Permalänk
Medlem

Dual Core bra nog?

Hej

Har en AMD athlon 64 X2 Black Edition klockad till 3.01 Ghz (am2)

Hur ligger en sån här processor till idag om man ska spela dem senaste spelen.
När jag kollar systemkraven på de flesta spelen så kräver dem inte fyrkärniga processorer,
det verkar som att det är mest grafikkorten som det ställs krav på.

Jag har inte lust att köpa en helt ny dator med nytt MB, prolle.

Istället ska jag uppgradera så att jag får 4 gb ramminne och köpa nytt graffekort, nvidia GTX 460 1GB DDR5 med PhysX.

Med dessa borde jag kunna köra dem nyaste spelen idag med höga inställningar?

Permalänk
Medlem

Än hänger den med. 2gb ram räcker hyffsat, brukar vara dyrt att uppgradera det. ett nytt grafikkort är väldigt aktuellt och gtx 460 är ett "prisvärdare" kort och skulle fungera rätt bra med datorn. Där går gränsen av vad jag skulle uppgradera den. ett hd5770 1gb för 1000spänn begagnad eller dyl skulle nog sitta bättre. Moderkortet stödjer nog inte phenom serien.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk

Se vad passande med den senaste artikeln från sweclockers, den släpptes 2010-08-27 10:35, dvs 2 minuter innan du postade här

http://www.sweclockers.com/artikel/12567-sa-paverkas-bildfrek...

Själv har jag en Core 2 Duo klockad till 3GHz med 6GB RAM och ett GTX460. Den sväljer det mesta

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Se vad passande med den senaste artikeln från sweclockers, den släpptes 2010-08-27 10:35, dvs 2 minuter innan du postade här

http://www.sweclockers.com/artikel/12567-sa-paverkas-bildfrek...

Själv har jag en Core 2 Duo klockad till 3GHz med 6GB RAM och ett GTX460. Den sväljer det mesta

Väldigt passande med att den annonsen kom ut nu.
Men där säger dem att 2 kärniga processorer är lite för slött nu att ha till moderna spel. =(

Borde jag köpa nytt MB, prolle och DDR3 minnen om jag vill kunna spela Mass Effect 2, CoD MW2, BF BC2, Just Cause och Starcraft 2 etc etc på dem höga grafik inställningar.

Eller kan jag köra på det systemet jag har idag ett bra tag till? (se min signatur)
Vad är mest lönsamt?
grafikinställningarna

Permalänk

Jag är inte insatt i AMD's processorer, men i min maskin har jag som sagt en Core 2 Duo (2 kärnor) som går i 3GHz var, 6GB RAM och ett GTX460 med 1GB RAM
Och av de spel du nämner har jag testat CoD MW2 och Starcraft 2 - och de kan jag maxa alla inställningar och få det flytande i 1920x1080.

Vilken upplösning har du tänkt köra?

Permalänk
Medlem

Kan folk sluta jämföra med C2D och spel som stödjer 2 kärnor? Dessa är ju inget krävande direkt.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Jag är inte insatt i AMD's processorer, men i min maskin har jag som sagt en Core 2 Duo (2 kärnor) som går i 3GHz var, 6GB RAM och ett GTX460 med 1GB RAM
Och av de spel du nämner har jag testat CoD MW2 och Starcraft 2 - och de kan jag maxa alla inställningar och få det flytande i 1920x1080.

Vilken upplösning har du tänkt köra?

Har inte så stor koll på det där med upplösning, men tänker köra med maximal upplösning.

Jag har idag en 19 tums wide 1440x980, men ska köpa en 24 tummare senare och vill kunna köra full upplösning på den.

Permalänk

Som tidigare säger, om man ska tro artikeln på framsidan så ska det räcka, möjligtvis att det blir en liten flaskhals.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Kan folk sluta jämföra med C2D och spel som stödjer 2 kärnor? Dessa är ju inget krävande direkt.

say what?

