmar efter, en miss i kalkyleringen från deras sida?

Permalänk
Medlem

Jag lyckades grabba ett exemplar på media markt. i5-450M, 4gb minne, 500 gb hd samt geforce gt 320m.

Har även vågat mig på att klocka upp gpun en del. Vågar inte mer ännu!

Core:
Standard: 500
Klockat: 575

Memory:
Standard: 790
Klockat: 900

Shader:
Standard: 1100
Klockat: 1325

En annan kille följande: "680/950/1440 overclocked, Max temps on Furmark and AtiTool around 73 degrees"

Permalänk

Beställde en 5741 från Elgiganten för 5390:-

Vart lite orolig nu när jag kollade dess specifikationer:

länk: Elgiganten - Acer Aspire 5741G-434G

Processor
Typ av processor Intel Core i5
Nummer 430M
Antal kärnor 2
Hastighet (GHz) 1 066,00 <<<<<<<<<<<

Det stämmer väl inte? På prisjakt.nu står det 2,26 ghz

Permalänk
Medlem

Hehe. Nej då! 2,26 är rätt!

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan aktivera den integrerade grafikkretsen och använda den istället för Geforce grafiken?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det ska inte vara möjligt att switcha mellan integrerade och dedikerade. Har en rätt jobbigt annat problem dock, fläktjäveln sätter igång var 50e sekund och blåser i 20 sek. Och så håller den på vid vanligt arbetande och surfande. Har upptäckt att det beror på att fläkten startar när GPUN är på 50 grader. Så då kör fläktjäveln igång tills GPUN är nere på 46. Och så fortsätter det i all evighet.

Permalänk
Medlem

Har du provat att klocka ner grafiken? Kan man inte ställa in fläkthastigheten manuellt med något program t ex Rivatuner?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej det verkar vara svårt att hitta nått program som kontrollerar fläkten. :/ Hittade ett. Men det tog 25% cpu istället. GPUN klockar ner sig själv automatiskt så det funkar inte heller. Den ligger på typ 100mhz när den inte belastas. Måste ringa Acer och höra om det finns någon lösning. Står fan inte ut med åbäket länge till!

Permalänk
Medlem

Skriv här hur det går! Har samma problem på syrrans dator.

Vilket program använde du för att klocka grafiken (samt för att kontrollera fläkten)?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag använde AA1 fan control. Programmet är skapat för Acer Aspire One och sätter fläkten till en konstant låg nivå istället för den nuvarande bergochdalbanan. Men min i5 belastas till 25% och maxar turboboosten till 2,6 ghz. :/

För att klocka använder jag EVGA precision. Har aldrig gått över 60 grader vid full belastning trots den nuvarande klockningen.

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle kunna få någon info från Acer... Om du kommer fram till nåt mer kan du ju skriva här hur det har gått. Fläkten är ju inte direkt högljudd men lite märkligt att den går upp och ner sådär.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en likadan dator, men är helt värdelös på att avgöra om den är rätt för mig eller inte. Så innan jag bestämmer mig för ett köp är jag tacksam för lite tips från er som också har den!

Jag kommer använda den till en del skolarbete, vilket innebär att jag kommer använda program som Dreamweaver, Photoshop och Maya. Men det vore kul om den kunde köra spel på hyfsat hög grafik också. Jag är ingen hardcore pc gamer, utan det blir oftast spel som t.ex. World of Warcraft, Company of Heroes eller Modern Warfare 2 jag kör. Hoppas också kunna köra Starcraft 2 och kanske Diablo 3 (när det väl kommer ut...)

Länkar spec igen: Egenskaper för Acer Aspire 5741G-5453G32Mn (LX.PTD02.233)

Intel Core i5 450M
2,4 GHz dual core
1366 x 768 upplösning
GeForce GT 320M
1gb dedikerat grafikminne
Windows 7 Home Premium

Permalänk
Medlem

Den funkar utmärkt till de spelen! Överklocksvänlig också! Jag betalade 5500 för min så du vet!

Permalänk
Medlem

Uppdaterade bios till v 1.13 vilket markant sänker fläktljudet! Den går fortfarande upp och ner med jämna mellanrum. Men nu till en mycket lägre nivå än tidigare.

Permalänk
Medlem

Ett varningens finger dock för BIOS uppdateringen. Det finns en liten chans att datorn inte vill starta igen! Hände mig när jag försökte uppdatera till 1.12 tidigare. Den här gången stängde jag av antivirus och drog ut allting ur usb portarna samt stängde alla program och gjorde en säkerhetskopiering innan jag körde igång uppdateringen med det medföljande programmet. Om din dator ändå mot förmodan skulle skulle vägra att starta så finns det en lösning för detta. Där man använder sig av ett usb-minne med bios fil på och sedan startar upp med. Det fungerade för mig! Utförlig beskrivning finns på google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erixzzon:

Uppdaterade bios till v 1.13 vilket markant sänker fläktljudet! Den går fortfarande upp och ner med jämna mellanrum. Men nu till en mycket lägre nivå än tidigare.

Ett varningens finger dock för BIOS uppdateringen. Det finns en liten chans att datorn inte vill starta igen!

Det låter ju både lovande och riskabelt på samma gång!

Vet du vad det är som skulle kunna göra att BIOS-uppdateringen misslyckas?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oreo:

Det låter ju både lovande och riskabelt på samma gång!

Vet du vad det är som skulle kunna göra att BIOS-uppdateringen misslyckas?

Nej Jag har ingen aning! Men jag har läst flera rekommendera att stäng av antivirus och dra ur usb-prylar. Det fungerade för mig, men Acerservicen sa ingenting om att man skulle stäng av eller dra ut något.

Permalänk
Medlem

Har en likadan dator som jag köpte från mediamarkt.
Uppdaterade till nyaste bios utan problem, hade igång allt när detta gjordes (antivirus program osv).
Mycket nöjd med köpet.

Permalänk
Medlem

tjena grabbs.

Jag köpte också datorn, jättenöjd förutom flälkten, datorn blir ju helt sinnesjukt varm när man lirar TEX, WOW. jag bryr mig inte så jättemycket om hur den låter, utan mer hur man kan göra så den inte blir så jävligt varm, ni som har tips, Langa TACK!

Permalänk

Hey såg vad som skrev om bios hade ingen direkt koll på vad det var tills jag läste innan till på systeminformation. Hur som helt så har jag BIOS v 1.08 hur uppdaterar man dom? Finns det olika till olika datorer etc?

Visa signatur

Bärbart ASUS UX32vd, SSD:840

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_the_one:

Hey såg vad som skrev om bios hade ingen direkt koll på vad det var tills jag läste innan till på systeminformation. Hur som helt så har jag BIOS v 1.08 hur uppdaterar man dom? Finns det olika till olika datorer etc?

Acer 5741G BIOS

Navigera dig fram i rutorna. Det finns ju olika varianter av 5741 (Z/G/ZG) och det är möjligt att deras BIOS skiljer sig åt så välj rätt modell.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oreo:

Acer 5741G BIOS

Navigera dig fram i rutorna. Det finns ju olika varianter av 5741 (Z/G/ZG) och det är möjligt att deras BIOS skiljer sig åt så välj rätt modell.

min modell fanns inte ens med där...riktigt skummt...

Hur som helst, grabbar om ni kan hjälpa mig med fläkten skulle jag verkligen upskatta det, det är nästan så jag bränner mig datan för det blir så varmt!

Mvh

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Vissa här skriver att ni har köpt datorn för cirka 5500kr, är det via någon speciell nätbutik eller?

Den kostar ju fan 7000kr på elgiganten.