Mozilla Firefox 4 når Beta 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Vad ska vi med firefox till när chrome är bättre.

Enligt mig är Chrome sämre på allt utom en sak, snabbheten. Men eftersom jag kan köra NoScript på Firefox så blir den ändå snabbare än Chrome som fortfarande måste köra 100% av alla korslänkade skript.

Permalänk
Skrivet av ozric:

Vad ska vi med firefox till när chrome är bättre.

Tja finns många av oss som tycker Firefox är betydligt bättre än Chrome så vi måste ju ha något att surfa med också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Blockera annonser är ju en sak.

Menar du adblock https://chrome.google.com/extensions...biglidom?hl=sv

Vad är det som är bättre med firefox idag?

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Skrivet av ozric:

Menar du adblock https://chrome.google.com/extensions...biglidom?hl=sv

Vad är det som är bättre med firefox idag?

Adblock till Chrome är dock långt ifrån lika bra som Adblock Plus till Firefox.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad som är skillnaden mellan en "vanlig flik" och en programflik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel145:

Någon som vet vad som är skillnaden mellan en "vanlig flik" och en programflik?

Tar mindre plats, det är det enda jag kommit fram till. Hade dock gärna sett att en programflik inte går att stänga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel145:

Någon som vet vad som är skillnaden mellan en "vanlig flik" och en programflik?

Om en "programflik" är det samma som "app tab" på engelska så är den som sagt var mindre och ligger alltid till vänster om övriga flikar. Programfliken är till skillnad från vanliga flikar alltid synlig oavsett vilket tab set du tittar på. Den föjer med andra ord med då du skiftar tab set.

Permalänk
Medlem

Det är med lite blandade känslor jag testat FF4. Firefox är trots att mitt primära val av webbläsare.

Tyvärr lider även FF4 av utvecklarnas fortsatt styvmoderliga behandling av Linux-plattformen. Det känns fel att det ska gå snabbare att köra Firefox i en Windows-emulator än direkt i Linux. Hur svårt ska det egentligen vara att fixa till så att PGO fungerar även under Linux? Om jag förstått saken rätt så fungerar det nästan, men nästan i detta sammanhang är det samma som inte alls.

Inte heller har man brytt sig om att rätta till gamla buggar. Bugg 78414 skapades 2001-05-01 (!) och den är klassad som kritisk. Således är det fortfarande problem med snabbtangenterna om man har insticksprogram installerade. Hur är det nu förespråkarna för öppen källkod brukar säga... Allvarliga buggar fixas oftas inom några timmar. Men nu är det ju för f*n snart ett decennium sedan! Att döma av antalet dubbelrapporteringar är det inte bara jag som är irriterad.

Vad gäller hastigheten är FF4 snabbare än FF3.6, men konkurrenterna har skärpt till sig och FF verkar ha svårt att förbättra sig i samma takt. Både Chromium och IE springer i cirklar runt FF i vissa moment.

När jag testar att spela upp film med webm i Chromium flyter det hyfsat fint, men i FF rusar en kärna mot 100% och jag får ca 1 fps. Något är inte riktigt friskt.

FF verkar har fastnat på 97% i Acid3-testet. Chromium klarar 100%. I våras låg IE på 55%, men nu spurtar man och i början av augusti var man uppe i 95%. Men FF står och stampar.

Tab sets var en trevlig upplevelse som jag använder mycket. Nu kan man flytta en flik med en streamad film mellan arbetsytorna utan att den startar om från början. Men det går fortfarande inte att flytta fimen mellan två olika fönster utan att den startar om från början.

Vad gäller insticksprogram har jag fått det mesta att fungera hyfsat med FF4 genom att ladda hem alfa- och betaversioner. Kvarstår gör iMacros som inte längre klarar av att spela in makron korrekt. Man förlorar de data man matat in i formulär. Däremot verkar det gå att spela upp makron inspelade i 3.6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Menar du adblock https://chrome.google.com/extensions...biglidom?hl=sv

Vad är det som är bättre med firefox idag?

Chromes adblock är dock rätt dålig då den fortfarande laddar in alla annonser, vilket gör att den tappar poängen med att vara snabbare än Firefox.

Har kört Chrome som huvudwebläsare ett tag men den är inte lika felfri som Firefox på att rendera sidor (jag hade förväntat mig att det skulle vara tvärtom) och jag saknar en perfekt adblock. Den startar dock snabbare, men det gör jag en gång per dag så det är en ganska liten fördel. Det bästa med Chrome hittills är sökmotorerna i adressfältet där man enkelt fixar så man bara behöver skriva en bokstav före sökningen för att hamna där man vill. Om Firefox har fixat det i min frånvaro kommer jag definitivt att gå tillbaka.

Opera kommer jag förmodligen aldrig att testa igen.