Skrivet av DarkFuzi:

Har inte så stor koll på det där med upplösning, men tänker köra med maximal upplösning.

Jag har idag en 19 tums wide 1440x980, men ska köpa en 24 tummare senare och vill kunna köra full upplösning på den.

i den upplösningen lär det räcka utmärkt med ett GTX460 och 4GB RAM.

Permalänk
Medlem

Med dator i sign.
I BFBC2 kör jag allt på max utom AA, där kör jag 4x.
Upplösning: 1920x1200
E8500=dualcore...

Syftningsfel...
Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Medlem

i den upplösningen lär det räcka utmärkt med ett GTX460 och 4GB RAM.[/QUOTE]

sorry, men vilken upplösning syftade du på?

Den jag har idag på min 19 tums skärm eller på den jag tänker
köpa senare 24 tums skärm?

Permalänk
Medlem

Dubbelkärniga processorer har ingen framtid.

Nu finns det alltid folk som förespråkar den gamla och beprövade - och för enkla program duger dubbelkärna absolut. Men ska man ge sig på StarCraft 2, som ett exempel, vill man inte ha en dubbelkärnig processor just för hur det spelet verkligen frossar cache-minne. Sedan får man en respektabel prestandaboost genom virtuellt alla program.

Själv hade jag en AMD Athlon X2 6000+ och hoppade till en Phenom II X4 940BE (då tillsammans med HD4870) och fick dubbla bildhastigheten i ARMA II, +33% bildhastighet i Source-program, mycket stabilare prestanda i Dawn of War 2, etc.

Upplösningen spelar ingen roll. En vassare processor kommer antagligen vara precis vad som behövs för att få prestandan att väga åt det mer spelbara.

Permalänk
Skrivet av DarkFuzi:

sorry, men vilken upplösning syftade du på?

Den jag har idag på min 19 tums skärm eller på den jag tänker
köpa senare 24 tums skärm?

Jag syftade på skärmen du har idag. Men ett GTX460 klarar som sagt av att driva 1920x1080 eller 1920x1200 som upplösningen troligtvis kommer vara på din nya 24"

Skrivet av Mr.Borka:

Dubbelkärniga processorer har ingen framtid.

Nu finns det alltid folk som förespråkar den gamla och beprövade - och för enkla program duger dubbelkärna absolut. Men ska man ge sig på StarCraft 2, som ett exempel, vill man inte ha en dubbelkärnig processor just för hur det spelet verkligen frossar cache-minne. Sedan får man en respektabel prestandaboost genom virtuellt alla program.

Själv hade jag en AMD Athlon X2 6000+ och hoppade till en Phenom II X4 940BE (då tillsammans med HD4870) och fick dubbla bildhastigheten i ARMA II, +33% bildhastighet i Source-program, mycket stabilare prestanda i Dawn of War 2, etc.

Upplösningen spelar ingen roll. En vassare processor kommer antagligen vara precis vad som behövs för att få prestandan att väga åt det mer spelbara.

"Förespråkar den gamla och beprövade" - Vilket babbel. Starcraft 2 flyter på finfint på min 2-kärniga processor från 2006. Sen att framtiden är multicore är väl en annan sak men spelet ligger ju redan på 60+ fps som det är idag! Har killen en begränsad ekonomi och vill ha fler fps för en liten summa är det ett nytt grafikkort som gäller hellre än nytt moderkort + processor + minne utan nytt grafikkort. Det kommer helt enkelt göra mer för honom.
Att du fick +33% bildhastighet i source-program med ny setup, jag tycker det låter väldigt skumt om du inte redan hade 60+ fps med vad du hade innan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bjohansson:

Jag syftade på skärmen du har idag. Men ett GTX460 klarar som sagt av att driva 1920x1080 eller 1920x1200 som upplösningen troligtvis kommer vara på din nya 24"

"Förespråkar den gamla och beprövade" - Vilket babbel. Starcraft 2 flyter på finfint på min 2-kärniga processor från 2006. Sen att framtiden är multicore är väl en annan sak men spelet ligger ju redan på 60+ fps som det är idag! Har killen en begränsad ekonomi och vill ha fler fps för en liten summa är det ett nytt grafikkort som gäller hellre än nytt moderkort + processor + minne utan nytt grafikkort. Det kommer helt enkelt göra mer för honom.
Att du fick +33% bildhastighet i source-program med ny setup, jag tycker det låter väldigt skumt om du inte redan hade 60+ fps med vad du hade innan.

Vilken upplösning har du då? Vilka inställningar har du i SC2:an?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Vilken upplösning har du då? Vilka inställningar har du i SC2:an?

2560x1440, allt på ultra.

Nu råkar det vara så att jag i morse lade in en beställning på en i7:a, 8GB minne och ett nytt mammakort med två st 16x-portar för framtida SLI - men fortfarande kommer man långt med en 3GHz dualcore.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bjohansson:

2560x1440, allt på ultra.

Nu råkar det vara så att jag i morse lade in en beställning på en i7:a, 8GB minne och ett nytt mammakort med två st 16x-portar för framtida SLI - men fortfarande kommer man långt med en 3GHz dualcore.

Vilken dualkcore är det du menar? Men att du inte har problem är väl tydligt, dock vet jag inte vad du har, mer än din kamerautrustning då, vill säga

En liten titt på en ny och en gammal: Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Vilken dualkcore är det du menar? Men att du inte har problem är väl tydligt, dock vet jag inte vad du har, mer än din kamerautrustning då, vill säga

hehe, som jag skrev tidigare i tråden, en Core 2 Duo E6600 klockad till 3GHz, med 6GB minne, en 27" skärm med 2560x1440 i upplösning och än så länge 1st GTX460, körandes i 800/1600/2000

Permalänk
Avstängd

en polare har en AMD athlon 64 X2 Black Edition 6400+ tror jag det va.

han uppgraderade sin dator igår och slängde in 4GB minne och ett Gigabyte GTX460 1GB OC och det sväljer iallafall Alien VS predator (nyaste )

Men nöten installerade 32 bits XP i morse han gillade inte Win7 x 64 som han tom hade köpt.

LOOL..Orkade inte påpeka att han missar 1gb minne och DX11 stödet..så han får skylla sig själv ^^

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Jag syftade på skärmen du har idag. Men ett GTX460 klarar som sagt av att driva 1920x1080 eller 1920x1200 som upplösningen troligtvis kommer vara på din nya 24"

"Förespråkar den gamla och beprövade" - Vilket babbel. Starcraft 2 flyter på finfint på min 2-kärniga processor från 2006. Sen att framtiden är multicore är väl en annan sak men spelet ligger ju redan på 60+ fps som det är idag! Har killen en begränsad ekonomi och vill ha fler fps för en liten summa är det ett nytt grafikkort som gäller hellre än nytt moderkort + processor + minne utan nytt grafikkort. Det kommer helt enkelt göra mer för honom.
Att du fick +33% bildhastighet i source-program med ny setup, jag tycker det låter väldigt skumt om du inte redan hade 60+ fps med vad du hade innan.

Instämmer.. SC2 flyter på fint på farsans Core2Duo E6600ES @ 3ghz med ett Radeon 4870 1gb. Det märks dock tydligare i spel som GTA4 där den inte riktigt orkar

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag hade E8400 (2 kärnig) på 3GHz och köpte helt ny dator bara för att processorn flaskhalsade för mycket. Satsa förfan inte på 2GB extra ram till iaf, helt kasta pengar i sjön genom att skaffa DDR2. Visst, testa köp ett GTX460 då kan du iaf behålla det i din nya dator - om du skulle bestämma att köpa en helt ny istället alltså.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kwame:

Jag hade E8400 (2 kärnig) på 3GHz och köpte helt ny dator bara för att processorn flaskhalsade för mycket. Satsa förfan inte på 2GB extra ram till iaf, helt kasta pengar i sjön genom att skaffa DDR2. Visst, testa köp ett GTX460 då kan du iaf behålla det i din nya dator - om du skulle bestämma att köpa en helt ny istället alltså.