Permalänk
Medlem

Provat nya betan ett tag och tycker den var ganska bra, men fortfarande alldeles för långsam för min del. Så hoppas snabbheten förbättras en aning när den riktiga versionen kommer. Tills dess fortsätter jag med Chrome som jag tycker är allra bäst för tillfället. Snabb och riktigt smidig. Fast om nu FF kan bli snäppet snabbare så kan jag tänka mig att gå tillbaka till den webbläsaren. Gillar trots allt FFs funktioner (har ju fler än Chrome), så om bara snabbheten förbättrades skulle den vara den ultimata webbläsaren.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Evil Peter:

Chromes adblock är dock rätt dålig då den fortfarande laddar in alla annonser, vilket gör att den tappar poängen med att vara snabbare än Firefox.

Har kört Chrome som huvudwebläsare ett tag men den är inte lika felfri som Firefox på att rendera sidor (jag hade förväntat mig att det skulle vara tvärtom) och jag saknar en perfekt adblock. Den startar dock snabbare, men det gör jag en gång per dag så det är en ganska liten fördel. Det bästa med Chrome hittills är sökmotorerna i adressfältet där man enkelt fixar så man bara behöver skriva en bokstav före sökningen för att hamna där man vill. Om Firefox har fixat det i min frånvaro kommer jag definitivt att gå tillbaka.

Opera kommer jag förmodligen aldrig att testa igen.

Dessa kan vara värd att ta en titt på:

Location bar search
Smart keywords

Permalänk
Medlem

Finns för nedladdning nu:
Firefox 4 Beta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det bästa med Chrome hittills är sökmotorerna i adressfältet där man enkelt fixar så man bara behöver skriva en bokstav före sökningen för att hamna där man vill. Om Firefox har fixat det i min frånvaro kommer jag definitivt att gå tillbaka.

Du kan göra det i Firefox genom att skapa ett bokmärke med

Keyword: g
Location: http://www.google.com/search?q=%s

Sedan söker du i adressraden med exempelvis:
g kalle anka

Om du vill snitsa till/krångla till det lite och inte få ett %s om du bara skriver g i adressraden kan du istället ange:
Location: javascript:if%20('%s'=='%'+'s')%20location.href='http://www.google.com/';%20else%20location.href='http://www.google.com/search?q=%s';

Grundprincipen är alltså att skapa ett bokmärke med keyword satt till den bokstav eller de bokstäver du vill söka med. Sedan skriver du ett uttryck i location där "%s" ersätts av det du angett på resten av kommandoraden. Funkar på i stort sett vad som helst där du anger saker i URL:en, exempelvis Wikipedia:

Keyword: wp
Location: http://en.wikipedia.org/wiki/Special:Search?search=%s

wp banan

Permalänk
Medlem

Kör beta4 på linux nu och den funkar bra såhär långt. Har testat Noscript, flash, gmail och banken och allt verkar funka perfekt så jag kör vidare på denna nu. Fick 97% i acid3 och 3.6 fick bara 94% så den har gjort litet framsteg.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske blev lite för förbryllad i förändringen men hur minimerar man fönstret till taskbar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnurk:

Om en "programflik" är det samma som "app tab" på engelska så är den som sagt var mindre och ligger alltid till vänster om övriga flikar. Programfliken är till skillnad från vanliga flikar alltid synlig oavsett vilket tab set du tittar på. Den föjer med andra ord med då du skiftar tab set.

Ah, Då vet man det

Permalänk
Medlem

Tack tilll anders.149 och gnurk för tipsen. Har varit för lat att titta på möjligheterna innan FF4 kommit i full version men nu kanske jag ska gå tillbaka i förtid.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Enligt mig är Chrome sämre på allt utom en sak, snabbheten. Men eftersom jag kan köra NoScript på Firefox så blir den ändå snabbare än Chrome som fortfarande måste köra 100% av alla korslänkade skript.

Håller med om att alla addons och övrigt som är möjlig att konfigurera i Firefox är överlägset de andra läsarna.

Och att Chrome är snabbast?
Det är sant i de syntetiska benchmarks (Peacekeeper, Sunspider, V8, etc) men inte i verkligheten.
Gå in på WebWait - Benchmark Your Website och testa hur snabbt olika sidor laddas (förutsätter för rättvis jämförelse givetvis att all cache, web historik, etc har rensats först).
Jag testade FF4 b4 mot Chrome 7 beta (dvs de senaste versionerna av båda) och på min dator (ny och snabb, samt 100 mb/s bredband) vinner FF i 9 fall av 10.

Valet är enkelt - Firefox

Permalänk
Medlem

Det jag irriterar mig mest över i Chrome är avsaknaden av konfiguration och avancerade inställningar. Men det kanske kommer mera längre fram. Just nu verkar de mest inriktade på att göra en enkel browser som är snabb. Chrome installerar sig till och med i användarmapparna, så den behöver inte ens adminbehörighet på en Vista/Windows 7 (dvs ingen UAC-check vid installation/uppdatering).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Chromes adblock är dock rätt dålig då den fortfarande laddar in alla annonser, vilket gör att den tappar poängen med att vara snabbare än Firefox.

Fast det stämmer inte helt längre.

En beta feature i senaste AdBlock till Chrome är
"Block most ads from even being downloaded, instead of just hiding them."

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"