Svårt att tro att den flaska för mkt, eller ja det handlar ju om hur kraftigt grafikkort du har, men det är ju bra mkt smartare att provba clocka CPUn först för att se om det kan göra mer. men vist satt du på ett GTX480 eller liknande så kan jag tänka mig att det flaskade eller SLI 460, men jag har provat med 5850 på en E5200 @ 4.4GHz och det funkade riktigt bra.

Väldigt mkt snack om att man ska köpa nytt för att det kommer att flaska, men inte många som rekommenderar en att prova clocka CPUn eller liknande för att se om det kan göra det hela bättre!

MVH

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kwame:

Jag hade E8400 (2 kärnig) på 3GHz och köpte helt ny dator bara för att processorn flaskhalsade för mycket. Satsa förfan inte på 2GB extra ram till iaf, helt kasta pengar i sjön genom att skaffa DDR2. Visst, testa köp ett GTX460 då kan du iaf behålla det i din nya dator - om du skulle bestämma att köpa en helt ny istället alltså.

Det är ingen större skillnad på DDR2 och DDR3 om du har 800Mhz +, så där håller iaf jag inte med, mer minne gör underverk med en sådan burk.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag vill nog sälla mig till gruppen som rekommenderar honom att bara skaffa nytt grafikkort samt försöka klocka processorn lite. Skulle han sen känna att det inte räcker så kan han ju upgradera vidare i framtiden, istället för att köpa för tung cpu idag när han med största sannolikhet faktiskt inte behöver det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Jag vill nog sälla mig till gruppen som rekommenderar honom att bara skaffa nytt grafikkort samt försöka klocka processorn lite. Skulle han sen känna att det inte räcker så kan han ju upgradera vidare i framtiden, istället för att köpa för tung cpu idag när han med största sannolikhet faktiskt inte behöver det.

Exakt.. är ganska så mkt hypande om att det hela tiden ska flaska!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkFuzi:

Hej

Har en AMD athlon 64 X2 Black Edition klockad till 3.01 Ghz (am2)

Hur ligger en sån här processor till idag om man ska spela dem senaste spelen.
När jag kollar systemkraven på de flesta spelen så kräver dem inte fyrkärniga processorer,
det verkar som att det är mest grafikkorten som det ställs krav på.

Jag har inte lust att köpa en helt ny dator med nytt MB, prolle.

Istället ska jag uppgradera så att jag får 4 gb ramminne och köpa nytt graffekort, nvidia GTX 460 1GB DDR5 med PhysX.

Med dessa borde jag kunna köra dem nyaste spelen idag med höga inställningar?

Den cpun, flaskar me 2 st 9800GT, så jag skulle köpt nytt för annars för du inte ut full effekt från grafikkortet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roskai:

Den cpun, flaskar me 2 st 9800GT, så jag skulle köpt nytt för annars för du inte ut full effekt från grafikkortet

Har nästan svårt att tro det då jag körde CF 4830 som presterar likvärdigt om inte bättre än 9800gt detta med E7400 på 3.5GHz och det funkade clockrent för mig!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag kan väl inse att Dual Core är bra nog för dem flesta spel.

Men vill man ha prestanda monster så är det quad core som gäller minst.

Ska väl köpa nytt graffekort nu och senare om ca 1 år köpa fyrkärnig eller sex kärnig prolle
och nytt mobo, och nytt minne när jag märker att min dator inte pallar mer...

(Jag som trodde jag var väl förberedd att kunna uppgradera med quad core när jag köpte mobo GA MA-770 DS3, men tydligen fanns det olika revisioner på själva s*tans j*vla mobot, trodde bara det handlade om antalet hdd, så nu får man ändå ta och köpa sig ett nytt mobo då befintliga inte stöder quad core. Såg att det redan fanns en tråd om just det mobot och det var lite diffust och osäkert om man kunde köra quad på den.)

Permalänk

Jag skulle också i första hand uppgraderat grafikkortet. Visst kommer processorn att begränsa prestandan i en del spel, men jämfört med att behålla det gamla grafikkortet och köpa nytt moderkort och ny processor, så ger ett nytt grafikkort fortfarande avsevärt mycket mer spelprestanda.

Att notera för de som jämför med en Core2Duo i 3GHz, så kan nämnas att Core2Duo arkitekturen är en hel del effektivare. En E6600 i originalklock (2,4GHz) ger ju likartad prestanda som en gammal Athlon 64 x2 i 3GHz, så en Core2Duo i 3GHz ger en del mer prestanda.

Hur bra spelen körs på den gamla tvåkärniga processorn beror ju också på hur pass processorintensiva och hur pass bra trådade spelen är. Det är ju rätt stor skillnad på spel och spel. Metro 2033 är ju extremt grfikorienterat, så där märks väldigt liten skillnad på vilken processor man kör med.
Metro 2033 - Performance Guide - Dual vs. Quad-Core Performance

Om man sedan tittar på denna artikel, så ser man att flera andra nya spel inte utnyttjar fler kärnor än två särskilt bra:
Gaming: The Core Debate - Introduction

Crysis, CoD:MW2, Juste Cause 2 och STALKER är andra exempel på spel förutom Metro 2033 som inte drar någon speciell nytta av fler kärnor än två. Däremot märks skillnader i en del andra moderna spel som BF:BC2, Far Cry 2 och Mass Effect 2.
Så om man främst tänkt spela de senast uppräknade spelen, bör man ju fundera på en uppgradering till fyra kärnor lite tidigare än om man tänkt spela spelen i den första uppräkningen. dock ger fortfarande ett bättre grafikkort och en tvåkärnig processor lika bra eller bättre prestanda även i de spel som klarar av att utnyttja fler än två kärnor, än ett gammalt grafikkort och en ny fyrkärnig processor.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

konstigt, fick ett mail om att en Raghor hade svarat på tråden men du verkar ej finnas när
jag kollar här....

kopierar texten i mailet iaf och svarar på det....

citerar Raghor:

Du får nog ta och läsa på lite mer om ditt moderkort tycker jag. För de första så har du ett chipset som redan från början klarar av Phenom och Phenom II. De innebär självklart dom 4 kärniga processorerna! Uppdaterar du till senaste BIOS så kan du köra 6 kärniga modellerna också.

Jag har läst på, mitt mobo stöder phenom 4 kärnig prolle, men det gäller socket am2 och am2+.

Idag finns ju bara socket am3.

Det står på mitt mobo att det är am2+ och jag fick info om att det är framtidssäker och att man kunde
uppgradera med 4 kärnig prolle som är socket am3.
Men det gällde tydligen olika revisioner. Mitt är rev 1 och rev 2 stöder am3.
Idiotiskt tycker jag.

kollar man på länken du skickade:
GA-MA770-DS3 (rev. 1.0) - GIGABYTE - Support - Moderkort - CPU Support List

där står det socket am3 quad core N/A = not supported.

endast socket am2/am2+ quad core supported.....

Permalänk
Hedersmedlem

Ja precis som du beskriver så är ditt kort inte passande för fyrkärniga och nyare Phenoms I och II prollar så det blir att skaffa något annat moderkort om du skall gå den vägen, dock håller jag med att ett fräscht graffe hade varit att föredra i ditt ställe.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)